Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Mina senaste Spöbyggen

• Vänligen logga in för att kunna svara
175 svar till detta ämne

#41 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 13 september 2015 - 14:41

Jag ska också försöka skriva ner en detaljerad recension angående CTS-spöt snart. Har redan haft med mig mitt 8-10 gånger ut i båten och gett det väldigt mycket tid.

Precis som Engqvist är jag sugen på ett tyngre custombygge men vill inte ge CTS-pengar för klingan.
Har också kikat på MHX, själv funderar jag mest på 7'6" -3.5oz. Ser gärna att det är lite överklassat och klarar 115-125 gram, vilket jag också tror.

Det finns en mycket intressant muskyklinga som är 7' och kastar 2.5oz.
Vi får väl helt enkelt ta hem några klingor och se hur de är!

Ja jag har sett att du har testat det ett par gånger. Ska bli kul att se vad ni säger pm dessa klingor likväl som MHX klingan som fick samma fina komponenter.

Ja MHX har en massa att välja på. Och det är inga problem att få tag på några av deras klingor.

Jag finns även på Facebook och Instagram under namnet
UniqueRods

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#42 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 13 september 2015 - 20:05

Man ska helst köra en säsong innan man kan ge en korrekt bedömning. Första intrycket var att det var ganska så underklassat men efter några fler pass så tyckte jag att det höll klassningen riktigt bra om man ville ha rätt egenskaper av spöt.

Är mhx musky klingor smäckrare än st croix så kan de bli riktigt intressant. Och 7 fotarn på 2,5oz som kapas till 6,6fot kan kanske bli något...

#43 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 15 september 2015 - 22:15

Jag blev lite vetgirig här och har jämfört St croix med MHX så pass det går enligt tabeller och fick fram detta som enbart gäller dessa två klingor men som ändå är lite typiskt för St croix VS MHX. Så visst finns det både stora och små skillnader.

MHX Musky                        7,6fot   kastvikt 1-3,5oz   vikt 153g   diameter i butt 16,66mm  105$

S:t Croix Musky saltwater   7,6fot   kastvikt  3/4-3oz  vikt  153g  diameter i butt 18,15mm  130$

MHX Musky                        7,0fot   kastvikt 3/4-2,5oz vikt 113g  diameter i butt  15,87  92$

St croix Musky                    7,3fot   kastvikt 3/4-2,5oz vikt 99g    diameter i butt  15,11  210$

• JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#44 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 16 september 2015 - 12:10

Mycket intressanta siffror!

Att jämföra olika tillverkas klingor är högst nödvändigt om man gillar custombyggda spön.

Det är väl dock så att siffror inte säger hela sanningen.

Det hade varit enormt spännande att ha ovanstående klingor i handen för att känna skillnaden.

Jag gissar på att båda St Croix-varianterna är underklassade jämfört med sina MHX-diton.

För egen del blev MHX 7'6" än mer intressant då den är så mycket tunnare än St Croix

Stefan, ett tips från mig är att du sparar alla mått- och viktangivelser du tar på klingorna, alltså

när du väger/mäter själv.

Jag har börjat anteckna olika uppgifter om rullar och rulldelar, det kan vara väldigt värdefullt att ha

mått, vikter och egenskaper man själv kommit fram till nedskrivet.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#45 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 21 september 2015 - 11:35

Mycket intressanta siffror!
Att jämföra olika tillverkas klingor är högst nödvändigt om man gillar custombyggda spön.

Det är väl dock så att siffror inte säger hela sanningen.
Det hade varit enormt spännande att ha ovanstående klingor i handen för att känna skillnaden.

Jag gissar på att båda St Croix-varianterna är underklassade jämfört med sina MHX-diton.
För egen del blev MHX 7'6" än mer intressant då den är så mycket tunnare än St Croix

Stefan, ett tips från mig är att du sparar alla mått- och viktangivelser du tar på klingorna, alltså
när du väger/mäter själv.
Jag har börjat anteckna olika uppgifter om rullar och rulldelar, det kan vara väldigt värdefullt att ha
mått, vikter och egenskaper man själv kommit fram till nedskrivet.

Japp det är bra att ha tills nästa gång. Jag brukar anteckna i alla fall när jag gör nybyggen. Det faller lätt på plats när man skriver upp ringsättningen. Då har man allt på ett och samma ställe. Men just i detta så känns det som man skulle anteckna buttdelens tjocklek med när det verkar skilja rätt mycket.

Man ska kanske ta fram mätdonen och se om det stämmer med de klingor jag har hemma.

Jag finns även på Facebook och Instagram under namnet
UniqueRods
  • JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#46 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 21 september 2015 - 19:13

Något som också kan vara intressant är diametern på topp delen.
Många musky spön fortsätter vara riktigt grova i toppen. Medan andra har rätt brant tapering och smalnar av rätt mycket.. Då får man en liten bild hur klingan är..

#47 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 21 september 2015 - 21:04

Vet inte ens om jag vill skriva detta inlägg då jag känner att något är aningen snett. Antingen så har jag använt fel mått, fel klinga eller något men det jag har fått fram är inte riktigt det som är utlovat i katalogen.

Så då har jag mätt och vägt denna

MHX Musky 96MH 8´0" kastvikt 3/4-3oz

Butten enl MHX är 0,7" = 17,78mm, Butten på den klinga jag har är 15,9mm

Toppen enl MHX är en 9 = (borde vara enl tabell) 3,6mm men på min klinga 2,7mm 

Vilkten enl MHX är 6,75oz = 191g och den jag har väger 116g

Efter detta aningen misstänksamma resultat så hoppade jag vidare på 

MHX SpinJig 781 6´6" kastvikt 1/16 - 5/16oz

butten enl MHX är 0,439" = 11,15mm klingan jag har är 11,2mm

Toppen enl MHX är en 4,5 = 1,8mm min klinga 1,9mm

Vikten enl MHX är 1,48oz = 41,95g och min väger 38g

Jag har kollat och dubbelkollat detta. Det jag kan säga är aningen osäkert är att jag fått rätt vikt på min rätt gamla våg.Jag har använt ett skjutmått och då inget digitalt utan rent manuellt. Blev tvungen och kolla det med så det inte var snett eller något och det såg bra ut.

Eller så har vi helt enkelt bara en helt normal Amerikansk tillgodo mått för att inte bli stämda för något. 

• JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#48 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 23 oktober 2015 - 22:27

Kan tänkte bara lägga ett snabbt inlägg med att denna MHX musky klingan som jag byggt höll vikten rätt bra. Ja fast nu är den ju färdig byggd då 😀
bd1738833c643b871787023edbe7c662.jpg

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#49 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 24 oktober 2015 - 01:31

Stefan, nu blir jag nyfiken!

Vilken klinga är det och vilka övriga komponenter sitter på spöt?

#50 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 24 oktober 2015 - 05:53

Det ät en MHX musky 8'0" 3/4-3oz med 9st SIC ringar. Vanligt trigger rullfäste från Fuji och med butt, handtag och förgrepp av MHX egna winngrepp.

1553952eb0baae78e538d7df3fe4d52d.jpg

34c79e9b4a1cb5430fa988c39974854e.jpg

cdd3bbaa750cdedff01fb450dc48ab39.jpg

29dee13f54132e8553fa6b2bdc941ccd.jpg

Skickat från min D5803 via Tapatalk
  • JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#51 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 27 oktober 2015 - 16:55

Jag har även roat mig med lite annat sista månaderna. Sommar/höst är alltid reparationstider. Lite smått och gott.
Shimano rullfästen.
024aa3ab23afcd5014a20581375a8a92.jpg
Efter
03c777df4d22fe750a24a8f17e554aa6.jpg

En sporten klinga a la Älvkarleby som fick lagas.
4514c5ab99d790f5eb9d216f90545a86.jpg

En annan spöbyggare som ville ha lite egen färg på klingan.
b8d9c5411eb72ca6550229d1b604bce9.jpg

En liten förlängning av bakhandtag samt nytt rullfäste och två
d8196fce2a92aa840d5d3df59adb95c9.jpg
Efter
13a4802e3fc78bfe82b1f97a191cf933.jpg

Följ mig gärna på Instagram och Facebook under namnet Uniquerods
  • JontaK och Anders jansson gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#52 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 27 oktober 2015 - 19:50

Vad sugen man blir på ett nytt spöprojekt när man ser dina bilder.. Får på allvar börja fundera över det blivande gäddspöt..

#53 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 27 oktober 2015 - 22:33

Vad sugen man blir på ett nytt spöprojekt när man ser dina bilder.. Får på allvar börja fundera över det blivande gäddspöt..

Tack. Jo jag måste hålla med om att man blir lite sugen själv på ett nytt gäddspö.

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#54 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 27 oktober 2015 - 22:48

Tack. Jo jag måste hålla med om att man blir lite sugen själv på ett nytt gäddspö.

...och en ny gäddrulle! ;)

#55 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 27 oktober 2015 - 22:54

...och en ny gäddrulle! ;)

Ja det är en tanke som slagit mig mer och mer på sistone. Men får väl kolla in vad custom marknaden går för där så man får en ordentlig rulle ;-)

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#56 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 28 oktober 2015 - 22:22

Ja det är en tanke som slagit mig mer och mer på sistone. Men får väl kolla in vad custom marknaden går för där så man får en ordentlig rulle :wink:

Då får det bli färgmatchning, funktionsmatchning och all annan sorts matchning!

Vi får väl höras, jag kanske känner någon som kan bygga ihop en kul rulle. ;)

#57 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 28 oktober 2015 - 22:35

Då får det bli färgmatchning, funktionsmatchning och all annan sorts matchning!
Vi får väl höras, jag kanske känner någon som kan bygga ihop en kul rulle. ;)

Japp precis. Hela kittet.. Tanken var helt klart att allt ska klinga ihop som handen i handsken och klara av det gäddfisket jag bedriver på absolut bästa tänkbara sätt.
Jag har en duktig rulltrimmare i åtanke som jag är säker på löser mina problem på alla sätt och förmodligen mer därtill

• JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#58 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 28 oktober 2015 - 22:44

Japp precis. Hela kittet.. Tanken var helt klart att allt ska klinga ihop som handen i handsken och klara av det gäddfisket jag bedriver på absolut bästa tänkbara sätt.

Det är ju en väldigt spännande tanke att ta fram spö och rulle ihop, både design- och funktionsmässigt.

De flesta som väljer customspö lär ha en passande rulle redan och många som väljer customrullar har ett passande spö.

Jag går ju också i tankarna på ett längre gäddspö ihop med med väldigt väl passande rulle. Men då blir det nog kanske lite utspökning på spöt, rosa och sånt. :D

#59 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 29 oktober 2015 - 07:13

Det är ju en väldigt spännande tanke att ta fram spö och rulle ihop, både design- och funktionsmässigt.
De flesta som väljer customspö lär ha en passande rulle redan och många som väljer customrullar har ett passande spö.

Jag går ju också i tankarna på ett längre gäddspö ihop med med väldigt väl passande rulle. Men då blir det nog kanske lite utspökning på spöt, rosa och sånt. :D

Fantastiskt... Då är planen klar 😀
Då är det bara och djupdyka rätt ner i träsket med detaljer, komponenter, färger, finjusteringar och en fantastisk fin dialog 👍

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#60 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 04 november 2015 - 09:57

Fick lite information hör om dagen om MHX klingan som jag byggde. Han som har spöt hade testat den och tyckte det var det mest lättkastade spön han fiskat med. Han hade testat olika vikter och tyckte att lägsta gräns för att kasta riktigt bra var 30g. Den övre var 90g men han sa även att 100g inte var några problem.
Även efter en dags fiske så kände han sig betydligt bättre i axlar och rygg än vad han brukar med de andra spöna han har 👍

• JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar