Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Lax på drag efter båt

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 785 inlägg

Postad 15 juni 2015 - 19:40

Hadde en kanon!!!!!! Tur på fjorden idag.
Tenkte fiska efter makrell och nebbgjedda idag.
Slängde på en rappalawobbler på det första spöt. På det andra satte jag på en möresilden ( koppar )

Hadde kört i ca 20 min då satt det på en lax 3,7 kg,
Den måste jag få upp tenkte jag, håven?? ( hemma ) då var det bara att drilla på till laxen var mogen att tas upp med henderne. Till slut kom den i båten! YES!!!

Älskar rappala. Starta upp igjen, och i med dragen. Hadde kört i 10min när jag ser en lax som hoppar framför meg. Jag vevar hem sakerna och börjar kasta med möresilden .

Kastar ut 6 kastet DÅ hugger den. Vilken fisk. Den bara drar i väg. Han drar båten i ca 5 min innan han börjar tröttna. Efter om och länge kommer den in till båten.

Får tag i sporen på laxen och mer eller mindre kastar den in i båten.
7,7kg. Efter den pallar jag inte mer. ( börjar blåsa massa )
Men vilken fiske dag. Fick också makrill och sej, men idag fick dom vara i fjorden!!!!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   172,7K   11 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpg   229,66K   11 Antal nerladdningar

• stickan och spode gillar detta

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 673 inlägg

Postad 16 juni 2015 - 12:53

Först dansken och nu en norrman som bara drar upp fisk och glatt delar med sig av sin fångstglädje (och inspirerande bilder). Den nordiska förbrödringen är underbar... :rolleyes:

• Anders jansson gillar detta

#3 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 785 inlägg

Postad 16 juni 2015 - 13:01

En sådan lax fiskedag hender inte varje dag??
Men! En dag så är man på rett ställe på rett dag!! Och det var jag i går!!

#4 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 785 inlägg

Postad 16 juni 2015 - 13:02

Först dansken och nu en norrman som bara drar upp fisk och glatt delar med sig av sin fångstglädje (och inspirerande bilder). Den nordiska förbrödringen är underbar... :rolleyes:

En svensk som bor i Norge. Tack!!!

#5 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 785 inlägg

Postad 26 juni 2015 - 19:06

Idag var det en fin dag för att dörja med båten. När jag ska dörja med 2st spön efter båten har jag oftas flytwobbler på.
Då slipper man att få bottennapp på den andra. För om det är stor fisk på börjar man inte dra in det andra spöt. ( om man är ensam i båten ) idag dörja jag med 2st rappalawobbler svart/vit. Jag kunde se att det var mycke betesfisk under båten,så jag var klar på napp.
Det var inte länge efter så står begge spöna böjda. Det var 2st makrillar som hugg på. Det var inte makrill som jag ville ha idag.
Ut igjen med wobblerna. 1min begge spöna stor böjda 1st makrill och en lyr. Det var bara att få dom tillbaka igjen.

Idag var det bara blankfisk som jag fiska på. Kunde se fisk som hoppa framför båten så det var bara att försöka komma bort till dom.
Der kom hugget jag venta på, när jag väder mej om ser jag att linan var på väg upp. Då visste jag att det var blankfisk.
Nu kom den upp och viste hela sidan,tippa runt 4-5kg.det var ett par många rusningar innan den kom mot båten.
Helt plutseligt Rusar den ut igjen, den slänger med huvud och kroppen fram och tillbaka.
DÅ blir det slack i linan NEJJJJJJJJJ! När jag tar upp wobblen ser jag att den ena trekroken är borta!!!
Ringen är hel men trekroken är borta. Jag kan inte fatta det och jag tror inte fisken har klart att lirka ut kroken ut av ringen.

Men fisken har det gott och jag har fått en god kick. Det börjar bli varmt när solen tittar fram,så jag styrer båten mot hamnen.
Det blir ingen lax på grillen idag. Men kanske prövat jag kanske i morgon bitti.

#6 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 785 inlägg

Postad 28 juni 2015 - 00:01

Tänkte ha en fin kväll med fruen, men när tel ringer och en kompis frågar om jag vill vara med på fiske!
Då var inte valget svårt..Hon var inte direkte glad!!!!
Men som en klok fru, var det inga problemer.

Sakt och gjort, kl 21.30 satt vi i båten. Han hadde kjöpt ett par nya nortenking drag.
Dom skulle vara bra,sa han.
Vi kjörde mot elven som ligger ett par min bort.x
Vi rigga till greierna, ut med dragen. Jag hadde rappalawobbler på.
Han nortenking ( tror den heter så ) vi kom precis øver elvmynnimgen när han fick fisk på.

Det var en öring på ca1kg. Det var en ho fisk så den fick gå tillbaka.
Vi vände båten och åkte øver igjen, tror du inte det var fisk på igjen.
Kunde nästan tro det var Samma fisk. Öring ca1kg.

Jag veva in min rappala och hota med att om jag inte fick låna en norten av han, var fisket över.
Snäll som han är fick jag låna en. Vi flytta oss från elven pga folk som kasta från land.
Vi åkte ut till en udde der jag sett fisk tidigare på dagen.
Efter många kast,visade den första fisken. Inte stor men ändå en fisk.
Jag fick den att hugga på,efter ett par kast.det var också en öring.
Den var under 0,5kg så tillbaka med den. Kan komma tillbaka om 1år.
När kl visade 23.00 fick jag en liten lax på 2,2kg. Det var den sissta fisken.
Det var svårt att fiska på vak pga makrillen var över allt.
Den var på med en gång.
Jag sa att nu får det vara bra för idag. Det kommer en fiske dag imorgon också!

Nortenking draget i Silver kom upp i mitt skrin. Då är den min till jag har handlat nya!!!!!!
Han skratta gott då!!! God fiske vän!!

#7 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 785 inlägg

Postad 30 juli 2015 - 17:14

Var ute i dag tidligt och fiska makrill och lyr. På vägen hem pratade jag med grannen.
Han sa att det var mycke lax på fjorden.
Så efter en god lyr middag, var det bara att få på kjärran på bilen.
Utombordan ligger klar der.

På väg hem från swe var det innom Nordbysentret vi gränsen.
Der köpte jag några wobbler,och dom skulle prövas.
Efte 1tim hugg det på ,kunde se på linan att det var lax.
Linan kom uppöver, till slut kom laxen i ett höger hopp.

Den drar ut 40-50 m lina innan den stoppa.
Det blir ett par nervösa minuter innan huggkroken sitter under hakan.
Den väger 6,4kg. Passar perfekt i min rök.!!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   133,74K   4 Antal nerladdningar

#8 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 785 inlägg

Postad 31 juli 2015 - 15:22

En liten tur ut med båten. Detta pga vind. Vet att det är massa lax som har rymt från ett anlegg inne i fjorden.
Träffa på en kompis ute på fjorden, han hadde fått 3st laxar. 5-7kg. Dom var tagna med wobbler.

Satte på en wobbler jag inte vet namn på och en rappalawobbler (begge flytande).
Hadde dörjat i ca 30min när spöt står i en god båge.
Kände att fisken inte var så stor, men den gav ett par min med spenning.
Fick se att det var en rymmling, så när den kom in till båten satte jag huggkroken under hakan på den.
Fisken var på 4,3kg. Men den var inte fin att se på. Den var full i laxalus. Ca 50st som jag kunde se.

Det var svårt att styra båten så det var bara att köra mot hamnen igjen.
Ska gå ner till bryggan seinare i kväll. Alla dom laxarna ska inte få fred!!!!!
Men laxen ska i rökeriet den också.

#9 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 785 inlägg

Postad 02 augusti 2015 - 20:38

Vinden och regnet sluta. Solen tittade fram,det blev en kanon kväll.
Ingen är hemma och vad ska man då hitta på? Jag tar bilen ner till båthamnen.
Det är 5 andra båtar ute. Kör ut till kompisen min som är ute med sonen sin och fiskar.

Dom hadde fått 1lax ca 5-6kg. Den var en kasse fisk ( oppdrett fisk ) den var så fet att när den låg i båten
Såg den ut som en flyndra. Jag kör mot en elvmynning när jag får mitt första hugg.
Det är en lax! Laxen kommer med ett fint hopp, kan se att det är en kassefisk.
Vid det andra hoppet kommer wobbleren flygande mot mej. NEj....

Ser bort på kompisen som har sett på detta. Han småskrattar. Han kommer bort och berettar vad för fel jag gjort.
Jag ser på han och jag tror han vet var landet ligger. Han ser på wobblern och frågar om det är den som jag kjöpte på gränsen.
( norbysentret ) .så börjar han skratta. Jag tror jag vet vad han Ville med den.

Jag fick inga laxar idag. Men makrillen var på hugget. Så jag fick iallafall fisk.
När jag kommer inn med båten kommer kompisen bort. Han visar fram lax nr 2.
Han visar också fram möresilden. Han blinkar och så sa han. Du förstår!!

Vi är fortsatt goda kompisar ( tror jag ) får tänka på det till i morgon!!!!!!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar