Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Kurs i Spöbyggnad

spöbyggnad Kurs Fiskespön Uniquerods gör det själv flugfiske spinnfiske haspelfiske custom

• Vänligen logga in för att kunna svara
27 svar till detta ämne

#1 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 01 mars 2015 - 09:49

Så då har mina planer som jag har planerat på i över ett år (det tar tid ibland) med att genomföra en kurs i spöbyggnad.

Men det har vart mycket jobb med att lägga upp en kursplan. Hur snabbt limmade man egentligen dit handtaget första gången man gjorde det? Hur lång tid tog det för mig att linda dit min allra första spöring? Är deltagarna bättre än vad jag var första gången eller är de långsammare?

Frågorna har vart väldigt många som jag har bollat fram och tillbaka med mig själv. NU är i alla fall allting planerat och klart och jag känner att denna helg den 17-19 April kommer bli hur kul som helst.

Bifogad fil  kurs1.jpg   256,04K   5 Antal nerladdningar

I skrivandets stund är 2 st deltagare i princip klara och en 3e är högst aktuell av de 6st platserna som finns.

Då jag valt att varje enskild deltagare ska bygga ett spö som de verkligen vill ha själv under denna helg var en självklarhet. Det medför även att bollande fram och tillbaka om klingor, handtag, ringar, trådar och hur det ska sättas ihop i slutändan. Vilken utrustning måste varje deltagar få med sig. Vilka ska jag ordna att det finns på plats när de kommer den 17 April. Ett bollande som är hur kul som helst. Det roliga är... att de jag pratat med har helt olika önskemål om vad de ska göra. Jättekul.

Alla kommer helt enkelt få se hur man gör eget handtag likväl som hur man gör med ett köpt handtag.

Det kommer höras haspelspön likväl som flugspön än så länge.

Vissa klingor ska lackas i ny färg innan kursen andra kommer köra med orginalfärg.

Jag har även lovat att under dessa 3 dagar kommer jag som bonus i denna kurs att lära alla deltagar hur jag gör när jag lagar spön.

Vad man måste tänka på.

Vad som händer om man inte gör rätt.

Vad som kan gå fel och vilka lagningar som man bör fundera på om det ens är värt att laga.

Vad och varför andvänder man andra limmer när man lagar spön mot när man gör ett customspö.

Frågorna kommer bli många (hoppas jag) och jag ser verkligen fram mot att lära dessa deltagar bli duktiga spöbyggare i framtiden.

Under kursen kommer alla göra sitt egna spö. Vi kommer nogrant att gå igenom hur man plaserar ringarna på spöt. Varför man gör som man gör. Räta ut begreppet ryggrad och varför den finns. Vad händer om man sätter ringarna snett mot ryggraden? Vad är det för skillnad på att göra ett haspel-, spinn, flug- eller pimpelspö?

Hur ser man ut det bästa spöt av 10st likadna spön om man ska köpa ett i butik?

Vi kommer helt enkelt grotta ner oss i varenda detalj av spöbyggnadens konst. Därav dessa 3 dag långa kurs. Deltagarna kommer inte hinna färdigt med sitt spö under kursen. De får helt enkelt ta hem allt matrial och vertyg som de införskaffat till kursen och göra klart detta hemma i lugn och ro.

Vilka vänder sig då kursen till kan man undra. Till alla skulle jag vilja säga. Har man alla saker som behövs och man har gjort ett spö eller två tidigare men känner att man inte lyckats som man vill.

Likväl som nybörjare som aldrig har sett en klinga i hela sitt liv. Det är en bra start att förstå hur spön är uppbyggda. Hur man gör för att lyckas och bli nöjd med det spöt man gör.

Med konstant översikt och föklaringar, goda råd och peppande förklaringar på alla punkter så kan man ta med en klinga som man kanske inte vågat bygga för att man är rätt för att "förstöra" spöt med kladd från lim och lack.

Jag hade själv önskat att jag hade kunnat gått en kurs eller fått hjälp att få reda på alla små knep, tankesätt och ordning som gör skillnaden mellan ett spö som själv tycker att man lyckats med mot ett spö som är "det första bygget" som man brukar säga.

Utan tvekan kan jag säga att mina första 5-10 byggen blev en läropejod av (i början fler) ett eller fler misslyckade försök att få dit alla komponenter på ett bra sätt, så jag kunde känna att jag hade lyckats med mitt spö, och känna mig helt nöjd.

Jag ser fram mot denna kurs som kommer innehålla en massa skratt, svordommar, kladdande och en väldigt lättsam stämmning...

Det kommer helt enkelt bli en fantastisk kul helg med likasinnade.

Ta chansen du med att komma igång med en fantastisk hobby som du kommer ha väldigt mycke nytta av i ditt fiske.

• TechMark gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#2 Mooki

Mooki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 inlägg

Postad 02 mars 2015 - 13:05

Drog ett PM, är helt klart intresserad om jag kan delta.

Alldeles för många runda ambor, men ändå inte tillräckligt många...

#3 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 02 mars 2015 - 14:15

Drog ett PM, är helt klart intresserad om jag kan delta.

Jag har svarat på PM

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#4 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 17 april 2015 - 08:56

Då var dagen framme då denna lilla händelse kommer gå av stapeln.

2st deltagare kommer att under helgen få snöa in totalt i hur det går till att göra ett spö.

Det kommer komma fram ett flugspö MHX som kommer vara anpassar för gädda. Den kommer även ett spinnspö från MHX göras med färdiga delar. Split-grip och ett ihop plock av lösa delar till rullfästet.

Sitter här laddad och klar och har bara lite förberedelser kvar med allt runt kursen. Mat, dryck och dubbelkollar så att kaffefiltren kommer räcka hela helgen.

Ser fram mot att ta emot besökarna som kommer runt kl 17 och jag har en fin fin känsla över att denna helg kommer bli fantastiskt rolig då deltagarna är riktigt sköna typer :)

• JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#5 Mooki

Mooki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 inlägg

Postad 17 april 2015 - 08:59

Ska bli skitkul det här, bilen packad och klar - fast jag har självklart kommit på 2 saker jag glömde hemma så en snabb sväng förbi där innnan jag drar runt 15 - vill ju inte missa köerna genom sta'n en fredagseftermiddag... :)

• JontaK gillar detta

#6 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 17 april 2015 - 09:10

Ska bli skitkul det här, bilen packad och klar - fast jag har självklart kommit på 2 saker jag glömde hemma så en snabb sväng förbi där innnan jag drar runt 15 - vill ju inte missa köerna genom sta'n en fredagseftermiddag... :)

Skulle du ha missat någonting så har jag säkert det här. Annars ordnar vi det på något sätt.

Ta det lugnt i trafiken och stressa inte  :)

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#7 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 17 april 2015 - 09:21

Fantastiskt kul grej!

Synd att jag inte kunde komma upp den här helgen, det hade blivit lite för mycket åkande.

Hoppas på ett gäng bilder åtminstone!

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#8 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 17 april 2015 - 09:31

Fantastiskt kul grej!

Synd att jag inte kunde komma upp den här helgen, det hade blivit lite för mycket åkande.

Hoppas på ett gäng bilder åtminstone!

Hahaha ja jag kan utlova som Mooki sa att det kommer bli massa skratt, svordommar, snus och en massa kaffe.

Ja det hade vart kul om det hade funkat för dig men det är väl som med allting annat. Allt stämmer inte alltid in i tiden. Jag kommer hålla Facebook och Instagram uppdaterat sen kan jag lova att det kommer ett mer utförligt inlägg här om hela kursen i helhet under nästa vecka.

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#9 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 17 april 2015 - 09:37

Svordomar, snus och kaffe är tre av mina favoritting! :D

Skämt åsido, vi får ta igen det vid ett senare tillfälle, jag har lite japanskt som ligger här hemma och väntar på att få åka upp till dig. Mer är på ingång.

• Mooki gillar detta

#10 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 17 april 2015 - 10:16

Svordomar, snus och kaffe är tre av mina favoritting! :D

Skämt åsido, vi får ta igen det vid ett senare tillfälle, jag har lite japanskt som ligger här hemma och väntar på att få åka upp till dig. Mer är på ingång.

HAHA japp mina med, och det kommer bli ett ämne som kommer tas upp här i helgen... Det kan jag lova :)

Jag ser med spänning fram mot vad Japanerna har att erbjuda och det ska bli riktigt kul när dagen är kommen :)

• JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#11 Mooki

Mooki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 inlägg

Postad 17 april 2015 - 10:48

Skulle du ha missat någonting så har jag säkert det här. Annars ordnar vi det på något sätt.

Ta det lugnt i trafiken och stressa inte  :)

Hmm, faktiskt har du nog rätt. Tänkte jag skulle haft med en rulle - men det lär du ha på hyllan (klassisk rund amba förstås), åsså laptopen eftersom jag har mina kladdar på USB, men snor med mig jobbdatorn istället så löser det sig.

• JontaK gillar detta

#12 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 17 april 2015 - 12:15

Att komma hit är nog dessvärre inte att komma till multirullarnas mecka men jag har 1st Revo inshore på liggande i alla fall.

Följ gärna mig på Instagram och Facebook under namnet Uniquerods
www.uniquerods.se

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#13 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 17 april 2015 - 23:34

Att komma hit är nog dessvärre inte att komma till multirullarnas mecka men jag har 1st Revo inshore på liggande i alla fall.

Vi som skruvar/bygger rullar får väl se till att slänga ihop något till herr spöbyggare. ;)

Ser fram emot bilderna från kursen, jag får än så länge nöja mig med att klämma på ringar och rullfästen som jag har liggande här hemma.

#14 Patrik_A

Patrik_A

Trogen medlem

• Members
  • 363 inlägg

Postad 18 april 2015 - 14:46

Vilket härligt initiativ! berätta hur det gått=)

#15 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 18 april 2015 - 16:13

Det går väldigt bra måste jag säga... Koncentrationen är hög nu när tråden ska lindas. Måste avbryta dom snart så de får ta en paus och få i sig lite mat och dryck så de orkar med resten av dagen med...

Svordomarna börjar komma lite smått :) men allt går väldigt bra

• JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#16 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 19 april 2015 - 22:05

Då var denna kurs till ända och jag ska lämna en liten sammanfattning av denna utifrån mina ögon.

Då det var 2st deltagare på denna kurs (Mats & Andreas) så beslöt jag mig för att vara hemma hos mig istället för att ta med allting till en kurslokal som jag hade tillgänglig. 2St får utan problem plats hemma hos mig. Allt blir lite smidigare märkte jag när man har Allt på plats redan från början.

Bifogad fil  Uppackning.JPG   115,69K   3 Antal nerladdningar

Allt började på fredag eftermiddag och det allt stod uppdukat och klart när Mats och Andreas kom. Efter en timmes fika och snack om lite allt möjligt så var det dags att köra igång.

Jag visade hur man hittar ryggraden ut klingan och allt gick fint. Sen gick vi vidare med att markera ut ringarna. Vilket efter ett tag visade sig att den rekommenderade ringsättningen så konstig ut på ett ställe. Det löstes snabbt med ett böjtest på spöt där man såg ganska tydligt vart den ringen skulle sitta som såg konstigt ut.

Sen gick mitt lilla kursprogram som jag gjort isär. Mats som skulle göra ett spinnspö men färdiga komponenter och Andreas som skulle göra ett flugspö med egensvarvat handtag och butt.

Andreas fick limma rullfäste, limma ring på rullfästet, fila ringar till handtag medans Mats fick slipa upp sina färdig komponenter att passa klingan under tiden. Mats hade däremot en massa mätning till sitt split-grip att roa sig med under tiden Andreas Filade för allt han var värd.

Bifogad fil  Filar.JPG   98,32K   3 Antal nerladdningar

Tiden drog iväg och vi tog en paus med en snabb middag i form av korv med bröd och lite diskuterande om div fiske metoder och vad vi fiskar efter och hur.

Ivriga som vi var så fortsatte kvällen med att limma på handtag, korkringar, få winding checks på plats och även en hel del visande om hur man gör detta på ett sätt för att slippa allt kladd med lim som ofta gör skillnaden mellan att man får ett spö som man är nöjd med i slutändan av spöbygget.

Bifogad fil  A Limmar.JPG   148,54K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  M Limmat.JPG   82,29K   3 Antal nerladdningar

Allt lyckades väldigt bra och spill och onödigt arbete med att försöka få bort oönskade limrester och kladd uteblev helt.

Det kändes som om det var dags att runda av kvällen och när vi insåg att klockan började närma sig 03.00 så var vi överens om att avrunda denna första dag.

Dag 2

På lördagen var man (som vanligt) inte jättepigg när klockan ringde kl 09.00 men efter ett par koppar kaffe, frukost och lite skitsnack så var vi igång igen. Eftersom vi han mer än planerat under fredagen så var vi bra med.

Det hela började med att jag visade hur man fäster in tråden och vad man ska tänka på när man börjar linda på den på klingan. Visade även hur man gör lite olika varianter av dekorationslindningar.

Sen var det Andreas och Mats tur att börja. De var koncentrerade till max och jag gick nog mest runt och störde dem :) Var i vägen och påträngande när jag kollade hur det gick för dem :) Så jag tänkte efter någon timme när de skötte sig utmärkt och gjorde snygga lindningar att jag börjar med lite mat och låter dem vara.

Bifogad fil  M Lindning.JPG   82,45K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  A Lindning.JPG   95,86K   3 Antal nerladdningar

Ingen var hungrig men klockan började dra iväg och min mage kurrade rätt bra. Rätt som det var under matlagningen kommer det jag hade väntat på.

Mats drar ur sig...

• Faaaaaan oxå

Och jag vänder mig om och skriker givetvis

• Jaaaa där kom det. Fan vad skönt med en jävla massa svordomar :)

Kollade till vad som hade hänt och det var inte mer än att tråden hade gått av när han skulle säkra lindningen. Dock hade den gått av perfekt så allt hamnade som det skulle under och helt osynligt.

Vid kl 17.30 var det dags att äta. Ingen av Mats och Andreas hade känt någon som helst hunger i all koncentration under lindningarna men när väl maten stod på bordet så insåg de att de nog behövde fylla på lite energi.

Sen ut på en liten promenad för att köpa snus. I vanlig ordning så är butiken stängd när man väl kommer dit. Men lite frisk luft gjorde gott.

Lindningen fortsatte och framåt 23.00 var det fördiglindat. Då ett sista matintag för att sedan hoppa vidare på att lacka dessa lindningar som de hade gjort under dagen.

Även här var koncentrationen fruktansvärd hög.

Bifogad fil  A Lackning.JPG   64,48K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  M Lackning.JPG   78,99K   3 Antal nerladdningar

Resultatet blev där efter med. Riktigt fina lackningar. Lite kladdande i början så jag fick visa hur man tar bort kladdet snabbt och enkelt utan att behöva oroa sig för att avbryta lackningen.

Efter 1 timme så snurrade delar av flugspöt och hela spinnspöt i lackmotorerna med väldigt snygga resultat. Dessa kommer behövas att lackas en gång till då jag förespråkar att man inte behöver ha så mycket lack som sitter på dagens fabrik-spön. Tunna fina lackningar ska det vara.

En bygg-öl i soffan och lite snack den var det tack och godnatt för denna kursdag och då hade klockan hunnit närma sig 03.00 igen.

Dag 3

Dagen då allt var färdigt. Spöna hade snurrat hela natten och var torra när vi tittade efter frukosten. Vi kom fram till att sista lackningen på spöna får ske på hemma plan och att jag skulle sätta mig vid byggar bordet för nästan första gången under denna kurs. Jo klart jag att suttit och visat lindningar och hur man filar lite i korkringar osv men det var mest några minuter här och där.

Då jag hade lovat att vi skulle gå igenom hur man genomför lagningar så valde jag att i helhet visa hur man byter foder (Keramiken) på spöringarna.

Hur man gör när man byter ut en spöring och vad man kan tänka på när man gör detta. Hur man kan tackla dekorationslindningar och vad man bör tänka på när man sätter dit enbenta ringar som man inte behöver tänka på när man sätter dit 2-3 benta ringar.

Jag visade även hur det går till att byta ut en del av korkhandtag om det skulle behövas.

Föklarade även hur man gör när man byter ut rullfästen och vilka saker man bör ha i åtanke innan man gör det.

Under helgen har jag även filat och putsat på ett jerkspö som blev knäckt i en bildörr. På det spöt har jag även under hela helgen visat hur man gör en sådan lagning. Detta gick vi in lite djupare på hur man får till det i slutändan.

Vid kl 15.00 så var allt städat och packat och Mats och Andreas åkte hem.

Rätt seg efter ett par långa men riktigt roliga och trevliga dagar blev det soffläge för min del. Väldigt nöjd och glad efter dessa dagar somnade jag direkt när filmen började :)

Nu när jag vaknade så tänkte jag att jag skriver ett litet forums inlägg som utlovat.

Tack Andreas och Mats för en riktigt rolig och trevlig helg :)

• JontaK gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#17 Mooki

Mooki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 inlägg

Postad 20 april 2015 - 08:30

Kan ju bara säga att det var en rejält trevlig kurs - kan bara rekommendera!

Fantastiskt käk, och jäkligt trevligt folk :)

Känner helt klart att man fått ordentligt på fötterna för att kunna tackla lite mer udda projekt, som i mitt fall var en av huvudanledningarna till att jag "tände" på kursen ;)   - Har en vision att sätta en modern schysst klinga på ett gammalt nedsänkt rullfäste, gillar balansen såna rullfästen ger till runda rullar (framförallt när man har lite klenare doningar).

• JontaK och StefanNyberg gillar detta

#18 Mooki

Mooki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 inlägg

Postad 22 april 2015 - 12:07

Har jobbat så mått med färdigställandet av mitt spö här hemma, lackat en vända till på spö-rings-lindningarna och även lagt ett lager mellan delarna till det delade balhandtaget, liksom fram till krokhållaren.

Kan konstatera att Panduros guldpennor hade en alldeles för grov spets - så lunchpromenaden gick till butik och inköp av en X-Fine Pilot penna, blir till att testa när man får en lucka.

Åsså bilder för att visa hur fel det blir med för grov penna.

Sen tänkte jag försöka lägga in längdmarkeringar 45-110cm var femte cm, fast tycker det ser lite "tacky" ut med guld. Hmm, ska man testa vitt eller silver, trots att det för in en ny färg i det hela - eller kanske svart så det blir diskret av bara den...? Alla dessa val man ställs inför... :D

Nästa projekt blir nog en spirallindning, samt ett 60-tals nedsänkt rullfäste med tillhörande handtag. Har ett slaktoffer i verkstan, måste förlänga bakhandtaget och byta framhandtagets korkringar innan det är något att ha dock - och vips fick man användning även för söndagens kursprogram :)

Bifogad fil(er)

• JontaK och StefanNyberg gillar detta

#19 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 22 april 2015 - 22:37

Mooki, spöt blev ju riktigt tjusigt!

Kul att se alla bilder från kursen, jag är tämligen avundsjuk.

• Mooki gillar detta

#20 Mooki

Mooki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 inlägg

Postad 23 april 2015 - 11:32

Tack JontaK, antar att det är som allt annat - att det först är tredje gången det blir riktigt bra :) Finns en del småskavanker som jag vet om och därmed ser, typ att lackranden blev nån mm för bred på en spöring osv. Å andra sidan är det för personligt bruk, så jag känner inte riktigt den "perfektionistiska hetsen" heller :D

Jo - du skulle ha varit med :) Trevligt och lärorikt!

Även taggad med spöbyggnad, Kurs, Fiskespön, Uniquerods, gör det själv, flugfiske, spinnfiske, haspelfiske, custom

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar