Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Nordins fiske

• Vänligen logga in för att kunna svara
72 svar till detta ämne

#21 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 12 mars 2015 - 19:47

Tack för tipset, någon speciell anledning? Kan tänka mig att det är för att vattnet är så pass kallt ännu?

Jag menar mer för teknikens skull.

Just Buster Jerk får en extremt tydlig gång då den fiskas långsamt. Det är då väldigt lätt att lära sig grundtekniken, att sedan öka hastigheten är inga problem när tekniken väl sitter.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#22 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 15 mars 2015 - 19:37

Jag menar mer för teknikens skull.
Just Buster Jerk får en extremt tydlig gång då den fiskas långsamt. Det är då väldigt lätt att lära sig grundtekniken, att sedan öka hastigheten är inga problem när tekniken väl sitter.

Tackar å bockar för det tipset, blev lättare när jag drog ner på farten!

#23 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 15 mars 2015 - 19:41

Fick idag min första gädda på jerkbait, väldigt liten men fortfarande den första för mig!

75cb30e4999dda73acde8afd7430bc35.jpg

b652b04beaa29ff992307ed380a2f329.jpg
  • JontaK gillar detta

#24 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 15 mars 2015 - 20:38

Och den bjöd på en våldsam fight? ;)

#25 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 16 mars 2015 - 08:03

Och den bjöd på en våldsam fight? ;)

Ja oj oj om du bara visste, var orolig att linan på rullen inte skulle räcka.

#26 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 25 mars 2015 - 19:50

Har jag syndat? Nej... Sålt bort lite fiseprylar som aldrig använts. Har också snöat in på jigg och dropshotfiske fullständigt!

Kostade även på mig en ny fluglina igår.

d9c7fe21233d0aed9e174aba9d04b755.jpg

4061c2a7046b4ee1deee3e4eb1d4ed2b.jpg

b50333ecb5819e166834443ef4ad0c72.jpg

03fc6ca47fff4b00a5f2789ce14b5306.jpg

Lite gäddprylar blev de endå, 2 för 149kr
fa210ff7855363f14c08f15214a3889a.jpg

#27 crillegbg

crillegbg

Trogen medlem

• Members
  • 333 inlägg

Postad 25 mars 2015 - 23:45

Tack för er input! Blev att jag beställde mig ett BFT Buster Jerk stiff och en Ambassader 5601 Jerk, så vi får se om detta fiske är något som faller mig i smaken!
Har ärligt talat aldrig varit förtjust i gäddfiske med traditionell haspel, wobbler och den biten därav vill jag testa jerkbait, se om det faller mig i smaken.
//Daniel

vänta bara tills du får det första hugget sedan är du fast.jag är bland dom få som jerk fiskar med hassel. Köpte lite tyngre pappers så ska du se på action på sommaren.
fiske tokig

#28 crillegbg

crillegbg

Trogen medlem

• Members
  • 333 inlägg

Postad 25 mars 2015 - 23:48

Hur kändes det första hugget. Hugg den vid spinn stopp
fiske tokig

#29 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 26 mars 2015 - 03:00

vänta bara tills du får det första hugget sedan är du fast.jag är bland dom få som jerk fiskar med hassel. Köpte lite tyngre pappers så ska du se på action på sommaren.

Hur kändes det första hugget. Hugg den vid spinn stopp

Hej!

Det var riktigt kul, ilsket men då gäddan var så lite så hände inte så mycket mer efter hugget, ett par knyckningar och lite sprattel.
Ja den högg precis då jag gjort ett knyck och stannat upp med vevandet.

//Daniel

#30 crillegbg

crillegbg

Trogen medlem

• Members
  • 333 inlägg

Postad 26 mars 2015 - 12:38

Det brukar smälla på då. Börja att fiska med lite lättare jerkar typ 30g till 80g. Vill du ha ett bete som alltid funkar när inget annat gör det. Skaffa en buster i färgen clownfish se. Vad har du för lina
fiske tokig

#31 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 26 mars 2015 - 13:55

Clownfishjerk är beställd under gårdagen faktiskt!

Har en 0,36mm flätlona, kommer inte ihåg märket på den.

#32 crillegbg

crillegbg

Trogen medlem

• Members
  • 333 inlägg

Postad 26 mars 2015 - 14:46

Okej det är en bra tjocklek. Jag använder olika dimensioner beroende på vilken betesvikt som ska fiskas.
Men jag använder ju haspelrulle då är det lite lättare att byta. En buster jerk går att spinna in som vanligt med
jag kör faktiskt med lite billigare lina och har gjort det två säsonger nu. Fladen flätlina maximum funkar väldigt bra.
fiske tokig

#33 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 27 mars 2015 - 02:13

Har också snöat in på jigg och dropshotfiske fullständigt!

Det är inte svårt att göra!

Jiggfisket är väldigt effektivt, jiggar är också relativt billiga beten som kan fiskas på en mängd olika sätt efter väldigt många olika fiskarter.

Jag är otroligt förtjust i dropshot men också mindre viktlöst riggade jiggar som fiskas med en jerkliknande teknik.

Har en 0,36mm flätlona, kommer inte ihåg märket på den.

Jag har gått ner lite i dimension till flätlinor runt 0.30 till mitt något tyngre jerk- och gäddfiske.

Tycker 0.36 är i grövsta laget om man kan hantera sin rulle.

Mitt tips är att faktiskt testa lite olika linor och satsa en slant på att köpa en riktigt bra sådan.

Jag använder numera uteslutande Daiwa Samurai Braid, har dragit av linan ett fåtal gånger när jag fastnat rejält. Mer eller mindre spontana linbrott sker aldrig, dessa var vanligt förekommande då jag körde med bland annat Power Pro.

#34 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 27 mars 2015 - 22:35

Det är inte svårt att göra!
Jiggfisket är väldigt effektivt, jiggar är också relativt billiga beten som kan fiskas på en mängd olika sätt efter väldigt många olika fiskarter.
Jag är otroligt förtjust i dropshot men också mindre viktlöst riggade jiggar som fiskas med en jerkliknande teknik.
Jag har gått ner lite i dimension till flätlinor runt 0.30 till mitt något tyngre jerk- och gäddfiske.
Tycker 0.36 är i grövsta laget om man kan hantera sin rulle.
Mitt tips är att faktiskt testa lite olika linor och satsa en slant på att köpa en riktigt bra sådan.

Jag använder numera uteslutande Daiwa Samurai Braid, har dragit av linan ett fåtal gånger när jag fastnat rejält. Mer eller mindre spontana linbrott sker aldrig, dessa var vanligt förekommande då jag körde med bland annat Power Pro.

Jiggfisket är för mig en hel djungel som även jerkbait är, även om jerkbaitfisket är mer rakt på sak.

Det kan vara lite trixigt med jiggfiske, finns många olika metoder (kan man kalla det så?) finesse, dropshot, vertikal och vanlig jigg och inom de olika grenarna går set att fördjupa sig enormt vilket jag gillar!
Har idag ett spö med kastvikt 2-15g och en 1000-rulle för ändamålet och nöjer mig med det för tillfället.
Självklart skulle ett spö med upp till 25/30g vara bra om man skulle kasta lite tyngre men just nu får nog shimanospöet räcka.

Tycker att 0,36 känns väldigt bra på rullen och har inte några svårigheter att dänga iväg betet så långt jag behöver.
Märket är något av de "kända" på svenska marknaden bara det att jag ej kommer ihåg vilken det var.
Daiwa linan du rekommenderar ska jag kika lite på, låter intressant!

#35 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 28 mars 2015 - 08:31

Daiwa samurai är riktigt bra. Men svindyr. Dubbelt upp mot de flesta linor. Så jag rekommenderar den inte till nybörjare. Men när man väl kan hantera sin rulle så är den kanon..

#36 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 29 mars 2015 - 05:40

Borde jag skämmas? Läst mycket gott om dessa spön! Ska bli kul att testa!

bf4698572e9ee2a2eecda2b5fb8f79b1.jpg

#37 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 29 mars 2015 - 16:21

Det finns helt klart bättre spön än FKP Draugen men till sitt pris är det mycket spö för pengarna.

Väldigt passande för pillefiske efter abborre.

• Nordin gillar detta

#38 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 30 mars 2015 - 03:35

Det finns helt klart bättre spön än FKP Draugen men till sitt pris är det mycket spö för pengarna.
Väldigt passande för pillefiske efter abborre.

Självklart är det så, frågan är då hur mycket känsla kontra pris de är på andra spön? Har läst väldigt mycket gott om de här på ett par olika forum, men framtiden får utvisa hur jag upplever spöet.
Ska bli spännande!

#39 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 30 mars 2015 - 10:38

Självklart är det så, frågan är då hur mycket känsla kontra pris de är på andra spön?

Det går att diskutera känsla, kvalité och användbarhet kontra pris till leda när det gäller spön.

Huvudsaken är att man själv trivs med grejorna.

Draugen-serien får okej kritik, till sitt pris bör de därmed vara bra köp.

Jag ser fram emot en recension här i dagboken! :)

#40 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 30 mars 2015 - 11:10

Det går att diskutera känsla, kvalité och användbarhet kontra pris till leda när det gäller spön.
Huvudsaken är att man själv trivs med grejorna.

Draugen-serien får okej kritik, till sitt pris bör de därmed vara bra köp.
Jag ser fram emot en recension här i dagboken! :)

Aboslut så är det! Bäst är att bilda sig en egen uppfattning.

Jepp recension kommer då jag hunnit fiska lite med spöet.
Lurar på vad man ska komplettera med för rulle, en motsvarande strl 1000 känns lagom.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar