Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Nordins fiske

• Vänligen logga in för att kunna svara
72 svar till detta ämne

#61 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 879 inlägg

Postad 20 april 2015 - 13:42

Upplever att de odlade Öringarna (de utan fettfena) ofta är magra skrakar jämfört med de vilda jag får.

Det kan nog stämma. I vart fall stämmer det med mina erfarenheter.

#62 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 02 oktober 2015 - 19:45

Länge sedan jag skrev något här och det beror inte på uteblivet fiske, förutom de sista veckorna!
Men imorrn, då blir det en heldag (nåja så länge jag orkar) vid älven.

Har ett gäng nya vickewobbler som ska testas även ett par nya skedar. Har kommit fram till att de krokskydd som sitter på många skedar och på de vickewobbler jag köpte är rent ut sagt satan själv, smala gummislangar som är en helsicke att få bort!
Tog en bra stund att få bort all slang från 14x trekrok med slangstump på varje(totalt 42 stumpar)..
  • JontaK och lausvik gillar detta

#63 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 879 inlägg

Postad 02 oktober 2015 - 20:00

Har kommit fram till att de krokskydd som sitter på många skedar och på de vickewobbler jag köpte är rent ut sagt satan själv, smala gummislangar som är en helsicke att få bort!

De verkar vara designade för att närmast garantera att man gör sig illa på kroken.

#64 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 02 oktober 2015 - 20:08

Ja jag tror det jag med! Försökte med vad jag kom att tänka på, bäst fungerade det att bita tag i slangen å dra, en liten bit på 2-3mm blev kvar, tog en kniv och likt en kirurg la jag ett snitt i slangbiten och kunde på så vis få bort allt.
Krokskydd i hårdplast vore att rekommendera, de kan man ju återanvända själv med om det någon gång skulle behövas!

#65 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 03 oktober 2015 - 12:38

En tappad blev det, var ute i drygt 4 timmar. Kändes som en hyfsad öring.

Bjussar på en mysbild

91805dd6e3823464d12db09502d83fca.jpg
  • Norges fiskaren och lausvik gillar detta

#66 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 06 oktober 2015 - 07:45

Det blev en liten tur i söndags, en liten öring kom upp! Bra precis ett kilo!

940966c6f2aa794b91e6b5261da88f60.jpg

ba68f8d003ace16bb85bb2090dcad481.jpg
  • Norges fiskaren, lausvik och Gotthard gillar detta

#67 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 879 inlägg

Postad 06 oktober 2015 - 08:53

Ja jag tror det jag med! Försökte med vad jag kom att tänka på, bäst fungerade det att bita tag i slangen å dra, en liten bit på 2-3mm blev kvar, tog en kniv och likt en kirurg la jag ett snitt i slangbiten och kunde på så vis få bort allt.
Krokskydd i hårdplast vore att rekommendera, de kan man ju återanvända själv med om det någon gång skulle behövas!

Knepet är annars att snurra loss slangbiten. Fatta den mellan tummen och pekfingret och snurra fram och åtar några varv. Sedan brukar det bara vara att dra loss den, eventuellt med ytterligare snurr.

#68 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 06 oktober 2015 - 08:57

Knepet är annars att snurra loss slangbiten. Fatta den mellan tummen och pekfingret och snurra fram och åtar några varv. Sedan brukar det bara vara att dra loss den, eventuellt med ytterligare snurr.

Bra tips! Ska testa det nästa gång! Hoppas det fungerar bättre!

#69 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 24 februari 2016 - 11:30

Var en stund sedan man skrev något här, vintern har kommit sedan länge, många isfiskepass har det blivit, röding är det som synat livet ovan ytan mest tätt följt är Öringen men även en och annan inplanterad båge.

På senaste har inget fiske alls blivit av pga mycket på jobbet och ett husköp så i Juni flyttar vi in i huset, känns riktigt kul och skönt med kåk! Det är en tegelvilla byggt -53, 120kvm boyta och dryga 70kvm biyta (källare) vattenburen värme med pelletspanna i källarn, fin och fräsch och inget som måste göras direkt!

Nu är det ett par månader kvar innan vi börjar få öppet vatten på sjöarna, älven är öppen på de partier där det är strömt annars ligger isen ganska tjock!

Hur har vintern hittills varit för er?

• Norges fiskaren gillar detta

#70 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 879 inlägg

Postad 24 februari 2016 - 12:02

Hur har vintern hittills varit för er?

Först var det snö och is och nu går jag, sedan snart tre veckor, på kryckor... Men man får inte vika ner sig för små motgångar. På söndag, om vädret inte är för uselt, tänkte jag sätta mig (grabben får bära stolen) på ett fint ställe vid kusten och flötmeta efter havsöring.

#71 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 414 inlägg

Postad 24 februari 2016 - 12:33

För mej har det varit lite fiske. Mot det har varit tidligare.
Många turer till Oslo.pga att yngsta Flickan är med i den Norska idol.

Det har inte varit riktigt vinter. Så fjorden har varit fiskbar.
Så det blir fiske framöver. Tills man ska på jobb igjen. Början av mars..

#72 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 792 inlägg

Postad 24 februari 2016 - 13:50

Inget fiske för mig om vintern det tillhör sommar syssla för mig i väntan på jakten. Annars pangar jag rävar och som bra är har det blivit mindre skabbrävar detta år.....alltid något.

#73 Nordin

Nordin

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 24 februari 2016 - 15:25

Först var det snö och is och nu går jag, sedan snart tre veckor, på kryckor... Men man får inte vika ner sig för små motgångar. På söndag, om vädret inte är för uselt, tänkte jag sätta mig (grabben får bära stolen) på ett fint ställe vid kusten och flötmeta efter havsöring.

Oj det lät ju inte så jäkla kul! Vi får hoppas på att vädret är bra på söndag och du får ett riktigt skitfiske! :)

När du metar, vad agnar du med då?

För mej har det varit lite fiske. Mot det har varit tidligare.
Många turer till Oslo.pga att yngsta Flickan är med i den Norska idol.

Det har inte varit riktigt vinter. Så fjorden har varit fiskbar.
Så det blir fiske framöver. Tills man ska på jobb igjen. Början av mars..

Trist med en dålig vinter, vintern har även här varit sämre än vanligt men isarna har burit så det gått att fiska iallafall!

Jasså har idol-smittan spridit sig till Norge också? Trist program men för den som har intresset kan det säkert vara roligt!

Inget fiske för mig om vintern det tillhör sommar syssla för mig i väntan på jakten. Annars pangar jag rävar och som bra är har det blivit mindre skabbrävar detta år.....alltid något.

Inte ens nå pimpling? Kan vara ganska rogivande med en termos kaffe och en sprakande eld och lite korv.

Ja, just bortskjutning av skabbräv är något som skulle behövas här också, har du vägarna förbi ta gärna med dig bössan ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar