Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Att kasta långt

• Vänligen logga in för att kunna svara
78 svar till detta ämne

#41 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 812 inlägg

Postad 08 december 2015 - 14:14

Jag ska villigt medge att jag är en smula skeptisk till små spöringar till haspelrulle men det påstås ju vara "da shit"... Å andra sidan så har jag ett 12 fots D.A.M.-spö som är bestyckat som ett matchspö (pyttesmå ringar på höga fötter) och det kastar hur bra som helst med åtminstone ordinära haspelrullar.

Högre fötter kan säkert fungera bra, då får man bort vinkeln som gör att linan kapas.

Du tror inte det är någon ny försäljningsgrej där dom försöker lura på oss fler onödigheter ?

#42 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 341 inlägg

Postad 08 december 2015 - 14:22

Du tror inte det är någon ny försäljningsgrej där dom försöker lura på oss fler onödigheter ?

Hur tänker du nu?

#43 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 812 inlägg

Postad 08 december 2015 - 14:42

Hur tänker du nu?

Det kommer en reklamkampanj som berättar hur överlägsna dessa ringar är jämfört med allt annat som tex. reklamen för DS spö som fick folk att köpa en helt onödig spötyp.

#44 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 341 inlägg

Postad 08 december 2015 - 15:00

Det kommer en reklamkampanj som berättar hur överlägsna dessa ringar är jämfört med allt annat som tex. reklamen för DS spö som fick folk att köpa en helt onödig spötyp.

Rent förnuftsmässigt bör den första spöringen vara lagom stor, varken för stor eller för liten...

• jmansson gillar detta

#45 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 812 inlägg

Postad 08 december 2015 - 15:36

Rent förnuftsmässigt bör den första spöringen vara lagom stor, varken för stor eller för liten...

Då kommer det intressanta, till vilken rullstorlek ska spöet anpassas eller ska rullarna anpassas efter dessa spö så man åker på att köpa allt nytt för det ska funka ? eller utbytbara ringar ?  :)

#46 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 712 inlägg

Postad 08 december 2015 - 18:31

Du skulle bara veta vad prylarna kostat mig för jag ska nå acceptabla kastlängder :)

Om den där 60 rullen och ett Kinetic - 40 gr spö når över 100 meter med en 40 gr plugg kan det va intressant annars håller jag mig till det jag har så jag vet jag kan nå dom 100 meterna vid behov.  

(DC 200 rulle och ett Hardy Marksman - 40 gr 11 fot.) dyrt men roligt

Jag fiskar med mitchell 906 från slutet av 70 och spöt är abu atlantic 405 som troligen är lika gammal.
Dom passar ihop,spöt har stor ring först. Rullen har 220m nylon lina.
Men några hundra meter kast blir det inte med detta!! ( stingsilden 60gr)

Men utväcklingen har säkert gått framöver.
Har också nya spön och rullar, men dom är inte så goda att fiska med.

#47 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 341 inlägg

Postad 08 december 2015 - 18:36

Jag fiskar med mitchell 906 från slutet av 70 och spöt är abu atlantic 405 som troligen är lika gammal.
Dom passar ihop,spöt har stor ring först. Rullen har 220m nylon lina.
Men några hundra meter kast blir det inte med detta!! ( stingsilden 60gr)

Men utväcklingen har säkert gått framöver.
Har också nya spön och rullar, men dom är inte så goda att fiska med.

Så är det. Många av de äldre spöna och rullarna är godare/bättre att fiska med än dagens utbud men (som du själv är inne på) det är svårt att kasta 100 meter (eller längre) med dem. Det behöver man i och för sig sällan men ibland (och det är att kasta långt som vi diskuterar i den här tråden).

• Norges fiskaren gillar detta

#48 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 712 inlägg

Postad 08 december 2015 - 18:46

Det var det jag menar. Gammalt är gammalt.
Det är inte många gamla som kastar hundra meter :-) :-)

#49 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 812 inlägg

Postad 08 december 2015 - 19:23

Det var det jag menar. Gammalt är gammalt.
Det är inte många gamla som kastar hundra meter :-) :-)

Skillnaden mellan spö är oftast inte så stor om man inte gör rejäla uppgraderingar, har några gånger i min enfald försökt byta upp mig till en nyare modell av samma märke i tron att det skulle va betydligt bättre och fått erfara att jag trivdes bättre med det äldre spöet.

Det där med spö är väldigt individuellt, sätter dom ett dyrt St Croix i näven på mig blir det inte bra, jag trivs inte med den typen av klingor den spötillverkaren har, snabba toppaktionsspö gör att mina utkast blir låga vilket påverkar kastlängden negativt.

Jag vill ha lite tid på mig att ladda utkasten vilket jag får med Fenwick och Hardy spö så dom passar mig betydligt bättre.

• Norges fiskaren och lausvik gillar detta

#50 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 341 inlägg

Postad 09 december 2015 - 08:35

Förutom storleken på den första spöringen och vinkeln mellan spolaxeln och ringen så borde avståndet mellan spolens framkant och ringen ha betydelse. Å ena sidan vill man ha ringen nära för att snabbt få ordning på linan och undvika att den slår mot spöklingan men sitter ringen för nära torde friktionen bli för stark. Knepigt. Kanske är det därför man ännu inte är riktigt säker på hur man ska göra?

#51 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 341 inlägg

Postad 09 december 2015 - 18:02

Mycket är annorlunda i landet där de går upp och ned :)  Här är en intressant grej från en australisk site. I och för sig handlar det mera om hur man balanserar sin utrustning än om att nå maximala kastlängder men ändå. Till en rulle i 60-storlek (vad som här i landet betraktas som en närmast groteskt stor pjäs) föreslår man "8-9ft general purpose spinning rods or 10 foot rock/surf fishing rods with a line rating of anywhere between 6-15Kg". Men så har de förmodligen många skojiga fiskar att få på kroken där innanför stora barriärrevet...

#52 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 341 inlägg

Postad 10 december 2015 - 11:10

Skillnaden mellan spö är oftast inte så stor om man inte gör rejäla uppgraderingar, har några gånger i min enfald försökt byta upp mig till en nyare modell av samma märke i tron att det skulle va betydligt bättre och fått erfara att jag trivdes bättre med det äldre spöet.

Det där med spö är väldigt individuellt, sätter dom ett dyrt St Croix i näven på mig blir det inte bra, jag trivs inte med den typen av klingor den spötillverkaren har, snabba toppaktionsspö gör att mina utkast blir låga vilket påverkar kastlängden negativt.

Jag vill ha lite tid på mig att ladda utkasten vilket jag får med Fenwick och Hardy spö så dom passar mig betydligt bättre.

Skillnaderna mellan moderna spön och spön från tiden före kolfibern är i vissa avseenden väldigt stor men därmed inte sagt att de moderna spöna i alla avseenden är bättre. Själv föredrar jag den djupare7långsammare aktionen hos de äldre spöna. Även de första generationerna kolfiber/kompositspön (tex gamla Sportex eller ABU Atlantic) har en mer glasfiberlik aktion än vad dagens überstyva spön har. Bland dagens spön sticker de (snorbilliga) Fladen Xtra Flexx (av basaltfiber) ut med sin djupa, mjuka aktion och dessa är ofta med på mina fisketurer. Det är möjligt att styvare spön med toppaktion kan kasta en blyvikt längre än tex ett Fladen Xtra Flexx 12 fots karpspö med TC 2,5 lbs men vill man ha med ett agn (strömming, räka etc) med på resan så vinner definitivt det långsammare spöet. Kort sagt så är det här med att kasta långt mer komplicerat när det handlar om praktiskt fiske än om mer friidrottsbetonade övningar...

#53 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 341 inlägg

Postad 10 december 2015 - 14:57

Om spolar och spöringar.

#54 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 341 inlägg

Postad 10 december 2015 - 15:39

På karpspön, där ju ofta sk Big Pit-rullar eller i var fall rullar i 5000-storlek och uppåt används, är den nedersta spöringen oftast 40 mm i diameter (ibland förekommer 50 mm men det är sällsynt). Här är ju avståndet mellan spolkant och spöring väsentligt större på "vanliga" haspelspön.  Hur som helst så verkar ju detta fungera utmärkt. Vad som förbryllar mig är de teleskopiska spön som verkar vara vad som vanligen används vid det kontinentala suffisket. Dessa har genomgående betydligt klenare första spöring och oftast sitter den närmare spolkanten än på ett ordinärt karpspö. Ändå verkar det ju funka med Big Pit-rullar. I vart fall är det ofta sådana som används. Hmmm...

#55 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 341 inlägg

Postad 10 december 2015 - 16:43

Här är en intressant diskussion i ämnet spöringar. Efter några timmars trålande på nätet känner jag att jag börjar greppa problemet, dvs jag är inte mycket klokare men förvirrad på ett högre plan... Nu är spåret att linan har stor betydelse. Förr, när surfcasting (och liknande) var mer eller mindre liktydigt med nylonlinor i dimension 0,35 (och uppåt) var en stor första spöring nödvändig (och innan de keramiska inläggens tid var det ju enklare/billigare att tillverka stora ringar. På mitt gamla atlanticspö sitter en sk streamlinering som säkert har en innerdiameter på 6 cm eller mer). En tunn nylonlina är betydligt mjukare (och det gäller även många flät/superlinor) och dessa klarar en trängre första spöring galant (och möjligen är en sådan rentav en fördel).

#56 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 341 inlägg

Postad 10 december 2015 - 17:26

När det gäller spöklingans aktion så tänker jag så här. Betets utgångshastighet har avgörande betydelse för hur långt kastet kan bli. Därefter bromsas ju betet av olika faktorer. Inte ens i kraftig medvind kan man få betet att accelerera sedan kastet släppts iväg. Småningom har friktion, luftmotstånd och gravitation tagit ut sin rätt och betet plaskar ned i vattnet.

Intuitivt så upplever man att en sk snabb aktion, dvs en styv klinga med toppaktion, ger högre utgångshastighet på betet, detta helt enkelt därför att det hela går snabbare (dvs att tiden från det att man påbörjar kastet till dess man släpper iväg betet är kortare) än vad fallet är med ett spö med långsam (hel) aktion. det känns också mer "brutalt" att spänna på ett långt kast med ett snabbt spö.

Med ett spö med långsam aktion är alltså tiden från det att man påbörjar kastet till det att betet släpps iväg längre. Det upplevs som (och är) en långsammare rörelse. Men det intressanta är ju vilken hastighet betet kommit upp i när man släpper iväg kastet. Den långsammare rörelsen innebär att betet haft mer tid på sig att accelerera i framkastet. Det hela blir alltså som en löptävling med flygande start och det är ju inte alldeles säkert att den som får längre ansats passerar startlinjen i lägre far än den som får starta alldeles bakom densamma. Tvärtom talar rätt mycket för att den som får starta 10 meter bakom linjen passerar den i högre hastighet än den som får starta 5 meter bakom.

#57 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 341 inlägg

Postad 10 december 2015 - 17:38

Det här verkade ju matnyttigt tills författaren började yra om fysisk träning. Ska inte grejorna göra jobbet?

#58 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 812 inlägg

Postad 10 december 2015 - 20:54

Det här verkade ju matnyttigt tills författaren började yra om fysisk träning. Ska inte grejorna göra jobbet?

Fundera lite på var du har störst kraft när du kastar förmodligen närmast kroppen inte i ytterlägena..

#59 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 16 december 2015 - 18:14

Att kasta långt är av noll värde. Det är bara en fråga om hur man definierar ordets betydelse.

Att kasta LÄNGST är det som räknas.
  • jmansson gillar detta

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#60 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 812 inlägg

Postad 16 december 2015 - 19:10

Att kasta långt är av noll värde. Det är bara en fråga om hur man definierar ordets betydelse.

Att kasta LÄNGST är det som räknas.

Att kasta längst med prylar dom andra lärt sig det inte går att kasta långt med och se deras reaktion kan va riktigt roligt :)

• Ö:::::::::: gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar