Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Mina senaste Spöbyggen

• Vänligen logga in för att kunna svara
159 svar till detta ämne

#21 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 148 inlägg

Postad 02 juni 2015 - 08:53

Att det finns människor med kompetens att renovera spön är suveränt, särskilt i dessa tider när gemene fiskare börjar investera i dyrare och dyrare spön.

Vår hund är som tur är inte särskilt intresserad av mina spön. Men med tanke på mina åsikter om kork kanske man skulle skrika "pinne" när lapphunden är i närheten. :D

Nu blir det lite OT men ändå inte;
Du som bygger spön kanske har mer avancerade tankar kring skydd av spön?
Jag har i många år funderat på någon form av hårt transportskydd för odelade spön. Det låter ju inte så avancerat men
här kommer den försvårande omständigheten; jag vill ha rullen kvar på spöna!
Har kikat lite på avloppsrör i grövre dimension men dessa är ganska svåra att hitta i långa längder samt tunga.
En gammal bekant hade företag som gjöt kolfiber, skulle varit med då.
Min egen tanke är ett rör i lätt material med en vadderad skåra för rullfoten.
Har spöbyggaren några tankar? Skulle gärna betala en bra slant för en välbyggd skyddslösning för odelat spö med multirulle monterad.

Tankar brukar jag kunna släppa ganska mycket av ibland.

Vad sägs om att klyva ett utomhus vvs rör. Sätta dit gångjärn på ena sidan. En låsanordning på andra sidan. Sätta fäste för takräcke på undersidan. Vardera invändigt med klips så man kan sätta fast säg 2spön på varje rörhalv. En någon sorts gummipropp på varje sida av röret. Men för snygghet skull kanske man skulle lacka röret utvändigt.
Det är en tanke...

En lite billigare och en lösning som går att köpa är i princip denna.

Ta ett tunnare rep som du mäter ut så det är relativt spänt mellan (vet ej vad det heter) handtaget ovanför bildörren. Sätt krokar i ändarna så man lätt kan sätta dit dom på handtaget.
Det samma på bakre handtagen. Sätt sen buntband (eller något annat) runt repen och där i hänger du sen spöt med rullen på. Toppen då givetvis genom buntband på det andra repet.
Där har du förslag på 2 transport lösningar

Jag finns även på Facebook och Instagram under namnet
UniqueRods

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#22 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 148 inlägg

Postad 13 juni 2015 - 23:03

Så blev även Vipu spöt klart i veckan
4262fb50585688c42cbdabd0257856ec.jpg

En helrenovering med helt mattsvart lack och dekorationslindningar av silvertråd.
b02a2b025a74b9b55c6b7aa5edc87762.jpg

Sen även mitt egna spö är klart inför semestern :)
Detta är ett SAGE One 10'0 fot som är nerkortat ca 15cm då jag tyckte att det var lite väl snabbt. Resultatet blev kanonfint spö med djupare aktion men med samma kraft som spöt har i original. En klar förbättring tycker jag själv.
Hyfrografi med kammofärg, TiCH ringar och ett kraftigt fullwells handtag.
4b0bdbc03a16a29e14838ce164c547c8.jpg

d6d1194ccff6b68c7921e5116ea050e0.jpg

Nu börjar även tiden innan semestern kännas knapp. Jag har 4st nybyggen att klara av samt 3st lagningsjobb som ska vara klara på mindre än 2 veckor.
Så det är bara att köra igång.

UniqueRods

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#23 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 121 inlägg

Postad 14 juni 2015 - 09:09

Odelade spön?....många laxfiskare har ju hållare på motorhuven där dom sätter fast sina tvåhandsspön när dom kör mellan dom olika polerna. Men då handlar det ju inte om så långa sträckor så att säga......annars så vet jag inte vad du menar med odelade spön?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  fisk.JPG   103,6K   6 Antal nerladdningar

#24 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 15 juni 2015 - 01:13

Nu börjar även tiden innan semestern kännas knapp. Jag har 4st nybyggen att klara av samt 3st lagningsjobb som ska vara klara på mindre än 2 veckor.
Så det är bara att köra igång.

Ja, det är bara köra igång. Vi är några som verkligen ser fram emot spön av högsta kvalité, byggda i Sverige!

Då jag aldrig ägt ett customspö tidigare blir det otroligt spännande att för första gången kunna skruva fast Daiwa Milionaire Bay Casting Special i Fuji PTS-fästet och låta Samurai Braiden löpa genom de japanimporterade Ti/Torzite-ringarna fästa på det nattsvarta spöt.

Underbart! :D

• StefanNyberg och pierrea gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#25 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 148 inlägg

Postad 25 juni 2015 - 20:47

Ännu ett spö till ända som är beställt till en kunds fru. Hon ville ha ett rosa spö och det finns just inte många att välja på så jag fick den förfrågan.
Även en liten egen spöpåse åkte med. 7ed60306b577c41005349ae54c41ae9a.jpg

f7b72a0d8ecb6a07b559392e2ad22576.jpg

c5f7844f296b7e8214513b7fcb06aff3.jpg

UniqueRods
  • JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#26 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 148 inlägg

Postad 25 juni 2015 - 20:49

Två stycken karpklingor fick även en lite ny och annan färg under veckan.
a6956f697551b6fea4782ad5432ec4ce.jpg

UniqueRods
  • JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#27 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 25 juni 2015 - 22:30

Måste säga att jag var lite tveksam till att trycka på "gilla"-knappen här, har lite svårt för regnbågsspöna men det rosa var ju faktiskt inte dumt alls!

Samma färg på ett bastant spinnspö och en Ambassadeur Hot Pink på det så är man kung (eller drottning) vid sjön.

#28 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 403 inlägg

Postad 25 juni 2015 - 22:41

Måste säga att jag var lite tveksam till att trycka på "gilla"-knappen här, har lite svårt för regnbågsspöna men det rosa var ju faktiskt inte dumt alls!

Samma färg på ett bastant spinnspö och en Ambassadeur Hot Pink på det så är man kung (eller drottning) vid sjön.

Du vet väl att du kan beställa rosa klingor hos cts. Tror att ett rosa 1oz spö hade passat din personlighet ganska bra jonta.. :)

#29 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 25 juni 2015 - 22:46

Du vet väl att du kan beställa rosa klingor hos cts. Tror att ett rosa 1oz spö hade passat din personlighet ganska bra jonta.. :)

Jag är rosa in i själen och spöbyggaren har nu visat att rätt färg finns.

Stefan, tror du att du hinner slänga på några lager färg på mitt CTS och MHX innan du beger dig norrut? :D

#30 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 148 inlägg

Postad 26 juni 2015 - 14:17

Nej men jag tog fram en rosa glitterpenna och skrev JontaK stort och fint på dina pinnar 😀

UniqueRods
  • JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#31 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 148 inlägg

Postad 19 juli 2015 - 21:59

Idag åkte dessa 3 spinnspön iväg från Eskilstuna. 
1 CTS Elite Magspin 7'0
1 CTS Elite Magspin 6'6
1 MHX Spin Jig 6'6

Bifogad fil  DSC_0033.JPG   92,84K   7 Antal nerladdningar

Dessa endelade spön var riktigt kul att bygga då det inte tummades alls på kvalitet. Fuji PTS rullfästen, Fuji titan Torzite ringar, och även Fuji windingchecks och kvalitetshandtag importerade från Japan.

Bifogad fil  DSC_0055.JPG   105,26K   6 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_0034.JPG   75,08K   6 Antal nerladdningar
CTS spöna är gjorda för att bli allround spön för fisket i Sverige. Med en kastvikt på 15-50g täcker de det mesta av vårt svenska fiske.
Titta på fler bilder på facebook

• JontaK och Engqvist gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#32 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 403 inlägg

Postad 19 juli 2015 - 23:47

De byggerna ser riktigt bra ut. Och det bästa är att cts 6,6 ska till min adress. Ska bli riktigt spännande att testa! Nu när spöna är färdiga så blir nästa angenäma bekymmer. Vilken rulle ska få äran att göra spöt sällskap?
Några intressenter. 2500, Calcutta 100dc eller daiwa baycasting. Tre roliga rullar från tre olika tillverkare..

#33 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 148 inlägg

Postad 20 juli 2015 - 15:42

Jag hoppas och tror att ditt spö kommer passa dig. Riktigt vassa klingor som det ska bli kul att höra en fullständig utvärdering av. Nu mera även med 3st olika rullar 😀 Är det något du bjuder på Engqvist? 😀

UniqueRods

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#34 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 403 inlägg

Postad 20 juli 2015 - 19:12

Självklart kan jag bjuda på det. Tror nog verkligen att spöt kommer passa mig.
Cts klingor och custom är ju lite beroende framkallande.

#35 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 148 inlägg

Postad 20 juli 2015 - 20:51

Det ser jag verkligen fram mot. Ska bli väldigt kul att läsa om vad du tycker om dessa klingor. 👍

UniqueRods

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#36 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 148 inlägg

Postad 27 juli 2015 - 22:28

Och så var det dags för lite smått och gott och rätta till.
En snakering på ett flugspö som hade gått av.
Ett annat flugspö som förmodligen har glidit isär vid ett kast. Omholkning av hanen och lagning av honholken.
En dropshot spö med trasigt foder på toppöglan.
Byte av ett trasigt rullfäste.
Och väntan på lite material så man kan byta linförare och toppögla på ett gammalt glasfiberspö.
48cc0f1a38ecc4a9575fdc065da1f3f5.jpg

UniqueRods
  • JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#37 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 148 inlägg

Postad 12 september 2015 - 11:52

9b3d86e23114fd4ca6136d11e557379f.jpg

Ena veckan är det lungt. Nästa vecka blir det fullt upp med lagningar av avbrutet laxspö signerat Tony Fordham så det får bli på med silkesvantarna.
Ett spö som ska prydas med en uppsättning nya ringar.
Ett par foder och några enstaka ringar som ska lindas dit.
Sist men inte minst blir det till att bygga upp ett beställt gäddspö med lite nya handtag som jag aldrig har lekt med tidigare. Så det ska bli kul att testa på lite nya komponenter 😀👍

UniqueRods
  • JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#38 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 403 inlägg

Postad 12 september 2015 - 20:27

Sen jag fick hem cts spöt du byggde så har jag gått i tankarna på fler custom spön. Angående cts spöt tänkte jag ge en ordentlig recension senare i höst. Men jag kan ändå nämna att det är något extra.. Allt från klinga, öglor rullfäste och montering är verkligen topp klass. Går knappt att få på fabriks byggda spön om man inte väljer löjligt dyra japanska spön..
Tankarna går nu på ett lite tyngre. 75-80g och blir lite nyfiken på mhx klingan du visar. Antar att det är från deras musky serie?
Man vill ju inte att de ska vara som de vanliga musky spöna som har klingor tjocka som telefon stolpar och sjukt underklassade. Därför är jag lite nyfiken på mhx är. Är de lite smäckrare och lite mer korrekt klassade?
  • JontaK gillar detta

#39 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 148 inlägg

Postad 13 september 2015 - 12:33

Skönt att höra att du vill testa spöt ordentligt innan du ger ett omdöme. Många testar sina spön 10-20minuter och lämnar sedan omdöme om dem. Vilket jag tycker är mer eller mindre omöjligt... Om man nu vill göra det bra.

Det var kul att bygga dessa spön då det bara var kvalité rätt igenom. Hitta det spöt i butik i Sverige så skulle säkert priset vara ännu mer löjligt högt än i Japan.

Jag har inte testat denna MHX klinga men ska försöka få ett pass med den när den är klar.
Men som amerikanska klingor i vanlig ordning är denna underklassad. 3oz men kastar säkert 4oz. Men som sagt jag har inte testat den ännu. Annars känns den tunnare och lättare än vad jag upplever att S:t Croixs i samma kastvikt. En känsla är att denna MHX klinga är mer rättklassad än S:t Croix

UniqueRods
  • JontaK och Engqvist gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#40 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 13 september 2015 - 14:31

Jag ska också försöka skriva ner en detaljerad recension angående CTS-spöt snart. Har redan haft med mig mitt 8-10 gånger ut i båten och gett det väldigt mycket tid.

Precis som Engqvist är jag sugen på ett tyngre custombygge men vill inte ge CTS-pengar för klingan.

Har också kikat på MHX, själv funderar jag mest på 7'6" -3.5oz. Ser gärna att det är lite överklassat och klarar 115-125 gram, vilket jag också tror. 

Det finns en mycket intressant muskyklinga som är 7' och kastar 2.5oz.

Vi får väl helt enkelt ta hem några klingor och se hur de är!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar