Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vad lagar du för delikat till middag idag?

• Vänligen logga in för att kunna svara
233 svar till detta ämne

#21 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 286 inlägg

Postad 07 maj 2016 - 16:07

Svälter gör vi inte här i norr heller och idag blev det älg kött på grillen från höstens pang.Bifogad fil  älg kött.jpg   564,22K   3 Antal nerladdningar

• Anders jansson gillar detta

#22 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 067 inlägg

Postad 07 maj 2016 - 17:17

Köpte en sk hamburgarpress idag och tänkte inviga den med att göra biffar/burgare på gotländsk lammfärs. Har just brynt krutonger skurna ur en levain i smör/olivolja kryddad med vitlök och oregano. Ska snart finhacka litet lök och mortla torkad piri-piri (som jag köpt i Lissabon). Krutongerna kör jag i mixern till ströbröd och blandar med färsen, kryddorna och ett ägg. Ids inte grilla så det får bli stekpannan. Bakar några rödskaliga potatisar och gör en sallad på babyspenat, avokado och tomat. Rundar av det hela med en flaska italienskt rödtjut (Zensa Primitivo). Sedan mår jag bra ett tag tills jag somnar...

#23 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 286 inlägg

Postad 14 maj 2016 - 15:02

Idag blev det strömming och egengjord mos....smaskens må jag säga.

Bifogad fil(er)

• lausvik gillar detta

#24 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 067 inlägg

Postad 20 maj 2016 - 17:17

Strömming... kan det bli godare? Fast i min ugn ligger ett stycke tjock revbensspjäll från Roslagskött (ekologiskt) på en böädd av skivad gul lök och steker långsamt i den behagliga temperaturen 175 Celsius. Innan köttet lades på löken gneds det in med en mortlad blandning av medelhavssalt, svartpeppar och piri-piri. Om en halvtimme eller så är det nog dags att titta till det och vid behov ösa. Sedan ska jag pensla på en hemlig marinad, men receptet på den finns inte ännu. Just nu hänger jag och fredagswhiskyn här.

#25 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 067 inlägg

Postad 20 maj 2016 - 18:44

Det blev en halv pressad apelsin, honung, soja (kinesisk) och en skvätt Baby Ray´s grillsås.

#26 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 13 juni 2016 - 19:22

Korv stroganoff, ris, grönsaker o mjölk. :)

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#27 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 30 juni 2016 - 17:40

Pitepalt med fläsk+ extra fläsk, smör, lingonsylt o mjölk. Alltså extra allt.:)

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#28 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 067 inlägg

Postad 30 juni 2016 - 18:44

Tjockt revbensspjäll på klotgrillen, ingnidet i egen (hemlig) kryddblandning. Eller rubbing som det heter på grillsvenska. Till det en fransk BiB (ja, inte hela...).

edit. Fast det blir svårt att toppa den pinfärska, egenhändigt fångade, grillrökta kostermakrill jag åt i förrgår...

#29 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 286 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 09:05

Tjockt med älg souvas på mackorna från förra höstens jakt och till det filbunke som jag gjorde för några dagar sedan som nu är väl kyld och det passar ju bra när det är så kvavt ute just nu.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  suovas.JPG   48,58K   0 Antal nerladdningar

#30 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 067 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 11:06

Jag tror inte att jag ätit souvas sedan jag bodde i Luleå. På ren. Otroligt gott är det i alla fall.

• bondersbyn gillar detta

#31 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 13:47

Jag tror inte att jag ätit souvas sedan jag bodde i Luleå. På ren. Otroligt gott är det i alla fall.

Då är det på tiden! Det är riktigt gott. :)

/Stefan

#32 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 067 inlägg

Postad 01 juli 2016 - 14:36

Då är det på tiden! Det är riktigt gott. :)

Jomenvisst!

#33 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 11 juli 2016 - 13:35

Ugnsstekt laxbit från laxen som är fångad i Kalix älv, potatis, kallsås o mjölk.:)

/Stefan

#34 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 14 juli 2016 - 13:30

Kycklingsallad med egen sallad, mangoraja o mjölk/öl. Dessert Norrbottniska jordgubbar, vaniljglass o en klick grädde. :)

/Stefan

#35 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 15 juli 2016 - 16:25

Hustomten ides inte laga någon mat i värmen idag så det blev köpespizza, sallad o kall öl ist.:)

/Stefan

#36 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 067 inlägg

Postad 15 juli 2016 - 16:50

Funderar på att röra ihop en matig sallad med tonfisk och musslor. Nedsköljes med kylskåpssvalt Mulderbosch rosévin.

#37 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 09 augusti 2016 - 18:13

Plättar, hemmagjord jordgubbssylt på egna gubbar o vaniljglass.default_wub.png

/Stefan

#38 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 067 inlägg

Postad 09 augusti 2016 - 18:26

Moussaka. Litet moddat recept med zucchini blandad med auberginen och parmesan på toppen. Till det en robust argentinare (malbec).

#39 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 286 inlägg

Postad 10 augusti 2016 - 04:55

Köttsoppa (älg) och då menar jag en soppa med huvudsak kött i för måste bli av med köttet för snart börjar ju årets jakt igen. Har ätit mycket kött den senaste tiden och delat ut mycket kött till vänner och bekanta som vanligt detta år igen. Körde grusvägen mot jaktområdet igår och såg björnskit på vägen så det är bara och hoppas den stannar i närområdet för strax är den ju lovlig och panga.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  skit.jpg   1,09MB   2 Antal nerladdningar

#40 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 738 inlägg

Postad 12 augusti 2016 - 18:52

Nu har jag kokat makrill med lagerbergsblad.
Nu ska den få träcka tills i morgon i kylskåpet!!

Men det blev också makrill till middag. Jag och barnebarnet åt hennes makrill!!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar