Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fisketeknik vid användning av viktlösa jiggar?

• Vänligen logga in för att kunna svara
43 svar till detta ämne

#1 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 03 januari 2015 - 16:34

Jag har senaste tiden börjat intressera mig väldigt mycket för att fiska diverse jiggar riggade på viktlös krok, främst av så kallad "worm hook"-typ.

Det går att rigga alla möjliga typer av jiggar på detta vis men det som lockar mig mest är maskformad jigg samt fisklika sådana. Fisket ska bedrivas främst på grunt vatten och främst en bit över botten. Alltså inte mer klassiskt fiske där jiggen studsas mot botten.

Jag är dock något osäker på fisketekniken, eller snarare spöföringen, som krävs för att få optimal gång på betet. En curlytail eller andra typer med svans designad för maximal rörlighet går utmärkt att ta in med lite spinnstopp. Men har ni några tips hur jag ska ta in exempelvis en mask eller en Fin-S?

Kommer självklart laborera med det här själv till våren men är nyfiken på åsikter från personer som själv fiskat olika typer av jiggar på detta vis.

• Lakkungen Umeå gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#2 Lakkungen Umeå

Lakkungen Umeå

Trogen medlem

• Members
  • 159 inlägg

Postad 03 januari 2015 - 20:44

Är också osäker på tekniken just med jigg men jag planera själv för en lite liknande metod - nämligen att fiska med bombarda med en enkeltkrok storlek fyra med mitt vanliga röda garn omkring och så agna med en nypa mask - vet att det kan vara en super effektiv metod :) De andra med tubflugor kommer bli gröna av avundsjuka när jag drar upp fisk efter fisk ;) :) 

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 03 januari 2015 - 21:54

@lakkungen: Med viktlösa jiggar antar jag att du menar mjukplast (eller liknande) beten som fiskas utan annan förtyngning än den krok/de krokar som används? Eftersom du anger att det är bombardafiske det handlar om så går det, rent tekniskt, till på samma sätt som när man fiskar fluga med bombarda. Använder du stora beten (med stort luftmotstånd) kan det bli litet marigt med trassel vid utkastet men kör man decimeterlånga tobisimitationer/maskar så har i alla fall jag inte upplevt att det är annorlunda eller mer komplicerat än att fiska med en fluga på tafsen.

#4 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 03 januari 2015 - 22:25

Kan flika in att jag själv inte har för avsikt att använda bombarda. Jiggarna kommer fiskar texasriggade på främst fluorocarbontafs.

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 04 januari 2015 - 10:59

@JontaK:   En texasriggad mask med sk worm hook är ju vanligen apterad så att krokspetsen är dold inne i betet.Med ett "normalstort" bulletsänke (runt 6 gram) har man ett bete som lämpligen fiskas hem på ungefär samma vis som man skulle fiska hem samma bete med en "traditionell" jiggskalle i samma vikt, dock med skillnaden att man tämliga ostraffat kan låta betet ligga/kräla på bottnen eller bland grönsakerna. Har man fått för ig att ta hem masken i det fria vattnet ovan botten skulle jag trots allt rekommendera bombardatekniken eftersom man då kan låta masken "sväva" mellan de korta eller längre rycken. Fiskar man ett texasriggat bete av den typ du beskriver i frivattnet så blir det ju, om det är grunt och den inte ska få studsa mot bottnen, med nödvändighet en mer hetsig hemtagning. Själv skulle jag nog i så fall köra med korta små ryck/knyckar /med handleden så att spötoppen/betet rör sig kanske en 30 cm/knyck.

#6 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 04 januari 2015 - 11:05

Tekniken är naturligtvis knuten till typ av jigg. Min grundtanke är väl att mer fisklika jiggar utan tydlig stjärt ska knyckas hem likt ett mindre jerkbete medan maskar ska tas hem väldigt trevande och sakta.

Lausvik, varför skulle bombardan ge ett mer svävande bete?

Fiskar jag betet oförtyngt ihop med en lina som har viss flytkraft borde detta bete inte sjunka fortare än ett bombardariggat dito, eller?

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 04 januari 2015 - 15:08

Fiskar jag betet oförtyngt ihop med en lina som har viss flytkraft borde detta bete inte sjunka fortare än ett bombardariggat dito, eller?

Därför att ett bete med i stort sett samma densitet som vattnet beter sig annorlunda än ett som är försett med ett blysänke. En sk texas rig består visserligen av ett glidande sänke men det är fortfarande att sänke och får alltså betet att sjunka.

#8 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 04 januari 2015 - 15:43

Därför att ett bete med i stort sett samma densitet som vattnet beter sig annorlunda än ett som är försett med ett blysänke. En sk texas rig består visserligen av ett glidande sänke men det är fortfarande att sänke och får alltså betet att sjunka.

Texasriggning består i att du riggar jiggen med dold krokspets.

Denna rigg kan fiskas med en glidande vikt men uttrycket syftar på hur jiggen träs på kroken och kan således fiskas utan vikt.

Därav min undran varför en bombarda ändrar betets gång i vattnet.

En carolinarigg består däremot av en texasriggad jigg med med en glidande vikt samt (oftast) en glaspärla.

Det tillhör dock inte diskussionen då den handlar om hur en viktlös jigg bör fiskas för bästa resultat och jag ska därmed inte gå mer OT.

#9 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 04 januari 2015 - 17:32

Har i sommar kört en del med texasriggade jiggar, "stickbaits" eller "jerkbaits" som de kallas i väst!

Har inga större fångster att skryta med, ärligt talat så är det inga alls faktiskt! :D
Men tekniken är verkligen rolig och passar mig perfekt!

Jag gillar jerkbait, och under sommaren fiskar jag gärna gädda på lättare prylar inne bland näckrosor och vass, genom att ha en texasriggad typ Fin-S så kan jag kasta bokstavligen talat rakt in i skiten och twitcha hem den lite lätt.
Har använt krokar som man även kan sätta på tungstensvikter för att justera hur betet sjunker och går i vattnet, väldigt mångsidigt!

Skall ordna bilder såfort jag får möjlighet! :)

• JontaK gillar detta

Life is just a game, fishing is reality.

#10 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 04 januari 2015 - 17:41

Bra beskrivning Musti!

Just Fin-S är mycket intressant för mig då jag har ett hyfsat antal liggande. Det är, precis som du skriver, ett mjukt jerkbait eller kanske twitchbait.

Har för flera år sedan fiskat dessa på Gamakatsus EWG Worm Hook samt med en liknande krok förtyngd på mitten. Kommer dock inte riktigt ihåg tekniken men fick både gädda och gös (små) på dessa.

Har den stora varianten som jag tror är 6-8 tum, en maffig 6/0-7/0 EWG skulle passa bra till dessa. Det kanske blir något för Bay Casting att bita i till våren!

Har för mig att Fin-S vickar när den sjunker vid spinnstopp, kommer du ihåg om du noterade samma rörelse Musti?

#11 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 04 januari 2015 - 18:30

Exakt den uppsättningen med Gamakatsu's EWG Worm Hook jag använt mig utav, har för mig det är 3/0 eller 4/0...
Den förtyngda kroken är från Savagear, som jag tycker är väldigt schysst sådan, de har lyfts rejält i mina ögon!

Den stora varianten har använts flitigt utav mina vänner, och med framgång!
Är precis som ett jerk/twitchbait så varför inte köra gummi istället för plast, upplevt att de hugger gärna 1 gång extra om man missar fisken på gummi!

Vickandet har jag inte lagt märke till med vanliga EWG, men har använt mig utan Owner Beast med förtyngning och formen på blyet gör att betet vickar när det sjunker!

Bifogad fil  images.jpg   4,5K   4 Antal nerladdningar
Owner Beast, vickande gång när betet sjunker

Bifogad fil  weedless-hook.jpg   36,08K   4 Antal nerladdningar
Savagears Weedless krok, men mjuka tungstensvikter att trä på skaftet!

#12 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 04 januari 2015 - 19:18

Den där Savagear-kroken ser ut att ha ett extremt brett gap, lite för brett för min smak tror jag. Annars är systemet med lösa volframvikter väldigt smart.

Krokvalet är viktigt kom jag på nu när jag rev i mina jigglådor. Den viktade varianten jag har hemma har oxiderat och rostat i lådorna.

Bifogad fil  Texas01a.jpg   406,13K   4 Antal nerladdningar

Här är några texasriggningar jag har. Många är lite rädda för viktlöst då de tror vikten blir okastbart låg.

Det är en sanning med modifikation, i förhållande till jiggens vindfång må vikten vara låg men kastbart är det alla gånger.

Yamamotomaskarna på bilden väger 12-15 gram, trots viktlös krok. Den vanliga curlytailen tillsammans med den viktade kroken väger cirka 11 gram.

Ganska lätt och väldigt fladdrigt att kasta men det reder mitt Zillion 7' eller Ballistic 8' ut. Jag fiskar mest från båt, vid landfiske är lausviks förslag om bombarda inte dumt alls.

Den ganska biffiga 7-tums Fin-S väger en bra bit över 20 gram. Då är kroken ett par storlekar för liten, åtminstone om man tänkt sig använda den utan stingerkrok.

Maskarna är otroligt kul att fiska men jag blir inte klok på tekniken, kanske för att det är möjligt att fiska dessa precis hur som helst.

#13 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 04 januari 2015 - 19:59

Gapet är väldigt brett av anledningen till att kroken är designad för att fiskad med deras 4-play, weedless style!

Jag tycker just att man kan få beten riktigt sakta sjunkande som bra.
T.ex. vid ett tillfälle under abborrfiske i våras, så var det endast kompisen som fick fisk med en saaaakta fiskad curlytail, viktlös i princip då skallen vägde ca 2g.

Detta var den skillnaden som gjorde fisk och inte fisk, sakta inspinning med långa spinnstopp.
Jag testade allt ifrån wobbler till andra jiggar till spinnare men detta levererade tydligt mycket mer fisk!

Maskarna tror jag på, särskilt efter abborren! :)

#14 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 04 januari 2015 - 20:39

Gammal är inte alltid äldst uppenbarligen. Bra förtydligande angående Savage-kroken!

Poängen med ett rejält gap är tydlig om man kikar på min stora Fin-S här ovan, det är EWG-krok (extra wide gap)

som ändå är precis på gränsen. Då är Fin-S ganska så smal.

En anledning som lockar mig till viktlösa jiggar riggade på ganska långa, baktunga krokar är att balansen blir ganska

neutral. Även med väldigt lätta jigghuvuden får betet den typiska rakt upp/rakt ner-rörelsen, om än saktare och inte lika markant

då lätt skalle används. En bra och lockande rörelse helt klart men inte önskvärd i alla lägen.

Att kunna fiska en jigg som ett mjukt jerkbete ger spännande möjligheter. De få gånger jag provat har jiggen verkligen

rört sig som en skadad fisk.

En viss nackdel är att snabbt fiske, med bra rörelsemönster, är mycket svårt att få till.

Maskarna används med viss framgång till glasögongös (walleye) i Nordamerika. Kanske kan dessa fungera även på vår gös.

Har bara fått gädda på dem än så länge.

#15 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 04 januari 2015 - 21:25

Texasriggning består i att du riggar jiggen med dold krokspets.

Denna rigg kan fiskas med en glidande vikt men uttrycket syftar på hur jiggen träs på kroken och kan således fiskas utan vikt.

Därav min undran varför en bombarda ändrar betets gång i vattnet.

En carolinarigg består däremot av en texasriggad jigg med med en glidande vikt samt (oftast) en glaspärla.

Det tillhör dock inte diskussionen då den handlar om hur en viktlös jigg bör fiskas för bästa resultat och jag ska därmed inte gå mer OT.

Mja, jag skulle nog vilja vidhålla att en texas rig inbegriper ett sk bullet-sänke som glider (ända ned till betet). På en carolina rig stannar det glidande sänket vid tafsen (lekandet). Hur  som helst så var det den (vedertagna) definitionen av texas rig jag utgick från när jag besvarade din fråga.

#16 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 04 januari 2015 - 21:37

In the original Texas Rig, the worm is rigged on the hook with the point of the hook pinned back into the body of the worm to make it weedless and a bullet weight is used on the line ahead of the hook. In recent years the term Texas Rig has come to mean the weedless method of putting the bait on the hook whether a weight is used or not.

Så skriver Tackle Warehouse och det är nog, i modern tid, precis lika vedertaget. Åtminstone i Nordamerika.

Om vi benämner dessa två som viktad eller oviktad texasrigg klargör det vad som menas.

Själv fiskar jag med glidande vikt också och behärskar det bra, just i den här tråden syftas det alltså på jiggen som är riggad enligt texasprincip men används utan sänke.

Försvinner sänket tycker jag jiggen blir ett helt annat bete. Både rörelsemönster och fisketeknik ändras radikalt vilket är spännande och för mig ganska outforskat territorium än så länge.

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 05 januari 2015 - 12:51

Det är bara att inse att man är ett gammalt fossil... Att använda inarbetade beteckningar till att avse något helt annat är ett oskick och skapar bara förvirring men det är naturligtvis bara att gilla läget. Själv har jag fortfarande problem med att jigg i modern sportfiskesvengelska används som beteckning på ett mjukplastbete. Listan över saker som var bättre förr blir allt längre...

Enligt den gamla definitionen av en texas rig var det inte ens nödvändigt att använda en worm/offsetkrok eller, för den delen, att krokspetsen var dold (även om så vanligen var fallet). Om texas rig numera betyder en mjukplastmask tacklad på en offsetkrok med krokspetsen dold, vad ska man då säga om man syftar på en "gammal" texas rig? Är det någon av er som hänger med som kan upplysa en gammal stöt om det?

För att så något beröra trådens ämne... Själv skulle jag fiska en obelastad plasmask på ungefär samma sätt som jag tar hem samma bete tacklat efter ett bombardaflöte, dvs i korta knyckar med långa spinnstopp. I kallt vatten skulle jag nog satsa på ett "doftande" bete och låta det stå stilla i vattnet så mycket som möjligt. Skulle det sjunka till botten då och då är det ju knappast någon katastrof då det ju dels är skyddat mot bottennapp och då det ju, när allt kommeromkring, ofta är från botten som fiskarna plockar upp byten liknande min lilla mask. Möjligen skulle jag använda ett "viktlöst" spinnarblad (ett sådant där av folie som används som attraktor vid vissa former av mete) som attraktor om jag fiskade med ett bete utan inbygd rörelse.

#18 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 05 januari 2015 - 12:59

Diskussionen om vad som är, eller inte är, en texasrigg kan vi nog förpassa till en annan tråd eller släppa. Nu vet de som läser tråden förhoppningsvis vad jag syftar på här. Alltid bra att begreppen blir utredda!

För att så något beröra trådens ämne... Själv skulle jag fiska en obelastad plasmask på ungefär samma sätt som jag tar hem samma bete tacklat efter ett bombardaflöte, dvs i korta knyckar med långa spinnstopp. I kallt vatten skulle jag nog satsa på ett "doftande" bete och låta det stå stilla i vattnet så mycket som möjligt. Skulle det sjunka till botten då och då är det ju knappast någon katastrof då det ju dels är skyddat mot bottennapp och då det ju, när allt kommeromkring, ofta är från botten som fiskarna plockar upp byten liknande min lilla mask. Möjligen skulle jag använda ett "viktlöst" spinnarblad (ett sådant där av folie som används som attraktor vid vissa former av mete) som attraktor om jag fiskade med ett bete utan inbygd rörelse.

Jag skulle tro att du slår huvudet på spiken angående plastmasken, det känns som en väldigt bra hemtagningsteknik.

Att släpa fram masken längs botten med plötsliga småknyck skulle säkerligen också fungera helt okej.

#19 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 07 januari 2015 - 02:09

Möjligen skulle jag använda ett "viktlöst" spinnarblad (ett sådant där av folie som används som attraktor vid vissa former av mete) som attraktor om jag fiskade med ett bete utan inbygd rörelse.

Om jag inte är helt förvirrad så brukar de över Atlanten använda en liknande metod.

De kör riktiga levande maskar, nightcrawlers tacklade på en widegap krok eller en "Slow Death" krok, på  linan träs ett antal bling bling pärlor sen som du säger, ett viktlöst spinnarblad i olika former och kulörer!

Intressant metod, detta används för walleye, skulle vara kul att testa på vår svenska abborre samt kanske gös i mindre sjöar där man lätt kan lokalisera dom?

Väldigt mycket OT nu i detta inlägg :D

#20 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 07 januari 2015 - 12:14

Edit: borttaget offtopic

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar