Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Att kasta långt

• Vänligen logga in för att kunna svara
78 svar till detta ämne

#21 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 06 december 2015 - 15:39

Där visade det, att man kastar långt med haspel!!!
Tror det beror på mannen bakom spöt.
Hur hårt han klarar pressa spöt i utkastet!!????

När det gäller kastlängder har de ny linorna haft betydligt större betydelse för haaspelrullarna än för multirullarna. Dessutom har, det är i alla fall min uppfattning, haspelrullarna utvecklats mer än vad multirullarna gjort de senaste 25 åren. Jag tror även att de moderna spömaterialen med deras snabbare aktion gynnar haspelrullar mer än multirullar. 

• Norges fiskaren gillar detta

#22 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 06 december 2015 - 16:39

När det gäller kastlängder har de ny linorna haft betydligt större betydelse för haaspelrullarna än för multirullarna. Dessutom har, det är i alla fall min uppfattning, haspelrullarna utvecklats mer än vad multirullarna gjort de senaste 25 åren. Jag tror även att de moderna spömaterialen med deras snabbare aktion gynnar haspelrullar mer än multirullar. 

Är till stor del beredd att hålla med dig, om haspel kan du gå ner på en tunnare lina och på det sättet öka kastlängden, på en multirulle blir det ofta att dra på lite mer broms för att slippa strul vilket kortar kasten (super-linor)

Spöet har stor betydelse för både multi och haspelrullar det är ju spöet som kastar inte rullen.

Däremot tycker jag inte haspelrullen har utvecklats mer en multirullen, det är i grunden samma konstruktion som för 50 år sedan det ända som hänt är väl att dom satt dit fler lager och förbättrat linupplägget.

#23 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 06 december 2015 - 17:56

Däremot tycker jag inte haspelrullen har utvecklats mer en multirullen, det är i grunden samma konstruktion som för 50 år sedan det ända som hänt är väl att dom satt dit fler lager och förbättrat linupplägget.

Visst är det i grunden samma konstruktion (det är därför de fortfarande kallas haspelrullar...) men det gäller ju alla typer av rullar. Linuppläggningen har stor betydelse för kastlängderna med en haspelrulle och så även spolens utformning och där har det hänt en hel del.

#24 StefanNyberg

StefanNyberg

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 06 december 2015 - 18:43

Jag har inte lusläst denna tråd från första till sista bokstav... Så jag kommer säkert upprepa mig både här och där.

Vad jag tror när det gäller långa kast så har spinn/haspelfiskare en hel del att hämta inom flugcastingens sätt att se på det hela. Vi pratar långa kast, så långt det bara kan vara möjligt. Inom Casting med fluga så finns det vissa regler med längd och klass på spöt vilket egentligen inte betyder ett skit :) det vill säga klassen som spöt klassas i.

Det samma gäller spinn/haspel. 

För att ha ett spö som som ger maximala kast så får man börja med så tunn lina som bara tänkas kan. En haspelrulle bör göra mindre motstånd när den spyr ut linan än vad en multirulle gör. En multirulle utan linspridare kan vara ett bra alternativ till haspeln. Spolen bör vara full för att minska motståndet ut från rullen. Jag är dock ingen världsmästare på rullar och linor men en rund lina skulle jag rent logiskt tro snarare än en platt.

När det gäller ett långkastande flugspö så ska det vara hårt. toppig aktion. Det är därför som många använder sig av SAGE TCX klass 5 för detta. Enligt tabeller så är det som en normal 8-9. Sen ska man sätta på en lina till det i klass 5... Vi tar den tyngsta vi hittar och så kör vi. Får vi då ut tillräckligt mycket lina så vi får ut svikten som i spöt så det laddar fullt ut... då får vi ett långt kast (om vi träffar i tekniken, tajming osv).

Vad skiljer då ett kastspö från detta? 

Jag skulle säga just ingenting alls. Här är det snarare om vi ska fiska havsöring och det krävs superlånga kast. Teorin är den samma som på flugspöt. Vi måste ha en vikt (draget) som laddar ur detta riktigt styva spö vid varje kast. Med andra ord så skulle man för att prestera långa kast, hela dagen, med olika beten hålla sig till en och samma vikt på betet. Skaffa ett spö som laddar ur helt och hållet på den vikten vi kastar med. Som med flugspön så är det inte säkert att ett spö som tillverkaren säger kastar 15-40g att det är den 40g vikten som laddar ur spöt till bristningsgränsen. :)

Sen har vi detta med Ergonomi vilket jag vet är viktigt. Har man ett spö som är gjort utefter hur lång man är, kastteknik och formen på greppen, avstånd mellan butt och rullfäste så kastar man längre. Men även bekvämare. Man kan helt enkelt kasta längre med samma kraft fast man blir inte trött lika fort. Det är en väldigt viktig del av att kasta långt.

När det gäller flugspön så vill man ha linan nära spöt. Därav snake ringar. Tanken borde inte vara annorlunda på kastspön. Där tror jag att American Tackle kan ha en poäng med sina MicoWawe ringar. Att få stopp på fladdret på linan så fort som möjligt mellan rullen och första ringen. Sen små ringar nära klingan hela vägen. Sen skulle man nog kunna banta ner en ring eller så för att få minimal friktion under kasten. Men jag vet inte om det gör någon som helst skillnad om man inte har ALLTING ovanstående på plats vid kastet.

Det är min personliga åsikt i detta ämne :) 

• Norges fiskaren och lausvik gillar detta

Jag finns även på

Instagram & Facebook

#25 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 130 inlägg

Postad 07 december 2015 - 12:24

Det låter bra! Tror det har med tekniken att göra.
Men på videoen såg det ut som om dom kaste en blyklump.

Men sedan beror det också på vilket drag man kastar ut.
Drag i Samma vikt klass,kastas inte lika långt.
En stingsild 40 gr går längre en möresilden på 40gr ( det vet jag )

#26 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 07 december 2015 - 13:04

En kullen pilk kastar riktigt jäkla långt tack vare utformningen.

Bilden är på en 25 gr men finns betydligt tyngre, ett bra drag för Horngädda och Hö

Bifogad fil  fig-4524-kullen-25g-03.jpg   30,59K   1 Antal nerladdningar

#27 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 07 december 2015 - 14:04

Vid tävlingar i att kasta långt används standardiserade vikter/pluggar och det är klart att kastar man ett bombsänke utan tackel så blir luftmotståndet lägre än vad det blir vid praktiskt fiske. Dessutom behöver man ju inte ta hänsyn till att eventuellt agn ska sitta kvar på kroken när den når sin destination. Det närmaste man kan komma i praktiken är väl kast med kompakta pilkar.

#28 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 07 december 2015 - 15:27

Hur som helst så tror jag att vid mete på distans (kustmete, karpmete eller mete efter annan fisk där det är intressant att ibland kunna kasta betet långt) så är surfkastarna och karpmetarna inne på rätt spår. Där är det ju sk Big Pit haspelrullar med stor diameter på spolen och extremt tät linuppläggning som gäller. På dessa ofta så tunn (flät-) lina som möjligt med chockspets av monofil nylon. Utrustningen  kompletteras med ett långt spö. Sedan är ju frågan hur mycket av detta som kan "skalas ned" och anpassas för det mer traditionella kustspinnet med konstbeten där man ju ska orka kasta och veva, kasta och veva, kasta och veva etc etc i flera timmar i sträck.

Okuma har en intressant rulle - Trio Rex - till vilken (billiga!) extraspolar i plast (eller i vart fall något som ser ut som plast) finns att köpa. Med originalspolen (aluminium) väger rullen in under 600 gram och med plastspolen blir den ännu lättare. Borde funka på tex ett 14 fots Kinetic Godspeed UL (klassat 10-40 gram). Det vore onekligen intressant att testa en sådan kombo och jämföra med en mer normal kustfiskeutrustning bestående av ett tiofotsspö med samma klassning och en rulle i storlek 2500-4000. It´s a dirty job but someone has gotta do it...

#29 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 07 december 2015 - 15:40

Intressant från Fuji (som ju förvisso är "part i målet").

#30 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 07 december 2015 - 17:39

Intressant från Fuji (som ju förvisso är "part i målet").

It´s a dirty job but someone has gotta do it...

En haspel för Norgefiske efter flundra med vikt som en Amb: 7000 där man snurrar på någon mil tunn flätlina, sedan skruva man fast rullen på ett 4 meter långt förhållandevis klent spö och hänger en plugg på 40 gr i den tunna linan.

Klart intressant test :)

#31 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 07 december 2015 - 18:01

Nu tror jag väl knappast att Okuma nischat in eller ens avsett rullen för "norgefiske efter flundra". Visst, jag har sett att någon marknadsför den på det viset men det säger nog mer om den handlarens kompetens och seriositet än om vad som är lämpligt att använda rullen till. Rullen är en tämligen lätt och kompakt "Big Pit Reel" avsedd för distansfiske, antingen surf/beachcasting eller karpmete. Inte heller går det åt mil med flätlina på den grunda spolen men runt 200 meter får man nog plats med om man väljer lämplig dimension och det tycker jag är rätt lagom. Varför jag skulle fiska med en 40-grams plugg begriper jag inte heller. hugger öringen på sådana där du brukar fiska? Jag hade snarare tänkt mig en kustwobbler runt 25-30 gram. Tanken är ju, vilket jag försökte uttrycka i mitt inlägg, inte att sätta något längdrekord utan att "skala ned" en modern surfcastingutrustning till något som är praktiskt användbart för vårt "vanliga" kustfiske. Sedan får man naturligtvis tåla att någon besserwisser gör sig lustig när man ger sig på att testa något som går utanför normen... :)

#32 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 07 december 2015 - 18:25

Jag är med på vad du menar, har själv kastat riktigt jäkla långt med ett 4-5 meters telespö i glasfiber -60 gr och en 4000 haspel.

Numera kör jag enbart multi utan spridare och ett Hardy Marksman Smuggler -70 gr när jag ska kasta långt vid kusten, många tror inte man kan kasta långt med en 6000 multi det tar dock inte många minuter för mig att bevisa motsatsen :)

Rullen du nämner är en 60 med grund spole som tar 240 meter 0:40, tror du inte vinkeln till första spöringen blir tokig med det spöet ? Får rullfoten överhuvudtaget plats i rullfästet på det spöet ?

Har själv 2 lite rejälare haspelrullar en Penn och någon noname sak och jag kan inte använda vilka spö som helst till dom tack vare rullfötternas storlek.

Om haspel skulle jag vilja testa ett hög-kvalitets metspö och en lite grövre haspel, bara för att se resultatet.

#33 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 07 december 2015 - 18:34

Om rullfoten passar på just det spöet får framtiden utvisa. Jag vill minnas att jag, med milt våld, en gång skuvade fast en Penn Slammer på det och att rullfästet är litet rymligare efter den övningen...

#34 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 07 december 2015 - 18:39

Om rullfoten passar på just det spöet får framtiden utvisa. Jag vill minnas att jag, med milt våld, en gång skuvade fast en Penn Slammer på det och att rullfästet är litet rymligare efter den övningen...

Om det är dom Penn du visade bilder på på ett annat forum blir det nog problem med en 60 rulle, men det finns ju såg och slipmaskin om så skulle behövas :)

#35 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 07 december 2015 - 19:03

Mja, nu är det faktiskt så att Penn har försett även de minsta slammermodellerna med groteskt grova fötter men visst, det kan bli en smula nätt. Nå, det finns gott om andra spön att experimentera med och i värsta fall så blir jag väl tvungen att köpa nytt. Det är, som jag brukar säga, smällar man får ta.

#36 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 130 inlägg

Postad 07 december 2015 - 19:12

Detta kan bli dyrt för deg.. Om du ska pröva alla dom rullarna + spö..
  • jmansson gillar detta

#37 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 08 december 2015 - 09:41

Detta kan bli dyrt för deg.. Om du ska pröva alla dom rullarna + spö..

Du skulle bara veta vad prylarna kostat mig för jag ska nå acceptabla kastlängder :)

Om den där 60 rullen och ett Kinetic - 40 gr spö når över 100 meter med en 40 gr plugg kan det va intressant annars håller jag mig till det jag har så jag vet jag kan nå dom 100 meterna vid behov.  

(DC 200 rulle och ett Hardy Marksman - 40 gr 11 fot.) dyrt men roligt

#38 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 08 december 2015 - 13:44

Det som tidigare avhållit mig från att testa större haspelrullar på någorlunda ordinära spön är det (av mig) upplevda missförhållandet mellan spolens diameter och diametern av den första spöringen. Nu verkar det ju (plötsligt) vara små spöringar som gäller så det kanske inte är något problem?

#39 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 08 december 2015 - 13:55

Det som tidigare avhållit mig från att testa större haspelrullar på någorlunda ordinära spön är det (av mig) upplevda missförhållandet mellan spolens diameter och diametern av den första spöringen. Nu verkar det ju (plötsligt) vara små spöringar som gäller så det kanske inte är något problem?

Jag har testat att hänga  en haspelrulle  på ett triggerspö med avsågad trigger dom har ju betydligt mindre ringar,

Resultatet blev ingen höjdare alls, linan small hela tiden så var gränsen för små ringar går får vi nog överlåta till spötillverkarna att mixtra med annars kan det bli en dyr historia :)

• lausvik gillar detta

#40 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 08 december 2015 - 14:08

Jag har testat att hänga  en haspelrulle  på ett triggerspö med avsågad trigger dom har ju betydligt mindre ringar,

Resultatet blev ingen höjdare alls, linan small hela tiden så var gränsen för små ringar går får vi nog överlåta till spötillverkarna att mixtra med annars kan det bli en dyr historia :)

Jag ska villigt medge att jag är en smula skeptisk till små spöringar till haspelrulle men det påstås ju vara "da shit"... Å andra sidan så har jag ett 12 fots D.A.M.-spö som är bestyckat som ett matchspö (pyttesmå ringar på höga fötter) och det kastar hur bra som helst med åtminstone ordinära haspelrullar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar