Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Månadens fisk, juni -15; Avgjord!

• Vänligen logga in för att kunna svara
11 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 528 inlägg

Postad 01 juni 2015 - 05:41

Månadens fisk, juni -15; Regler

Fisken ska vara fångad under juni månad 2015 på sportfiskemässigt sätt och med sportfiskeredskap. För att vara med i tävlingen måste en rapport om fångsten postas nedan i den här tråden senast kl 12.00 onsdagen den 1 juli 2015. Rapporten ska innehålla (minst) en bild av fångsten och några korta ord (det är ingen novelltävling!) om hur, var etc och vad som enligt fångstmannen gör den speciell.

Månadens fisk handlar inte om störst eller längst (även om naturligtvis en rekordfisk bör ha goda chanser att vinna) utan vinnare är den som kl 12.00 onsdagen den 8 juli fått flest "gilla". Man får rösta på fler än ett bidrag men de som röstar uppmanas att inte gödsla med gillanden utan att iaktta en viss återhållsamhet. I annat fall lär det inte bli någon större reda med det hela. Att rösta på eget bidrag är naturligtvis dålig stil. Naturligtvis är det fritt fram att anmäla fler än en fångst (om man skulle ha sådan tur).

Förhoppningsvis är ovanstående regler tillräckliga och någotsånär klara. Vi får se hur det går. Priser finns det inge i nuläget men det kanske dyker upp någon sponsor? Vi får se hur det går med den saken också. Fräcka beten kommer att utdelas som pris till månadens bästa fiskar(e). Det viktigaste är ju, hur som helst, de "bragging rights" som följer med en vinst...

Skitfiske! :)

EDIT:

Vinsten den här månaden blir tre st Westin Multi Jointed 170 mm, 43g floating. En riktig gäddkiller som slingrar sig förföriskt genom vattenmassorna. Huggvarning!

Bifogad fil  westin_priser.jpg   488,21K   5 Antal nerladdningar

/Mathias

• Anders jansson och Lakkungen Umeå gillar detta

#2 puffan

puffan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 inlägg

Postad 07 juni 2015 - 21:27

Jag väljer att dela denna fisk och sonens första bäckmetestur som hans bidrag denna månad.
Nio år och har smygit som en vessla i skogen idag med goda resultat!
Fem fina bäckrödingar fick han upp (de andra på bild är mormor och morfars) under några timmar. Mask som bete på en krok på sitt kastspö. Med tanke på terrängen gjorde jag ett kort "metspö" åt honom för minsta trasselmöjlighet.

Idag somnar en överlycklig liten pojk och en jättestolt mamma gott!
Och nästa tur till bäcken är inte långt borta 😄🎣

Skitfiske!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   160,49K   7 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpg   142,46K   8 Antal nerladdningar

• Anders jansson gillar detta
🐟🐟Glöm inte att rösta i månadens fisk tävlingen!!🐟🐟

#3 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 165 inlägg

Postad 16 juni 2015 - 22:57

Tur med båten. Har 2st spön ute när jag ser laxen hoppa.
Vevar hem dragen i full fart. Börjar kasta mot fisken,6-7 kast.
Pang den är på! Den drar på båten en stund, och rullen och spöt får jobba.
Den börjar bli trött och klar för håven.HÅVEN!!????? (Hemma)

Då var det bara trötta ut den mer. Efter långt och länge, kom den fint in till båten.
Fick tag i sporen och lyfte den in i båten. ( kasta )YES!!
7,7kg lax!!!!!!!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   172,7K   9 Antal nerladdningar

• lausvik och Gotthard gillar detta

#4 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 165 inlägg

Postad 16 juni 2015 - 23:05

Fick en öring 1,8kg på skeddrag.
Var ute idag med båten. Massa små öringar som hoppa.
Prövde iallafall på att det kunde var större fisk också.
Det var det. Idag var håven med👍👍

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   109,25K   10 Antal nerladdningar

• puffan gillar detta

#5 Gotthard

Gotthard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 50 inlägg

Postad 17 juni 2015 - 08:43

I söndags 14/6 var jag ute och fiskade med en gammal kompis i Ekoln. Han har nyligen skaffat båt och det här blev premiär turen med den. Det var nog ca 17 år sedan som jag fiskade i Ekoln, som liten grabb.

Fisket var ganska så trögt för oss. Men min kompis lyckades fånga en gädda på 2kg. 

Senare framåt eftermiddagen/kväll tog vi fram abborre utrustningen och då fick vi några riktigt trevliga bonus fiskar.

Bifogad fil  2.JPG   113,5K   9 Antal nerladdningar

Min första gös någonsin! :)

Bifogad fil  1.JPG   112,7K   9 Antal nerladdningar

Min andra gös som vägde 2.61kg

Tack vare de här två fiskarna så blev dagen mycket bättre och kändes lyckad ändå. 

• Patrik_A, stickan, JontaK and 3 others like this

#6 Patrik_A

Patrik_A

Trogen medlem

• Members
  • 363 inlägg

Postad 17 juni 2015 - 21:18

Denna tog jag idag på min Dropshot utrustning, det va väldigt kul och spännande

Bifogad fil  IMG_0304.JPG   83,33K   8 Antal nerladdningar

5,06kg

#7 Ensamvargens Fiske

Ensamvargens Fiske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 inlägg

Postad 25 juni 2015 - 12:23

Var ute och metade sutare när jag fick en lite annorlunda fångst, en gädda på omkring 90 centimeter och en uppskattad vikt på 4-5 kilo. Ville inte väga damen i fråga utan få tillbaka henne så snabbt som möjligt efter en väldigt spännande fight på lätt utrustning!

Bifogad fil(er)

• Anders jansson, Lakkungen Umeå och Gotthard gillar detta

#8 Lakkungen Umeå

Lakkungen Umeå

Trogen medlem

• Members
  • 159 inlägg

Postad 26 juni 2015 - 05:42

Var ute och bottenmetade gädda i umeälven tisdag kväll. Fick på en gädda efter några minuter. Den kom av. Sedan bytte jag bete och kastade ut igen. Gick bara 30 sekunder då var det napp, och även om den var längre tid på kroken då kom även den av. Sedan provade jag med ett tredje bete och efter fem minuter känner jag försiktiga napp och låter den sticka och krokar den perfekt och då var det no escape :) Det var samma fisk alla tre gångar och beten var: Liten hel bäcköring, lite större bäcköring utan huvud och till slut blev det min största bäcköring som jag hade delat i två delar och använde främre delen med huvud som blev utslagsgivande :) Bestämde mig från egentligen hade tänkt fiska C & R den kvällen att ta rätt på fisken efter allt besvär, så efter att ha fiskat vidare en stund utan napp oavsett vilken riktning jag kastade i for jag hem och fileade fisken som nu är i frysen :) Gäddan vägde 4,5 kg. 
Bifogad fil  50.JPG   257,59K   6 Antal nerladdningar Bifogad fil  66.JPG   115,86K   6 Antal nerladdningar

#9 puffan

puffan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 inlägg

Postad 26 juni 2015 - 19:39

Dagens imponerande fångst för nioårige Viktor bara måste anmälas till junitävlingen!

Vi lånade ekan vid en ganska liten tjärn och siktade in oss på en fin vik på andra sidan.
Pojkarna turades om att ro och vi plaskade hej vilt innan vi var framme.
Men inte skrämde det nån fisk inte!!
Vi hann inte kasta längre än fem-tio minuter förrän Viktor skrek "FISK"

En abborre tänkte nog både jag och pojkarna men det skrek i rullen och Viktor vevade febrilt...till slut kom öringen upp på yta och storebror högg håven och efter en liten stund kom den fina öringen upp.
Jag hann inte fundera så mycket mer på det, började packa ner den i en kasse och skulle precis skölja håven när Viktor vevade in nästa kast...."FISK"

En ännu vildare öring satt på och stretade som en tokig.
Storebror högg håven på nytt och öring nummer två låg i båten.

Men i och med det var kvoten full och det var bara att börja ro in till land igen...till storebrors förtret.
Nästa gång får vi dela upp det bättre 😊

Bifogad fil  image.jpg   176,82K   9 Antal nerladdningarBifogad fil  image.jpg   176,82K   9 Antal nerladdningarBifogad fil  image.jpg   123,2K   6 Antal nerladdningar
  • StefanNyberg, Anders jansson och spode gillar detta
🐟🐟Glöm inte att rösta i månadens fisk tävlingen!!🐟🐟

#10 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 165 inlägg

Postad 27 juni 2015 - 14:00

Tänkte vi måste ha med en saltvattens fisk också!!
Här kommer en gaisare. Tagen idag med 6 andra gaisare.
0,6kg var den. Tatt på en grøn möresilden.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   78,18K   10 Antal nerladdningar

• puffan gillar detta

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 528 inlägg

Postad 08 juli 2015 - 12:24

post-35421-0-16170200-1434525875_thumb.j

Grattis Gotthard! Din fina gös vann juniomgången av Månadens fisk!

• Lakkungen Umeå gillar detta

#12 Gotthard

Gotthard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 50 inlägg

Postad 08 juli 2015 - 14:27

Tackar Tackar för alla som röstade :) 

• Lakkungen Umeå gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar