Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Att kasta långt

• Vänligen logga in för att kunna svara
78 svar till detta ämne

#61 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 16 december 2015 - 20:01

Allt annat lika är det naturligtvis en fördel att kunna kasta långt. Att man sedan inte alltid måste göra det är en annan sak.

#62 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 16 december 2015 - 20:05

Allt annat lika är det naturligtvis en fördel att kunna kasta långt. Att man sedan inte alltid måste göra det är en annan sak.

Jag kastar hellre för långt en för kort :)

• Ö:::::::::: gillar detta

#63 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 16 december 2015 - 20:59

Att kasta längst med prylar dom andra lärt sig det inte går att kasta långt med och se deras reaktion kan va riktigt roligt :)

Du menar man köper ett sådant där högteknologiskt, datakonstruerat underverk i rymdmateriel från ön långt bort i Öster som vissa i ett annat forum pratar varmt om och sedan klär den med kastkattastrofiska 10m Amba-gavlar  :lol:

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#64 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 16 december 2015 - 21:36

Du menar man köper ett sådant där högteknologiskt, datakonstruerat underverk i rymdmateriel från ön långt bort i Öster som vissa i ett annat forum pratar varmt om och sedan klär den med kastkattastrofiska 10m Amba-gavlar  :lol:

Tycker det är jäkligt kul att kasta betydligt längre en haspelfiskarna med en Amb: 6000 :)

Tror många missar spöets betydelse när det gäller kastlängder/skatbo/linbollar.

• Ö:::::::::: gillar detta

#65 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 16 december 2015 - 22:26

Tycker det är jäkligt kul att kasta betydligt längre en haspelfiskarna med en Amb: 6000 :)

Tror många missar spöets betydelse när det gäller kastlängder/skatbo/linbollar.

Där säger du nått jag själv länge funderat på. Även om kastlängder aldrig varit en fråga för en båtfiskare som jag så har jag ändå förundrats över dessa nästan religiösa övertro på rullen som många hänger sig åt utan att nämna spöt. Sedan har jag för mig att olika spöns aktion, rekyl i utkastet presterar olika bra med olika rullar. Eller om man vänder på det vissa spön passar vissa rullar bättre. Kanske en korkad tanke?
  • JontaK gillar detta

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#66 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 16 december 2015 - 22:34

Jag som inlandsfiskare har i många år närt fördomen att kustfiskarna visst har koll på sina spöna och matchar dem korrekt ihop med sina rullar, så verkar inte vara fallet.

Här i inlandet finns det många som mer än gärna lägger 2000+ på en rulle och sedan får den trimmad (vad den än innebär) för ytterligare 1000-3000 för att till slut placera rullstackarn på ett högst medelmåttigt spö för en tusenlapp.

Inget fel i sig på billigare spön men att lägga så våldsamt mycket tid, energi och pengar på rullen och helt strunta i att skaffa matchande lina och spö verkar vansinnigt för mig.

Hellre medelmåttiga prylar som lirar bra ihop än en svindyr rullen på grejor som inte alls kan matcha dess prestanda.

• jmansson gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#67 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 16 december 2015 - 22:46

Inget fel i sig på billigare spön men att lägga så våldsamt mycket tid, energi och pengar på rullen och helt strunta i att skaffa matchande lina och spö verkar vansinnigt för mig.

Kan bara hålla med !

#68 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 16 december 2015 - 22:50

Där säger du nått jag själv länge funderat på. Även om kastlängder aldrig varit en fråga för en båtfiskare som jag så har jag ändå förundrats över dessa nästan religiösa övertro på rullen som många hänger sig åt utan att nämna spöt. Sedan har jag för mig att olika spöns aktion, rekyl i utkastet presterar olika bra med olika rullar. Eller om man vänder på det vissa spön passar vissa rullar bättre. Kanske en korkad tanke?

Tror även betesvikter spelar in där.

#69 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 16 december 2015 - 23:17

Sedan har jag för mig att olika spöns aktion, rekyl i utkastet presterar olika bra med olika rullar. Eller om man vänder på det vissa spön passar vissa rullar bättre. Kanske en korkad tanke?

Absolut ingen korkad tanke!

Visst är det så att vissa rullar trivs bättre på vissa spön och tvärtom. Även lina och betesval spelar in.

Ska en fiskerigg kasta riktigt bra bör allting matcha, själva matchningen är MYCKET viktigare än både pris och teknik.

Jag använde förr också ganska dyra, avancerade rullar på bra men inte lika avancerade spön. Dessutom var spövalen sällan genomtänkta.

Numera köper jag endast custombyggda spön, då vet jag precis vad jag får och kan välja och vraka på klingkaraktärer, längder och komponenter.

Det handlar som sagt inte om pengar men det faktum att jag numera generellt använder spön som är dubbelt så dyra som tillhörande rullar säger ganska mycket om hur stor vikt jag lägger vid spövalet.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#70 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 16 december 2015 - 23:53

Jag använde förr också ganska dyra, avancerade rullar på bra men inte lika avancerade spön.

Jag började i andra änden och köpte förhållandevis bra spö.

Nu har jag efter många tusenlappars letande hittat prylar jag är nöjd med, framförallt Hö/Torsk från land Abborre och Torskfiske från båt i Öresund.

Kör 200/201 DC och ett spö som kostade nästan det dubbla till Hö ,

Torsk från land har jag en bunke 6500 Rocket för japanmarknaden samt 1 CT Amb spöet jag matchar dom med kostar ungefär som 4 rullar.

Till Abborren en Mörrum 1600 och en CQ 51 matchat med 3 inte helt billiga spö varav 2 är mer prickskytte vapen en långkastningsprylar.

Till Torskfisket från båt ställer jag inte riktigt samma krav på prylarna så där blir det oftast någon 6500 Rocket med ett Daiwa spö för runt 1000 kr.

Självklart finns en jäkla massa prylar man köpt på sig för skojs skull/ trot sig behöva men dom är inte riktigt lika anpassade för varandra.

#71 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 08 juni 2016 - 11:54

Mitt längsta kast med med en Amba 6000 var cirka 30 meter. Veven blev sned.

#72 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 08 juni 2016 - 12:05

Det här är den knut jag använder för att skarva på en chockspets/slaglina av monofil nylon när jag har tunn flätlina på rullen.

#73 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 08 juni 2016 - 13:23

Överlägset längsta kasten jag gjort med haspel är någon av dom gångerna jag slängt rullen i vattnet för att slippa se skiten. :)

#74 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 08 juni 2016 - 13:34

Överlägset längsta kasten jag gjort med haspel är någon av dom gångerna jag slängt rullen i vattnet för att slippa se skiten. :)

Jag är beredd att medge, att multirullarnas aerodynamiska egenskaper medger att de kastas längre än vad haspelrullarna låter sig göras.

• jmansson gillar detta

#75 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 08 juni 2016 - 13:43

Jag är beredd att medge, att multirullarnas aerodynamiska egenskaper medger att de kastas längre än vad haspelrullarna låter sig göras.

Har du testat ?

Jag har bara tappar ner någon mek-broms hatt i vattnet och den kom inte särskilt långt.

#76 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 04 augusti 2016 - 10:56

Förutom storleken på den första spöringen och vinkeln mellan spolaxeln och ringen så borde avståndet mellan spolens framkant och ringen ha betydelse. Å ena sidan vill man ha ringen nära för att snabbt få ordning på linan och undvika att den slår mot spöklingan men sitter ringen för nära torde friktionen bli för stark. Knepigt. Kanske är det därför man ännu inte är riktigt säker på hur man ska göra?

Den här artikeln kastar en del ljus över  saken. 

#77 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 05 augusti 2016 - 23:14

Jag kastade drygt 20 meter som längst med en av mina hasplar, och det blev bara skrot av rullen. Det säger åtminstone en del om hållbarheten och framförallt tålighet mot stryk och yttre påverkan jämfört med Amban som bara fick en sned vev efter 30m luftfärd.

Jag såg tidigare i tråden några dåliga argument som skulle tala FÖR det mjuka långsamma helaktionsspöts fördel gällande kastlängd. Det måste va grundat på någon fysikalisk lag som troligen gäller på Jupiter.

Att kasta långt beror på 2 saker. 1. Ge betet maximal, så hög fart som möjligt. (Ointressant om accelerationen sker över kort eller lång tid här på jorden, tydligen inte på Jupiter) 2. Minimera friktion och bromsande krafter i rulle och linans passage genom spöringar.

De 3 saker som påverkar detta är således 1. Spöt inkl ringar. 2. Rulle. 3. Linan. Det är en fjärde faktor men jag utgår från att det är samma person som jämför olika utrustningar. Annars är den fjärde faktorn personen som ska ladda spöt med den kraft spöt kan hantera, inte mer och inte mindre.

Naturligtvis betet och dess utformning men denna faktorn ligger utanför då jämförelsen alltid sker med givet bete oavsett dess karaktär.
  • jmansson gillar detta

#78 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 06 augusti 2016 - 16:29

Om veven blir sned av att du kastar måste du ha missuppfattat något angående hur man använder rullen.... :)

• bondersbyn gillar detta

#79 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 130 inlägg

Postad 06 augusti 2016 - 17:00

Om man ser på haspelfiskare, så måste man se på när fingret släpper linan.
Det kan vara olika tryck på linan gång før gång.
Då blir också kastet kortare????!
  • jmansson gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar