Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Makrillen

Hardangerfjorden Norge

• Vänligen logga in för att kunna svara
53 svar till detta ämne

#1 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 08 juni 2015 - 12:34

Nu har dom kommit ( gaisarna ) var ute igår och fiska makrill. Det 10st att ta med hem. Den sissta Tim fick Alla fiskar gå tillbaka i fjorden. heckla som jag hadde, lagde jag efter att ha sett på YouTube. Den vitsar hur man andvänder gummihanskar ( gul ) man klipper ut så att den får nesten som en liten jiggsvans som limmas på kroken. Den var lett att laga. Och den var billig. Men det bästa var att makrill och sej/ lyr ælska den. Så idag ær det stekt makrill och spinat!!!!!!!! Ska ha en tur ut på fjorden efter middag. Ser från fønstret att det er lax/øring som hoppar. Tror dom ventar på meg??!!!

#2 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 10 juni 2015 - 10:52

Ny tur på fjorden. Igår var det dörjing efter öring/lax, men gaisarna ( makrill ) var dom som var på högget. Vi såg lax?/öring? Som hoppa men ville inte Bita på våra rappalawobbler. Efter ett par Tim trøttnade vi på att dörja så Vi stoppa i en liten Vik der det var ca20-30m djupt, der jiggfiska vi en liten stund, skata fick vi.små torskar i 2kg klassen hugg på polkagris jiggen,sej och lyr var också en fisk som tykte om jiggen. Men alla fiskar fick gå tillbaka! Idag ska vi ut på ett grund och fiska. Vilket fisk som hugger är alltid lika spennande!!!

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 839 inlägg

Postad 10 juni 2015 - 11:08

Ny tur på fjorden. Igår var det dörjing efter öring/lax, men gaisarna ( makrill ) var dom som var på högget. Vi såg lax?/öring? Som hoppa men ville inte Bita på våra rappalawobbler. Efter ett par Tim trøttnade vi på att dörja så Vi stoppa i en liten Vik der det var ca20-30m djupt, der jiggfiska vi en liten stund, skata fick vi.små torskar i 2kg klassen hugg på polkagris jiggen,sej och lyr var också en fisk som tykte om jiggen. Men alla fiskar fick gå tillbaka! Idag ska vi ut på ett grund och fiska. Vilket fisk som hugger är alltid lika spennande!!!

Det borde vara spöstraff på att posta sådana där inlägg när en annan sitter fjättrad vid skrivbordet... :evil:

• Norges fiskaren gillar detta

#4 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 10 juni 2015 - 11:38

Jag har en jobb som gjör att jag kan fiska så mycke. Jobbar 2 vek på och 4 vek av. ( oljeplattform ) jag bor ca 3min båten så när man ser makrill,lax/öring hoppar så är det Bara att hoppa i bilen. hoppas bara att det blir en fin tur idag. Ska gje beskjed imorgen.
  • lausvik gillar detta

#5 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 10 juni 2015 - 13:06

Det borde vara spöstraff på att posta sådana där inlägg när en annan sitter fjättrad vid skrivbordet... :evil:

. Ha,Ha

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 839 inlägg

Postad 10 juni 2015 - 17:23

Jag har en jobb som gjör att jag kan fiska så mycke. Jobbar 2 vek på och 4 vek av. ( oljeplattform ) jag bor ca 3min båten så när man ser makrill,lax/öring hoppar så är det Bara att hoppa i bilen. hoppas bara att det blir en fin tur idag. Ska gje beskjed imorgen.

Och det där fick mig inte att må bättre. :twisted: :twisted: :twisted:  Skitfiske!

#7 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 10 juni 2015 - 21:50

Har nu kommit hem från en fantastisk fisketur!!!! Åkte ut till grundet som ligger ca 5 min från båthamnen. grundet er på 6m och kommer man 20m undan är det ca 80m. Sedan går det fort ned till 370m. Jag börja med att kasta med stingsilden 30gr. Sej/lyr på 2-3kg hugger,dom är starka och man får slita håret för att få dom till båten. Makrillen är der också dom kommer i stim som vissa i ytan,ser ut som en pyramid i vatnet vet inte hur många jag fick. Jag flyttar sedan båten så att jag har 40m under båten. Kan se på ekolodet att det står stor fisk der. Setter på 50gr jigg, jiggen är gul och får en torsk på 5,5kg på första nedslepp. Sedan var det helt slut på fisk. Då setter jag upp ett spö till och börjar dörja. Har 2st spö efter båten, det tar inte lång tid för spöna står böjd. Makrill.....Fin makrill Ca1kg st. Får också en liten öring på 0,5kg. Bara torsken blev med hem denna gangen.
  • lausvik gillar detta

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 839 inlägg

Postad 11 juni 2015 - 06:56

Låter som ett underbart ställe att fiska på. Det är bara att gratulera!

#9 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 11 juni 2015 - 08:02

Ja!! Det är ett underbart ställe!!. Ska se om jag kan ta med kamera ut nästa gång.

#10 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 11 juni 2015 - 08:05

Her er ett bilde från huset över fjorden jag fiskar i.

#11 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 11 juni 2015 - 08:06

Den kom inte med nej!!!!!!!!!

#12 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 11 juni 2015 - 08:10

Fjorden från huset!,

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   87,28K   8 Antal nerladdningar

• JontaK gillar detta

#13 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 11 juni 2015 - 15:06

Ny tur idag. Fiska från land med möresilden 28gr koppar. Måste kasta inn den nya linan som blev satt på idag tidigt. ( det eller vara med och handla ) kasta helt med land der jag kunde se flere öringar i 0,5 kg klassen. Dom fölger efter men ville inte bita på.
Hadde kastat 1tim+ på fiskarna. Åkte hem bytte till flugspöt, DÅ var det andra saker.

På flugspöt hadde jag satt på en grön/rød fluga såg nesten ut som en räka. Denna ville öringen ha. Jag fick 4st.
Dom var inte så stora att dom kom med hem.
Fick också 3st makrillar,dom kom med hem. Otroligt heftigt att ta dom på fluga. Villa rusningar, nästan som att få små lax i elven!!!!

Ni måste Bara pröva med flugspö på makrill. Det kommer inte att bli sissta gången för meg.

Skit fiske!!!!!

#14 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 11 juni 2015 - 21:26

Min dotter kom in och fråga om vi inte kunde ta en kvälls tur. Vilken far med fiskenojja kan nekta sin Flicka den turen. Vi lasta in fiskespöna i bilen och gjick till komposten och plocka mask. Vi Åkte till ett fjellvatten som ligger 30min borta.

Uppe med vattnet lånar vi en båt, och ror ut en bit. Öringen är inte stora MEN många. Det går lax upp i vattnet om elven är stor. Men jag har aldrig hört om någon som har fått någon på spö.

Min dotter setter på myraspinnare ( koppar ) 7gr. Fisken är huggvilig. Jag fiskar med mask. Har ett glidsenke så att linan kan gå fritt. Den får ligga på botten. Fisken vi får ligger på ca 3-5 hg. Vi tar hem 8st dom andra får gå tillbaka!!!!!!!!!!

Det är minna fiskar som går tillbaka. Min dotter ska ha öring till middag!!!! Då ska det vara sin egen fisk. Efter 1tim börjar det regna så då var det bara att ro tillbaka,och komma hem. Kanon att en av ungarna har fiske intresse.

#15 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 788 inlägg

Postad 12 juni 2015 - 04:18

Fjorden från huset!,

Europas vackraste land JAAAAA

#16 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 12 juni 2015 - 17:54

Europas vackraste land JAAAAA

Det finns inte EN fisk som går säker der nere.
Men jag är enig i att det är fantastiskt land. ( att fiska i )

#17 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 13 juni 2015 - 15:32

Nu kom näbbgjeddan också! Fick 2st på møresillden 10gr.
Var ute i en Vik med båten. Kunde se att makrillen jaga i ytan. Satte då på en 10gr möresilden i koppar med Röd rygg.

Men fisken som satt på kjendes inte ut som makrill eller öring/lax. Det var näbbgjedda.
Jag ska nu pröva ett tipps jag läste om hur man fångar nebbgjeddan.

Man tar bort kroken,istället binder man på ett stycke garn. Nebbgjeddan har så små tänder som gjör att dom fastnar.
Men det blir inte idag. Det var flere båtar som hadde fått nebbgjeddan, som var ute.

Nu blir det att ta det lungt till måndag. DÅ ska jag ut igjen!!!!!!!

#18 Patrik_A

Patrik_A

Trogen medlem

• Members
  • 363 inlägg

Postad 14 juni 2015 - 09:07

Underbar bild på Fjorden=)'

#19 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 839 inlägg

Postad 14 juni 2015 - 09:21

Man kan onekligen bo sämre...

#20 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 14 juni 2015 - 09:40

Underbar bild på Fjorden=)'

. Tack! Och bara det att hobbyen är rett utanför dörren... Blir aldrig trött av att sitta på verandan och se över fjorden
  • JontaK gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar