Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Spöhållare till kajak

Kajak hållare fiske båt

• Vänligen logga in för att kunna svara
1 svar till detta ämne

#1 SilverFiskN

SilverFiskN

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 27 april 2016 - 14:58

Har nyligen införskaffat mig en Sit On Top kajak och behöver fästa en spöhållare men funderar lite kring hur jag kan/borde göra.

Jag vill ha en spöhållare som sticker upp och är vridbar, så jag kan både förvara spöt när jag paddlar men också kunna trolla lite. Så denna spöhållare är det jag funderar på. http://www.dogger.se...-spohallare-bat

Tänker mig att fästa den någonstans mellan benen, förmodligen där vid den platta ytan precis innan förvaringsbrunnen men vet inte hurpass starkt det kommer bli? Spöhållaren kräver dessutom att man borrar hål för att kunna försänka den, går det att göra på något annat sätt?

På bilden syns det även 4 stycken gängade hål efter mugghållaren, tror ni det är tillräckligt starkt för att kunna fästa någon plåt eller träbit för att sedan kunna fästa spöhållaren i den?

Någon som har erfarenheter eller som vet hur jag kan göra?

Bifogad fil(er)

#2 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 461 inlägg

Postad 28 april 2016 - 07:12

Hejsan. Nog har jag både erfarenhet och kunskap hur man ska göra. Men känner inte till just din kajak och det är inga standardlösningar utan varje kajakmodell kräver sina lösningar.

Oftast vill man ha spöhållare lätt åtkomliga, men tillräckligt långt bort så man kan paddla och även komma ur och i kajaken smidigt. Vilken yta som är lämplig är alltid en bedömning utifrån många faktorer. Man får försöka bedömma hur pass stabil och styv ytan är där man fäster hållaren. 

Men som ingenjör och tolkandet av dina bilder skulle jag säga att båda dina alternativ ser lämpliga ut. Konstruktionen gör att dessa ytor är rel, stabila och styva. Dom gängade hålen är väl original och säker avsedda att skruva i fästöglor eller dyl. Du har ju ett par till framför dessa 4. 

dessa skruvhål skulle va en stabil fästpunkt men kräver lite tillverkningsjobb för att få till en del som passar i dessa hål som du sedan kan skruva spöhållaren i. 

Jag skulle sätta hållaren på den plana lilla ytan längst fram om det inte är för långt från sittplatsen.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

Även taggad med Kajak, hållare, fiske, båt

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar