Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Bottenmete?

Mete Botten spö bete

• Vänligen logga in för att kunna svara
41 svar till detta ämne

#21 martyyyyy

martyyyyy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 inlägg

Postad 03 april 2015 - 20:13

Varit iväg o provfiskat i Villingsbergs olika tjärn efter regnbåge och öring. 

Inte ETT enda napp på 7h med bottenmete. Detsamma för mina två vänner som körde likadant.

Inte heller såg vi någon annan få fisk av de många fiskare som var ute idag.

Får bli att prova något annat ställe! :D

#22 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 07 april 2015 - 07:40

http://www.sportfisk...jag-bottenmete/

#23 martyyyyy

martyyyyy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 inlägg

Postad 18 april 2015 - 22:00

Prövade en andra gång nu, men på kvällen 18.00-22-00. Återigen inte ett enda napp!

Vi kastar ganska långt ut i tjärnen med kastpöna o kör fortfarande bottenmete med powerbait. 

Kanske bättre längre in mot kanten?

Sedan har ofta sista linan med kroken och flytkulan ofta trasslat in sig i tafsen o päronblyt när man vevat in :/

#24 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 19 april 2015 - 08:39

a

#25 martyyyyy

martyyyyy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 inlägg

Postad 19 april 2015 - 09:22

Du/Ni gör det vanligaste grundläggande misstaget när det gäller att fiska nämligen att ni fortsätter att fiska på samma sätt trots att ni inte får fisk.Nappar det inte så byter man bete! nappar det inte då heller så provar man andra metoder! i detta fall mete med flöte på olika djup! och på olika ställe i sjön, långt ut och närmare land.Läs mitt inlägg #3 en gång till!När det gäller räkan som bete så får jag förtydliga att du köper oskalade färska eller båtfrysta räkor men att man skalar och sätter hela räkan (några korn salt på räkan drar ut vatten och gör den lite fastare)på en baitholder (hajkrok).Regnbågen simmar omkring i stråk och jagar i sjön så att ibland röra på flötet kan löna sig.

Saken är den att vi har två kompisar som fiskar på precis samma sätt och de kommer alltid hem med 4-5 bågar efter några timmar. Om vi skulle byta bete/metod efter några minuter skulle man ju inte vara tålmodig nog :P

Byter plats i tjärnen, det gör vi.

#26 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 19 april 2015 - 09:39

a

#27 martyyyyy

martyyyyy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 inlägg

Postad 19 april 2015 - 10:44

De fiskar på precis samma sätt. Bottenmete med samma powerbait. De kör iofs vanligt metspö och jag använder kastspö. Det är därför jag funderar på om jag kanske kastar för långt ut.

#28 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 19 april 2015 - 11:14

a

#29 martyyyyy

martyyyyy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 inlägg

Postad 19 april 2015 - 22:37

Kan man bottenmeta med ett flöte?

#30 Lakkungen Umeå

Lakkungen Umeå

Trogen medlem

• Members
  • 159 inlägg

Postad 20 april 2015 - 05:12

Visst kan du det - det är bara att sätta djupet så pass att agnet hamnar på botten. T.ex använda ett glidande flöte utan att sätta på flötesstopp på linan så det sjunker enda ned på botten. Många metar regnbåge sådan i danmark - bottenmete med flöte. Men jag tycker personligt att man lika bra kan köra med glidflöte och fiska helt vanlig flötmete - man fiskar precis ovanför botten oavsett djup men undviker att fastna i botten om man har inställd djupet rätt (något jag missade igår och blev av med tafs, flöte, sänke, gummipärlor grrrrrrrrrrr - ja ja - våren är till för att göra bort sig innan säsongen riktigt kickar in)  :) Du kan ju fiska på vilket djup som helst med glidflöte - det är bara att justera flötesstoppen/stoppknuten ovanför :) Min erfarenhet med allt laxartad fisk som jag har fångat på flötmete; öring + havsöring, röding & harr är att man inte behöver att fiska djupt eller kasta långt ut. Eftersom de är hungriga kommer de upp på det grundare och alltså närmare land för att jaga. Jag fångar i princip aldrig någonting om jag kastar långt ut när jag metar efter dessa fisk. Som djupast har jag två gångar (av flera hundrade) fångat en harr på ca. 3 meters djup..............två gångar alltså. Resten - insjööring, röding, havsöring och övriga harr har jag fångat mellan 1 - 2 meters djup (1 - 1,5 meter vanligast). Näst djupast var en havsöring på 2 meters djup en enkelt gång. Grunt vatten är metfiskarens bästa vän :) Om fisken är på hugget är de inte skugga för flötet. Du förstår jag tar dessa fisk och jämför med eftersom det är samma släkte (kusiner typ) :) Allt detta är enligt min erfarenhet alltså :) Men om du gör din egen skugga så liten som möjligt kan du med lätthet fiska ett par meter från land :) De stryker gärna runt längs kanten :) 

#31 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 20 april 2015 - 09:16

a

#32 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 21 april 2015 - 08:11

Vid kustmete används ibland bottenmetetackel med ett litet flöte som är avsett att lyfta den agnade kroken så att den hamnar en liten bit ovanför tången (eller vad det nu är för bottenvegetetation på fiskeplatsen). Det flötet befinner sig flera meter under vattenytan och syns alltså inte för fiskaren.

Vid mete efter tex sutare används ofta en tackling med ett i förhållande till flötet alldeles för tungt sänke liggande på bottnen. När fisken lyfter kroken och sänket drar sänket ner flötet. Det är nog det öste menar med att "meta på botten med ett flöte".

Bombardas/bombardor eller vad de nu ska kallas på "svenska" kallas ju ibland för bombardaflöten men de flesta varianterna är sjunkande...

Det är rätt meningslöst att fundera över vad som ska kallas flöt- respektive bottenmete. In praktiken handlar det om att med de verktyg som står en till buds presentera sitt agn för fisken på det bästa sättet. Ju mindre komplicerat tacklet är desto bättre.

Man kan bottenmeta utan sänke men inte flötmeta utan flöte.

• Lakkungen Umeå gillar detta

#33 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 21 april 2015 - 10:28

a
  • lausvik och Lakkungen Umeå gillar detta

#34 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 21 april 2015 - 11:04

Det ser ju mycket bättre ut än min, något felaktiga, beskrivning. Skönt med folk som har koll!

• Lakkungen Umeå gillar detta

#35 Stephen

Stephen

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 15 juli 2015 - 16:40

Jag tänkte göra ett tackel för abborre, men ska man låta kroken ligga på botten eller en bit upp på linan ovanför sänket?

#36 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 15 juli 2015 - 17:54

Jag tänkte göra ett tackel för abborre, men ska man låta kroken ligga på botten eller en bit upp på linan ovanför sänket?

Det beror helt på om man vill att betet ska ligga på botten eller presenteras en bit ovanför densamma. Det finns väldigt få "ska" inom fisket. Varför inte knyta ihop en rigg med en krok som ligger på botten och en som hänger en liten bit ovanför densamma för att på så sätt ta reda på var fisken nappar bäst? Du kan också rigga upp ett annat spö för flötmete och med det samtidigt fiska av olika djup (från ytligt till strax ovan botten).

#37 Stephen

Stephen

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 16 juli 2015 - 08:01

Ja det är ju en bra ide. Jag har aldrig bottenmetat, endast flötesmetat. Det kryllar av abborre i hamnen. Två ganska stora slet sig från spinnare igår kväll. Men det är flera meter djupt.
  • lausvik gillar detta

#38 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 16 juli 2015 - 12:28

Om du spinnfiskar så testa med abborrfärgade jiggar fiskade alldeles över botten.

#39 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 16 juli 2015 - 22:41

Jag har fiskat en hel del i Villingsberg och då för det mesta i flugsjöarna där. Men även en hel del i Sörämten. Även där med fluga i flytring. Det känns inte som man tjänar någonting på att dra ut metet i mitten på sjön. Jag har fått i stort sätt det mesta 5-30m från land. Ute i mitten är det nästan enbart 5-600g rödingar som simmar.

Jag finns även på Facebook och Instagram under namnet
UniqueRods

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#40 Uhngoliant

Uhngoliant

Nykomling

• Members
  • 8 inlägg

Postad 17 juli 2015 - 10:21

Jag har haft väldig otur med Powerbait "degen" den vill helt enkelt inte sitta kvar på kroken. Så jag har helt gått över till Gulp! Alive Salmon Eggs (även dessa från Berkley) detta är kulor marinerade i något äckligt, de är lite dyrare än degen men de går att återanvända och sitter bombsäkert på kroken!

RB. 3,5kg

Gädda 3kg

Även taggad med Mete, Botten, spö, bete

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar