Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiska från båt med ekolod

Båt jerk side imaging ekolod

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 Sunshine22

Sunshine22

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 29 april 2015 - 13:31

Hejsan.

Har köpt en fiskebåt på 5*2 meter och på sitter en 30 hästars motor. 

Mitt fiskesätt är för närvarande så att jag åker ut och spanar och tänker att detta ställe är nog bra, Då ankrar jag nära och börjar kasta. Men jag får oftast bara smågäddor på ca 1,5-3 med jerk. så jag tänkte börja att köra med ekolod med side imaging. (Humminbird Helix 5 SI).

Min plan är så att man glider in där jag tänkt fiska. lägger upp båtens för/akt mot där jag tänkt fiska och scanna av och ev se om de ligger någon gädda och lurar. 

Eller har ni någon bättre förslag på hur man gör när man scannar av där man ska fiska så är dessa tips varmt välkomna. 

Men jag vet dock ingenting om dessa tekniska hjälpmedel men de borde finnas någon här som kan säga några bra ord. :)

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 29 april 2015 - 16:19

En trekilosgädda är ingen dålig fångst. Definitivt ingen "smågädda". Att få fisk överhuvudtaget är inte så illa, särskilt inte om man får det ofta. Själv är jag mer än nöjd de gånger jag kommer hem med en gädda på 1,5-3 kilo. Visst finns det större gäddor men de är få och det är glest mellan dem. En tiokilosfisk är ett monster. En riktig specimenfisk. De finns inte i alla vatten och det är inte alla flitiga gäddfiskare som får en sådan under sin livstid. När du skriver "jag har köpt" antar jag att du inte haft båten så länge och i så fall tycker jag att ditt fiske verkar ha gått hyfsat bra. Köp för all del ett ekolod men räkna inte med att det ska avslöja att vattnet du fiskar i är fullt av monstergäddor. Kanske får du lättare att hitta "smågäddorna". Fast varför man vill göra sitt fiske lättare begriper jag inte. Det är ju svårigheterna som är tjusningen.

• JontaK gillar detta

#3 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 603 inlägg

Postad 29 april 2015 - 18:58

Gör som jag kör riktigt sakta och släpa ett drag efter båten så gör jag när jag fiskar lax i älvarna här uppe i norr......fast jag har också problem med att riktigt stora krokodiler vill också hugga i dragen och det är ju inte så kul och måst dra in en förbaskat stor slemmig gädda heller haha

Brukar annars ha kring 3-4 spön ute samtidigt.

#4 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 29 april 2015 - 21:52

Enligt min erfarenhet är kännedom om vattnet, fiskens ståndplatser och gångbara beten betydligt viktigare än ett ekolod.

Vid jerkfiske tycker jag inte lodet ger så hemskt mycket hjälp, vid pelagiskt fiske efter gädda är det desto mer användbart.

Själv använder jag sällan eller aldrig ekolod vid gäddfiske, känner mina vatten relativt bra och tycker mest lodet stjäler uppmärksamhet och koncentration från mitt fiske.

• lausvik gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#5 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 603 inlägg

Postad 30 april 2015 - 05:30

Glömde skriva att jag har samma teknik när jag är ute efter öring innanskärs här i Luleå. Använder ej ekolod någonsin.

#6 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 603 inlägg

Postad 30 april 2015 - 15:40

Det tar sig och om några dagar är isen nog borta helt och hållet så man kan sjösätta båtarna?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  älven.jpg   542,26K   1 Antal nerladdningar

Även taggad med Båt, jerk, side imaging, ekolod

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar