Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Månadens fisk, september -15; Avgjord

• Vänligen logga in för att kunna svara
17 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 528 inlägg

Postad 03 september 2015 - 10:34

Månadens fisk,september -15; Regler

Fisken ska vara fångad under september månad 2015 på sportfiskemässigt sätt och med sportfiskeredskap. För att vara med i tävlingen måste en rapport om fångsten postas nedan i den här tråden senast kl 12.00 den 1 oktober 2015. Rapporten ska innehålla (minst) en bild av fångsten och några korta ord (det är ingen novelltävling!) om hur, var etc och vad som enligt fångstmannen gör den speciell.

Månadens fisk handlar inte om störst eller längst (även om naturligtvis en rekordfisk bör ha goda chanser att vinna) utan vinnare är den som kl 12.00 den 8 oktober fått flest "gilla". Man får rösta på fler än ett bidrag men de som röstar uppmanas att inte gödsla med gillanden utan att iaktta en viss återhållsamhet. I annat fall lär det inte bli någon större reda med det hela. Att rösta på eget bidrag är naturligtvis dålig stil. Naturligtvis är det fritt fram att anmäla fler än en fångst (om man skulle ha sådan tur).

Förhoppningsvis är ovanstående regler tillräckliga och någotsånär klara. Vi får se hur det går. Priser finns det inga i nuläget men det kanske dyker upp någon sponsor? Vi får se hur det går med den saken också.  Det viktigaste är ju, hur som helst, de "bragging rights" som följer med en vinst...

Skitfiske!  :)

• Tervo gillar detta

#2 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 164 inlägg

Postad 07 september 2015 - 13:03

Meld in 2st lax, som jag fick nere på kaien.
Satt ute på altan och såg ner mot fjorden.
Ser då makrill som stöka i ytan.

Tar sycklen dom 300m ner till kajen.
Men det är inte makrill som fölgde draget, men lax.
Dom ville inte bita, så det var bara att byta drag.
Tazmanian devil. Den ville dom ha.

Den första laxen är 1,9, var det inte så mycke fres i.
Men den andra 2,4kg den hoppa och slet gott i spöt.
Missa 2st som var lika stora. Dom ska jag fiska upp senare idag.✌️

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   201,92K   7 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpg   118,56K   7 Antal nerladdningar

• Troutmaster666 gillar detta

#3 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 164 inlägg

Postad 07 september 2015 - 18:42

Måste gå ner en tur till innan jag måste laga middag.
Kom ner till kajen med nyköpta räker och nyplockade maskar.
Kunde inte se några laxar när jag kom ner.

Fiska med trekrok som jag agna med två små räkbitar och en mask.
När jag kastade ut räkskalet kom den första laxen fram.
Men den kommer upp mot ytan! Och biter i flötet, drar lite i linan så att räkan får lite liv.

Då började den simma runt räkan, efter några runder biter den på.
Många hopp och rusningar, klarar jag att dra den upp på land. 5,2kg.

Får sedan en lax på 1,9 kg.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   139,26K   6 Antal nerladdningar

• Gotthard och puffan gillar detta

#4 Troutmaster666

Troutmaster666

Medlem

• Members
  • 26 inlägg

Postad 13 september 2015 - 15:05

Var en sväng hos mitt favorit öringvatten idag som på 1960-talet blev rensat för sjöns naturliga artar vilket vi ju idag tycker är oetiskt men sådan var det på den tiden. Man utplanterade harr, röding och öring och man upptäckte då att harran och rödingen stiger upp i en bäck som rinner ut i sjön för lek och idag är det endast rödingen som är utplanterat och det är med en twist; det är rödingyngel som planteras ut och de får växa upp och klara sig själva från stunden de hamnar i sjön och blir i princip som vilda rödingar ska vara i beteende förutom att de inte lekar. Men lika svårt fångade. Öringen och Harran är idag helt vilda och födde i bäcken som rinner ut i sjön. Nuväl, jag och kompisen anlände ca. 6.45 imorse och det var en tjock dimma. Jag började med spinnare då det var nästan omöjligt att se flötet. Efter ca. 1 timme utan napp satta jag på en mask och kasta ut med mitt andra spö och flötmetade och åt en macka medan jag pratade med kompisen som inte haft ett enda napp (han fångade sedan fem öringar dock inte lika stora som denna här och jag hamnade slutligen på 3 stycken). När jag ätit mina mackor vände jag mig om och flötet var redan borta. Stramade upp linan och gjorde mothugget trots det knappast var nödvändigt. Fisken gick tungt och drog hårt i sidled samtidigt man kände kraftige huvudskakningar. Halvvägs inne fastnade den i gräset som var vid botten men både lina och tafs var kraftiga så jag fick loss den och kunde ta in den säkert till håven som var klar och säkra min fisk som var den näststörsta jag fångat i just den sjön och den var 44 cm och vägde 1 kg :) Annars var det en halvseg dag för mig men lyckades 2 till på drygt 30-32 cm som också ska på middagsbordet :) Minimimått i sjön är 25 cm för samtliga artar. 

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  15.JPG   112,1K   7 Antal nerladdningar

• fiskarlennart, Anders jansson, lausvik and 2 others like this

#5 puffan

puffan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 inlägg

Postad 14 september 2015 - 21:28

Äntligen efter månader av "slit" ska jag medverka själv i tävlingen med en jättefin öring! 😃
Lyckan är total!!
Men eftersom nioåriga sonen håvade in vildingen så får han såklart en liten del av segern (om den skulle infinna sig😜)
Sjätte september rodde vi ut på vår älsklingstjärn , där öringarna bara står och väntar på oss😊
Jag satte på grannens hemmagjorda fluga "boobie"...väcker liv i den tröttaste fisken i sjön tom.
Hivade ut boobisen några gånger lite överallt utan resultat. Sen kom jag på vart det alltid är dom står, i nån slags slänt i sjön, träffar man en meter åt ena hållet är det två meter djupt, en meter åt andra håller är det mycket djupare.
Hur som helst, träffade rätt redan första gången och smack så satt En fin fisk på.

Egentligen skulle sjuåringen fått veva in dagens fångst, men jag förstod att det inte fanns en chans till det. Det var den starkaste fisk jag haft på.
Men han hade nog lika mycket adrenalin som mig så han vart inte lessen för det.
Efter en lång hård kamp, tom några vändor under båten kunde vi till slut ta upp fisken. En fin brunaktig öring blev dagens första och enda fångst.
Bifogad fil  image.jpg   92,44K   7 Antal nerladdningar
  • fiskarlennart, Anders jansson, lausvik and 1 other like this
🐟🐟Glöm inte att rösta i månadens fisk tävlingen!!🐟🐟

#6 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 164 inlägg

Postad 19 september 2015 - 13:41

Hadde lagt inn hur bra møresilden var.
Då var det bara att gå ner och fiska!!
Efter ca30 min hugg den på.
Den är inte stor 1,8 kg, men Vilken energi dom har.

Draget är en möresilden 28gr. Med orange rygg.

#7 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 164 inlägg

Postad 21 september 2015 - 12:08

Har fortfarande skakiga händer efter en fisketur som jag tror händer en gång i livet.
Satt och fiska med kompisen när jag ser en stor lax som hoppa ca10m från båten.
Sa till kompisen att den kastar jag på!

Efter 5-6-7 kast biter. En fisk på. Denna är stor sa jag till kompisen.
Den tömde halva rullen på lina innan ankaret var uppe.
Den drar båten i ca 10 min innan jag får in lina på rullen.

Vi får båten in till en strand där jag hoppar i land.
Kompisen som är lika uppspelt hiver av skona och hoppar i havet.(0,5m djupt)
Fisken Rusar ut ett par gånger,men är så trött,att tillslut kan kompisen ta tag och hiva den på land.

Alla innom en radius på 1km kunde höra att fisken var på land!!!!! 11,3kg

Vi fick 6 st laxar till. Läsa jansson's fiskedagbok

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   137,71K   6 Antal nerladdningar

• fiskarlennart gillar detta

#8 puffan

puffan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 inlägg

Postad 22 september 2015 - 21:13

JAAA!! Idag satt den!!
Första regnbågen 😃
Lyckan är fullständig och jag kommer sova gott som aldrig förr!!

Historien är inte så färgsprakande och intressant som man hade kunnat hoppats...dock är fångsten den mest betydelsefulla av dem alla!
Som ni vet har vi fiskat en del i samma put-and-take tjärn i hemmatrakterna, med mormor morfar och särskilt två av sönerna. Fisket har ju alltid bestått av bottenmete, dvs kasta ut, vänta till det plingar i klockan och vevat upp.
Denna metod är ju bra då man vill sitta på sidan och ta det lugnt.
Men hör och häpna, idag kastade jag ett kast med torskdrag, vevade in. Kastade ett till kast med torskdrag och PANG- där satt den!
Den gjorde några rejäla rusningar, jag hade slirspärren lös. Fick in den mot land och efter några försök fick äldste sonen i den i håven.
2,5 kg och en mamma lycklig som ett barn på julafton 😄👍
Nu är lyckan fulländad när jag även till slut fått in en regnbåge till land😃
Bifogad fil  image.jpg   196,95K   5 Antal nerladdningar
  • fiskarlennart, Anders jansson och Gotthard gillar detta

#9 puffan

puffan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 inlägg

Postad 22 september 2015 - 21:13

JAAA!! Idag satt den!!
Första regnbågen 😃
Lyckan är fullständig och jag kommer sova gott som aldrig förr!!

Historien är inte så färgsprakande och intressant som man hade kunnat hoppats...dock är fångsten den mest betydelsefulla av dem alla!
Som ni vet har vi fiskat en del i samma put-and-take tjärn i hemmatrakterna, med mormor morfar och särskilt två av sönerna. Fisket har ju alltid bestått av bottenmete, dvs kasta ut, vänta till det plingar i klockan och vevat upp.
Denna metod är ju bra då man vill sitta på sidan och ta det lugnt.
Men hör och häpna, idag kastade jag ett kast med torskdrag, vevade in. Kastade ett till kast med torskdrag och PANG- där satt den!
Den gjorde några rejäla rusningar, jag hade slirspärren lös. Fick in den mot land och efter några försök fick äldste sonen i den i håven.
2,5 kg och en mamma lycklig som ett barn på julafton 😄👍
Nu är lyckan fulländad när jag även till slut fått in en regnbåge till land😃

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 528 inlägg

Postad 12 oktober 2015 - 09:07

Var en sväng hos mitt favorit öringvatten idag som på 1960-talet blev rensat för sjöns naturliga artar vilket vi ju idag tycker är oetiskt men sådan var det på den tiden. Man utplanterade harr, röding och öring och man upptäckte då att harran och rödingen stiger upp i en bäck som rinner ut i sjön för lek och idag är det endast rödingen som är utplanterat och det är med en twist; det är rödingyngel som planteras ut och de får växa upp och klara sig själva från stunden de hamnar i sjön och blir i princip som vilda rödingar ska vara i beteende förutom att de inte lekar. Men lika svårt fångade. Öringen och Harran är idag helt vilda och födde i bäcken som rinner ut i sjön. Nuväl, jag och kompisen anlände ca. 6.45 imorse och det var en tjock dimma. Jag började med spinnare då det var nästan omöjligt att se flötet. Efter ca. 1 timme utan napp satta jag på en mask och kasta ut med mitt andra spö och flötmetade och åt en macka medan jag pratade med kompisen som inte haft ett enda napp (han fångade sedan fem öringar dock inte lika stora som denna här och jag hamnade slutligen på 3 stycken). När jag ätit mina mackor vände jag mig om och flötet var redan borta. Stramade upp linan och gjorde mothugget trots det knappast var nödvändigt. Fisken gick tungt och drog hårt i sidled samtidigt man kände kraftige huvudskakningar. Halvvägs inne fastnade den i gräset som var vid botten men både lina och tafs var kraftiga så jag fick loss den och kunde ta in den säkert till håven som var klar och säkra min fisk som var den näststörsta jag fångat i just den sjön och den var 44 cm och vägde 1 kg :) Annars var det en halvseg dag för mig men lyckades 2 till på drygt 30-32 cm som också ska på middagsbordet :) Minimimått i sjön är 25 cm för samtliga artar. 

En mager dansk med en fet öring vann månadens omgång. Grattis!

#11 Gotthard

Gotthard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 50 inlägg

Postad 12 oktober 2015 - 12:36

Grattis Troutmaster666

#12 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 164 inlägg

Postad 12 oktober 2015 - 15:17

Troutmaster666 :Grattis med fin fångst. Och segeren i mån fisk.

#13 Troutmaster666

Troutmaster666

Medlem

• Members
  • 26 inlägg

Postad 13 oktober 2015 - 03:56

Tusen tack killar och tusen tack till de som röstade på min fisk. Ni andra har också fått några jättefina firrar och kunde lika väl ha vunnit :) Bugar ödmjukt :) 

#14 Troutmaster666

Troutmaster666

Medlem

• Members
  • 26 inlägg

Postad 13 oktober 2015 - 03:57

En mager dansk med en fet öring vann månadens omgång. Grattis!

hahahahahahahahaha vilken formulering :) 

#15 puffan

puffan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 inlägg

Postad 14 oktober 2015 - 21:28

Grattis!!

#16 Troutmaster666

Troutmaster666