Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vad lagar du för delikat till middag idag?

• Vänligen logga in för att kunna svara
402 svar till detta ämne

#401 Casper

Casper

Medlem

• Members
  • 29 inlägg

Postad 09 september 2019 - 15:16

Fänkål är en utmärkt fiskkrydda och jag bruka använda dennär jag lagar sopp eller gryta. Stuvad fänkål har jag aldrig testat. Recept?

Kryddfänkål är fröna från fänkålsroten. Precis som du har jag gärna det till fisk.

Skiva en vanlig fänkålsrot, koka den mjuk några minuter i lite lättsaltat vatten, ta upp ur kastrullen, koka upp någon deciliter mjölk utskakad med en sked vetemjöl, koka upp så det blir tjockt, rör ner fänkålen och en klick smör. Alternativt ersätter man stuvningen med en skvätt grädde eller bara en klick smör. Koka inte för länge!

Abborrarna fick jag i går. Alla var röda i bukskinnet, och rosa i köttet - förmodligen har de haft kräftkalas när kräfterna hade skalömsning. och de smakade ovanligt bra borrarna! Tänk om gädda som alltid hugger vore lika god!

/ P.

• Troll, lausvik och bondersbyn gillar detta

"Lelle pôjk, bider di, så bider di; bider di ente, så bider di ente!"

#402 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 360 inlägg

Postad 09 september 2019 - 15:34

Abborrarna fick jag i går. Alla var röda i bukskinnet, och rosa i köttet - förmodligen har de haft kräftkalas när kräfterna hade skalömsning. och de smakade ovanligt bra borrarna! Tänk om gädda som alltid hugger vore lika god!

/ P.

Tack för receptet! Och tänk om du hade varit anmäld till veckotävlingen, då hade de goda borrarna (liksom de kanske mindre goda gäddorna) även gett poäng...

#403 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 2 989 inlägg

Postad 09 september 2019 - 16:24

Kryddfänkål är fröna från fänkålsroten. Precis som du har jag gärna det till fisk.

Skiva en vanlig fänkålsrot, koka den mjuk några minuter i lite lättsaltat vatten, ta upp ur kastrullen, koka upp någon deciliter mjölk utskakad med en sked vetemjöl, koka upp så det blir tjockt, rör ner fänkålen och en klick smör. Alternativt ersätter man stuvningen med en skvätt grädde eller bara en klick smör. Koka inte för länge!

/ P.

Abborrkräfor känner jag igen från stugan n Aneby.

Abborrar som jag nära land från ca 3 hg o uppåt var i regel röda i köttet o smakade kräfta. 

Hade man tur så hittade man en nyfångad kräfta i tarmen men dom var i regel inte mer än 4-5 cm o i vissa fall uppåt 6 cm men inte större. :)

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar