Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Dåliga nyheter

• Vänligen logga in för att kunna svara
54 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 03 december 2015 - 17:13

Jag letade litet på nätet i hopp om att finna något om att den senaste stormen (Gorm) möjligen pressat in syrerikt saltvatten i vår döende Östersjö. Istället fann jag detta om att HAV släpper trålfisket fritt så att vi ska hinna ta upp det sista av den alltför höga torkkvoten.Ibland känns det rätt hopplöst, men förmodligen har klimatkatastrofen hunnit slå till med full kraft innan våra inkompetenta och ointresserade folkvalda längs dess stränder har låtit Östersjön bli helt tom på fisk. :evil:

#2 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 584 inlägg

Postad 03 december 2015 - 17:37

Jag letade litet på nätet i hopp om att finna något om att den senaste stormen (Gorm) möjligen pressat in syrerikt saltvatten i vår döende Östersjö. Istället fann jag detta om att HAV släpper trålfisket fritt så att vi ska hinna ta upp det sista av den alltför höga torkkvoten.Ibland känns det rätt hopplöst, men förmodligen har klimatkatastrofen hunnit slå till med full kraft innan våra inkompetenta och ointresserade folkvalda längs dess stränder har låtit Östersjön bli helt tom på fisk. :evil:

Det var på radio i Norge också, om att stormen gorm hadde fått in massa nytt saltvatten i östersjön.
Men förstår att när man läser om ny torsk kvote. Att man kan bli arg. Nu hadde torsken fått den syren dom behövde
För att klara seg.

#3 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 03 december 2015 - 19:23

Det är som vanligt med fiske politiken. Rent pinsam.. Och skrämmande..
  • Anders jansson gillar detta

#4 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 04 december 2015 - 02:14

Undra hur de andra länderna kring sjön beter sig, troligen likadant.

Är det inte meningen att "långsiktigt" och "hållbart" ska vara moderna ledord?

Jo, men när det finns lite kvar av vår kvot så skiter vi i det "hållbara" och släpper trålarna, så förbannat ömkligt...

Finns det några rester kvar av 120mm-pjäserna vid kusten förresten?

Det går ju i så fall "fiska" medelst spränggranat för att få upp den allra sista torsken om allt annat misslyckas;

På med hörselskydden sista veckan i december, Havs- och vattenmyndigheten går all in! :D

Eller just det, det är ju sälen och skarven som tömmer sjön. ;)

• Anders jansson gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#5 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 584 inlägg

Postad 06 december 2015 - 10:20

Jag tycker synd om er kustfiskare.
När allt börjar se ljust ut. Kommer nästa bomb!!!!

Jag är glad att det inte är så hos meg!!

#6 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 246 inlägg

Postad 27 juli 2016 - 06:46

Jockfall ..mycket dålig laxuppgång även denna sommar och öringen är det ännu sämre med Jockfall....Laxar antal    Senaste dygn: 385 st Totalt 2016:    3 760 st

#7 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 175 inlägg

Postad 27 juli 2016 - 07:33

Jockfall ..mycket dålig laxuppgång även denna sommar och öringen är det ännu sämre med Jockfall....Laxar antal    Senaste dygn: 385 st Totalt 2016:    3 760 st

Tragisk läsning! :(

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#8 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 246 inlägg

Postad 27 juli 2016 - 10:01

Jo det är tragiskt en sån stor fin älv.....det borde vara bjudande för laxen.....men varför kommer den inte upp i större antal det är frågan?

#9 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 175 inlägg

Postad 27 juli 2016 - 14:33

Jo det är tragiskt en sån stor fin älv.....det borde vara bjudande för laxen.....men varför kommer den inte upp i större antal det är frågan?

Det jag har hört är att många fritidsfiskare=ej yrkesfiskare lägger nät ute i skärgården o tar stor del där, men det kan inte vara allt. Det måste finnas andra orsaker, men vilka vet jag ej!

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#10 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 246 inlägg

Postad 27 juli 2016 - 15:05

många fritidsfiskare=ej yrkesfiskare?????......oj då har yrkesfiskarna blivit helgon vad gäller fisket?.....tja man kanske blir det av svarta pengar?

#11 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 175 inlägg

Postad 27 juli 2016 - 20:11

många fritidsfiskare=ej yrkesfiskare?????......oj då har yrkesfiskarna blivit helgon vad gäller fisket?.....tja man kanske blir det av svarta pengar?

Vi hade detta problem i Vättern förut. Där fick även privatpersoner lägga ut nät o dom kunde bli hur långa som helst med hjälp av sin mormor, morfar, farfar, farmor, barn 1-2 år gamla hade ansökt. Till slut vid ett möte så förbjöds detta o att privatpersoner fick ha max 3-4 nät sammanhängande, tror jag det var. Vilket liv det blev på dom som la ut nät när dom inte kunde tjäna pengar vid sidan om sina arbeten. Jag vet dom som tjänade mer på nätfisket i Vättern än på sitt jobb på Husqvarna AB:

/Stefan

#12 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 246 inlägg

Postad 23 januari 2017 - 10:27

Fisken i Bottenviken kan försvinna helt!

http://www.svt.se/ny...-forsvinna-helt

#13 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 246 inlägg

Postad 23 januari 2017 - 12:23

Infektion troligen bakom fiskdöden!

http://www.svt.se/ny...bakom-fiskdoden

#14 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 175 inlägg

Postad 23 januari 2017 - 19:06

Fisken i Bottenviken kan försvinna helt!

http://www.svt.se/ny...-forsvinna-helt

Jag hörde det också. Ja, det skulle bli en tragedi isf! :(

/Stefan

#15 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 246 inlägg

Postad 24 januari 2017 - 04:13

Herpesvirus trolig orsak till laxdöd

TORNEDALEN: Under 2014 och 2015 sågs mycket sjuk och död laxfisk i flera åar och älvar i Sverige, bland annat i Torneälven. Ett herpesvirus kan vara förklaringen, enligt P4 Blekinge.

Det handlar om att SVA, Sveriges Veterinärmedicinska anstalt släppt en ny forskningsrapport.
Charlotte Axén, chef för fisksektionen vid Sveriges Veterinärmedicinska anstalt i Uppsala. Hon berättar att de sett indikationer på att det finns ett virus i laxarna.
– Vi har inte kunnat identifiera det till fullo, men det verkar vara herpesvirus, berättar hon.
Hon är inte förvånad över resultatet i rapporten, eftersom laxens sjukdomsbild tydde på ett virus och hon säger vidare till P4 Blekinge:
– Är det virus så finns inget botemedel. En bakterie skulle kunna botas med antibiotika, men inte när det gäller ett sådant här vilt djurliv.
Om framtiden tror hon att mängden av lax successivt kan minska eftersom de inte klarar av att hålla uppe sitt bestånd under rådande förhållanden.

#16 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 175 inlägg

Postad 24 januari 2017 - 05:05

http://sverigesradio...artikel=6614319

/Stefan

#17 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 246 inlägg

Postad 24 januari 2017 - 05:55

Det är nog så att ingen egentligen vet vad som händer.......men förra sommaren såg jag många laxar och även några öringar som var stendöda nedanför en fors i Kalixälven?

#18 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 246 inlägg

Postad 24 januari 2017 - 06:20

Experterna får påstå vad fan dom vill men något är galet vad gäller fisken i våra vatten. Förut kunde man flugfiska efter har te.x här i Gäddvik var Luleälven rinner ut men nu finns det ingen harr där? Öringen har minskat i Kalixälven och samma med gäller även Harr och snart är det bara Abborre och Gädda kvar i älven och dom överlever ju fast på en soptipp haha

#19 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 175 inlägg

Postad 24 januari 2017 - 07:05

Nej, det verkar så! Jag har hört det från andra håll också att det var många döda laxar i älven.

/Stefan

#20 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 175 inlägg

Postad 24 januari 2017 - 07:08

Ja visst får dom göra det. Jag undrar var detta kommer att sluta när all el. en stor del av fisken dör i våra älvar???:(

/Stefan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar