Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vilken flätlina?

Jerkbait Flätlina Multirulle

• Vänligen logga in för att kunna svara
11 svar till detta ämne

#1 peanutpower

peanutpower

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 20 mars 2016 - 16:29

Hej!

Nu har jag varit och köpt nytt spö och rulle till säsongen. Men jag har inte rullat på någon lina än. 

Så jag tänkte kolla om lite tips om vad jag ska välja.

Jag har personligen aldrig tänkt på linan särskilt mycket då jag innan bara gått till min lokala fiskebutik och sagt vad för fiske jag pysslar med och så slänger dom på en lina och jag betalar glad som jag är utan att veta vad jag betalat för. 

Det jag kommer fiska efter är gädda. med beten med vikt 90-120g.

Rulle och spö som jag köpt är följande:

Ambassadeur Revo Toro NaCl

BFT PikeRange Contest 6,6 fot

Givetvis är det flätlina jag är ute efter. Det jag vill ha tips om är dimensioner, tillverkare och färg (ingen hög prioritering).

Skitfiske på er.

#2 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 20 mars 2016 - 21:53

Då du har en rejäl rulle som är lite "kantig" i sin funktion och ett relativt kort spö tillsammans med tunga beten (förutsatt att du menar fiske med betesvikter från 90 gram upp till 120) kommer inte linan påverka kastlängden särskilt mycket oavsett karaktär eller dimension.

Detta har sina nackdelar men stora fördelar i och med att du då kan plocka bort en ofta avgörande egenskap hos linan, nämligen att den måste vara långkastande.

Om du inte är riktigt van vid multirulle kan du välja en hållbar, relativt grov lina. Det finns många exempel på sådana, vanliga fabrikat som Power Pro och Strike Wire i dimensioner runt 0.30-0.36mm skulle definitivt fungera.

För en Toro på ett 6'6" har jag svårt att motivera en 0.26-0.32mm, dyr åttatrådig då utrustningen helt enkelt inte kan utnyttja en sådan lina för märkbart längre kastlängder.

Ska du fiska mjukbeten eller andra beten som oftast fiskas med hög spöföring rekommenderar jag en lina i skrikig färg som gul eller ljusgrön.

Det är en klar fördel att kunna se linan bra då betet fiskas in.

Själv använder jag numera uteslutande åttatrådiga superlinor (förutom då jag fiskar med nylon eller fluorocarbon) men jag använder mindre beten och ibland utrustning som är optimerad för att kasta långt med relativt lätta beten.

• Ö:::::::::: gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#3 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 21 mars 2016 - 08:20

Föregående har har sagt det mesta som du behöver veta. Jag skulle dock vilja bredda urvalet med att säga 0,28-0,40 är gångbara dimensioner med 0,30-0,32 som utgångspunkt. Skit som sagt i dom dyra 8 trådiga. Köp gärna dom billiga sorterna som biltemas och liknande om du inte gärna vill ha en märkeslina. Själv har jag provat flera billiga kinalinor vilka har sina estetiska brister men fungerar.

Strike Wire predator och Sufix 832 och PP är 3 linor jag gillar mycket i nämnd ordning, den första har inte den bästa nöttåligheten om du fiskar bland mycket sten.

FireLine och även SG Finezze är 2 linor du bör låta bli och Även Spider Wire säger många, spidern har jag ingen egen erf av.

• JontaK gillar detta

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#4 peanutpower

peanutpower

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 21 mars 2016 - 18:12

Tack för de utvecklade svaren. Jag tänkte köpa hem en rulle Strike Wire extreme yellow 0,32. 

Eftersom jag nu har skaffat min första båt känner jag att kastlängd inte längre har någon jättestor betydelse. 

Tänkte att jag ska ställa en följdfråga också. När jag lindar på linan sen och ska grunda med nylon. Hur viktigt är det att det är färsk nylon i botten? jag har nämligen en rulle nylon som legat i närmare 3 år hemma och skräpat.

Min tanke var att eftersom att den linan ytterst sällan kommer att användas är det inte jätteviktigt att den är helt ny.

#5 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 808 inlägg

Postad 21 mars 2016 - 18:32

Tack för de utvecklade svaren. Jag tänkte köpa hem en rulle Strike Wire extreme yellow 0,32. 

Eftersom jag nu har skaffat min första båt känner jag att kastlängd inte längre har någon jättestor betydelse. 

Tänkte att jag ska ställa en följdfråga också. När jag lindar på linan sen och ska grunda med nylon. Hur viktigt är det att det är färsk nylon i botten? jag har nämligen en rulle nylon som legat i närmare 3 år hemma och skräpat.

Min tanke var att eftersom att den linan ytterst sällan kommer att användas är det inte jätteviktigt att den är helt ny.

Så länge du inte kastar ut all flätlinan har du bara nylon-linan för att få fast flätlinan på spolen och hindra den att kasa i sidled, så den borde funka oavsett om den har några år på nacken.

• JontaK gillar detta

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 213 inlägg

Postad 21 mars 2016 - 21:40

Jag är optimist och räknar alltid med att någon gång få på en fisk som tömmer rullen. Det har inte hänt än men när det händer vill jag att de sista metrarna lina på spolen ska vara starka och sega...

#7 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 808 inlägg

Postad 21 mars 2016 - 22:24

Jag är optimist och räknar alltid med att någon gång få på en fisk som tömmer rullen. Det har inte hänt än men när det händer vill jag att de sista metrarna lina på spolen ska vara starka och sega...

Tänk på att han ska fiska med rep och kvastskaft, med sådan utrustning har man massor med lina kvar på rullen efter utkast även om det bara ryms 50 meter av repet på spolen :)

• lausvik gillar detta

#8 bondersbyn

bondersbyn

Expert & respekterad f. d. storfiskare. Gäller ej flugfiske

• Moderators
  • 4 494 inlägg

Postad 01 april 2016 - 13:37

Jag anv. gärna Berkley´s el. någon annan av de bättre märkena vid havsfiske o trolling efter gös o gädda. :)

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

:wub: HV71 & IFK Göteborgsupporter :wub:

http://forum.robsoft...p?f=21&t=100304

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 213 inlägg

Postad 08 april 2016 - 19:27

Jag anv. gärna Berkley´s el. någon annan av de bättre märkena vid havsfiske o trolling efter gös o gädda. :)

Själv är jag mer intresserad av om linan är bra än om märket är det.

#10 bondersbyn

bondersbyn

Expert & respekterad f. d. storfiskare. Gäller ej flugfiske

• Moderators
  • 4 494 inlägg

Postad 10 april 2016 - 20:22

Själv är jag mer intresserad av om linan är bra än om märket är det.

Ja, Berkleys lina är bra!

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

:wub: HV71 & IFK Göteborgsupporter :wub:

http://forum.robsoft...p?f=21&t=100304

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#11 Krutgubben

Krutgubben

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 10:40

Ja, Berkleys lina är bra!

Har vid några tillfällen fåt rullen tom med 240 m lina ute, hade då en 5m båt som bogserades in på grundet, fick inte stopp på det som var på, wobblern gick av. den andra gången lossade krokarna på Wobblern, då var det troligen grov gös den gick djupt. På  den båten jag har nu en på 420m drar 5 kg gäddorna om kring på, Så i dag har jag över 200 m lina på rullen, och de stora lyser med sin frånvaro men 7-9 kg gäddorna kräver lite lina de med. Inga dåliga linor på rullen den dan storgäddan nappar eller gösen. 

• Troll, Norges fiskaren och lausvik gillar detta

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 213 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 10:54

Har vid några tillfällen fåt rullen tom med 240 m lina ute, hade då en 5m båt som bogserades in på grundet, fick inte stopp på det som var på, wobblern gick av. den andra gången lossade krokarna på Wobblern, då var det troligen grov gös den gick djupt. På  den båten jag har nu en på 420m drar 5 kg gäddorna om kring på, Så i dag har jag över 200 m lina på rullen, och de stora lyser med sin frånvaro men 7-9 kg gäddorna kräver lite lina de med. Inga dåliga linor på rullen den dan storgäddan nappar eller gösen. 

Välkommen hit och snacka om att presentera sig med en rejäl fiskehistoria... I vilken sjö utspelade sig det dramat?

Även taggad med Jerkbait, Flätlina, Multirulle

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar