Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Lausviks artutmaning 2016

• Vänligen logga in för att kunna svara
85 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 31 december 2015 - 10:13

Med tanke på hur 2015 års fiske (hittils)sett ut för mitt vidkommande så borde jag antagligen hålla en synnerligen låg profil, men Nytt År = Nya Insatser! Så...

Hur många arter har Du fångat (sportmässigt)? Själv ligger jag på ett drygt dussin och det är, gissar jag, även om det inte är särskilt imponerande en bit över genomsnittet. För de flesta av oss ägnar sig antagligen åt samma fiske år efter år. Min specialitet är bompass efter havsöring, andra fiskar alltid efter gädda, några trollar lax och en del ägnar sig i stort sett uteslutande åt P&T-sjöns regnbågar.

Inget fel i det. Man ska gör det man trivs med, men ibland kan nya horisonter ligga närmare än man tror. Så, min utmaning (av mig själv) inför det nya året är: En art per månad, dvs om ett år så ska jag, under det år som då förflutit, ha fångat fisk av (minst) 12 olika arter. Det ska bli kul att se om jag klarar det. Och även om jag skulle misslyckas så kommer jag säkert att ha väldigt mycket roligt medan jag försöker och "tvingas" att testa en massa (för mig) nya saker. Du får gärna hänga på.

• fiskarlennart, JontaK och Anders jansson gillar detta

#2 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 31 december 2015 - 15:13

Härlig utmaning!

Menar du att du fångat dussinet arter 2015 eller totalt under din "fiskekarriär"?

Jag har själv haft en liknande fundering då jag insett att jag senaste åren inte har fångat mer än 4-5 arter totalt.

Under mitt liv har jag minst 30 olika arter och då känns ju de senaste årens facit väldigt fattigt.

Förr fiskade jag efter alla arter som fanns i ett visst vatten, nu åker jag runt i flera vatten för att leta ett fåtal arter som finns i merparten av dessa vatten. Ganska knasigt egentligen...

Kanske ger jag mig på 10 arter 2016 åtminstone. Har främst haft intresse av ett fåtal arter vilket lett till att fisket blivit ganska enformigt (om än roligt) och ett artrace i miniatyr tvingar mig att vidga mina vyer!

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 31 december 2015 - 15:16

Härlig utmaning!

Menar du att du fångat dussinet arter 2015 eller totalt under din "fiskekarriär"?

Femton (om jag inte glömt någon) totalt. Fyra (havsöring, gädda, abborre och mört) i år. Min "plan" för det första kvartalet 2016 är lake, havsöring och sik (med torsk och gädda som jokrar).

#4 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 31 december 2015 - 15:28

Jag hoppas du dokumenterar var alla arterna fångas!

Inspirerande är det, hoppas jag också kan få tummen ur. Vore kul med arter som sutare, öring, röding, harr och sik här på hemmaplan och makrill, torsk och några plattfiskar där jag delvis växt upp på västkusten.

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 31 december 2015 - 15:36

Jag hoppas du dokumenterar var alla arterna fångas!.

Dokumenterar eller lägger ut på nätet? :roll:

#6 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 31 december 2015 - 15:39

Ut på nätet!

Eller ja, hemlighetsfull "ska" man ju vara, typen av vatten räcker ju.

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 31 december 2015 - 15:45

Nå, störst blir ju utmaningen om de 12 arterna ska betas av på hemmaplan. Då får man antagligen ge sig på saker som att meta riktat efter sutare (eller, varför inte? karp), besöka  någon P&T för att kroka en regnbåge och en massa andra saker man aldrig gjort. Som sagt, det blir säkert en massa skoj.

• JontaK gillar detta

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 01 januari 2016 - 08:30

Jaha, då är det alltså dags. Upp till bevis... :)

#9 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 349 inlägg

Postad 01 januari 2016 - 09:41

Tror du kommer att få ett roligt fiskeår 2016, alltid kul med nya arter. 2015 var väl ett så där år för egen del, 22 arter ,8 i sötvatten och 14 i saltvatten. Får kolla upp hur många jag har fått under snart 60 års fiske. Vet att jag närmar mig 50 i svenskt vatten. 1 ny art blev det 2015, svartmunad smörbult men den hade man nog helst vart utan eftersom det är en oönskad art.

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 12:18

Antaglligen jinxade jag mitt fiske genom den här tråden för under det förtsa halvåret har mitt fiske mer eller mindre legat nere. Nu, i juni, kom det äntligen igång och så även jag (även om jag fortfarade haltar en aning). För juni kan jag således notera fångst av makrill (extra roligt eftersom jag aldrig fiskat makrill förut). Dock har jag fem tomma månader att hämta in så mitt sommarfiske får riktas in på att ta så många olika arter som möjligt. Det får bli litet mete i helgen (för närman metar kan man ju få vad f*n som helst på kroken...).

Så här ser det alltså ut för min del hittills i år:

januari      -

februari     -

mars         -

april          -

maj           -

juni           makrill

Någon som slår det? 8)

#11 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 349 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 15:43

19 arter hittills i år: Abborre, björkna, bäcköring, fjärsing, grässnultra, gädda, havsöring, id, löja, makrill, mört, regnbåge, sandskädda, skrubbskädda, smörbult, stensnultra, sutare, torsk, och vittling, Vi på västkusten har ju fler arter att välja på än vad ni på den östra sidan har. Hoppas du kommer ut på lite mer fiske kommande månader.

• lausvik gillar detta

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 16:10

19 arter hittills i år: Abborre, björkna, bäcköring, fjärsing, grässnultra, gädda, havsöring, id, löja, makrill, mört, regnbåge, sandskädda, skrubbskädda, smörbult, stensnultra, sutare, torsk, och vittling, Vi på västkusten har ju fler arter att välja på än vad ni på den östra sidan har. Hoppas du kommer ut på lite mer fiske kommande månader.

Ja på västkusten verkar det ju nästan bara vara att kasta ut så har man fisk på, åtminstone av min (begränsade) erfarenhet att döma. Nu vet jag inte om det blir någon mer tur västerut för min del i år men det finns säkert betydligt mer ett dussin fångstbara arter bara i min hemkommun (Norrtälje) så utmaningen lever. Fast jag lär få svårt att komma ikapp dig...

• fiskarlennart gillar detta

#13 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 16:48

Detta hördes kul ut!! Jag vill vara med.
Det var kul att läsa om makrill fisket ditt! Du börjar komma i hugget nu! Så kom ut medan fisken är på hugget.
Vet inte om jag klarar mer än du klarar. Men ska försöka!!

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 16:56

Detta hördes kul ut!! Jag vill vara med.
Det var kul att läsa om makrill fisket ditt! Du börjar komma i hugget nu! Så kom ut medan fisken är på hugget.
Vet inte om jag klarar mer än du klarar. Men ska försöka!!

Kul! Men utmaningen är mot en själv, inte mot andra. Så häng gärna på (och fånga gärna fiskar du aldrig fångat tidigare). Och mig klarar du säkert, du har redan en trygg ledning...

#15 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 17:04

Konkuransen ligger i blodet! Men fatta att utmaningen är mot en själv!!!
Detta kommer att bli en utmaning!! Men kul!!
  • lausvik gillar detta

#16 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 17:06

Konkuransen ligger i blodet! Men fatta att utmaningen är mot en själv!!!
Detta kommer att bli en utmaning!! Men kul!!

Det är lugnt. Och jag kommer att klå dig... :)

• Anders jansson gillar detta

#17 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 17:11

Nu satte du stora mål! Men det är kul!!
Fiskar utmaning för seg själv??!!!!!!

#18 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 17:17

Nu satte du stora mål! Men det är kul!!
Fiskar utmaning för seg själv??!!!!!!

Det bor en tävlingsdjä*ul i mig också.

#19 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 17:24

Det bor en tävlingsdjä*ul i mig också.

Då är vi två! Ska bli kul att fiska efter bergylta och sådana fiskar man aldrig fiskat efter!

Det blir den största utmaningen!
Men ska man vinna utmaningen mot seg själv! SÅ! Är det bara att komma ut!!

#20 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 02 juli 2016 - 21:18

I morgon ska jag göra något jag aldrig gjort tidigare. Mäska. Detta som ett led i min sutarkampanj. Förmodligen blir det ett bompass med metspöt när jag ändå är igång. Jag har fiskekort i en närbelägen sjö som,enligt uppgift, hyser bla sutare (men även mört, braxen, björkna och ruda). Metat sutare har jag, för övrigt, heller aldrig gjort men planen är att försöka hitta något lovande ställe och mäska där regelbundet den närmsta tiden. Vi får se hur det går. Det ligger litet bröd i köket och torkar (ska köras i mixern i morgon med övriga ingredienser i mäsket, bla majskorn som jag tänker ha som bete).

Vi får se hur det går...

• fiskarlennart och Anders jansson gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar