Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Lindimension dropshotrigg

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 02 september 2015 - 11:43

Jag brukar använda FC till mina dropshotriggar och oftast i dimensioner klenare än 0,25 mm (abborrfiske). Nu såg jag på TAF att man använde 15-pounds FC vilket väl motsvarar 0,35-0,40 mm och att anledningen var att man uppfattade linans styvhet som en fördel. Hmmm... Och jag som just funderade på att gå ned till 0,17 mm...

#2 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 02 september 2015 - 12:38

Har också lite svårt att förstå varför en styvare lina skulle vara en fördel, åtminstone när det gäller lättare dropshotfiske.

Själv använder jag Seaguar fluorocarbon #4 (16lb, 0.33mm) och hade nog inte valt en grövre lina till dropshot.

Kanske fungerar det om en "spin shot" eller "swivel shot"-krok används men jag använder hederlig dropshotkrok där 

det är knutens uppgift att hålla kroken i rätt vinkel från tafsen. Känns som en något grövre fluorocarbon hade gjort det

svårt att få till knuten.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 02 september 2015 - 15:39

Huvudlinan vid mitt dropshotfiske efter abborre är antingen 0,20 mm nylon eller 0,10 mm flätlina så att knyta pågrov FC känns aningen tveksamt. Det får nog bli 0,17 mm som jag tänkt (för jag har rätt mycket sådan kvar på en spole sedan jag fyllde en liten daiwahaspel med FC för att testa vid jiggfiske).

#4 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 02 september 2015 - 17:42

Jag brukar mer eller mindre knyta med vad jag har på rullen för dagen.

Oftast blir det runt 0:28 nylon.

Om jag som för det mesta kör nylon knyter jag direkt på huvud-linan och klipper bort den delen av linan jag haft riggad efter avslutat fiske.

Varför krångla till de, bara en krok som ska stå rakt ut från huvudlinan samt ett sänke i botten  :)

#5 Gotthard

Gotthard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 50 inlägg

Postad 28 september 2015 - 09:07

Jag brukar ha 0,28 mm FC på mina dropshotriggar för abborre. Jag tycker att det räcker gott och väl, och det är fortfarande enkelt att göra knuten.

När jag använder dropshot tekniken efter gös så har jag gått upp till 0,40 mm FC för att det ska tåla göständer lite bättre. Men då blir det betydligt svårare att knyta knuten på kroken. 

Jag har aldrig tänkt på om 0,40mm FC är mer stum än 0,28mm FC men det kanske beror på fabrikat :)

• JontaK gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar