Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Kastspö Makrill

Makrill spinnfiske utrustning

• Vänligen logga in för att kunna svara
16 svar till detta ämne

#1 10KG

10KG

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 10 juni 2016 - 17:16

Hejsan, jag ska köpa nytt kastspö för makrillfiske på västkusten undrar hur många fot ni tycker att spöt ska vara och om ni t.o.m. kan skriva vilken modell ni tycker är bäst! Tack så mycket på förhand!

#2 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 10 juni 2016 - 23:15

Ska du fiska med haspel- eller multirulle?

Från båt eller från land?

• StefanR gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 14 juni 2016 - 10:50

UH har just bestämt att vi ska dra till västkusten (oklart exakt var) över midsommar och veckan därefter så nu blev jag plötsligt intresserad av lämplig utrustning för fiske (från land) efter vår svenska tonfisk. Spontant tänkte jag att mitt tredelade 10 fots Daiwa Exceler som kastar upp till runt 15 gram med lämplig haspelrulle (tex en Tournament SS 1300 med 0,22 mm Stren) skulle fungera. Skulle fisken stryka väldigt nära land blir det antagligen ett av mina UL-spön (men kanske samma rulle, men med tunnare lina, för den har en fantastiskt följsam slirbroms).

edit.

Eller är det smartare att, först som sist, satsa på mete? Bombardaflöte och sillagnad krok i abborrstorlek eller? Vad säger ni västkustingar?

#4 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 641 inlägg

Postad 14 juni 2016 - 11:18

UH har just bestämt att vi ska dra till västkusten (oklart exakt var) över midsommar och veckan därefter så nu blev jag plötsligt intresserad av lämplig utrustning för fiske (från land) efter vår svenska tonfisk. Spontant tänkte jag att mitt tredelade 10 fots Daiwa Exceler som kastar upp till runt 15 gram med lämplig haspelrulle (tex en Tournament SS 1300 med 0,22 mm Stren) skulle fungera. Skulle fisken stryka väldigt nära land blir det antagligen ett av mina UL-spön (men kanske samma rulle, men med tunnare lina, för den har en fantastiskt följsam slirbroms).

Vet inte djup och ström där du ska fiska men -15 gr låter i mina öron alldeles för klent för betena som behövs, själv kör jag spö -40 gr och ett 30 gr sänke plus häckla.

Mete är annars jäkligt kul, kör själv med kastflöte som ofta går under kategorin flytande bombarda.

Finns i vikter allt från 10 - 50 gr. brukar agna med räka och ha den ca: 2 meter under ytan.

• lausvik gillar detta

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 14 juni 2016 - 11:48

Vet inte djup och ström där du ska fiska men -15 gr låter i mina öron alldeles för klent för betena som behövs, själv kör jag spö -40 gr och ett 30 gr sänke plus häckla.

Mete är annars jäkligt kul, kör själv med kastflöte som ofta går under kategorin flytande bombarda.

Finns i vikter allt från 10 - 50 gr. brukar agna med räka och ha den ca: 2 meter under ytan.

Jag har heller ingen aning (eftersom jag inte vet vart UH bestämt att vi ska styra kosan) men jag hade hur som helst även tänkt att ta med ett 10-40 g spö. Dock känner jag mig mer lockad av att försöka ta makrillarna en och en på så lätta dom som förhållandena medger snarare än att fiska med ett kraftigare spö och häckla men min erfarenhet av fiske efter makrill (eller på västkusten öht) är, som sagt, obefintlig så alla råd mottages tacksamt!

#6 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 641 inlägg

Postad 14 juni 2016 - 12:53

Jag har heller ingen aning (eftersom jag inte vet vart UH bestämt att vi ska styra kosan) men jag hade hur som helst även tänkt att ta med ett 10-40 g spö. Dock känner jag mig mer lockad av att försöka ta makrillarna en och en på så lätta dom som förhållandena medger snarare än att fiska med ett kraftigare spö och häckla men min erfarenhet av fiske efter makrill (eller på västkusten öht) är, som sagt, obefintlig så alla råd mottages tacksamt!

Här är det bara häckla eller mete som funkar och jag undanber mig att stå och rycka med en häckla därför blir det mycket mete.

Bombarda med någon räkimitation typ pattegrisen borde funka utmärkt.

#7 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 345 inlägg

Postad 14 juni 2016 - 16:13

Är ju lite beroende hur långt man behöver kasta för att nå makrillen. Jag använde väldigt enkel utrustning när vi drog makrill landnära förra veckan. Min gamla Cardinal 54, ett Ron Thompson Arezzo 210  5 - 20g och ett Viking Herring 18g silver-svart. Hade även några gånger en 5-kroks häckla framför draget och fick på 6 makrillar samtidigt. Då vart det drag i grejorna men trots den relativt klena utrustningen landades alla 6 makrillarna, dock fick slirbromsen nästan stå på max för att få in lina.

• lausvik gillar detta

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 14 juni 2016 - 19:05

Jag tror att jag gör det enkelt för mig och tar med två (Fladen XtraFlexx) spön, ett sjufots 7-25 g och ett niofots 15-50 g. Det bör täcka in det mesta jag kan råka på under resan. Inklusive makrill. OM det blir tid för fiske...

• fiskarlennart och jmansson gillar detta

#9 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 345 inlägg

Postad 15 juni 2016 - 07:53

Det bör funka utmärkt, tänk bara på att du är på den saltare sidan av Sverige och spola av utrustningen i sötvatten, rost kommer snabbt på utsatta delar av rostbenäget material.

• lausvik gillar detta

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 15 juni 2016 - 09:43

Det bör funka utmärkt, tänk bara på att du är på den saltare sidan av Sverige och spola av utrustningen i sötvatten, rost kommer snabbt på utsatta delar av rostbenäget material.

Jag vet. Skölj noga för att få bort allt salt, torka noga (och om man plockar isär rullen så sätt inte ihop den igen förrän allt verkligen är torrt) och spraya med WD-40.

edit. Här är en video med en kille som desperat försöker rädda grejor som legat i saltvatten närmare en vecka...

Litet OT men ändå: Vad mer än makrill kan man hoppas på vid landfiske sommartid? Näbbgädda? Finns det fortfarande torsk längs västkusten?

edit. UL-grejorna tar så liten plats så de får nog också följa med...

#11 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 345 inlägg

Postad 15 juni 2016 - 10:38

Bifogad fil  WP_000815.jpg   337,86K   3 Antal nerladdningar

Jag vet. Skölj noga för att få bort allt salt, torka noga (och om man plockar isär rullen så sätt inte ihop den igen förrän allt verkligen är torrt) och spraya med WD-40.

Litet OT men ändå: Vad mer än makrill kan man hoppas på vid landfiske sommartid? Näbbgädda? Finns det fortfarande torsk längs västkusten?

Näbbgädda definitivt och ibland i väl stora mängder, torsk finns men inte i jättemängder ,upp till ett kilo brukar man kunna lura men större är sällsynta. Kvälls o nattfiske efter öring kan stundtals vara riktigt bra. Går du över till bottenmete finns det ett stort antal fiskar att få på kroken beroende lite på var ditt fiske bedrivs. Jag brukar ju fiska mest i närheten av Lysekil när jag landfiskar i havet, chansen att fånga Sveriges vackraste fisk blågylta är stor liksom honan som går under namnet rödnäbba. Berggylta är en stridbar fisk som ofta hugger och sandskädda och skrubba är också relativt vanlig fångst vid bottenmete.

• JontaK och lausvik gillar detta

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 15 juni 2016 - 10:54

attachicon.gifWP_000815.jpg

Näbbgädda definitivt och ibland i väl stora mängder, torsk finns men inte i jättemängder ,upp till ett kilo brukar man kunna lura men större är sällsynta. Kvälls o nattfiske efter öring kan stundtals vara riktigt bra. Går du över till bottenmete finns det ett stort antal fiskar att få på kroken beroende lite på var ditt fiske bedrivs. Jag brukar ju fiska mest i närheten av Lysekil när jag landfiskar i havet, chansen att fånga Sveriges vackraste fisk blågylta är stor liksom honan som går under namnet rödnäbba. Berggylta är en stridbar fisk som ofta hugger och sandskädda och skrubba är också relativt vanlig fångst vid bottenmete.

OK, jag är inte intresserad av att vare sig fånga mängder av fisk eller särskilt stor sådan. Jag är nöjd bara jag får vara ute med ett spö i näven. Litet sprattel i linan räcker långt och kan jag sedan bjuda UH på en måltid av egenhändigt fångad, pinfärsk, fisk så kan jag inte önska mig något mer.

Grejor för att meta ingår i standardutrustningen.

#13 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 667 inlägg

Postad 16 juni 2016 - 06:36

Fiska makrill! Spö och lina. Håller med fiskarlennart. Beror hur långt ute makrillen är.
Är makrillen inne med land, som den är hemma hos meg nu. Drag från 10 til 30 gr

Långt ute rek stingsilden 30-60gr. Den kastar lååångt!
Lina? När jag fiskar i havet 0,40!!! Man vet aldrig vad som biter på!

Spö? Det som passar till det andra utstyret.( drag,lina )

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 20 juni 2016 - 13:10

Nätet är fantatstiskt. Nu har jag lärt mig att om man inte vill fiska med en vanlig simpel häckla så kan man använda en sabiki rig. tror att jag ska knyta några stycken i kväll. Eller på semestern (för det lär garanterat regna...).

edit. Finns det särskilda sabikispön eller vågar man chansa på någon av de gamla trygga niofotarna...

#15 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 667 inlägg

Postad 21 juni 2016 - 14:27

Fiska med 9fot! Det går helt utmärket!!
Hoppas du får makrill på den också!

#16 StefanR

StefanR

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 26 juni 2016 - 11:44

Nätet är fantatstiskt. Nu har jag lärt mig att om man inte vill fiska med en vanlig simpel häckla så kan man använda en sabiki rig. tror att jag ska knyta några stycken i kväll. Eller på semestern (för det lär garanterat regna...).

edit. Finns det särskilda sabikispön eller vågar man chansa på någon av de gamla trygga niofotarna...

Same thing, different name..

• jmansson gillar detta

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 30 juni 2016 - 14:36

Fiska med 9fot! Det går helt utmärket!!
Hoppas du får makrill på den också!

gallery_35385_37_261013.jpg

Även taggad med Makrill, spinnfiske, utrustning