Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Nordins fiske

• Vänligen logga in för att kunna svara
72 svar till detta ämne

#41 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 30 mars 2015 - 11:19

Definitivt en 1000 till det smidiga lilla spöt!

Har själv ett amerikanskt 7' 3-15 gram där jag tidigare hade en Shimano i 2500-storlek men

den kändes väldigt klumpig på spöt.

En Shimano Technium 1000 är nu på väg hem, kommer passa betydligt bättre.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#42 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 08 april 2015 - 10:58

Aboslut så är det! Bäst är att bilda sig en egen uppfattning.

Jepp recension kommer då jag hunnit fiska lite med spöet.
Lurar på vad man ska komplettera med för rulle, en motsvarande strl 1000 känns lagom.

Känns lagom? Själv föredrar jag rullar i 2000-storlek även till UL-fiske. Fiskar man med tunn flätlina är det viktigt med en bra och jämn slirbroms utan startmotstånd och de allra minsta rullarna brukar inte ha en sådan (helt enkelt därför att fysikens lagar säger att storleken - ytan på bromsbeläggen - har betydelse). Så jag hänger ofta en Revo Neos 20 även på mitt minsta femfots Kinetic. Procentuellt är en sådan rulle betydligt tyngre än en 1000/UL-rulle men det är inte många gram det handlar om och jag upplever inte den utrustningen som obalanserad, klumpig eller tung. Så min rekommnedation är en rulle i 2000-storlek. Men snåla inte utan kosta på dig en så bra rulle som budgeten medger. Enligt mitt sätt att se på saken är små rullar mer känsliga är stora och när marginalerna är mindre vill det till att kvaliteten är på topp. Billiga UL-rullar brukar inte kännas som en god affär om man får något stort och vildsint på kroken.

#43 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 08 april 2015 - 11:47

Känns lagom? Själv föredrar jag rullar i 2000-storlek även till UL-fiske. Fiskar man med tunn flätlina är det viktigt med en bra och jämn slirbroms utan startmotstånd och de allra minsta rullarna brukar inte ha en sådan (helt enkelt därför att fysikens lagar säger att storleken - ytan på bromsbeläggen - har betydelse). Så jag hänger ofta en Revo Neos 20 även på mitt minsta femfots Kinetic. Procentuellt är en sådan rulle betydligt tyngre än en 1000/UL-rulle men det är inte många gram det handlar om och jag upplever inte den utrustningen som obalanserad, klumpig eller tung. Så min rekommnedation är en rulle i 2000-storlek. Men snåla inte utan kosta på dig en så bra rulle som budgeten medger. Enligt mitt sätt att se på saken är små rullar mer känsliga är stora och när marginalerna är mindre vill det till att kvaliteten är på topp. Billiga UL-rullar brukar inte kännas som en god affär om man får något stort och vildsint på kroken.

Har inte hunnit köpa någon rulle till D4at ännu, köpte på mig en Daiwa Crest från den lokala butiken, fick ett erbjudande jag inte kunde neka.

Har sneglat och kollat runt ett tag men har svårt att bestämma mig vad jag ska satsa på för rulle, storleksmässigt och viktmässigt skiljer det väldigt lite mellan 1000 och 2000 rullar. Men, Abu, Shimano, Penn, Mitchell, Daiwa eller något annat? Kom gärna med tips och förslag!

#44 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 08 april 2015 - 13:55

Är inte uppdaterad på de senaste/aktuella modellerna men samtliga de märken du räknar upp har bra rullar. Titta gärna även på D.A.M.

#45 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 09 april 2015 - 21:01

Efter många om och men, velande hit och dit så föll det på en Shimano Nasci 1000. Kom över den till ett vad jag tycker bra pris.
  • JontaK gillar detta

#46 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 09 april 2015 - 21:06

Nasci är inte dum alls!

Valet mellan 1000 och 2500 är högst personligt. Jag själv tänker inte så mycket på rullens vikt, mer att storleken passar spöt och att linans vinkel in i första öglan inte är för stor.

Tror du kommer trivas med ditt val, både modell- och storleksmässigt.

Skulle du just tycka att slirbromsen är lite klen så går det för all del att fixa på några olika vis. ;)

• Nordin gillar detta

#47 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 10 april 2015 - 08:49

Skulle du just tycka att slirbromsen är lite klen så går det för all del att fixa på några olika vis. ;)

Visst kan man förbättra slirbromsen på en liten rulle men detsamma gäller ju även för större rullar. Hur man än mixtrar och trimmar kommer man inte runt det faktum att större är bättre när det gäller ytan på bromsskivor. Så vill man ha den bästa bromsen väljer man alltså den större rullen (den med större spole och större bromsskivor) och sedan trimmar man den bromsen. Eller?

• Nordin gillar detta

#48 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 10 april 2015 - 14:34

Nasci är inte dum alls!

Valet mellan 1000 och 2500 är högst personligt. Jag själv tänker inte så mycket på rullens vikt, mer att storleken passar spöt och att linans vinkel in i första öglan inte är för stor.

Tror du kommer trivas med ditt val, både modell- och storleksmässigt.

Visst kan man förbättra slirbromsen på en liten rulle men detsamma gäller ju även för större rullar. Hur man än mixtrar och trimmar kommer man inte runt det faktum att större är bättre när det gäller ytan på bromsskivor. Så vill man ha den bästa bromsen väljer man alltså den större rullen (den med större spole och större bromsskivor) och sedan trimmar man den bromsen. Eller?

1000 eller 2500 var det jag valde mellan, utseendemässigt så passar en 1000 bättre på spöet än en 3000 som är ganska snarlik en 2500. Att valet föll på just en 1000 var att jag kom över en rulle jag hört och läst gott om för en billig peng medan det gott och väl kan vara som Lausvik påpekar att bromsen på en större rulle kan ha sina fördelar.

Vi får se vad som händer och hur pass rullen och dess broms kommer matcha, hur uppgraderar man en broms på haspelrulle? Aldrig gjort eller ens hört om det.

#49 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 10 april 2015 - 14:38

http://www.sportfisk...kan-förbättras/

• Nordin gillar detta

#50 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 10 april 2015 - 14:45

http://www.sportfisk...kan-förbättras/

Tackar å bockar! :)

#51 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 10 april 2015 - 23:09

Visst är det så, men då får man också fundera på hur stor bromskraft som egentligen behövs. Det går säkerligen få i tillräckligt med lameller i en frambromsad Shimano 1000 för en toppeffekt på 5-6 kilo (ren gissning).

Men en rulle i 1000-storlek sitter allt som oftast på spön klassade för en maximal betesvikt på kanske 10-20 gram. Frågan är då om inte en jämn broms med minimalt startmotstånd är att föredra framför råstyrkan som troligen spöt ändå inte matchar om man siktar på högsta möjliga bromseffekt.

Shimano har i sina japanska toppmodeller, storlek 1000, en maximal slirbromseffekt på 3kg (enligt Shimano själva). För mig känns det högst tillräckligt till lätt fiske.

2500 ligger på 4kg och 3000 på ordentliga 9kg.

1000 eller 2500 var det jag valde mellan, utseendemässigt så passar en 1000 bättre på spöet än en 3000 som är ganska snarlik en 2500. Att valet föll på just en 1000 var att jag kom över en rulle jag hört och läst gott om för en billig peng medan det gott och väl kan vara som Lausvik påpekar att bromsen på en större rulle kan ha sina fördelar.

Vi får se vad som händer och hur pass rullen och dess broms kommer matcha, hur uppgraderar man en broms på haspelrulle? Aldrig gjort eller ens hört om det.

Jag skulle tro att det sitter filtlamell/lameller i Nascin, dessa går troligen att byta mot de hårda lamellerna från andra Shimano. Det går även att byta lamellerna mot diton i kolfiber.

Det är dock lite vanskligt då slirbromsen lär vara mjuk och fin från fabrik och risken är att den ökade effekten ger bieffekter som är oönskade.

Ett sätt att få lite jämnare och i vissa fall också något starkare broms är att ta ur och planslipa stålskivorna som ligger an mot lamellen. Dessa kan vara ganska ojämna från fabrik.

#52 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 11 april 2015 - 08:40

Oavsett vad man kan göra för att förbättra slirbromsen är det, som jag ser på saken, klokt att köpa en rulle vars broms man är nöjd med redan från början. Nu är ju Nordins rulle redan inköpt och det är bara att gratulera och önska honom ly... skitfiske med den. Vill man ha en liten och smidig men väldigt robust rulle som kastar suveränt och har en riktigt fin broms så finns Daiwa SS Tournament 1300. En klassiker som tillverkats i flera decennier nu. Den har bara tre kullager och saknar IAR-lager (backspärren är dock riktigt bra) men är en seriös fiskemaskin.

#53 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 16 april 2015 - 09:57

Blev en liten tur i måndags, fick en liten liten havsöring, dryga halvkilot(?) blev "tvungen" att ta reda på den, trekroken långt ner i svaljet och rökt, stekt eller gravad havsöring är fantastiskt gott!

b5075d25d6b4aaf17bc5897752453c04.jpg

#54 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 16 april 2015 - 10:59

a

#55 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 16 april 2015 - 11:34

Du får ALDRIG ta hem havsöring om den är under minimimåttet !
Död fisk skall även den släppas tillbaka i vattnet!
(om nu reglerna inte nyligen har ändrats eller om du fiskar på ett ställe med andra regler än vad jag har hört talas om)

Oroa dig inte, jag har koll på gällande regler i mitt FVO, fisken överstiger minimimåttet med några CM tillgodo.
Att jag väljer att ta med fisken hem för att äta är ett val helt upp till mig, på en dessutom odlad-skitöring!

//Daniel

#56 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 16 april 2015 - 12:53

a

#57 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 16 april 2015 - 13:13

Det var nog en av de magraste öringar jag sett. Eller tog du ur den innan du fotograferade? ;)

#58 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 16 april 2015 - 14:34

Jag tar själv oftast hem och äter upp godkända havsöring.

Men då du skrev "en liten liten havsöring, dryga halvkilot(?) blev "tvungen" att ta reda på den, trekroken långt ner i svaljet" så fick jag känslan att du menade att du kände dig tvungen fast du egentligen viste att den var för liten, därav mitt påpekande.
(ps. Det ser ju ut att vara vanliga standard 4 tums brädor som är ca 10cm breda på bilden så fisken verkar ju heller inte vara så stor vilket också påverkade att jag skrev mitt inlägg.

Aah okej då är jag med, nej då så var det inte kollade längden innan den klubbades. Brädornas bredd har jag halvtaskig koll på till skillnad från reglerna mitt fvo har, minimimåttet ligger på 45cm och jag hade nästan 3cm tillgodo på den öringen.

Det var nog en av de magraste öringar jag sett. Eller tog du ur den innan du fotograferade? ;)

Det råder det inget tvivel om! Kanske därför den slukade flugan med hulling och hår, tyvärr inte uttagen heller.

Upplever att de odlade Öringarna (de utan fettfena) ofta är magra skrakar jämfört med de vilda jag får.

#59 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 18 april 2015 - 11:41

Var ut en sväng lite tidigare idag med abborre i fokus, ingen abborre ville syna världen ovan ytan men den här rackarn tog jiggen!

a2eaf4f854b39ff6d4892fb162d47455.jpg

3c9f0781efdc6ec148de3c5819ca12bd.jpg

#60 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 634 inlägg

Postad 19 april 2015 - 04:54

Blev en liten tur i måndags, fick en liten liten havsöring, dryga halvkilot(?) blev "tvungen" att ta reda på den, trekroken långt ner i svaljet och rökt, stekt eller gravad havsöring är fantastiskt gott!

b5075d25d6b4aaf17bc5897752453c04.jpg

jepp den va lite men naggande god som smörgåspålägg haha

• Nordin gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar