Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Dåliga nyheter

• Vänligen logga in för att kunna svara
108 svar till detta ämne

#41 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 111 inlägg

Postad 27 januari 2017 - 20:21

Ska pröva hitta den biten av historien.
För det jag läste var: föda till fisken
70% vegatibilsk= soyaolje och 30% fiskerester.

Resterna:huvud och ryggrad från fiskar!

Men ska kolla upp i det du skrev!! :-)

#42 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 111 inlägg

Postad 28 januari 2017 - 08:54

Norsk laxodlingsindustri stoppar film på SVT.
Se denna filmen från 2015!! Fick en tankeställare där!!!!!!

http://www.vaken.se/...x-i-blasvader/#

#43 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 28 januari 2017 - 10:25

Norsk laxodlingsindustri stoppar film på SVT.
Se denna filmen från 2015!! Fick en tankeställare där!!!!!!
http://www.vaken.se/...x-i-blasvader/#

Hej. I den artikeln och den filmen så har du svaren på varför jag INTE äter odlad fisk. Mängden omega är ointressant men mängden gifter, kemikalier i fisken + den stora negativa miljöpåverkan borde få alla att rata detta.

Ursäkta min förra skrivning, det va inte min mening att peka ut norska vatten. Mina ord om det illavarslande läget i havet gäller världshaven GENERELLT och inte Norska vatten specifikt.

Men Norska vatten, och fjordar, och älvar är en del av de stora haven och man kan inte säga att haven är katastrof men våra fjordar mår bra. Och att man plötsligt har enorma mängder av vissa arter säger inget om att havet mår bra. Säger mer att något har hänt med balansen. Fiska vi sönder en art så gynnas andra. En för stor påverkan av den naturliga balansen mellan arter som äter och äts mm kan bli ödesdigert en vacker dag.

Du säger att det inte är haven som blir lidande???? Jag tror du tänker fel där. Fjordarna och kustvatten är en del av haven och är många arters lekplats och lider dessa så är det haven som dör. Vi har samma resonemang i Sverige. Många sportfiskare fattar inte hur allt hänger ihop. Vi har rel. Gott om fisk inne i skärgårdens lekvatten medan östersjön och yttre skärgården är död. Sportfiskare ser bara till sin lekvik och menar att det finns gott om gädda och att havet är någon annans fel. Och så fortsätter dom att fiska sönder lekvatten.
  • Norges fiskaren gillar detta

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#44 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 111 inlägg

Postad 28 januari 2017 - 17:19

Tar inte illa upp!!! Ser att du var rätt i MASSA!!!
Efter filmen blev jag själv skeptisk i att äta laxen.

Klart allt har en sammanhäng. Fjord/hav.
Men ser inte den med att det är lite fisk. ( i Hardangerfjorden )

Men biter i det sura äpplet! Med att odlingslaxen pumpar ut mycke skit!!!!

Men som jag sa och hört på TV så är odlingarna så stora,
Att dom kommer tyvär att vara!!

#45 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 360 inlägg

Postad 28 januari 2017 - 19:59

Det är enkelt och billigt att odla i kassar. Avfallsproblemet löser man genom att helt enkelt låta skiten (i vid bemärkelse) rinna ut i havet (eller insjön eller floden).Det är möjligt (men dyrare) att odla fisk i slutna system - dammar - från vilka avloppet renas. Fast majoriteten av jordens konsumenter ser prislappar varje dag men sällan havet (och i så fall mest ytan).

#46 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 111 inlägg

Postad 28 januari 2017 - 20:59

Hur är det med ö-sjön laxen?
Leker den med vildfisken??

Hur odlas den upp?

#47 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 2 989 inlägg

Postad 30 januari 2017 - 05:56

Det står en del skrivet om det i dagens tidning.

http://www.kuriren.n...et-9104671.aspx

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#48 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 360 inlägg

Postad 30 januari 2017 - 09:38

http://supermiljoblo...n-win-situation

Vad gäller Vattenfalls laxutsättningar så går de ju tillbaka på de stora älvregleringarna. och är avsedde att kompensera de reproduktionsskador dessa orsakade. I tex Dalälven förekommer ingen laxlek eftersom det  finns vandringshinder nedströms de första lekplatserna. Därför tar man i Älvkarleby (vid älvmynningen) upp återvändande fisk som töms på rom och mjölke, odlar på denna och sätter småningom ut smolten. Det är alltså vild lax men leken blir av lätt insedda skäl begränsad till ett litet antal individer jämfört vad fallet skulle ha varit om laxen kunnat vandra upp i älven och leka naturligt. Detta leder till en smalare genetisk bas.

#49 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 111 inlägg

Postad 30 januari 2017 - 16:13

http://supermiljoblo...n-win-situation

Vad gäller Vattenfalls laxutsättningar så går de ju tillbaka på de stora älvregleringarna. och är avsedde att kompensera de reproduktionsskador dessa orsakade. I tex Dalälven förekommer ingen laxlek eftersom det  finns vandringshinder nedströms de första lekplatserna. Därför tar man i Älvkarleby (vid älvmynningen) upp återvändande fisk som töms på rom och mjölke, odlar på denna och sätter småningom ut smolten. Det är alltså vild lax men leken blir av lätt insedda skäl begränsad till ett litet antal individer jämfört vad fallet skulle ha varit om laxen kunnat vandra upp i älven och leka naturligt. Detta leder till en smalare genetisk bas.

OK! Bra att dom gör något igjen. Annars hadde det säkert varit tomt på fisk!!
Men naturlig lek hadde varit bäst!!
  • lausvik och bondersbyn gillar detta

#50 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 360 inlägg

Postad 30 januari 2017 - 16:21

OK! Bra att dom gör något igjen. Annars hadde det säkert varit tomt på fisk!!
Men naturlig lek hadde varit bäst!!

Så är det. Man får väl hoppas att de gamla vattendomarna (som ju speglar en gången tids uppfattning) kan justeras och att vandringsvägarna öppnas och lekbottnarna återställs så långt detta är möjligt.

#51 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 111 inlägg

Postad 30 januari 2017 - 17:23

Kan dom inte bygga laxtrapper??
Kan inte vara så dyrt! Då får laxen tillkomst till övre delar av älven.

#52 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 30 januari 2017 - 19:50

Kan dom inte bygga laxtrapper??
Kan inte vara så dyrt! Då får laxen tillkomst till övre delar av älven.

Det är inte kostnaden att bygga trappor som är frågan. Det är förlusten av den elenergi som rinner fritt förbi kraftverket år ut och år in som är de riktigt stora pengarna. Säkert i storleksordningen 100000 gånger mer kostnad per år än byggkostnaden.

Miljövänner och kärnkraftshatare med älvräddarna i spetsen har drivit behovet av el från vattenkraften till bristningsgränsen. Det finns redan långt gångna planer på att bygga ut fler älvar. Detta är tyvärr ett måste om Sverige ska kunna försörja landet med el i framtiden. För var procent sol och vind ökar måste vattenkraften öka i motsvarande omfattning för att kunna bära bortfallet en vindstilla vinterdag.

Detta känner älvräddarna till med är väldigt tysta om. Dom har ju själva gått i bräschen för vindkraft vilket rimmar illa när man är emot vattenkraft. Fast älvräddarna är inte längre emot vattenkraften och hur dom då kan påstå att dom vill rädda våra älvar är för mig en gåta.

Det är bara i detta landet med urdum befolkning som man lura massan så käpprätt ut i det blå.

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#53 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 601 inlägg

Postad 15 februari 2017 - 14:21

Spår av kemiska stridsmedel från andra världskriget har hittats i fisk och skaldjur på västkusten.

Det visar undersökningar vid Måseskärsvraken.

– Vi har hittat väldigt låga halter i några av de individer som undersökts, men det här är ämnen som inte ska förekomma i havsmiljön, säger Christer Larsson, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor på Havs- och vattenmyndigheten, i ett pressmeddelande.

#54 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 601 inlägg

Postad 24 maj 2017 - 05:03

Laxlusen håller på bli resistent i Nordnorge!

https://www.svt.se/n...ent-i-nordnorge

#55 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 111 inlägg

Postad 27 maj 2017 - 14:32

Laxlusen håller på bli resistent i Nordnorge!
https://www.svt.se/n...ent-i-nordnorge

Jag har fått och sätt värre skader på lax och smålt.
Smålt = yngel som går ut i havet.
Fick en smålt med 29 lus. Den dör innan ett par vek.

#56 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 360 inlägg

Postad 10 oktober 2017 - 18:54

Så har då våra kära EU-politiker bestämt att fortsätta ansträngningarna att helt knäcka Östersjöns torskbestånd.

#57 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 111 inlägg

Postad 11 oktober 2017 - 10:20

Vad har dom gjort då??
Skit med hela EU.

#58 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 14 oktober 2017 - 23:32

näää EU är bra. Utan det hade det varit 10 ggr värre. 

#59 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 360 inlägg

Postad 15 oktober 2017 - 08:33

Det kan man naturligtvis tro men nu är det de som fattar besluten och att det kanske skulle kunna vara ännu värre hjälper ju inte torsken.

#60 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 111 inlägg

Postad 15 oktober 2017 - 09:49

Tråkigt att inte man inte kan bestämma över sitt eget land!
Norge er ikke medlem av EU, men er siden 1995 tilknyttet EU gjennom EØS-avtalen, som binder Norges politikk- og rettsutvikling tett til EUs lovgivningsprosess.

Men bestämmer mer än swe gjör.
Det är Tyskland och Frankrike som bestämmer över er.

Tyskland förlorade två krig. Men tar det tillbaka gjenom EU!!!!
Så har jag inte läst fel i alla dom linjern jag läst om EU.

Så får ni rätta på dom!!!
  • lausvik gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar