Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Bottenmete?

Mete Botten spö bete

• Vänligen logga in för att kunna svara
41 svar till detta ämne

#1 martyyyyy

martyyyyy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 inlägg

Postad 29 mars 2015 - 17:24

Hej!

Jag tänkte prova på bottenmete i några tjärn i hemtrakten, har aldrig provat tidigare.

Det är främst regnbåge och Öring i vattnet.

Har en fundering..

Kan man använda kastspö(som jag redan äger) för bottenmete, istället för att köpa ett nytt metspö     för nån hundralapp som inte kommer hålla om en regnbåge på 3kg fastnar på kroken?

Fick tips om powerbait som bete med vitlöksdoft.

Tänkte köra enligt bilden..

Har ni några andra tips så, SHOOT!

Tack!

Bifogad fil(er)

#2 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 29 mars 2015 - 21:50

Du kan absolut använda det kastspö du redan äger till bottenmetet.

Tacklet på bilden fungerar alldeles utmärkt.

Jag har metat regnbåge på räka och mask med bra resultat.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#3 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 29 mars 2015 - 22:57

a

#4 martyyyyy

martyyyyy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 inlägg

Postad 29 mars 2015 - 23:09

Tackar för svaren.

Jag hade tänkt o åka ut till helgen, så kanske prövar både botten och flötmete då.

Spelar tid på dygnet någon roll?

#5 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 29 mars 2015 - 23:13

a

#6 Lakkungen Umeå

Lakkungen Umeå

Trogen medlem

• Members
  • 159 inlägg

Postad 30 mars 2015 - 05:20

självklart - du kan meta på alla sätt med kastspö :) Om det är öring eller regnbåge skulle jag personligt föredra flötmete. Hur djupt är det i sjön? Jag brukar meta på 2-3 meters djup på  med Wiggler 12 gram Glidflöte, under det har jag en gummipärla, 8 gram kulsänke och ännu en gummipärla därunder. Därefter har jag en 150 cm tafs med 4 gram blyhagel på. Jag använder sedan en storlek 4 enkelkrok (Darts Kamasan Specimed Eyed) där jag har knutet fast rött garn på krokskaftet (REKOMMENDERAS TILL ALLT METE EFTER LAXARTADE FISKAR - GÖR GIGANTISKT SKILLNAD!!!) där du sedan klipper trådarna så de endast stickar ut ca. 0,3 cm. Kroken häftar du fast till tafsen vid hjälp av rapalaknuten där du får kroken att hänga i en ögla http://www.ranglers.se/knutar.htm (se här). Under garnet sätter du på 3 maskar. De två färsta maskar delar du i två halvor för att så mycket doft ska spridas i vattnet. Sedan täcker du resten av kroken med en hel mask. Sjukt effektivt!!!!!! Har bifogat bildbevis för mitt påstående + en bild av hur jag fixar garnet på kroken :)  Skitfiske på dig :)
Bifogad fil  10679954_836567599701324_5844155745553865241_o.jpg   58,71K   33 Antal nerladdningar Bifogad fil  10402556_788771017814316_6039032073193936909_n.jpg   133,68K   26 Antal nerladdningar Bifogad fil  10622732_834443893247028_5058428175609268417_n.jpg   77,84K   25 Antal nerladdningar Bifogad fil  1043904_836882549669829_2771153096460689668_n.jpg   70,16K   23 Antal nerladdningar Bifogad fil  10702146_834443889913695_2524689947217429859_n.jpg   125,76K   24 Antal nerladdningar

PS! Det är vild öring på bilderna - sjön håller jag hemlig men det kostar 80 kr för en dag och man får ta upp fem fisk oavsett art (finns även harr och den är också vild och rödingen är semi-vild - dvs utplanterat som liten - ca. 6 cm där den får växa upp på egen hand) med minimimått på 25 cm (jag brukar dock undvika ta de under 30 men klarar de inte en återutsättning är det bättre att ta dem) :)  

• HenkieOne gillar detta

#7 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 30 mars 2015 - 15:52

En enkel men grym bottenmetesrigg för regnbåge med powerbait (flytande) är att helt enkelt trä upp ett glidande spolsänke av lämlig vikt och en gummipärla på din huvudlina. Knyt sedan ett vanligt lekande i änden på huvudlinan, lekandet fungerar som stopp för sänket och gummipärlan skyddar knuten.
Knyt nu en tafs av nylon eller flourcarbon i andra änden av lekandet, längden bör vara minst 60-100cm (längre om djupet medger det och du klarar kasta det).

I andra änden av tafsen knyter du en lämlig krok, tänk på att den inte bör vara för tung då det är meningen att powerbaiten ska hålla den svävande en "tafslängd" ovanför bottnen. Storlek 6-8 brukar vara lagon för enkelkrok, storlek 10 på trekrok.
Obs! använd INTE trekrok om du vill ha möjlighet att sätta tillbaka fisken.
Vikten på sänket bör inte vara tyngre än 30g då det ökar risken för bottennapp., 20g räcker för de flesta spön och situationer.

Så fiskar du tacklet.
Kasta ut tacklet, spänn upp linan och ställ spöt i en spöhållare eller grenklyka.
Antingen sätter du slirbromsen på väldigt löst eller så trär du en ögla av linan under en liten gummisnodd på främre handtaget.
Tanken är att betet ska sväva över bottnen så pass högt som tafsens längd medger.
När fisken hugger kommer den att känna minimalt motstånd till du gör mothugg.
När du har hugg justerar du ev slirbromsen, vevar in löslina och gör mothugg.
Mothugget kommer få sänket att lyftas ifrån bottnen och så länge du håller spänd lina under fighten så är risken för bottennapp minimal.

För bottenmete efter vitfisk rekommenderar jag istället loopriggen.
http://northamptonne...rg/?page_id=421

• stickan gillar detta
Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#8 martyyyyy

martyyyyy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 inlägg

Postad 31 mars 2015 - 11:25

Tack så hemskt mycket för svaren. Det är dock lite svårt o hänga med i alla termer osv eftersom jag inte är jätterutinerad fiskare!

Jag har iaf varit och inhandlat detta kit (se bild) tillsammans med powerbait garlic som jag tänkte prova.

Angående djupet på tjärnen har jag ingen aning eftersom jag ej varit där tidigare!

Bifogad fil(er)

• Lakkungen Umeå och Stephen gillar detta

#9 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 31 mars 2015 - 11:31

Darts meteset fungerar bra. Följ instruktionerna så lär det inte bli några större bekymmer.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 924 inlägg

Postad 31 mars 2015 - 12:38

Tack så hemskt mycket för svaren. Det är dock lite svårt o hänga med i alla termer osv eftersom jag inte är jätterutinerad fiskare!

Låt dig inte avskräckas av all jargong. Mete är, när det kommer till kritan, inte rocket science utan tämligen enkelt. Att man sedan kan göra det i stort sett hur komplicerat som helst är en annan femma. Vad det handlar om är att sätta ett lämpligt bete på en lagom stor och vass krok som sitter säkert fastknuten i en lagom grov och stark lina och sedan få kroken med betet att hamna där det finns en chans att en fisk nappar. Svårare än så är det inte (oavsett vilka estoteriska termer man använder för att beskriva hur man gör).

• JontaK och Stephen gillar detta

#11 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 31 mars 2015 - 14:47

a
  • lausvik gillar detta

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 924 inlägg

Postad 31 mars 2015 - 15:40

Jo, det finns ju såklart olika nivåer på allting. Som exempel så behöver ju inte matlagning vara svårare än att koka makaroner och steka en korv, men vill man ha tre Michelinstjärnor så krävs det mer kunskap, utrustning, teknik och skicklighet.

Förvisso, men en viktig skillnad är det. Det händer nämligen inte helt sällan att fiskenovisen med nollkoll och bensinmacksutrustning får en drömfisk men aldrig att novisen vid spisen får michelinstjärnor för sin vidbrända korv och sina överkokta snabbmakaroner.

• Lakkungen Umeå och jmansson gillar detta

#13 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 31 mars 2015 - 16:55

a

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 924 inlägg

Postad 31 mars 2015 - 17:05

Naturligtvis blir han/hon inte världsmästare i mete så länge han/honär novis med bensinmacksutrustning. Vad jag ville framhålla var att "det alltid kan hända" i fiske och hur många noviser med nollkoll har inte blivit krokade just därför att de, trots allt, råkat få napp trots att de gjort det mesta fel och bakvänt? Det tycker jag är en av fisket mest tilltalande sidor. Sedan är det självklart så att för det mesta så är det den erfarne och kunnige fiskaren som som går ut och tar sin fisk medan noviserna bara kan konstatera att det inte nappar. Det är en annan av fiskets tilltalande sidor.

#15 martyyyyy

martyyyyy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 inlägg

Postad 31 mars 2015 - 21:02

Jag provar o kör enligt bilden längst ner på "metkittet" jag bifogade tidigare och sen får jag återkomma i helgen om hur det gått.

Tack för all hjälp, lite visare har man blivit!
  • Lakkungen Umeå gillar detta

#16 Lakkungen Umeå

Lakkungen Umeå

Trogen medlem

• Members
  • 159 inlägg

Postad 01 april 2015 - 05:21

Jag tror på det enkla fisket. Det är det jag själv använder mig av + mina biltema + polarvargen grejor :) Varför det? Mer avancerat fiske ger mer fisk? Nope. Jag behärskar mitt fiska så pass bra att jag kan klå upp varje person som kör allt möjligt hokus pokus med dyra grejor ;) Skrytbilderna säger allt ;) 

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 924 inlägg

Postad 01 april 2015 - 08:47

Jag tror på det enkla fisket. Det är det jag själv använder mig av + mina biltema + polarvargen grejor :) Varför det? Mer avancerat fiske ger mer fisk? Nope. Jag behärskar mitt fiska så pass bra att jag kan klå upp varje person som kör allt möjligt hokus pokus med dyra grejor ;) Skrytbilderna säger allt ;)

Det där stämmer delvis men inte helt. Fisken vet naturligtvis inte om du köpt ditt spö på Biltema eller om du har ett state-of-the-art custombyggt underverk. När det gäller grejorna så är det, givet att det övriga fungerar och håller ihop, främst tacklet som har betydelse för resultatet. Inte för att det behöver vara särsklt avancerat men olika fiskar och situationer kan kräva olika lösningar. Visserligen kan man fiska med samma tackel och på samma sätt jämt och ha framgång ofta (särskilt om man för det mesta fiskar efter samma fisk och på samma/liknande ställen vilket många gör) men den som har en större repertoar och förstår att välja rätt kan fånga fisk nästan jämt och överallt. Sedan kan man ju alltid, åtminstone så länge det  inte handlar om tävlingsfiske på elitnivå, diskutera den marginella nyttan av att driva upp sin kompetens men det är ingen dum hobby.

Jag gillar också att hålla mitt fiske så enkelt som möjligt, dvs så enkelt som den givna situationen medger, men man kan fiska enkeltm på oerhört många olika vis (och det är inte så enkelt att hålla reda på, hitta på och behärska dem alla). Vad gäller utrustning är avancerade eller dyra prylar inget självändamål. Förvånansvärt ofta funkar enkla och billiga grejor bra. Det allra bästa kostar dock nästan alltid en rejäl slant. Men även här kan man diskutera den marginella nyttan av de sista kronorna, hundra- eller tusenlapparna man spenderar. Den 200-kornors baitrunner från Lidl jag nu ska testa kommer säkert att fungera för mitt gäddfiske i stort sett lika bra som en Stella för en 7-8.000 kr skulle göra. Däremot kan jag tänka mig situationer där jag inte skulle vilja kompromissa med kvalitén på utrustningen men samtidgt inser jag att jag knappast lär hamna i några sådana. Det skulle kanske vara om en fet 15-kilos havsöring smällde på när jag står där på stranden...

#18 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 711 inlägg

Postad 01 april 2015 - 17:46

För mig är det viktigt att nå ut till fisken därför lägger jag ganska rejäla summor på spö och rullar, om folk tycker jag är lite knäpp i det avseendet så bjuder jag på det.

Däremot beten, tacklar och sådana saker håller jag ganska billigt.

Om bottenmete knyter jag dom flesta riggarna själv med en lite grövre nylonlina och sänke i lämplig vikt.

Köper inga speciella spö och rullar för det fisket utan kör med prylar jag normalt har till annat fiske.

För mig blir det mest plattfisk-mete när jag bottenmeter och mycket av det fisket är mest en slå ihjäl tid grej när allt annat fiske är dåligt. 

#19 Lakkungen Umeå

Lakkungen Umeå

Trogen medlem

• Members
  • 159 inlägg

Postad 02 april 2015 - 05:22

För mig är det viktigt att nå ut till fisken därför lägger jag ganska rejäla summor på spö och rullar, om folk tycker jag är lite knäpp i det avseendet så bjuder jag på det.

Däremot beten, tacklar och sådana saker håller jag ganska billigt.

Om bottenmete knyter jag dom flesta riggarna själv med en lite grövre nylonlina och sänke i lämplig vikt.

Köper inga speciella spö och rullar för det fisket utan kör med prylar jag normalt har till annat fiske.

För mig blir det mest plattfisk-mete när jag bottenmeter och mycket av det fisket är mest en slå ihjäl tid grej när allt annat fiske är dåligt. 

OH vad jag saknar plattfisk, och vill så gärna fånga min första makrill....varför fiskade jag inte mer när jag bodde hemma i Danmark :) Ska dock säga att man kastar utmärkt med biltemas seapredator spön :) Inte att man kan kasta 120 meter men med bombarda 30 grams kan jag komma ut ca. 70 meter (och det är inte ett bombardaspö) och med 30 grams sänken att komma ut 50 meter är ingen problem :) Men okej - jag fiskar mest i sötvatten fast lite vid östkusten men här är det ändå bara sötvatten-artar förutom strömmingen :) När det är säsong då står fisken alltid ganska nära land :) 

#20 Lakkungen Umeå

Lakkungen Umeå

Trogen medlem

• Members
  • 159 inlägg

Postad 02 april 2015 - 05:28

Det där stämmer delvis men inte helt. Fisken vet naturligtvis inte om du köpt ditt spö på Biltema eller om du har ett state-of-the-art custombyggt underverk. När det gäller grejorna så är det, givet att det övriga fungerar och håller ihop, främst tacklet som har betydelse för resultatet. Inte för att det behöver vara särsklt avancerat men olika fiskar och situationer kan kräva olika lösningar. Visserligen kan man fiska med samma tackel och på samma sätt jämt och ha framgång ofta (särskilt om man för det mesta fiskar efter samma fisk och på samma/liknande ställen vilket många gör) men den som har en större repertoar och förstår att välja rätt kan fånga fisk nästan jämt och överallt. Sedan kan man ju alltid, åtminstone så länge det  inte handlar om tävlingsfiske på elitnivå, diskutera den marginella nyttan av att driva upp sin kompetens men det är ingen dum hobby.

Jag gillar också att hålla mitt fiske så enkelt som möjligt, dvs så enkelt som den givna situationen medger, men man kan fiska enkeltm på oerhört många olika vis (och det är inte så enkelt att hålla reda på, hitta på och behärska dem alla). Vad gäller utrustning är avancerade eller dyra prylar inget självändamål. Förvånansvärt ofta funkar enkla och billiga grejor bra. Det allra bästa kostar dock nästan alltid en rejäl slant. Men även här kan man diskutera den marginella nyttan av de sista kronorna, hundra- eller tusenlapparna man spenderar. Den 200-kornors baitrunner från Lidl jag nu ska testa kommer säkert att fungera för mitt gäddfiske i stort sett lika bra som en Stella för en 7-8.000 kr skulle göra. Däremot kan jag tänka mig situationer där jag inte skulle vilja kompromissa med kvalitén på utrustningen men samtidgt inser jag att jag knappast lär hamna i några sådana. Det skulle kanske vara om en fet 15-kilos havsöring smällde på när jag står där på stranden...

Jag är snål när det gäller linan, spö och rulle :) Av flera olika skäl :) Det är ingen katastrof att ersätta om någonting händer. T.ex. halkade jag baklänges förre veckan och landade precis ovan på min haspelrulle - tänka dig om det hade varit ett dyrt sådan :) Istället var det bara 200 kronor och jag åkte och köpte nytt samma dag :) Krok, flöten osv köper jag darts för det mesta fast wobler köper jag biltemas, shakespear och så har jag dock två stycken abu garcia tormentor :) Nuväl - ska åka ut efter de blanka vid älven idag :) Ha en skitfiskedag allihop :) 

• MatiasL gillar detta

Även taggad med Mete, Botten, spö, bete

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar