Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiska gös med jigg (nybörjare)

jigg gös nybörjare

• Vänligen logga in för att kunna svara
2 svar till detta ämne

#1 Asdfowkw

Asdfowkw

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 13 maj 2016 - 17:18

Hej!

Mitt första inlägg här på forumet så hoppas jag hamnade i rätt del =) !

Jag har fiskat rätt så mycket i ca 12 års tid men egentligen aldrig riktigt fått fisk förutom när jag har kört kastmete efter regnbåge i odlad sjö. Har väl fått en 2 gäddor under hela min karriar på haspel ^^ !

Nu har jag bestämt mig för att försöka få upp någon gös här nere i ån i stan då det är väldigt populärt och har suttit och läst en del här på forumet med tips och så.

Jag var ner igårkväll och provade med ett par, kanske lite för små, jiggar men utan direkt lycka, men som jag förstått från forumet här så ska man kasta ut, låta sjunka till botten och sedan veva sakta efter botten? Jag provade detta men resultatet blev bottennapp som slutade i att jag drog av linan efter en trevlig kamp för att få loss den =)

Har jag missuppfattat något eller är det på detta sätt man ska göra? =)

#2 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 107 inlägg

Postad 13 maj 2016 - 18:35

Gå in på jiggfiske forumet der tror jag du finner det mästa om jiggfisking!

#3 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 14 maj 2016 - 21:59

Har jag missuppfattat något eller är det på detta sätt man ska göra? =)

Mindre till medelstor gös brukar vara ganska tacksam att fiska med jigg längs med botten vid den varma delen av året.

Då jag fiskat gös med jigg har jag har störst framgång med klassiska Relax Kopyto, en typ av shadjigg, i storlekar runt 8-15cm.

För att få flest fiskar brukar storlekar kring 12cm/5 tum fungera bra.

Jiggskalle med krok i storlek 4/0-5/0 passar bra till dessa jiggar. Skallens vikt beror på hur djupt och strömt du fiskar. Vid spinnfiske fungerar 7-10 gram ner till 5-6-7 meter beroende på hur grov lina och hur stor jiggkropp du använder.

Vid vertikalfiske är en tyngre skalle att föredra tycker jag.

Gösen kan vara "nafsig", därför är det bra att använda en stingerkrok i storlek 4-8 ungefär. Denna fästs långt bak på jiggen med hjälp av flätlina, nylon, fluorocarbon eller stålvajer. Stingern kan öka antalet lyckade krokningar rejält.

Gösen i mina vatten är lite av en humörfisk, vissa dagar är ett mycket försiktigt bottenstudsat bete med lite rörlighet melodin, andra dagar fungerar stora paddelstjärtar som rycks fram kraftigt bäst.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

Även taggad med jigg, gös, nybörjare

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar