Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiskarlennarts fiskedagbok

• Vänligen logga in för att kunna svara
109 svar till detta ämne

#21 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 645 inlägg

Postad 09 augusti 2015 - 21:29

När frukosten intogs i morse strax före 08.30 ringde telefonen och barnbarnet Milles röst hördes "farfar jag vill fiska". Jag var ju inte direkt nödbedd så det fick åter bli en tur till den gamla vanliga sjön i Ale kommun. Det var jag , sonen Stefan och Mille som fick några timmars riktigt trevligt fiske. Mille fick återigen ca 30 abborrar på mete, den största vägde 375g. Jag körde UL och fick 3 gäddor ca 1200g, 1000g och 900g, min största abborre vägde 350g. Vi vart dock distanserade av Stefan som på ett 3m:s klassdragsmetspö fick en abborre på 40cm vägandes 800g dessutom fick han på pimpel abborre på 300g. På bilden poserar Mille med Stefans 800-grammare

Bifogad fil(er)

• TechMark, Anders jansson, lausvik and 1 other like this

#22 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 991 inlägg

Postad 10 augusti 2015 - 08:49

Hørtes ut som en kanon tur. Ser på grabben att han är kungen.
Det måste vara fantastisk att ha en fam som har samma interesse .

Kul att lesa det du skriver!!!! !!
  • fiskarlennart gillar detta

#23 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 10 augusti 2015 - 10:17

När frukosten intogs i morse strax före 08.30 ringde telefonen och barnbarnet Milles röst hördes "farfar jag vill fiska". Jag var ju inte direkt nödbedd så det fick åter bli en tur till den gamla vanliga sjön i Ale kommun. Det var jag , sonen Stefan och Mille som fick några timmars riktigt trevligt fiske. Mille fick återigen ca 30 abborrar på mete, den största vägde 375g. Jag körde UL och fick 3 gäddor ca 1200g, 1000g och 900g, min största abborre vägde 350g. Vi vart dock distanserade av Stefan som på ett 3m:s klassdragsmetspö fick en abborre på 40cm vägandes 800g dessutom fick han på pimpel abborre på 300g. På bilden poserar Mille med Stefans 800-grammare

Hmmm... Farfar kanske skulle hjälpa grabben att anmäla borren till Månadens fisk?

#24 gpalm69

gpalm69

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 10 augusti 2015 - 18:59

Hur klickar man gillar knappen i detta forum. Detta tyckte jag lät helmysigt... Måste vara livets verkliga mening att kunna för ett arv vidare till sina barnbarn.

Fortsätt så farfar

Skickat från min iPad med Tapatalk
  • fiskarlennart och Anders jansson gillar detta

#25 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 645 inlägg

Postad 14 augusti 2015 - 16:54

Gårdagen fina väder gjorde att det blev ett försök till makrillfiske i Älgöfjorden strax norr Marstrand. På mete(dörj ) var de inte alls på hugget, 3 timmars fiske gav bara några få missade hugg och en vittling. Vi avslutade med 1,5 timmes ränndörj det gav 11 makrillar i helt ok storlek, de flesta ca 5hg med en topp på 8hg. En riktigt go dag på havet var det med nästan bleke o solsken. Man kan inte ha det så mycket bättre.

• JontaK och Anders jansson gillar detta

#26 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 991 inlägg

Postad 14 augusti 2015 - 16:58

Då blir det makrill och spinat??

#27 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 645 inlägg

Postad 15 augusti 2015 - 07:26

Lutar mer åt dillsås och nån får rökas.

#28 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 991 inlägg

Postad 15 augusti 2015 - 16:48

Lutar mer åt dillsås och nån får rökas.

Hördes gott ut. rökt makrill är kanon!

#29 puffan

puffan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 inlägg

Postad 16 augusti 2015 - 22:30

På pimpeltävlingarna var jag med pojkarna och en kompis till dem också!
Va kul!! Kanske ses till vintern

Då har man varit ute på is 2 dagar i följd denna isfattiga vinter. Deltagit på pimpel-SM i Falun-Borlänge. Individuellt på lördag och lagtävling på söndag. Inga jättefångster för egen del, 69 abborrar=1790g på lördag och 63 abborrar=1850g på söndag. Dock fick jag en rejäl fångst på söndagen som dock inte räknas i tävlingen. En gädda på uppskattade mått 87cm o 3500g, definitivt den tyngsta fisk jag bärgat på ett VM-spö med 0,18 lina och 3-krok storlek 16.

🐟🐟Glöm inte att rösta i månadens fisk tävlingen!!🐟🐟

#30 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 645 inlägg

Postad 24 augusti 2015 - 22:33

Det är inte klokt vad åren rinner iväg, idag vart det lite mete i en å där jag började med att föra statistik på mitt fiske för drygt 51 år sedan. Dagens fångst blev några mörtar och abborrar som också hamnat i statistiken.

Bifogad fil(er)

• JontaK, Anders jansson och lausvik gillar detta

#31 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 645 inlägg

Postad 27 augusti 2015 - 18:21

En sportfiskare backar inte för lite regn men jäklar vad det regnade idag när vi körde en fiskekula i Nordre Älv Kungälv. Hade en spännande stund när jag på löjspö, 0,18-lina och 16-krok fick en brax på 1760g. Betet var 2 små maggot. Om någon är intresserad kan ni läsa min rapport från kulan i bifogad fil.

Bifogad fil(er)

• Anders jansson gillar detta

#32 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 645 inlägg

Postad 10 september 2015 - 15:08

Efter en på fiskefronten lugn vecka frånsett en liten tur med båt o elmotor i gårdagens goa väder blir det fullt upp framgent. Blev endast ett par mörtar, abborrarna verkar ha stelnat till lite efter några nätters låga temperatur ( nära 0) vid gårdagsturen. På lördag är det en land o båttävling i Nordre Älv Kungälv, 6 timmar spinn o mete. Tror jag hoppar den behöver vara lite social också. På söndag är det deltävling 3 i vår klubbmästerskapsserie i internationellt mete. Torsdag den 17:e kör vi en kustfiskekula i Marstrand, vi satsar 60kr var som går till de som fiskar bäst samt att Stjärnås Sportfiske sponsrar med presentkort på 100kr till största fisk. Det är artfiske med 100poäng per art o 1p per fisk, begränsning till 5 fiskar per art. Söndag 20/9 är det DM i traditionellt mete. Tisdag 22/9 = klassdragsaktivitet, söndag 27/9 Norra Älvstrandsfisket i Göta Älv samt onsdag 30/9 fiske med bl.a ensamkommande o föreningslösa barn här i Partille. Puh!! tur att man gick i pension vid årsskiftet så man hinner med men jag tror att mycket aktiviteter håller igång den gamle o man lever bara en gång så det är bäst att hänga i.

• stickan och Anders jansson gillar detta

#33 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 645 inlägg

Postad 23 september 2015 - 17:43

En liten uppdatering: KM3 blev inställt p.g.a sena avhopp. På DM i trad-mete var fisket relativt trögt, min fångst på 9 mörtar , 4 abborrar och en liten brax(skimmer) resulterade i en 3:e plats i Herrveteranklassen. Laget i HV-klassen bestod av 2HV och 2 ÄHV, där tog vi hem en överlägsen seger vilket inte var så svårt eftersom vi var enda laget. Till vårt försvar skall dock sägas att vi hade högsta vikt av alla lag och slog bl.a 3 seniorlag.

I går tisdag avverkade vi en klassdragsaktivitet i St.Delsjön Göteborg med årskurs 7 från Kålltorpsskolan, totalt fångades 12 mörtar i vikter mellan 100 o 200g. För flera av eleverna var det den första fångade fisken.

Närmaste aktivitet blir ett deltagande på Norra Älvstrandsfisket vid Eriksberg i Göteborg på söndag. Fisket bedrivs i Göta Älv främst med bottenmete, eftersom vattnet kan vara lite bräckt består fångsten i huvudsak av vittling men vid förra årets tävling fångades en hel del av den oönskade arten svartmunnad smörbult.

#34 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 645 inlägg

Postad 30 september 2015 - 22:23

Idag var jag o 3 andra gubbs från Partille Sportfiskeklubb ute på regnbågsfiske med en grupp ensamkommande och föreningslösa ungdomar i Partille. 8-9 bågar kom upp och 2 timmar efter avslutat fiske fick jag en bild på mobilen, killarna hade redan tillagat fisken.

Bifogad fil(er)

• Anders jansson, lausvik och Gotthard gillar detta

#35 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 01 oktober 2015 - 01:15

:)  :)  :)  :)  :)

#36 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 01 oktober 2015 - 16:27

felpost

#37 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 645 inlägg

Postad 04 oktober 2015 - 18:12

Denna vecka har innehållet mycket fiskerelaterat, det började i måndags med styrelse och medlemsmöte i Partille Sportfiskeklubb och följdes på tisdagen av fiskbärande vid utsättning av regnbåge.  På onsdagen var det fiskeaktiviteten för ensamkommande och föreningslösa ungdomar i Partille. Torsdagen ägnades åt en social metetävling( Charliekula) i Nordre Älv Kungälv, jag bifogar en länk till min rapport från kulan om någon är intresserad. Fredagen var fiskefri men på lördag bar det av till Norra Grundsund norr om Lysekil med hustru, son o barnbarn. Där var det vittjande av hummertinor samt makrillfiske som stod på agendan. 3 romhonor fick friheten åter medan några krabbor hamnade i grytan. Makrillen fanns fortfarande på plats, Brofjorden levererade 25 st i båten flera i bra storlek 600 - 700g. Med det nöjde vi oss och avbröt fisket. Mille var mest nöjd när han fick ratta båten och trycka gasen i botten.

Bifogad fil(er)

• Anders jansson och lausvik gillar detta

#38 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 645 inlägg

Postad 08 oktober 2015 - 22:00

Dagens fiske var en "Charliekula" på Marstrand, tävlingen bedrivs som artfiske med 100 poäng per art och 1 poäng per fisk med max 3 fiskar per art, detta för att inte dra upp mycket småfisk i onödan. Vi räknar plattfisk som en art men där får vi räkna poäng för 6 fiskar, detta gör vi för att undvika diskussioner om art eftersom det finns hybrider av plattfisk som är svåra att skilja åt. Vi betalar 60 kr som startavgift och dessa pengar delas mellan de som fiskar bäst, dessutom sponsrar Stjärnås Sportfiske med ett presentkort till den som fångar tyngsta fisk oavsett art. Mina fiskar som räknades i tävlingen var 5 plattfiskar(4 sandskäddor o 1 skrubba) ,3 vittlingar, 3 snultror och 1 smörbult. Utav vittling o snultra returnerades flera fiskar. Mina kommentarer och resultat kan läsas i bifogade länk.

Bifogad fil(er)

#39 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 645 inlägg

Postad 03 november 2015 - 17:33

Lite stiltje på fiskefronten så här på hösten men lite aktiviteter har avklarats. I lördag vart det "Charliekula" i kustfiske på Marstrand. Min rapport finns i bifogad länk. På söndagen var det ett litet försök med regnbågsfiske med tanke på att barnbarnet Mille skulle fånga en egen fisk. Vi fiskade i ett av fiskeföreningens vatten  där det bara är tillåtet med flugfiske under kortfiskesäsongen men där vi medlemmar även kan spinnfiska övrig tid av året. Det brukar vara lätt att fånga med drag men denna dag vart regnbågarna inte intresserade av några metalblänken utan gick bara och plockade fjädermygg. Mille var dock nöjd med dagen eftersom han lärde sig att kasta med haspel helt på egen hand. T.o.m farfar var impad

Bifogad fil(er)

• JontaK, Anders jansson och lausvik gillar detta

#40 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 03 november 2015 - 17:48

Låter mysigt med alla dessa "kulor". Att fånga fisk är ju bara en liten del av denna underbara hobby. Det är ungefär som OS, det viktiga är inte att fånga fisk utan att fiska. Kan man göra det i gott sällskap, så mycket bättre. Och glöm inte fikat och korven!

• fiskarlennart och Anders jansson gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar