Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiske efter plattfisk på östkusten

• Vänligen logga in för att kunna svara
2 svar till detta ämne

#1 Rauhala

Rauhala

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 21 maj 2015 - 13:24

Tjena, jag bor några mil utanför Kalmar och undrar hur plattfisksmetet är här? Hört att det finns en del runt Öland. Någon som vet om detta stämmer? Vad är det annars som gäller?

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 718 inlägg

Postad 23 maj 2015 - 10:52

Tjena, jag bor några mil utanför Kalmar och undrar hur plattfisksmetet är här? Hört att det finns en del runt Öland. Någon som vet om detta stämmer? Vad är det annars som gäller?

Personligen tror jag att kustmetet längs ostkusten är outvecklat. De flesta verkar ha fullt upp med att spinna efter gädda, abborre och havsöring. Förr var det ju torsken som skulle dras upp också...  Vad metet beträffar så finns det några som metar sik och andra som ibland frestar havsöringen med räka. I innerskärgården finns säkert de hängivna som metar braxen, id, mört och annat men något egentligt kustmete har vi nästan inte.

Så mitt råd är att ta redan på saken själv. Släng ut en krok eller två och återkom gärna och berätta vad som hände!

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 718 inlägg

Postad 10 juli 2018 - 09:50

Sommarens projekt (ett av dem iaf) får bli att göra slag i saken. Kort sagt ska jag under kommande fisketurer chansa på att lämna dragen hemma och istället förlita mig på mete. Håller vädret i sig så kanske man skulle investera i en sådan där bekväm stol som de inbitna metarna har, söka upp en bra plats, kasta ut ett bottenmete, sätta sig bekvämt och dra ned fiskehatten så att brättet skuggar ögonen, luta sig bakåt...zzzzz...och sedan kolla om det sitter någon fisk på kroken när man packar ihop grejorna.
  • Anders jansson gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar