Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

10 st Öring wobbler

• Vänligen logga in för att kunna svara
1 svar till detta ämne

#1 Älgen

Älgen

Trogen medlem

• Members
  • 146 inlägg

Postad 30 mars 2016 - 01:18

Hej Ska satsa stenhårt på örings fiske nu i vår när havsöringen stiger upp i älvarna!
Vilka 10 wobblers tycker ni man inte ska vara utan?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Gammelgäddan står i vassen och lurar!

#2 Yabben

Yabben

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 06 oktober 2016 - 14:54

Tjena!

Har själv bott i Norrland och fiskat stigande havsöring vilket är det bästa fisket tycker jag. Vobbler i all ära med en fluga som vi kallar för "ludret" har varit så överlägsen att allt annat bleknar. Minst 8 ggr fler öringar än allt annat som calamares, räka, fisk eller vad som helst. Flugan bilder du på en 2,5 cm lång kraftig tub med en kraftig siliconslang som håller kroken. Nu till hemligheten. Stort Veniard Marabou bilder du in längst bak på tuben, fyll på rätt så ordentligt. Sedan avslutar du med chenille fram till tubens slut och lackar fast tråden. Allt skall vara av orange modell (orange inte mot något rött eller så). Flugan apteras med en stor enkelkrok, kör ibland med så stor krok som 2/0. Det som gör flugan extra bra är att du spinnfiskar den med slangsänke som ger flugan en ryckig framfart som öringarna inte kan låta bli. Tafsen till sänken är ca 30-40 cm och till flugan så lång du bara kan kasta. Denna kombination är en vinnare i Skellefteälven och har som mest gett mig över 24 öringar per tur i snitt under en period av sju veckor. Helt galet. Jag vet... Den fångar även stor fisk då topparna ligger över 10 kg...

Små flutterspoons fungerar också extremt bra fiskade med sjunkande kastdobb. Man kastar långt och flutterspoonet liknar en döende fisk som fladdrar nedströms... Dessa måste du dock göra själv vilket är störtkul, och fisk fångar de ju...

Var skulle du fiska??

Skitfiske på er..

Mikael "Yabben" Lundström

Numera Borlänge

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar