Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vilken storlek på huvudet?

jigg abborre

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

#1 KevinFiske

KevinFiske

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 01 maj 2016 - 19:22

Hej jag är ny på det där med jiggfiske, och jag har funderingar angående storlekar på jigghuvuden. Mina jiggar är mellan 6 cm - 8 cm vilken storlek ska jag ha på jigghuvudet då?  :-P

• KevinFiske gillar detta

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 01 maj 2016 - 19:48

Hej jag är ny på det där med jiggfiske, och jag har funderingar angående storlekar på jigghuvuden. Mina jiggar är mellan 6 cm - 8 cm vilken storlek ska jag ha på jigghuvudet då?  :-P

Det beror på. Köp ett gäng i vikter 3-15 gram och experimentera dig fram. Ett tips är att köra med sk link heads och jigkropparna monterade på vanlig enkelkrok (typ aberdeen och gärna med sk bait holders).

• JontaK gillar detta

#3 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 01 maj 2016 - 20:24

Det finns flera intressanta sätt att rigga upp jiggar.

Ska du fiska med vanliga jiggskallar rekommenderar jag Gamakatsu, hållbar blylegering och suveräna krokar.

Det är två "storlekar" du har att tänka på, dels krokens storlek men även skallens tyngd.

Jag antar att du ska fiska efter abborre?

Till jiggar i den storlek du frågar efter använder jag själv krokstorlekar från 1-4/0, helt beroende på vilken typ av jigg kroken ska användas till och om kroppen ska ha lite eller mycket rörelse.

Jag använder mig främst av tyngderna 5, 7.5 och 10 gram. För mig täcker det ett fiskedjup från några decimeter ner till cirka 6-7 meter. Det är alltid bra att ha några tyngre skallar redo om det blåser mycket eller om du ska fiska djup, 15 och 20 gram är inte dumt.

Prova dig fram så kommer du snart underfund med vad som passar dig och dina jiggar bäst, vi har alla lite olika tankar kring vad som är optimalt.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 02 maj 2016 - 09:14

Med "jigg" avsågs ursprungligen ett bete med en blyförtyngd enkelkrok, dvs det som nu kallas jigghuvud. Jiggen var ofta klädd med hår eller fjäder. Sedan kom mjukplastbetena och tog snabbt över. Detta ledde till att själva plastbetet kom att kallas jigg.

Mjukplastbeten är effektiva, billiga och kan riggas på ett otal sätt. Att sätta dem på ett jigghuvud är bara ett och inte alltid det mest effektiva. Sk dropshotfiske har på senare år blivit mycket populärt liksom sk texas- och carolinariggar. Visa beten (av masktyp) lämpar sig för sk wackyriggning och nekoriggen är en mycket intressant variant. Med rätt utrustning kan ett mjukplastbete även fiskas "weightless", dvs endast riggat på en lämplig krok. Sedan finns diverse varianter av förtyngda krokar och vikter man kan sätta på krokar liksom sk spikvikter (i bly eller tungsten) som man helt enkelt trycker in i plastbetet för att få det lagom tungt.

Långt innan jag hört talas om dropshot (på sjuttiotalet) fiskade jag efter torsk med en paternosterrigg bestående av ett päronbly och en orange mjukplastrigg på en kort upphängare och i Skellefteälven tog jag fina öringar på en mjukplastmask fiskad längs bottnen på en ca 150 cm lång tafs efter ett slangsänke.

Det är en djungel men en spännande sådan!

#5 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 641 inlägg

Postad 02 maj 2016 - 09:37

Det är en djungel men en spännande sådan!

I stort sätt alla metoder har funnits i många år fast utan fräcka amerikanska namn som gör att man helt plötsligt utan anledning behöver ha specialutrustning för just den riggningen :)

Jag brukar ha lite kortare krokar på skallarna så den inte kommer upp så långt bak på jigg-kroppen om jag vill ha mycket sprattel på jiggen (jiggen håller bättre också)

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 02 maj 2016 - 13:17

I stort sätt alla metoder har funnits i många år fast utan fräcka amerikanska namn som gör att man helt plötsligt utan anledning behöver ha specialutrustning för just den riggningen :)

Jag brukar ha lite kortare krokar på skallarna så den inte kommer upp så långt bak på jigg-kroppen om jag vill ha mycket sprattel på jiggen (jiggen håller bättre också)

Visst är få saker nya under solen och inte behöver man köpa färdiga koncept om man inte vill. Med krokar, sänken, mjukplastbeten och litet fantasi kan man nästan alltid hitta en lösning på en fiskesituation.

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 04 maj 2016 - 04:51

Nu finns det ju alternativ till blyet, främst wolfram (eller tungsten som det kallas i butikerna). Wolfram har en betydligt högre densitet än bly. Innebär det att man kan gå ned i vikt, dvs fiska med lättare huvuden, om man använder wolfram än om man använder bly?

• exilgnagare gillar detta

Även taggad med jigg, abborre

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar