Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vad lagar du för delikat till middag idag?

• Vänligen logga in för att kunna svara
228 svar till detta ämne

#201 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 11 augusti 2017 - 18:07

samma men med blåbärssylt....gillar det bäret bättre än hjortron. :-P

Det är gott det också!:)

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#202 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 23 augusti 2017 - 18:10

Ugnsstekt sik, potatis, smör, tunnbröd o mjölk.:)

• Anders jansson gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#203 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 23 augusti 2017 - 22:14

Ugnsstekt sik, potatis, smör, tunnbröd o mjölk.:)

Räknar med att du har fiskat den själv!!!!!
  • bondersbyn gillar detta

#204 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 24 augusti 2017 - 04:21

Räknar med att du har fiskat den själv!!!!!

Nej, det har jag inte men genom en kompis! Dom fiskar med långhåv dom som har fiskerätt el. arrenderar el. är boende i byn.

Jag kan inte gå o hålla balansen på ett säkert sätt efter steloperationen i v fot o fotled.

Lite om sikhåvning med bild från Kukkolaforsen. Så gör dom i Kalix älv också.

Då får inte vattenståndet vara för högt om dom ska kunna bygga sina bryggor ut i älven för att komma åt groparna där siken står.

Bifogad fil  sikhåvning-kukkolaforsen-sverige.jpg   158,86K   0 Antal nerladdningar

https://sverigestugor.eu/sikhavning

/Stefan

#205 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 25 augusti 2017 - 12:24

Crepes med svamp- o skinkstuvning toppat med riven Västerbottensost o öl.:)

/Stefan

#206 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 25 augusti 2017 - 17:25

Svenska köttbollar på IKEA! I Stavanger!!

#207 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 25 augusti 2017 - 18:26

Svenska köttbollar på IKEA! I Stavanger!!

Var dom goda?  :rolleyes:

/Stefan

#208 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 25 augusti 2017 - 21:36

Var dom goda?  :rolleyes:

Nej!! Det dom var blöta.
Ville tatt bort Svenska för köttbollar.
Synd dom inte får smaka rigtiga köttbollar!!!!

Här äter dom mäst köttkaker.

#209 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 26 augusti 2017 - 04:30

Nej!! Det dom var blöta.
Ville tatt bort Svenska för köttbollar.
Synd dom inte får smaka rigtiga köttbollar!!!!

Här äter dom mäst köttkaker.

Jag kan tro det! Då är dom inte goda om dom är blöta.

Trots att vi har IKEA i Haparanda så har inte frun, svågrar o svägerskor fått med mig dit ännu. :lol:

Jag hatar att gå o titta i flera tim (runt 4 tim för att gå igenom det) :( i ett sådant varuhus o när dom väl kommer till kassan så har dom knappt handlat något. Bortkastad tid, säger jag! 

Jag har varit på IKEA en gång o det var nere i Älmhult när jag var 17 år (47 år sedan) så skulle jag med o hjälpa mina föräldrar o lasta någon bokhylla o soffa som dom skulle ha till stugan. Det var ingen idé att protestera för man var inte myndig förrän var 21 år då o innan dess så skulle man i princip göra det som föräldrana bad en om utan några protester.

Sedan ex år tillbaka så har jag hittat en orsak till som gör att jag inte sätter mina fötter innanför IKEA:s dörrar. Grundaren av IKEA, Ingvar Kamprad var i sina unga år nazist. Även om han har lämnat detta bakom sig så är han fortfarande nazist i mina ögon o nazismen har aldrig stått för något gott så därför kommer jag aldrig sätta mina fötter innanför deras dörrar.

https://www.svt.se/n...-nazi-forflutna

/Stefan

#210 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 26 augusti 2017 - 18:10

! Håller med dej!

#211 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 278 inlägg

Postad 27 augusti 2017 - 10:04

Trots att vi har IKEA i Haparanda så har inte frun, svågrar o svägerskor fått med mig dit ännu. :lol:

Jag hatar att gå o titta i flera tim (runt 4 tim för att gå igenom det) :( i ett sådant varuhus o när dom väl kommer till kassan så har dom knappt handlat något. Bortkastad tid, säger jag! 

Jag har varit på IKEA en gång o det var nere i Älmhult när jag var 17 år (47 år sedan) så skulle jag med o hjälpa mina föräldrar o lasta någon bokhylla o soffa som dom skulle ha till stugan. Det var ingen idé att protestera för man var inte myndig förrän var 21 år då o innan dess så skulle man i princip göra det som föräldrana bad en om utan några protester.

Sedan ex år tillbaka så har jag hittat en orsak till som gör att jag inte sätter mina fötter innanför IKEA:s dörrar. Grundaren av IKEA, Ingvar Kamprad var i sina unga år nazist. Även om han har lämnat detta bakom sig så är han fortfarande nazist i mina ögon o nazismen har aldrig stått för något gott så därför kommer jag aldrig sätta mina fötter innanför deras dörrar.

https://www.svt.se/n...-nazi-forflutna

Tja hela adeln i Sverige var ju nazister...polisen, militärer kungen och Hedin hyllade ju Hitler i Berlin OS. Det är nog många butiker som ägarna även var Nazister. Än idag har vi Jude guld i förvar i vårat guldreserv.

#212 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 27 augusti 2017 - 17:45

Tja hela adeln i Sverige var ju nazister...polisen, militärer kungen och Hedin hyllade ju Hitler i Berlin OS. Det är nog många butiker som ägarna även var Nazister. Än idag har vi Jude guld i förvar i vårat guldreserv.

Ja, jag vet det! :(

/Stefan

#213 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 27 augusti 2017 - 17:45

Fläskkotletter, potatis, gräddsås m kantareller, grönsaker o en kall öl efter dagens arb. ute i skogen.:)

/Stefan

#214 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 29 augusti 2017 - 16:00

Kokat ca 14,5 l älgköttfärssås så at tdet finns lite färdig mat i frysen under älgjakten o sedan var man ju tvungen att göra slut på en del av förra årets älgkött o köttfärs. :rolleyes:

WP_20170829_13_26_27_Pro_LI.jpg.46668309

Till middag blev som nämnts ovan samt spagetti, grönsaker o mjölk idag.default_thumbsup.gif

• rolfis och Anders jansson gillar detta

/Stefan

#215 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 10 september 2017 - 17:28

Älgköttgryta, nudlar, gräddsås med kantareller, grönsaker o öl/mjölk. :wub:

/Stefan

#216 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 11 september 2017 - 13:07

Älgköttgryta, nudlar, gräddsås med kantareller, grönsaker o öl/mjölk. :wub:

Det där hördes kanon gott ut..!!!

#217 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 12 september 2017 - 04:06

Det där hördes kanon gott ut..!!!

Det var ritkitgt gott! :wub:

Nu är det bara en förpackning kvar med älgkött från förra året.

Fint med vakkumpack så att köttet håller sig bra. :rolleyes:  :D

/Stefan

#218 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 13 september 2017 - 13:28

Idag går dom sissta fiskekakerna!
Det har blivit många middagar på dom.

Gott fjordfisket börjar nu!!!!
Då blir det ny laddning snart igjen!!
  • rolfis gillar detta

#219 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 16 september 2017 - 16:42

Älgköttsoppa o den var god efter det råa vädret som vi har haft under dagen!default_thumbsup.gif​​​​​​​

• rolfis gillar detta

/Stefan

#220 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 038 inlägg

Postad 07 oktober 2017 - 17:33

Efter dagens bompass har jag lagat en delikat soppa. Basen är en broccolistock  som jag skurit i bitar och kokat (i grönsaksbuljong) med en rejäl potatis, hackad grönkål, litet purjo och några klyftor vitlök. Detta har jag sedn kört i min food processor (men inte så att det blivit helt slätt) tillsammans med en rejäl skvätt syrad grädde. Jag har kryddat/smakat av med salt, svartpeppar,salvia och oregano. Sedan har jag skurit små tärningar av rökt sidfläsk och nu står det på låg värme och gottar till sig.

Till soppan en rejäl skiva bröd (levain) med ost (kittost). Eftersom det är fotboll på TV:n blir det några öl (Stallhagen Skördefestöl) och en eller tre nubbar (Löitens).

Mig går det ingen nöd på.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar