Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiskarlennarts fiskedagbok

• Vänligen logga in för att kunna svara
110 svar till detta ämne

#41 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 204 inlägg

Postad 03 november 2015 - 18:15

Låter fint med en egen sjö, där man kan gå och fiska.
Också enig med Lausvik, inte glöm fikat!!
  • fiskarlennart gillar detta

#42 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 03 november 2015 - 19:38

Jo vi har riktigt trevligt på våra kulor, lite gött tjöt, lite gliringar till medtävlande och en liten gnutta av tävlingsdjäv---en sätter piff på det hela. Fika hör definitivt till även om pausen kan bli kort om man ligger illa till i tävlingen. Nu får vi bara hoppas att det blir is här i Västsverige denna vinter så vi kan fortsätta med kulsäsongen. Då har vi ett annat upplägg, vi lottar ihop 2 personer efter avslutad tävling och deras sammanlagda vikt avgör vart man hamnar i prislistan. Så har man fiskat riktigt dåligt är det bara att hoppas att den hoplottade kompisen fiskat riktigt bra. Lottar gör vi med kortlek, den som drar hjärter 2 blir ihop med ruter 2 o.s.v. Som mest har vi varit drygt 40 deltagare på dessa torsdagskulor.

• Norges fiskaren gillar detta

#43 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 02 december 2015 - 14:12

Lite stiltje på fiskefronten i väntan på en eventuell vinter och det goa pimpelfisket. Dock avverkade vi åter en fiskekula på Marstrand i söndags. Riktigt busväder men vi blev ändå 12 deltagare, själv hamnade jag i mitten av resultatlistan. Är någon intresserad så kan ni läsa min rapport i bifogad länk.

Bifogad fil(er)

#44 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 204 inlägg

Postad 02 december 2015 - 14:48

Fick inte öppnat länken här.måste in på klubbsidan.
Samma väder som här. Håll i hatten..

Kul att följa med!!! Grattis med delt 6 plass!!!

#45 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 13 december 2015 - 09:20

Ingen uppmuntrande läsning när man ser prognoserna för dagarna fram mot jul , varmt ,regnigt o blåsigt. Risken finns att det blir en tredje skitvinter här i Gbg-trakten och därmed ingen abborrpimpling.

#46 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 13 december 2015 - 18:27

Ett kort fiskepass med son o barnbarn i regnbågssjö blev ett bompass.

#47 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 204 inlägg

Postad 13 december 2015 - 19:06

Ett kort fiskepass med son o barnbarn i regnbågssjö blev ett bompass.

Men ni hadde säkert en fin fin tur.
Är det tid för den fisken nu? Eller är det helårs fisk?
Får man fråga var ni fiska??!! Och vad ni fiska med!

#48 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 13 december 2015 - 23:16

Regnbågen går bra att fiska hela året, även pimpelfiske med en räka på kroken är riktigt effektivt. Vi var vid en sjö i Ale kommun utanför Göteborg. Jag har varit medlem i den föreningen som förvaltar fisket i den sjön o 3 andra i 43 år. Vi säljer fiskekort mellan 1 maj till sista oktober och under övrig tid är det bara vi medlemmar som fiskar. Under kortsäsong är bara flugfiske tillåtet i den minsta sjön där vi var idag men efter kortsäsong  kan vi även fiska med andra metoder. I dag spinnfiskade vi en stund för att försöka kroka någon båge så att barnbarnet kunde veva in den. Som drag använde vi skeddrag som Toby och Elbe kompis, brukar inte vara så svårt att lura någon att hugga på en plåtbit , de är ju mest vana vid flugor och nyfikna på något nytt men denna höst har regnbågarna varit svårflörtade.

• Norges fiskaren och lausvik gillar detta

#49 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 21 december 2015 - 19:43

Någon vinter med pimpelfiske lär det inte bli på länge här i Västsverige men helt låta bli att fiska går ju inte . Därav blev det till att åter dra till Marstrand och en kustfiskekula. 6 arter fångades . För egen del vart det ett bottennapp med bara 2 arter och en 11:e plats av 11 deltagare men sista platsen har ändå en ljusglimt, den berättigar till ett drag i pris så den sista kvarten i tävlingen vart jag nöjd att ingen fisk nappade och berövade mig priset. Är någon intresserad kan ni läsa min redogörelse i bifogad länk

Bifogad fil(er)

• Norges fiskaren och lausvik gillar detta

#50 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 21 december 2015 - 21:03

Det är i alla fall roligare att komma elva än att sitta hemma. Grattis!

• fiskarlennart och Norges fiskaren gillar detta

#51 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 03 januari 2016 - 12:49

FISKEÅRET 2015

2015 var ett år utan några större dramatiska händelser. Tyvärr blev det åter en vinter där isen i stort lyste med sin frånvaro, endast 6 pimpeldagar på hemmaplan. Dessutom 2 dagar på pimpel-SM i Dalarna utan några större framgångar, blev en 50:e plats av 75 startande i herr-veteran klassen. Havsöringsfisket gav 2 godkända, den största 50cm och 1280g.

Årets bästa tävlingresultat var 2:a platsen på Göteborgs största metetävling, Vallgravsmetet, samt 3:e platsen individuellt och segern i lagtävlingen på DM i traditionellt mete.

Som årets mest spännande fångst rankar jag den Brax på 1760g som jag fick på klent löjspö och en liten 16-krok

Makrillfisket var som vanligt riktigt bra och avbröts när jag fått nog för att hinna konsumera innan den blir för gammal i frysen

2 nya arter kunde läggas till på fångstlistan, Fjärsing och Svartmunad smörbult

Totalt hade jag 61 dagar under året som jag fångade fisk och 7-8 dagar då jag gick bom

• JontaK, Norges fiskaren och lausvik gillar detta

#52 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 03 januari 2016 - 13:03

FISKEÅRET 2015

2015 var ett år utan några större dramatiska händelser. Tyvärr blev det åter en vinter där isen i stort lyste med sin frånvaro, endast 6 pimpeldagar på hemmaplan. Dessutom 2 dagar på pimpel-SM i Dalarna utan några större framgångar, blev en 50:e plats av 75 startande i herr-veteran klassen. Havsöringsfisket gav 2 godkända, den största 50cm och 1280g.

Årets bästa tävlingresultat var 2:a platsen på Göteborgs största metetävling, Vallgravsmetet, samt 3:e platsen individuellt och segern i lagtävlingen på DM i traditionellt mete.

Som årets mest spännande fångst rankar jag den Brax på 1760g som jag fick på klent löjspö och en liten 16-krok

Makrillfisket var som vanligt riktigt bra och avbröts när jag fått nog för att hinna konsumera innan den blir för gammal i frysen

2 nya arter kunde läggas till på fångstlistan, Fjärsing och Svartmunad smörbult

Totalt hade jag 61 dagar under året som jag fångade fisk och 7-8 dagar då jag gick bom

Skriver du fortfarande om 2015? Jag som trodde att anledningen till stiltjen här inne var att alla utom jag är ute och fiskar. Fast inspirerande läsning var det ju i alla fall.

#53 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 05 januari 2016 - 22:55

Säsongens första pimpelhål borrade, provade i 4 hål när jag kollade is för en kommande pimpelkula på torsdag, dock ingen fiskkontakt. Isen 4,5 - 6cm. Än så länge är det mindre sjöar i vindskyddade lägen som gäller . Större sjöar är helt öppna p.g.a vinden som rått.

#54 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 13 januari 2016 - 13:41

Nu går det att isfiska på mindre sjöar här i Västsverige men abborrfisket är rekordtrögt men får isen ligga lite till så kommer det nog snart igång. En kula är avklarad och i morgon bär det ut på istäckt vatten igen för en ny kula. Några abborrar och en regnbåge är i vart fall tillagda på fångstlistan.

#55 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 23 januari 2016 - 18:46

Nu är det full fart på pimpelfisket här i Göteborgstrakten. Vi har avverkat en KM-tävling på Lilla Delsjön, gick dåligt för min del 7:e av 9 startande. 3 Torsdagskulor har också hunnits med , lite bättre resultat för egen del, vi lottar ju ihop par som väger ihop efter tävlingen. Har blivit en dålig placering, en andra plats och en seger i torsdags. Nya tag i morgon med andra deltävlingen i KM (klubbmästerskap) på St.Delsjön

#56 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 04 februari 2016 - 14:48

Mildvädret gjorde illa med våra isar men nu har vi haft 2 nätter med lite nattfrost så det får nog bli en liten pimpeltur i morgon. Sedan förra inlägget har jag avverkat deltävling 2 i vår KM-serie på St.Delsjön samt en Charliekula på Kåsjön i Partille. Hade riktigt bra fiske på KM, blev 128 abborrar och en andra plats, på kulan blev det också en andra plats  dock  mest p.g.a att jag lottades med rätt person. Bifogar mina rapporter om någon är intresserad

Bifogad fil(er)

#57 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 06 februari 2016 - 16:37

Undrens tid var inte förbi , blev en pimpeltur igår i min gamla hemkommun Ale utanför Göteborg. Lite landsläpp men väl ute på isen så höll den ca 13 - 15cm och var hård. Blev 31 abborrar på  den större av sjöarna (125 ha) och 3 på den mindre (9 ha). Vart riktigt skönt så länge solen sken.

Bifogad fil(er)

#58 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 03 mars 2016 - 19:10

Pimpelfiske efter abborre har det blivit en hel del sedan sista inlägget . I söndags avverkade vi deltävling 3 i vår KM-serie. Vi hade ett sanslöst abborrace några av oss deltagare på en ca 20 x 20m stor yta där jag och 3 andra fiskade. Jag fick 72 i mitt bästa hål och mina 3 kamrater drog nog omkring 100 i sina bästa hål. Igår åkte vi 4 Partillegubbar till Helsingborg för en torskfisketur i Öresund. Vi hade otur med vädret , relativt blåsigt ,regn o blötsnö och som grädde på moset ca 5 knops ström på första fiskestället, efter ca 1 timmes gångtid söderut hittade skepparen ett område som höll 2 - 2,5 knops ström och där var det lättare att hålla botten. Vi Partillegubbar fick ihop 12 torskar o en grann vittling, totalt på båten kom det upp knappt 80 torskar , den största vägde 4,5kg och min största vägde 2,3kg.

#59 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 690 inlägg

Postad 02 juni 2016 - 18:34

Aldrig tidigare under mitt långa fiskeliv har jag sett så mycket makrill koka(jaga småsill) i vattnet som jag gjort under 2 dagar strax norr om Lysekil när vi var ute en tripp med husvagnen . Tog 27st från land sedan satte behovet och vagnens frysfack stopp. Tär lite på psyket när det kokar 5m nedanför fötterna och man slutat fiska. Hade inte varit något problem att dra långt över 100 varje dag men det är ju inte motiverat varken behovsmässigt eller fiskeetiskt att göra det. Började med 5-kroks häckla och ett gammalt blå-silver Fladendrag som tyngd. Pang så satt 6 makrillar krokade, kan ju säga att det var bra böj i spöt och slirbromsen på min gamla Cardinal 54 från 1980 fick nästan stå på max för att få in lina men samtliga 6 landades flera var i 4 -5hg-klassen. Sammanfattar med ett ord: GÖRSKÖJ.

• JontaK, Norges fiskaren och lausvik gillar detta

#60 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 204 inlägg

Postad 02 juni 2016 - 22:14

Hörs ut som du har haft ett GÖRSKÖJ fiska ja!!!!
Det är ett fantastisk fiske när man får fisk på varje kast.

Samma fiske här också.
Det blir rökt makrill nu då??

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar