Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Nordins fiske

• Vänligen logga in för att kunna svara
72 svar till detta ämne

#1 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 04 mars 2015 - 20:36

Är en inbiten flugfiskare och ädelfiskare men har börjat få lite orena tankar om jerk, och gädda. Vågar jag ta steget? Varför bör jag ta steget över och testa? övertala mig, övertyga mig! :-P

#2 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 05 mars 2015 - 09:21

Jag är också inbiten flugfiskare och fiskar allt ära största delen fluga. Åker det med något annat spö så är det jerkspöt.
Varför? Det är som med flugfiske, du väljer själv hur betet ska gå i vattnet. Snabbt, långsamt, stora eller små rörelser.
Därför bör du testa det. 😀

www.UniqueRods.se

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#3 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 05 mars 2015 - 13:22

Nu kanske jag motsäger trådens frågeställning till viss del:

Jag har själv jerkfiskat ganska många år och ser det numera som ett rent komplement till det

övriga spinnfisket. Jerktekniken kan vara väldigt roligt men ska man börja fiska gädda tycker

jag man bör skaffa prylar som passar till både jerkfiske och lite tyngre spinnfiske.

Det är inte svårt att fastna för gäddfisket. Det är ju så tillgängligt, relativt enkelt och väldigt givande!

Själva jerktekniken är, särskilt i början, väldigt kul då man utvecklas fort. Att upptäcka nya beten och

lära sig fiska dessa på det sätt som passar en själv och ens vatten kan bli ett intresse i sig!

Jag slår ett slag för det lite lättare jerkfisket med beten upp till cirka 70-90 gram. Då kan man använda en

utrustning som ger bra känsla även vid drillning av lite mindre fisk samt att de mindre jerkbetena ofta är

lättfiskade och ger fisk i mängder.

• StefanNyberg gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 06 mars 2015 - 11:58

Gäddfiske med spinn/haspel är kul och spännande men varför begränsa sig till det sk jerkfisket? Jag begriper det inte. Visst finns det stunder då ett jerkbait kommer till sin rätt men det renodlade jerkfisket (särskilt den tyngre varianten) skakar jag stillsamt på huvudet åt.

#5 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 07 mars 2015 - 06:39

Jag är också inbiten flugfiskare och fiskar allt ära största delen fluga. Åker det med något annat spö så är det jerkspöt.
Varför? Det är som med flugfiske, du väljer själv hur betet ska gå i vattnet. Snabbt, långsamt, stora eller små rörelser.
Därför bör du testa det. 😀

www.UniqueRods.se

Nu kanske jag motsäger trådens frågeställning till viss del:

Jag har själv jerkfiskat ganska många år och ser det numera som ett rent komplement till det
övriga spinnfisket. Jerktekniken kan vara väldigt roligt men ska man börja fiska gädda tycker
jag man bör skaffa prylar som passar till både jerkfiske och lite tyngre spinnfiske.

Det är inte svårt att fastna för gäddfisket. Det är ju så tillgängligt, relativt enkelt och väldigt givande!

Själva jerktekniken är, särskilt i början, väldigt kul då man utvecklas fort. Att upptäcka nya beten och
lära sig fiska dessa på det sätt som passar en själv och ens vatten kan bli ett intresse i sig!

Jag slår ett slag för det lite lättare jerkfisket med beten upp till cirka 70-90 gram. Då kan man använda en
utrustning som ger bra känsla även vid drillning av lite mindre fisk samt att de mindre jerkbetena ofta är
lättfiskade och ger fisk i mängder.

Gäddfiske med spinn/haspel är kul och spännande men varför begränsa sig till det sk jerkfisket? Jag begriper det inte. Visst finns det stunder då ett jerkbait kommer till sin rätt men det renodlade jerkfisket (särskilt den tyngre varianten) skakar jag stillsamt på huvudet åt.

Tack för er input! Blev att jag beställde mig ett BFT Buster Jerk stiff och en Ambassader 5601 Jerk, så vi får se om detta fiske är något som faller mig i smaken!
Har ärligt talat aldrig varit förtjust i gäddfiske med traditionell haspel, wobbler och den biten därav vill jag testa jerkbait, se om det faller mig i smaken.

//Daniel

#6 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 07 mars 2015 - 20:20

Buster Stiff och 5601 Jerk är en alldeles utmärkt nybörjarutrustning, dessutom får du tillbaka bra pengar om jerkfisket inte passar dig och du bestämmer dig för att sälja.

Kan tipsa om enkla, relativt billiga beten som Buster Jerk, Big Bandit och Salmo Slider att börja med. Dessa är väldigt simpla att fiska, håller bra och fångar mycket fisk.

#7 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 07 mars 2015 - 23:11

Tack för de betryggande orden, jag är en beslutsångetsens man men nu känns det lite bättre!

Tack för tipsen angående beten, jag har tittar mycket på just Buster Jerk, den som kallas skitmört ser ruskigt giftig ut! De andra du tipsar om har jag 0 koll på men ska absolut kollas upp!

När man då kollar på gummibeten, vad har du för åsikter på mcrubber? Ser väldigt bra ut (sett med gäddögon) ;)

//Daniel

#8 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 07 mars 2015 - 23:20

Bustern är ett fångstgivande bete men den absolut största fördelen är att den typiska sida-till-sida-gången är så lätt att få till. Ett perfekt "övningsbete" för att lära sig styra betet med spöt.

Salmo Slider är ett av mina favoritbeten som gett mig flera gäddor över 7 kilo.

Ett bete med lite mer ettrig gång som egentligen kan fiskas hursomhelst och ändå generera fisk.

Ett bra tips är att gå till närmsta brygga eller sten där vattnet är hyfsat klart. Kasta korta kast och följ betet med blicken då du fiskar in det. På detta vis får du väldigt fort in en hyfsad teknik för ett visst bete.

McRubber är ett bra bete men det finns så otroligt många fler fina mjukbeten. Westin har några riktigt tjusiga bland annat.

Själv är jag störtförtjust i de större varianterna av curlytailen Sandra från franska Delalande. Dessa är väldigt lättfiskade, grymt effektiva runt lek. 16cm-versionen har gett mig några gäddor mellan 7-9 kilo.

#9 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 08 mars 2015 - 09:50

Bustern är ett fångstgivande bete men den absolut största fördelen är att den typiska sida-till-sida-gången är så lätt att få till. Ett perfekt "övningsbete" för att lära sig styra betet med spöt.

Salmo Slider är ett av mina favoritbeten som gett mig flera gäddor över 7 kilo.

Ett bete med lite mer ettrig gång som egentligen kan fiskas hursomhelst och ändå generera fisk.

Ett bra tips är att gå till närmsta brygga eller sten där vattnet är hyfsat klart. Kasta korta kast och följ betet med blicken då du fiskar in det. På detta vis får du väldigt fort in en hyfsad teknik för ett visst bete.

McRubber är ett bra bete men det finns så otroligt många fler fina mjukbeten. Westin har några riktigt tjusiga bland annat.

Själv är jag störtförtjust i de större varianterna av curlytailen Sandra från franska Delalande. Dessa är väldigt lättfiskade, grymt effektiva runt lek. 16cm-versionen har gett mig några gäddor mellan 7-9 kilo.

Tack för all information, verkligen värdefullt för mig som är nu till detta fiskesätt!

Buster Jerk och Salmo Slider ska alltså inhandlas snarast möjligt! Handlar ni lokalt eller internet? Om internet vars handlar ni? Taskigt utbud där jag bor.

Kikade på Sandra jiggen, den ser giftig ut och till väldigt bra pris också om man jämför andra stora gummibeten.

Har du några bra tips på färger gällande Salmo Slider?

#10 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 09 mars 2015 - 19:37

Shoppat lite Jerk-relaterat + hämtat ut rullen.

Rullen verkar riktigt fin, oroligt nöjd!
Ang. Betena, vad tror ni om färgerna?

Bifogad fil  uploadfromtaptalk1425926040911.jpg   2,04MB   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  uploadfromtaptalk1425926056925.jpg   2,26MB   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  uploadfromtaptalk1425926066115.jpg   2,31MB   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  uploadfromtaptalk1425926075995.jpg   2,17MB   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  uploadfromtaptalk1425926083167.jpg   2,42MB   5 Antal nerladdningar

Någon moderator kanske skulle kunna flytta den här tråden till dagboks sektionen så kan jag fortsätta med frågor, funderingar, framgång och bilder där?

#11 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 09 mars 2015 - 20:17

Flyttade tråden till "Fiskedagbok".

Angående färger på Salmo Slider; mina två absoluta favoriter är Emerald Perch och Tinsel Town. Dessa två syns rejält i vattnet tack vare glittret men har ändå ett naturtroget utseende.

Har fått större gäddor på TT (topp på 8.4 kilo på TT 10cm) och flest på EP.

Färgerna kan ju dock vara olika effektiva i olika vatten och under olika förutsättningar men dessa två har fungerat för mig i flera olika sjöar.

Jag föredrar själv Slider 10cm, helst sjunkande, då den har en härligt nervös och ganska rapp gång.

Den större på 12cm rör sig något lugnare.

Bustern du köpt är den numera klassiska "skitmörten", en väldigt bra allroundfärg. Jag har haft bättre resultat på gäddfärg i mina vatten men det säger inte så mycket.

#12 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 09 mars 2015 - 20:29

Denna färg har jag haft bäst framgång med. Körd i Mälaren och på Åland
http://m.sportfiskep...king-196cm.html
Färg Parrot

www.UniqueRods.se

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#13 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 09 mars 2015 - 20:43

Emerald Percy och Tinsel Town ska jag försöka komma ihåg, ser bra ut och ser ut att kunna funka i de mörka vatten jag oftast fiskar i.
Det fanns nog några salmo slider inne på den lokala butiken, osäker på färg och storlek.
Skitmört, lustigt namn! Vet att gäddgalna kompisar pratar mycket om skitmörten fungerar bra här omkring!.

Brown Parrot ser intressant ut, kör du den storleken också eller tänkte du endast på färgen?

Isen på älven har gått men på sjöarna är det fortfarande dryga halvmetern kvar, ska försöka mig på lite jerkfiske i helgen, kombinerat med fiske efter havsöring som börjat komma igång i älven.
  • JontaK gillar detta

#14 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 09 mars 2015 - 20:49

Haha blev osäker på storleken så jag dök rätt ner i lådan och mätte upp 15cm... då kör jag med ett spö från 40-100g kastvikt.

www.UniqueRods.se
  • Nordin gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#15 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 09 mars 2015 - 20:54

Ett tips är att köpa beten i storlekar och färger just du tror på, sådana beten tenderar att få stort förtroende och mycket tid i vattnet.

Det är vi människor som formger och färgsätter beten, inte fisken. :D

Glömde skriva att jag helst köper beten som säljs i Sverige i den lokala fiskebutiken. Det är synd att jättar på internet tar över handeln med fiskegrejor, kan man stödja en lokal butik tycker jag man ska göra det även om ett bete kostar en tia eller två mer där.

En helt annan sak om den lokala butiken inte har det man söker, då finns det naturligtvis gott om webshoppar att leta i.

• StefanNyberg och Nordin gillar detta

#16 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 09 mars 2015 - 21:33

Haha blev osäker på storleken så jag dök rätt ner i lådan och mätte upp 15cm... då kör jag med ett spö från 40-100g kastvikt.

www.UniqueRods.se

Haha! Tack för att du kollade upp det!

Ett tips är att köpa beten i storlekar och färger just du tror på, sådana beten tenderar att få stort förtroende och mycket tid i vattnet.
Det är vi människor som formger och färgsätter beten, inte fisken. :D

Glömde skriva att jag helst köper beten som säljs i Sverige i den lokala fiskebutiken. Det är synd att jättar på internet tar över handeln med fiskegrejor, kan man stödja en lokal butik tycker jag man ska göra det även om ett bete kostar en tia eller två mer där.

En helt annan sak om den lokala butiken inte har det man söker, då finns det naturligtvis gott om webshoppar att leta i.

Jepp jag försöker men i början känns det svårt att veta vad som är någorlunda gångbart, bygger mig nog en uppfattning efter några pass, är som sagt ingen gäddfiskare och har aldrig varit, men det kommer nog :).

Då är vi på samma bana, handlar i möjligaste mån i de lokala butikerna, finns inte det jag söker eller enorm prisskillnad så handlar jag på internet.

Längtar verkligen efter att få testa, hade varit extra kul att få drilla en gädda också!

#17 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 10 mars 2015 - 20:11

Var förbi en av dom lokala affärerna för å kolla efter lite tafsmaterial, fastnade för dom hära rackarna.

129f8d47adc1c6267ae9181945c8de78.jpg

34c1df1113237242449d57b0e52f07c1.jpg

Som frugan sedan bestämde sig för att vara snäll nog att betala, man har det alldeles för bra?

#18 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 12 mars 2015 - 17:35

Var ut och kastade lite idag innan jobbet, helt klart en ny teknik för mig, hade svårt att få till knycken på ett bra sätt.
Men ack så kul var det!

85436d61217efc5c043f710a8f64eb97.jpg

eb78e3ac65ab36c448eed9add73566f9.jpg

#19 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 12 mars 2015 - 18:23

Ett tips är att börja fiska väldigt långsamt.

Det ser ut som du hittat en väldigt bra testplats med riktigt klart vatten!

#20 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 12 mars 2015 - 19:24

Ett tips är att börja fiska väldigt långsamt.

Det ser ut som du hittat en väldigt bra testplats med riktigt klart vatten!

Tack för tipset, någon speciell anledning? Kan tänka mig att det är för att vattnet är så pass kallt ännu?

Ja än så länge är älven klar, snart kommer smältvattnet och älven blir ler-brun i ett par veckor men klarnar därefter igen :)

Längtar tills isen går på sjöarna där gäddan är lite lättare att hitta!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar