Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fisketeknik vid användning av viktlösa jiggar?

• Vänligen logga in för att kunna svara
43 svar till detta ämne

#21 Fogeljazz

Fogeljazz

Medlem

• Members
  • 16 inlägg

Postad 07 januari 2015 - 14:59

Intressant tråd, har precis fått hem lite bullet-vikter och glaspärlor från TW just för att testa lite Texas och Carolina till våren. Främst efter borren, men nu när jag läser tråden så slår det mig att jag har ett helt gäng offsetkrok i strl 8/0 eller 10/0 (från största Fin-s) som ligger i verkstan. Skulle vara rätt fräckt att köra lite "weightless" med tex Fin-S, nån stor slug, jättegrub eller liknande, att jaga vassgurkor med. rigga kroken weedless och hysta skiten rakt in i spenaten. Kan nog vara rätt effektivt :)

• JontaK gillar detta

#22 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 385 inlägg

Postad 07 januari 2015 - 20:47

Fiske med ytbeten efter gädda och abborre under den varmare delen av året är ju både populärt, spännande och någorlunda effektivt. Det finns absolut ingenting som säger att ytbeten av mjukplast skulle vara mindre effekktiva än ytbeten av hårdplast.

#23 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 07 januari 2015 - 20:48

Skulle vara rätt fräckt att köra lite "weightless" med tex Fin-S, nån stor slug, jättegrub eller liknande, att jaga vassgurkor med. rigga kroken weedless och hysta skiten rakt in i spenaten. Kan nog vara rätt effektivt :)

Det är så jag tänker också, dessutom borde stora maskar vara effektiva att släpa fram på botten. Särskilt i lite ström/vind som tillför rörelse.

Just Fin-S och liknande beten blir intressant att fiska helt viktlöst då jag inte har en aning om hur bra gång det går att få till.

Att "rippa" hem en mask eller någon form av "creature bait" ytligt är också en intressant tanke...

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#24 barnmorskan

barnmorskan

Medlem

• Members
  • 24 inlägg

Postad 07 januari 2015 - 21:39

Jag fiskade en hel del viktlöst förra sommarn. Brukar åka på en veckas gäddsafari i norrland i vatten med områden med stora mängder vass, näckrosor och spenat jag inte ens kan namnet på. Ett utmärkt sätt att komma åt fisken i dessa områden var med weightless- och weedlessriggade relax 6" och 9" kopyto som sedan jerkades i rask takt med enstaka spinstopp. Kan dock inte säga med säkerhet att hemtagningstekniken var något avgörande. Säkert 80% av alla hugg skedde nämligen vid nedslag eller sekundern efter.

Vi riggade 6" med savage gear fotballhead-krokar som vi smälte bot blyet ifrån. Till 9" använde vi Eagle Claw Monster där vi också smälte bort blyet.

#25 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 08 januari 2015 - 02:24

Skulle vara rätt fräckt att köra lite "weightless" med tex Fin-S, nån stor slug, jättegrub eller liknande, att jaga vassgurkor med. rigga kroken weedless och hysta skiten rakt in i spenaten. Kan nog vara rätt effektivt :)

Det är riktigt roligt fiske, samtidigt så har jag upplevt det som faktiskt 100% weedless, jag kan inte skryta om mina fångster men kan iallafall komma med att jag testat metoden ordentligt!

Fiske med ytbeten efter gädda och abborre under den varmare delen av året är ju både populärt, spännande och någorlunda effektivt. Det finns absolut ingenting som säger att ytbeten av mjukplast skulle vara mindre effekktiva än ytbeten av hårdplast.

Tror till och med det skulle vara effektIVARE, har upplevt att fisken gärna klipper betet en extra gång om man använder gummi!

Just Fin-S och liknande beten blir intressant att fiska helt viktlöst då jag inte har en aning om hur bra gång det går att få till.

Kan beskriva gången lite som en Pig faktiskt!
Och tycker den är väldigt enkel att fiska, inte svår att få någon gång på alls!

Life is just a game, fishing is reality.

#26 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 08 januari 2015 - 20:10

Min tanke med "viktlösa" jiggar är att man kanske kan få dem väldigt långsamt sjunkande. En jigg med ganska lång svans som man tar hem väldigt långsam och försiktigt. Med stopp. Som sakta dalar lite och svansen vibrerar. Skulle nog vara grymt på gäddan så här års. Till skillnad från ett tungt huvud som gör att jiggen dyker snabbare än en rysk ubåt i Stockholms skärgård.

#27 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 08 januari 2015 - 20:14

Håller bara det milda vädret i sig så kommer det testas snarast. Fiska hem dem som en svävande vobbler eller jerk.

#28 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 08 januari 2015 - 20:17

Kan beskriva gången lite som en Pig faktiskt!
Och tycker den är väldigt enkel att fiska, inte svår att få någon gång på alls!

Mycket intressant och ska definitivt testas!

Måste bara ta hem lite monstruöst stor krok till mina Fin-S.

Engqvist, att fiska viktlösa jiggar med rejäl svans i kallvattnet känns som en väldigt bra idé

Delalande Sandra som jag gärna använder är ett strålande bete när det fiskas riktigt långsamt. Det är

lätt att få den där förföriskt böljande gången på svansen. Vid fiske utan jiggskalle lär det vara ännu mer

tacksamt.

#29 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 08 januari 2015 - 22:15

Fick hem mina Sandra jiggar idag och när jag granskade dem och tänkte på den här tråden så väcktes tanken. När det är så här kallt i vattnet så brukar riktigt långsamma beten fungera bra.

Hoppas vädret håller i sig bara så man kan testa snart.

Kan du tänka dig lämna stugvärmen Jonta och haka på ut någon dag så testar vi dem..

#30 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 08 januari 2015 - 23:15

Kan du tänka dig lämna stugvärmen Jonta och haka på ut någon dag så testar vi dem..

Jag är på!

Hade ett paket Gamakatsu EWG i 7/0 liggande tidigare, ska se om någon finns kvar så jag kan rigga

viktlöst. Är väldigt spänd på hur sandrajiggen rör sig väldigt långsamt fiskad utan skalle.

(Så kanske det kan bli några Bay Casting-kast också.)

#31 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 09 januari 2015 - 01:17

Är väldigt spänd på hur sandrajiggen rör sig väldigt långsamt fiskad utan skalle.

De rullar otroligt fint samtidigt som svansen rör sig förföriskt, ett bete som jag upplevt går bättre riiiiiktigt sakta än i lite tempo!

Life is just a game, fishing is reality.

#32 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 09 januari 2015 - 01:28

De få gånger jag testat Sandra viktlöst eller med väldigt låg vikt har fisken tagit precis vid nedslag, när jiggen varit precis under ytan eller precis innan den vevas upp vid båten.

Ska bli kul att testa. Kommer använda dessa jiggar/metoder både på gädda och abborre när isarna gett sig.

#33 tonyex

tonyex

Fiskegalning

• Members
  • 589 inlägg

Postad 09 januari 2015 - 09:56

Att tackla stora jiggar med en shallow skruv är mkt effektiv metod  och den fungera mkt bra för att fiska gädda i mina vatten dvs i Stockholms skärgård, både under sommaren och även när vattentemperaturen sjunker.

Abborre, i mina vatten, uppehåller sig mellan 4 och 6 meter. Det betyder att vanligt hederligt jiggfiske med 10 eller 15g jiggskallar fungerar bäst. Det var inga problem för oss att fånga runt 100 borrar per timme på tre fiskare under hösten och under flera tillfällen. Medelvikten var helt ok, dvs runt 500g. Det är klart att man måste anpassa sina fiskemetoder efter de förutsättningarna som finns i egna vatten. Om jag skulle vilja komma åt de stora abborrarna, då ska man söka dem vid vassen i anslutning till en brant och med lite större jiggar, men då blir huggfrekvensen ganska låg.

Det skulle vara ganska intressant att få  en liten beskrivning på era vatten tillsammans med den fiskemetod som funkar bäst.

//T

#34 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 09 januari 2015 - 12:50

Jag fiskar i ett ganska stort antal sjöar efter just abborre och gädda, allt från Vättern till små skogssjöar som är 100 meter breda.

Det ger naturligtvis helt olika förutsättningar.

Detta är väl den största anledningen till att jag hela tiden söker nya, intressanta tekniker.

Mitt abborrfiske sker oftast också på lite djupare vatten men i vissa sjöar, vid vissa årstider går fisken att nå på grunt vatten. Det är vid denna tid det lätta fisket med oförtyngda jiggar är intressant.

Det kanske inte har potentialen att fånga störst fisk men är säkerligen ett riktigt roligt fiske.

I ena skogssjön jag har tillgång till går abborren ofta landnära och relativt grunt nära stupande bergväggar. Sjön innehåller även en hel del stockar, grenar och ris där det brukar stå mycket fisk. Där är fördelen med ett bete riggat "weedless" som dessutom inte sjunker fort och drar ner linan runt objekt i vattnet ganska uppenbar.

#35 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 385 inlägg

Postad 29 september 2016 - 06:51

Själv kör jag ofta med en tafs (skarvad direkt i flät- eller monolinan) av 0,40 mm FC när jag fiskar efter abborre eller havsöring, detta dels för att skydda linan mot stenar och annat elände men även som en försäkring i händelse av gäddhugg. Det har den extra fördelen att jag lätt och utan att behöva vara rädd för att linan ska skadas kan nypa fast ett eller några blyhagel (split shot) alldeles framför kroken för att justera betet så att det sjunker precis som jag vill ha det. Något enstaka gram gör större skillnad i detta avseende än vad man skulle kunna tro. Kör jag med sk worm hook händer det också att jag nyper fast ett litet hagel i själva kroken (under "buken" på betet. Var man placerar det extra grammet påverkar hur "jiggen" uppför sig i vattnet.

#36 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 385 inlägg

Postad 29 september 2016 - 10:13

Det här borde ju funka suveränt till mitt havsöringfiske!

Här är en annan länk.

#37 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 29 september 2016 - 21:16

Hej. En fundering finns det verkligen viktlösa jiggar ? Likaså viktlösa krokar ?
Väger dom alltså 0 gram i vikt ?

Rena rama hokus pokus men intressant.

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#38 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 385 inlägg

Postad 29 september 2016 - 21:57

Hej. En fundering finns det verkligen viktlösa jiggar ? Likaså viktlösa krokar ?
Väger dom alltså 0 gram i vikt ?

Rena rama hokus pokus men intressant.

Allt är ju relativt. Det finns jiggar som är viktlösa i vattnet. Men det som avses i rubriken är oförtyngda mjukplastbeten/jiggkroppar. Men det fattade du ju?

#39 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 30 september 2016 - 11:48

Allt är ju relativt. Det finns jiggar som är viktlösa i vattnet. Men det som avses i rubriken är oförtyngda mjukplastbeten/jiggkroppar. Men det fattade du ju?

Jo jag kunde nog ana vad som avsågs, men ibland vet man inte vad som egentligen avses. Som nu när du säger att dom är viktlösa i vatten. ? ? ? ? Då gissar jag att du menar att dom svävar, men det kan också vara att dom flyter eller sjunker väldigt långsamt. Men samtidigt så är ju ingenting viktlöst vare sig det flyter eller svävar, så en kropp blir ju inte viktlös bara för att det hamnar i vattnet och flyter.

Så vad menade arrangören av festen när han sa att denna helg va det mycket mindre folk än förra helgen. Antagligen att man mäter allas längd och räknar fram medellängd och denna helg va det barnkalas. Fast vissa skulle nog tolka det som att det va färre besökande.

Problemet är ju att man kan inte veta om det som sägs verkligen är det som avses eller inte. Mindre folk eller viktlösa jiggar kan va precis det man menar för hur skulle man annars uttala den informationen?

Jag tände på iden om viktlösa jiggar å slippa tyngden av 200 gram när man dänger 35 cm gäddshadar.

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#40 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 385 inlägg

Postad 30 september 2016 - 12:21

Jo jag kunde nog ana vad som avsågs, men ibland vet man inte vad som egentligen avses. Som nu när du säger att dom är viktlösa i vatten. ? ? ? ? Då gissar jag att du menar att dom svävar, men det kan också vara att dom flyter eller sjunker väldigt långsamt. Men samtidigt så är ju ingenting viktlöst vare sig det flyter eller svävar, så en kropp blir ju inte viktlös bara för att det hamnar i vattnet och flyter.

Så vad menade arrangören av festen när han sa att denna helg va det mycket mindre folk än förra helgen. Antagligen att man mäter allas längd och räknar fram medellängd och denna helg va det barnkalas. Fast vissa skulle nog tolka det som att det va färre besökande.

Problemet är ju att man kan inte veta om det som sägs verkligen är det som avses eller inte. Mindre folk eller viktlösa jiggar kan va precis det man menar för hur skulle man annars uttala den informationen?

Jag tände på iden om viktlösa jiggar å slippa tyngden av 200 gram när man dänger 35 cm gäddshadar.

OK, nu har du varit rolig två gånger och vi har rett ut att du förstår vad tråden handlar om så jag hoppas att ditt nästa inlägg på något vis kommer att bidra till diskussionen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar