Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Dåliga nyheter

• Vänligen logga in för att kunna svara
108 svar till detta ämne

#61 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 347 inlägg

Postad 15 oktober 2017 - 09:59

Tyskland förlorade två krig. Men tar det tillbaka gjenom EU!!!!

Med det perspektivet får man onekligen hålla med X-tap om att det kunde ha varit tio gånger värre...

• Norges fiskaren gillar detta

#62 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 108 inlägg

Postad 15 oktober 2017 - 17:23

Hur Norge kom med i!!!

http://mittnord-norg...arlem-brundtlan

Läs korupta sosialdemokrater i Norge på den tiden

#63 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 15 oktober 2017 - 20:10

Tråkigt att inte man inte kan bestämma över sitt eget land!
Norge er ikke medlem av EU, men er siden 1995 tilknyttet EU gjennom EØS-avtalen, som binder Norges politikk- og rettsutvikling tett til EUs lovgivningsprosess.

Men bestämmer mer än swe gjör.
Det är Tyskland och Frankrike som bestämmer över er.

Tyskland förlorade två krig. Men tar det tillbaka gjenom EU!!!!
Så har jag inte läst fel i alla dom linjern jag läst om EU.

Så får ni rätta på dom!!!

Det är inga andra som bestämmer över sverige. Jag hade dock hoppats att det skulle bli så. Att EU:s syn i vissa frågor skulle tvinga och ge det här jä.. moral och petitesjagande landet en spark i baken.

Det är en illusion att tro att ett land som inte är knutet till andra styr över sig själv. Norge är i ännu högre grad beroende av hur omvärlden agerar. Titta på den norska kronan, den har rasat 30% mot svenska som trotts allt står rel stark, så norska kronan har rasat ännu mer mot övriga världen.

Jag förstår att det är mycket svartmålning och skrämselpropaganda mot EU i Norge. Det är bättre att vara med i gemenskapen och ha en möjlighet att påverka innifrån jämfört med att stå utanför och tvingas acceptera de beslut EU tar. 

Eu fattar en del enligt vår syn dumma beslut. Men man får inte va så satans blind så man bara tittar på sin lilla torsk utanför en väddövik. Det är bra att små och inskränkta länder som vi uppe i norden tvingas inse att världen är lite större än vi och att vi inte lever i en isolerad del av världen som många EU-skeptiker tycks tro. Att Norge styr över sin egen framtid kan du glömma. När en miljard kineser och 500 miljoner europeer drar i en riktning så kan Norges lilla befolkning på 4 miljoner bara se på och acceptera oavsett vad det innebär.

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#64 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 598 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 07:36

Det är inga andra som bestämmer över sverige. Jag hade dock hoppats att det skulle bli så. Att EU:s syn i vissa frågor skulle tvinga och ge det här jä.. moral och petitesjagande landet en spark i baken.

Det är en illusion att tro att ett land som inte är knutet till andra styr över sig själv. Norge är i ännu högre grad beroende av hur omvärlden agerar. Titta på den norska kronan, den har rasat 30% mot svenska som trotts allt står rel stark, så norska kronan har rasat ännu mer mot övriga världen.

Jag förstår att det är mycket svartmålning och skrämselpropaganda mot EU i Norge. Det är bättre att vara med i gemenskapen och ha en möjlighet att påverka innifrån jämfört med att stå utanför och tvingas acceptera de beslut EU tar. 

Eu fattar en del enligt vår syn dumma beslut. Men man får inte va så satans blind så man bara tittar på sin lilla torsk utanför en väddövik. Det är bra att små och inskränkta länder som vi uppe i norden tvingas inse att världen är lite större än vi och att vi inte lever i en isolerad del av världen som många EU-skeptiker tycks tro. Att Norge styr över sin egen framtid kan du glömma. När en miljard kineser och 500 miljoner europeer drar i en riktning så kan Norges lilla befolkning på 4 miljoner bara se på och acceptera oavsett vad det innebär.

Du glömmer en sak...lite folk i ett mycket rikt land som enkelt kan lösa Sveriges statsskuld och ha pengar över i kistan det är Norge det haha

#65 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 347 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 07:40

Oavsett vad man må tycka om EU så är det ett elände att de inte tycks ha någon egentlig ambition att rädda östersjötorsken.

#66 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 108 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 10:38

X-tap! Tror du jobbar med ett eller annat som gjör att för deg är EU bra!!??
Men för Norge!! Nej!!!

Nu bestämmer dom över jordbruk/hav
- Som EU-land vil vi måtte ta inn et langt større lover, regler og direktiver enn idag

- Som EU-land vil vi kun få ca. 1% av setene i EU-parlamentet og 1 kommisjonær, altså er argumentet med stemmerett og innflytelse svakt da Norge vil bli borte i mengden.

Oljan!! Det är lika mycke olja och gas igjen.
Som det var från starten av.

Medan oljan kommer att ge 160 miljarder kronor i inkomster till staten per år, förväntas oljefonden ge 200 miljarder kronor per år.
Är Norge beroende av EU ???

Nej!! Sverige är ett förlorat land inte Norge.
Är du i tvil?? Läs för du skriver!!!

Hitta 1st argument som skulle vara en fördel för Norge??

#67 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 108 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 10:45

Oavsett vad man må tycka om EU så är det ett elände att de inte tycks ha någon egentlig ambition att rädda östersjötorsken.

Tror ni att eu vill gjöra något åt det???
Det tror inte jag.

Tror att swe hadde klart det bättre själv!! Utan EU

#68 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 347 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 11:08

Det tror inte jag.

EU som organisation har nog ingen uppfattning men inom densamma så har vissa särintressen/nationer på vilkas agenda står att hålla en överdimensionerad och felinriktad fiskeindustri under armarna alltför stort inflytande. Litet hopp hade jag när Isabella Lövin var med och påverkade fiskepolitiken men sedan hon blev vanlig politiker och fisk andra uppgifter så är allt som vanligt igen. Och miljöpartiet röstar jag nog inte på en gång till...

#69 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 598 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 11:11

Kan inte Norge ta över norra delen av Sverige så delar vi våra natur reserver dvs mineraler och vattenkraft? Läste faktiskt ett forsknings rapport att Norra delen av Sverige skulle klara sig bra utan och dras med den tärande delen av södra Sverige.

#70 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 347 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 11:30

Kan inte Norge ta över norra delen av Sverige så delar vi våra natur reserver dvs mineraler och vattenkraft? Läste faktiskt ett forsknings rapport att Norra delen av Sverige skulle klara sig bra utan och dras med den tärande delen av södra Sverige.

Nordist - javisst! När det gäller fisket får Norge både plus och minus. Plus för sin förvaltning av bla den vilda torsken och (stort) minus för sin odling av lax mm som ju har negativa effekter såväl lokalt som globalt.

#71 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 108 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 14:05

Svensk varuexport

Helt enig!!! Men vad med swe då.
!!! Norge kan köpa swe som sommarland!!!

#72 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 14:46

Du glömmer en sak...lite folk i ett mycket rikt land som enkelt kan lösa Sveriges statsskuld och ha pengar över i kistan det är Norge det haha

Detta är också en illusion. Visst Norska staten har väldigt god balans och ett bra överskott i sin budget. Men det är inte samma sak som att säga att ett land är rikt. Den norska staten är rik. Titta på USA, världens rikaste land men världens största budgetunderskott. Det va en Norsk ekonom som sa detta i en intervju och han gjorde jämförelsen med Sverige. Sverige har en uppsjö med stora internationella företag som till stor del ägs av svenskar och för att göra en jämförelse så är den Norska statens samlade oljefond i samma storleksordning som värderingen av H&M. Lägg därtill Volvo, Vattenfall, Ericson, Scania, Atlas, SKF mfl mfl mfl.

Sverige kan lösa statsskulden över en blink och det skulle inte ens beröra oss. Svensk statsskuld eller svenska folkets samlade skuld är 1200 Miljarder ungefär. Samtidigt är Svenskarnas samlade NETTOförmögenhet hela 14 000 Miljarder alltså mer än 10x ggr så mycket. Och ser man på svenskarnas tillgångar så är dessa 18 000 Miljarder. Så nyttja inte sanningar du inte inser betydelsen av. En miljardär blir inte fattig för att han har en stor skuld på 10 miljoner.

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#73 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 15:08

Det tror inte jag.

Det är lätt att tro, det gör folket i kyrkan också men inte fan har jag sett nån gud ännu komma å rädda oss. Hur tror du att lilla Sverige skulle kunna hålla emot Polen, Tyskland, Baltstaterna och deras krav på att fiska i Östersjön om vi inte satt i samma gemenskap med samma krav? ?, Sverige 10 miljoner och dom 150 miljoner. Nu sitter dom länderna i Eu och har faktiskt samma krav att fisket måste bli hållbart. Att det inte minskar så som vi hade velat är en sak. Men vad hade det hjälpt östersjön om Sverige styrt över oss själva medans dom andra länderna också gjort det. Tror ni Polen mfl skulle bry sig om lilla sveriges krav på att dra ner kvoterna. Ni är ju mer än lovligt naiva.

X-tap! Tror du jobbar med ett eller annat som gjör att för deg är EU bra!!??
Men för Norge!! Nej!!!

Hitta 1st argument som skulle vara en fördel för Norge??

EU är inte bra för mig. Man kan inte se till personlig vinning eller förlust. Man måste se till landets behov. Kan du inte hitta ett argument som är bra för Norge själv så är det illa. Du kommer väldigt snart, inom några år att få svaret TROR jag. 

Om du tror norge styr över sin fiskodling så är du inte insatt. Följande är från i år:

"Det efterlängtade beslutet fattades i dag av Gemensamma EES-kommittén, och därmed är det slut på den åttaårsperiod då biologiska produkter från Norge och Island (de berörda EES-länderna) följde föråldrade bestämmelser som inte längre tillämpades i EU. Därmed kommer importen av ekologisk lax från EES-länderna som producerats och certifierats i enlighet med EU-lagstiftningen att kunna återupptas från och med den 18 mars 2017."

Beslutar EU krav på något så är det redan idag bara för Norge att bocka och lyda. Att som du tro att ni står utanför är som sagt en illusion. EU är väldigt vänligt mot Norge då ni har en hel del frihet att agera på egen hand men ni lever under samma krav i övrigt. Tålamodet KAN ta slut en dag. Fundera över den du. Den dagen Norge INTE får tillgång till den inre marknaden blir det jobbigt vill jag lova.

Detta kan du läsa om EU-fördraget.

Genom det så kallade EES-avtalet får Norge (med vissa undantag*) tillgång till EU:s inre marknad med fri rörlighet utan tullar för varor, tjänster, personer och kapital.Men detta kommer inte utan krav på motprestationer. Precis som alla andra på den inre marknaden måste Norge (liksom de övriga EES-länderna Island och Liechtenstein) anpassa sin lagstiftning enligt EU:s regler.

– EES-avtalet är i princip en kopia av EU-fördragets reglering av den inre marknaden och allt eftersom man inom EU fattar beslut om nya direktiv så införlivas de också löpande i EES-avtalet,

Så i mina ögon är ni lurade av er regering. För Norge är i princip med i EU. Lyder under samma krav mm för att få tillgång till den inre marknaden. MEN ni kan INTE vara med att påverka besluten. Detta är enbart korkat men en eftergift då Norges regering inte får folket med sig i EU frågan. Så folket fortsätter tro att man är fri att bestämma själv. Men glöm det, sanningen är något helt annat.

#74 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 15:28

När man pratar om hur rikt ett land är så är statsskulden och budgetunderskottet ointressant. Om jag som person är miljonär men just nu har jag bara en inkomst på 50 000 i månaden men eftersom jag har enorm förmögenhet så lånar jag för att konsumera lite mer än jag har i inkomst. Jag får underskott i min budget och jag drar på mig en skuld. Detta måste ställas i relation till vad jag har i samlad förmögenhet.

På den punkten är Sverige och Norge väldigt lika. Enligt senaste ekonomiska världsundersökning så hamnade båda länderna lika med en samlad fömögenhet runt 2,5 miljoner per vuxen invånare. Norges 4 Miljoner - barn invånare mot Sveriges 10 - barn blir då att ni är som land lite fattiga i jämförelse.

Usa, Australien, Nya Zeland hamnar runt 3 miljoner och Schweitz på hela 4 miljoner per vuxen medborgare. Där har ni Världens sex rikaste landsinnevånare.

#75 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 108 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 18:36

Så mycket rikare är norrmännen än oss i Sverige

Alla vet att norrmännen – som firar sin nationaldag idag – är rikare än vi, men hur stor är egentligen skillnaden?
Norrmänen är 39 procent rikare än oss i Sverige – med ett bnp per invånare på 89 600 dollar, jämfört med 55 100 dollar i Sverige. Det visar de senaste siffrorna, skriver SvD.

2017-05-17!!!

#76 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 19:14

Så mycket rikare är norrmännen än oss i Sverige

Alla vet att norrmännen – som firar sin nationaldag idag – är rikare än vi, men hur stor är egentligen skillnaden?
Norrmänen är 39 procent rikare än oss i Sverige – med ett bnp per invånare på 89 600 dollar, jämfört med 55 100 dollar i Sverige. Det visar de senaste siffrorna, skriver SvD.

2017-05-17!!!

hahaha ja visserligen så tror jag dig ang. siffrorna. Men det säger inte mer än det gör. I snitt är Norska matpriser 30% högre än i sverige. bilpriser  ibland 2-3 ggr så höga. Löner och skatter ligger naturligtvis i nivå med detta.

Så vad är då bruttonationalprodukt jo en summa på totala värdet av ekonomisk aktivitet. Eller kan beskrivas som att man summerar värdet av alla varor och tjänster som produceras under ett år  så får man fram BNP. 

Så om Norska matpriser är 30% upp. Bilpriser och liknande varor 100-200% upp. bostadskostnaden ca 50% upp och tar ett snitt på 40% högre kostnader så blir jämförelsen bättre om man tar 55100 x 1,4 nämligen motsvarande 77140. 

Ett land är ju inte rikare för att man omsätter dubbla mängder pengar om man samtidigt har dubbla priset på allt.  Då har man ju omsatt precis lika mycket varor å tjänster men bara har olika värde på dessa.

Norge kommer inte att kunna hålla fast vid sin politik. Det har inte funkat för nått annat land i världen så varför för Norge. Norge beskattar dessutom sina medborgare hårt, precis som vi i Sverige gjorde förr men vi har tvingats att anpassa oss till en nationell nivå. Det kommer Norge också att tvingas till. Det är inte en fråga om om det sker, utan när. Olja och fisk kan inte bära hela landet. Sverige trodde att skog, malm och vatten kunde bära sverige, det gick ett tag.

#77 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 108 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 19:35

Kunde du inte hittat något bättre??
Om du blir sjuk? Har du 100% lön då???

Det har ett land som har peng!!
Vi har så hög lön att vi klarar handla en bil!! Det hadde inte du med din lön!!
Ränter på banklån ca som i swe+ -

Mat!! Vi har råd till den prisen. Det hadde inte du,med din lön!!
Sedan är det massa Harry handel för dom på östlandet!!

Det du pratar om er en piss i havet!!

Jag är glad jag bor i Norge och inte i swe!!!!!!!!

Men jag tycker du ska läsa lite mer om Norge innan du skriver!!

#78 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 20:12

oj oj oj. Nu kan man skönja en viss irritation. Jag läser troligen mer än du. Klart du är glad att bo där. Jag har inte sagt att något är fel med Norge eller att det är dåligt. Jag har kommenterat, allt enligt en norsk känd ekonom, den överdrivna myten om det extremt rika landet. Klart ni har råd, ni tjänar mycket mer. Jag säger bara att det kan misstolkas om man inte förstår vad siffrorna betyder. Jag har aldrig sagt att norge är fattigt. Jag har sagt att det är på samma nivå som Sverige. Och att Norge inte kan svälja vår skuld utan att blinka. Jag kan ge dig all fakta om du bara lovar att ta till dig allt.

Om ni nu har det så fantastiskt bra varför åker 2 miljoner norrmän tvärs sitt eget land för att handla mat och sprit i sverige ? ? ? Det beror ju så klart på det Norska ekonomiska systemet. Sverige hade exakt lika för 15-20 år sedan. Vi åkte till Danmark och Tyskland å handlade. Det håller inte i längden, var så säker. Sverige har genomgått den fasen och den va en smärtsam upplevelse för dom som trodde blint på den gamla svenska modellen.

Det jag pratar om är inte piss i havet. Du bör fundera lite mer innan du blir irriterad. Jag utgår från att det om banklån gäller lån i Norge genom dom svenska bankerna. Norska banker lyder under norsk lag har har högre kapitaltäckningskrav än svenska banker som följer EU. Därför KAN inte norska banker ge samma ränta som svenska. LÄS på om ditt eget land lite mer. 

Det märks när någon tycker att det börjar bli jobbigt. Man slutar kommentera det som avhandlats och byter ideligen ämne. Hur var det om Norge och friheten från EU. Och kraven på fiskodlingen. Är det piss i mitt huvud det också eller. Jag trodde en norrman visste lite mer om sitt eget land än så.

Och ja. . jag har 100% lön i 14 dagar. Men inte genom staten utan genom det bolag jag jobbar åt. Efter 14 dar gäller annat. Grekland hade otroliga statliga förmåner för en tid sedan. Läs på hur det har gått för dom. Det brukar börja med att bostadsmarknaden brakar ihop. Så även senaste krisen i USA för 10 år sedan som först nu är USA tillbaka på 2007 år ekonomiska värden. Så ha koll på bopriserna i ditt land är ett tipps.

#79 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 108 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 21:14

Jag trodde en norrman visste lite mer om sitt eget land än så.!
Sorry men jag är swe medborgere!! Så som du är.
Flytta hit 1986!!!

Bo prisen! Den är hög! Men folk har råd till den!!

Om ni nu har det så fantastiskt bra varför åker 2 miljoner norrmän tvärs sitt eget land för att handla mat och sprit i sverige
Det är billigt!! Men det är för folk som bor i närheten.
Jag åker inte 70mil för att handla där!! Inte många från Vestlandet!!!
Dyr mat då!!

Fiskeodlingen och EU. 70% av laxen går till EU land.
Kina är troligen den störst köparen.
Dom är nu under en ny förhandling!!

grekland?? Dom är med i EU. Spanien också!! Går det bra efter dom kom med
i EU.

Du har massa fakta! Det ska du ha.
Jag är inte sur/ireterad. Kul att diskutera!!!

#80 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 598 inlägg

Postad 17 oktober 2017 - 02:52

Därom tvista det lärda......allt man läser behöver inte vara sanning fast många vill tro att det är det.....s.k Fake News.... :-P

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar