Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Mina senaste Spöbyggen

• Vänligen logga in för att kunna svara
175 svar till detta ämne

#1 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 08 februari 2015 - 22:28

Detta är några av de byggen som jag har roat mig med sista månaderna.

Det började med en helrenovering av ett Hardy Zent spö som fick en ny mattsvart lack och ny komponenter i form av Rullfäste från REC och Recoilringar. Detta spö hade även en spricka i toppen som kapades bort samt att bit i buttdelen togs bort så totallängden blev 8,5fot.

Även en del längdmarkeringar sattes dit för att kunna mäta snabbt vid Catch & Relese

Bifogad fil  Hardy Zent (2).jpg   97,62K   51 Antal nerladdningar

Efter detta började jag renovera ett Hardy Trouthfly 7 som var i riktigt risigt skick. Jag erbjöd mig att ordna till någonting då jag tyckte att det var ett roligt projekt att se om det ens gick att få bra igen. Bättre och testa än att kasta skiten som var alternativet.

Började med att plocka bort allting från klingan (Det som ännu satt fast vill säga) och slipade till klingan och fick även fylla i djupare repor. Åkte och lackade spöt med en ny typ av lack som jag aldrig hade testat förut och resultatet blev över mina förväntningar. Passade även på att under tiden lacka om ett rullfäste i samma färg som klingan.

Även om lacken är i ny stil så ville jag försöka få fram en liten gammal stil på spöt i morden tappning, Valde därför en röd nylontråd på den nu Golden olive färgade klingan med guld dekorationer.

Bifogad fil  Helrenoverat trouthfly7.jpg   396,12K   42 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Helveneoverat Troutfly7.jpg   161,52K   38 Antal nerladdningar

Då lackningen och lindningarna blev bra på Glasspöt så gick jag direkt vidare på att göra samma sak med ett grafitspö från MHX. Samma upplägg med färger men med annan dekorationslindning. Ett Chromat rullfäste monterades dit med chromade ringar och även på detta spö som de ovan få fick det bli ett egentillverkat handtag.

Det blev lite hemligt att jag höll på med detta då det skulle bli en julklapp så allt fick göras lite diskret.

Bifogad fil  MHX 590-4.jpg   88,11K   40 Antal nerladdningar

Bifogad fil  MHX 590-4 1.jpg   135,21K   39 Antal nerladdningar

Alltid lite svårt att ta kort då alla nyanser och färger inte gör sig rätt alla gånger. Därför tar jag alltid massor med kort under ett bygge då jag tycker att det är kul att kunna gå tillbaka och se på dem. De gör sig även väldigt fint som skärmsläckare på datorn smile.png

Dagarna innan jul så gick mina lackeringsmaskiner på högvarv och det var spön just lite överallt ett tag.

Bifogad fil  Lackställ dagarna innan ju.jpg   74,56K   37 Antal nerladdningar

Efter MHX spöt hoppades det direkt vidare att göra i ordning en SAGE TCX klinga som köptes från våra goda vänner på Guide ´N´ Blanks. Detta fick ett Rullfäste i trä med titandelar och TiCH ringar. Haflwells handtag från Hilevel. Lindningarna landade till slut på en mörkgrön tråd som lackades tunt i 2 lager.

Bifogad fil  SAGE TCX 690-4.jpg   87,83K   36 Antal nerladdningar

Även detta spö han bli klart dagarna innan jul och jag kände hur man kunde lägga allt krut på jul med familj och vänner. Julefriden var lugn och väldigt trivsam ända fram till juldagen då nästa projekt hoppades på. Lackning av LOOP GASS lindningar, Montering av ringar och lackning på en LOOP Greyline klinga

Bifogad fil  IMG_20150118_183101.jpg   260,71K   36 Antal nerladdningar

samt en LOOP Cross S1 klinga som skulle lackas i VitMetallic.När jag ändå var och lackade då passade jag på att testa lite nya lacker som jag hade köpt på mig. Det blev en hel del lackning den kvällen.

Bifogad fil  Lite lackningar.jpg   105,01K   35 Antal nerladdningar

När dessa klingor hängde på tork så passade det så fint in att omforma ett handtag till ett annat LOOP spö. Detta switch spö i klass 6 skulle helt enkelt få en mer normalt handtag än det som satt på som orginal. Jag plockade bort korken på de ställen som handtaget skulle omformas på och limmade dit ny korkringar. Även butten förlängdes och gjordes om då denna buttknopp var lite väl stor för spöt.

Bifogad fil  Omformning loop.jpg   41,73K   33 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Omformning loop (2).jpg   56,64K   34 Antal nerladdningar

När lacken hade torkat på LOOP Cross spöt så var det dags att hugga tänderna i detta. Tråden föll på en transparent vit tråd. Handtaget gjorde jag själv och monterade dit ett Struble 18UF rullfäste. Recoil ringar sattes på spöt. Kvällen innan jag skulle lacka alla lindningar så kom beslutsångesten smygande. Alla lindningar runt ringarna togs bort och ersattes med en ljusgrå tråd istället. Såhär i efterhand så var det inget annat än helt rätt att göra så då detta blev riktigt snyggt.

Jag skulle även fatta pennan och signera spöt med "blänkare" i skrivstil och kände direkt att min fin fina handstil inte skulle klara av det. Det fick helt enkelt bli att göra en dekal och sätta dit istället.

Detta spö var lite special då det blev med 2 buttdelar. 1 original del och en del som jag monterade själv.

Bifogad fil  Loop Cross S1 7120-4.jpg   286,37K   33 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Loop Cross S1 7120-4 (2).JPG   168,57K   34 Antal nerladdningar

Detta är min lilla sammanfattning för den sista tidens spöbyggnad och jag hoppar givetvis på nästa projekt direkt smile.png

• TechMark, JontaK, Mooki and 4 others like this

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#2 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 11 februari 2015 - 21:36

Spöbyggande är något som verkligen börjat intressera mig på senare tid, riktigt kul med

en tråd som visar delar av processen!

För några år sedan gick det till och med så långt att jag nästan beställa hem enkla grejor

och försökte ge mig på konsten själv. Kanske var det tur att jag höll mig till mina rullar istället.

En fundering jag haft i många år som du kanske kan svara på;

Hur mycket vikt läggs till då en klinga lackas?

Det är så klart olika beroende på spö men säg att jag skulle vilja ha en lack på ett klassiskt 9-fots spinnspö, vet du hur mycket

den färdighärdade lacken väger?

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#3 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 11 februari 2015 - 21:55

Spöbyggande är något som verkligen börjat intressera mig på senare tid, riktigt kul med

en tråd som visar delar av processen!

För några år sedan gick det till och med så långt att jag nästan beställa hem enkla grejor

och försökte ge mig på konsten själv. Kanske var det tur att jag höll mig till mina rullar istället.

Det är så klart olika beroende på spö men säg att jag skulle vilja ha en lack på ett klassiskt 9-fots spinnspö, vet du hur mycket

Ja det är hur kul som helst att bygga spön och du borde ha testat det. Fast man kan ju inte gör allt, och du sköter din rullar exeplariskt och det du gör med dem är imponerande.

Jag har i ärlighetens namn bara vägt ett spö innan och efter att jag har lackat det och det var ett 7,6fots spö. Det vägde 1g mer färdiglackat än vad det gjorde innan jag gav på lackningen.

Men om jag ska lacka ett svart spö vitt så krävs det fler lager än om jag skulle lacka ett mörkbrunt spö svart, som exempel. När jag lackade 7,6 fots spöt lackade jag 2 lager av min lack. Skulle jag lacka ett svart spö vitt så blir det ofta 4 lager.

Jag ska bli bättre och väga av spön innan och efter lackning i fortsättningen. :)

• JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#4 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 11 februari 2015 - 23:35

Jag har kanske inte riktigt tålamodet för att bygga spön. Å andra sidan kan japanska smårullar med gänglåsning på varje skruv tära en del på nämnda bristfälliga tålamod. :D

Kul att få information om spöbyggande här på forumet. Det har i många år varit mycket prat om trimmade, ombyggda rullar och jag både tror och hoppas att den inbitne spinnfiskaren nu också börjar intressera sig för customspön.

Jag själv har många gånger suttit med ett rullprojekt och tänkt "hur ska jag hitta ett passande spö till den här rullen". Många gånger har alternativen varit att beställa, oftast väldigt dyra, spön från Japan eller USA då spön vars kvalité matchar rullens inte finns att tillgå i Europa.

Att kunna få ett spö skräddarsytt efter sina egna krav och att det dessutom byggs hantverksmässigt på plats här i Sverige tycker jag är fantastiskt!

#5 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 12 februari 2015 - 09:57

Haha ja jag förstår dig JontaK... Min tanke efter att jag hade skruvat upp min rulle och efter mycket blod, svett och tårar fått ihop den så den funkade skapligt så insåg jag att jag aldrig mer ska pilla med rullar...
På senaste året måste jag få säga att det har blivit betydligt enklare och billigare att då tag på bra spön. Numer är det inte bara flugspön som går att få tag på utan det är lika lätt att få tag på spinn och haspel spön till bra priser och kvalitet.
Fördelen med customspön är att man helt enkelt kan få det man behöver. Sen om det är någon speciell klass, längd eller kastvikt så är utbudet väldigt stort idag. Vilket är väldigt kul och jag är säker på att inbitna fiskare mer och mer drar sig åt att ha en trimmad rulle och bättre spön till dem. Även det omvända. 😀

www.UniqueRods.se

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#6 Mathias

Mathias

Administratör

• Administrators
  • 1 342 inlägg

Postad 12 februari 2015 - 15:41

Snygga spön!

• StefanNyberg gillar detta
Webbredaktör/Fiskejournalen
mathias.larsson[at]aller.se

#7 Patrik_A

Patrik_A

Trogen medlem

• Members
  • 363 inlägg

Postad 12 februari 2015 - 16:49

Riktigt fina spön! 

• StefanNyberg gillar detta

#8 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 12 februari 2015 - 20:19

Custom spön ger verkligen mersmak. Det är egentligen bara då man kan få det exakt som man vill. Eftersom vi alla ser olika ut och har olika idéer så blir ju fabriks byggda spön lite av en kompromiss.
Ska vi verkligen behöva kompromissa med vårt stora intresse? Jag tycker inte det.
Riktigt fina byggen!
  • JontaK och StefanNyberg gillar detta

#9 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 17 februari 2015 - 21:50

Tro det eller ej men jag vägde av klingan innan jag lackade igår.

Det är en laxklinga, 3,5LB (2delad) på 12fot som är rätt grov, 19,6mm i butten. Den vägde innan lackning 296g och efter 3 lager lack 301g.

Dock så funkade inte den srutan som jag använt tidigare och fick köra med en helt ny spruta som jag kan tycka gav lite för mycket färg mot vad jag hade velat att den gjort.

• JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#10 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 18 februari 2015 - 16:32

Tack för informationen!

Då behöver jag inte oroa mig över lackens vikt om jag skulle få för mig att lacka om mina spön som är 6'6"-8'.

#11 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 18 februari 2015 - 19:55

Nej som sagt det blir inte mer än ett par gram på ett sånt spö.

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#12 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 27 februari 2015 - 16:47

Hmm, undrar vilken dag man ska har tid och ork att tag tag i de där Zebco-klingorna som ligger och skräpar hemma... :P

Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#13 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 27 februari 2015 - 16:58

Haha ja varför vänta? Det är bara att damma av dem och köra på 😀

www.UniqueRods.se

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#14 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 06 mars 2015 - 09:59

Dekorationslindningar till Hardy Alnwick Troutfly 7 som gjordes under renoveringen av spöt.

www.UniqueRods.se

Bifogad fil(er)

• JontaK och Nordin gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#15 Patrik_A

Patrik_A

Trogen medlem

• Members
  • 363 inlägg

Postad 05 april 2015 - 08:24

Facelift =)

#16 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 01 juni 2015 - 19:34

Ett lagat jerkspö efter en olycka med fönsterhissen på en bil.?!?!

724db9c61f3e9aecfc5d5a53c43f3622.jpg

c8755dcacb870aebe67c01611bcf81ec.jpg

Jag finns även på Facebook och Instagram under namnet
UniqueRods
  • JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#17 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 01 juni 2015 - 22:33

Ryser när jag ser den första bilden!

Har lyckats knäcka ett par spön i mina dagar, är ju ingen katastrof när det kan lagas så snyggt men

jag råkar avsky delade spön. :D

Ska nog fastmontera en 240cm lång papptub i biltaket tror jag samt en gång för alla lära både katter

och hund att spön inte ska tuggas på...

#18 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 01 juni 2015 - 22:41

Ryser när jag ser den första bilden!

Har lyckats knäcka ett par spön i mina dagar, är ju ingen katastrof när det kan lagas så snyggt men

jag råkar avsky delade spön. :D

Ska nog fastmontera en 240cm lång papptub i biltaket tror jag samt en gång för alla lära både katter

och hund att spön inte ska tuggas på...

HAHA ja det är en allt för vanlig syn för mina ögon dessvärre men detta var en gång ett endelat spö men jag frågade om han inte ville ha det 2delat istället. Han har en liten bil då spöt fick knappt plats som det var. Så han valde att dela upp det :)

Jag har även lagat ett handtag som en Amstaff tog tag i och sprang iväg rätt ut i skogen och hade som tuggben. Det "roliga" med det var att han bara slet bort korken :)

Om du nu ska montera något på biltaket så ta ett VVS rör i plast ;) Det håller sig bättre i regnet. Annars har du ett fin fint rör här.

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#19 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 01 juni 2015 - 22:55

Att det finns människor med kompetens att renovera spön är suveränt, särskilt i dessa tider när gemene fiskare börjar investera i dyrare och dyrare spön.

Vår hund är som tur är inte särskilt intresserad av mina spön. Men med tanke på mina åsikter om kork kanske man skulle skrika "pinne" när lapphunden är i närheten. :D

Nu blir det lite OT men ändå inte;

Du som bygger spön kanske har mer avancerade tankar kring skydd av spön?

Jag har i många år funderat på någon form av hårt transportskydd för odelade spön. Det låter ju inte så avancerat men

här kommer den försvårande omständigheten; jag vill ha rullen kvar på spöna!

Har kikat lite på avloppsrör i grövre dimension men dessa är ganska svåra att hitta i långa längder samt tunga.

En gammal bekant hade företag som gjöt kolfiber, skulle varit med då.

Min egen tanke är ett rör i lätt material med en vadderad skåra för rullfoten.

Har spöbyggaren några tankar? Skulle gärna betala en bra slant för en välbyggd skyddslösning för odelat spö med multirulle monterad.

#20 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 01 juni 2015 - 22:58

Så håller jag just i detta på att renoverar om ett Vision Vipu. Det blir rätt mycket smått och gott som ska bort från ett spö och det är inte alltid så att det är extremt kul att pilla bort allt... men men

Bifogad fil  Vision Vipu.jpg   161,83K   10 Antal nerladdningar

Men när allt väl är borta så var det bara att åka en sväng och lacka om hela spöt. Torka några dagar och sen börjar den lite roligare monteringen.

Nytt rullfäste på, Korkringar och tillbaka med alla ringar. Just i detta nu så snurrar alla fyra delar i torkstället efter lackningen av alla lindningar.

Bifogad fil  Vision Vipu2.JPG   67,61K   10 Antal nerladdningar

• JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar