Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Skarvjakt, inte en dag förtidigt!

• Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

#1 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 10 juni 2016 - 17:53

Det har kommit lite nytt kring skarven. Kanske är den numera ett generellt hot mot Östersjön...

https://www.fiskefeb...rev - Juni 2016

:)

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#2 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 10 juni 2016 - 23:39

Det har kommit lite nytt kring skarven. Kanske är den numera ett generellt hot mot Östersjön...

Ett säkert hot mot Östersjön är människan det är nog de flesta överens om.

De förändringar i miljön som skarven förorsakar i Östersjön påminner om de skador som människan förorsakar.

Konstigt att det bara är avskjutning av en av citatets arter som ständigt diskuteras. :D

Skämt åsido;

Skarven ska dödas illa kvickt enligt vissa, föga lär det hjälpa om inte vi människor tar vårat ansvar för miljön men

visst är det skönt att kunna skylla på fågel, säl och andra djur som troligen frodas på grund av att vi ändrat ekosystemen.

I längden blir det tröttsamt att läsa om människor som skyller sin negativa påverkan på andra djur.

Sedan grannen talade för avskjutning/förgiftning av havsörn och duvhök i närområdet för att dessa visst skulle ta lamm och ge sig på vuxna får har jag svårt att ta "avskjutarlobbyn" på allvar. (Vi har ETT häckande havsörnspar, någon kringstrykande individ och ont om duvhök de närmsta kvadratkilometerna. Arterna i fråga tar dessutom inte levande får.)

Det är lätt att bli salig på egen tro, det gäller naturligtvis oss som värnar om allehanda arter men i allra högsta grad även för "andra sidan". Att låta tanken vandra lite längre än "utrota skarven" eller "låt skarven frodas fritt" vore inte alls fel, åtminstone för att kunna skapa en konstruktiv diskussion.

Personligen har jag svårt att hålla med någon av lägren i just den här frågan.

Visst är det fullt möjligt att skarven gör skada och visst äter sälar fisk. Det har dock varit bra balans tidigare trots att båda dessa djur härjat i pölen, kanske vore det mer lämpligt att fundera på bakomliggande orsaker innan man börjar försöka lösa problem genom att skjuta av fåglar...

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#3 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 11 juni 2016 - 06:34

Konstigt att det bara är avskjutning av en av citatets arter som ständigt diskuteras. :D

Skämt åsido;

Skarven ska dödas illa kvickt enligt vissa, föga lär det hjälpa om inte vi människor tar vårat ansvar för miljön men

visst är det skönt att kunna skylla på fågel, säl och andra djur som troligen frodas på grund av att vi ändrat ekosystemen.

I längden blir det tröttsamt att läsa om människor som skyller sin negativa påverkan på andra djur.

Sedan grannen talade för avskjutning/förgiftning av havsörn och duvhök i närområdet för att dessa visst skulle ta lamm och ge sig på vuxna får har jag svårt att ta "avskjutarlobbyn" på allvar. (Vi har ETT häckande havsörnspar, någon kringstrykande individ och ont om duvhök de närmsta kvadratkilometerna. Arterna i fråga tar dessutom inte levande får.)

Det är lätt att bli salig på egen tro, det gäller naturligtvis oss som värnar om allehanda arter men i allra högsta grad även för "andra sidan". Att låta tanken vandra lite längre än "utrota skarven" eller "låt skarven frodas fritt" vore inte alls fel, åtminstone för att kunna skapa en konstruktiv diskussion.

Visst är det fullt möjligt att skarven gör skada och visst äter sälar fisk. Det har dock varit bra balans tidigare trots att båda dessa djur härjat i pölen, kanske vore det mer lämpligt att fundera på bakomliggande orsaker innan man börjar försöka lösa problem genom att skjuta av fåglar...

Ja visst är människan det största hotet.

Jag är ju även jägare o har följt den här debatten/diskussionerna på jaktforum o där motsätter sig EU jakt på skarv o det har säkert framkommit även i fiskepressen, tror jag. Man blir så satans förbannad på dessa politiker o tjänstemän som sitter nere i Bryssel o bestämmer vad vi får o inte får jaga. ;( 

Ja visst vore det bästa för naturen o vattendragen. Jag har även sett några skarvar här uppe både ute vid Bottenviken o upp efter Kalix älv. Ja, det är till att göra det enkelt för sig!

Det är ingen vacker bild av skärgården som man ser när en koloni skarvar ha dragit fram o tagit död på all växtlighet på öarna.

Avskjutningen på säl är barnsligt liten jämfört med hur mycket säl som finns i Östersjön o Bottenviken o ut på Västkusten. Diskussionen pågår i dagspress o i radio/tv med jämna mellanrum här uppe. 

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 068 inlägg

Postad 11 juni 2016 - 11:51

Skämt åsido;

Att det finns en mängd andra problem som behöver åtgärdas är inget argument för att vi ska ha ett stort och för fisket skadligt skarvbestånd.Det finns ingen motsättning mellan att å ena sidan minska skarvpopulationen och att, å den andra sidan, tex bygga reningsverk eller minska läckaget av gödningsämnen från jordbruket. Att sedan människan i många avseenden påverkar miljön negativt är beklagligt men knappast heller något relevant argument för att tolerera den invasion av skarv som förekommer på vissa ställen. Arter kommer alltid att konkurrera om olika resurser och det finns ingen anledning att vi ska vika ned oss mot skarvarna.

#5 StefanR

StefanR

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 12 juni 2016 - 07:02

Arter kommer alltid att konkurrera om olika resurser och det finns ingen anledning att vi ska vika ned oss mot skarvarna.

Nej varför skulle vi ta hänsyn till andra arters behov? Det har vi inte gjort hittills och det har ju gått bra..

• JontaK gillar detta

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 068 inlägg

Postad 12 juni 2016 - 07:19

Nej varför skulle vi ta hänsyn till andra arters behov? Det har vi inte gjort hittills och det har ju gått bra..

Jag vet inte hur du gör eller skulle ha gjort, men när getingarna började bygga bo inne i mitt sovrum så tog jag bort det.

• bondersbyn gillar detta

#7 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 12 juni 2016 - 13:21

Jag vet inte hur du gör eller skulle ha gjort, men när getingarna började bygga bo inne i mitt sovrum så tog jag bort det.

Det skulle jag också ha gjort om jag blev drabbad.Bifogad fil  Happy.jpg   10,71K   5 Antal nerladdningar

/Stefan

#8 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 13 juni 2016 - 04:39

http://www.aftonblad...icle22931793.ab

/Stefan

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 068 inlägg

Postad 17 juni 2016 - 17:40

En piss i Missisippi, en fjärt i universum... Skarvbeståndet i skärgården har gått från noll till 25.000-30.000. Nu medges skyddjakt på upp till 675 fåglar. Det kommer inte att ha någon mätbar effekt på fiskbeståndet. Eller på skarvbeståndet. Att tjänstemän på av oss skattebetalare betald arbetstid ägnar sig åt sådana överväganden... Vad ska man säga?

#10 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 17 juni 2016 - 17:53

Odugliga tjänstemän! :(

Mer i ämnet.

http://www.jaktojaga...a-lan-20160617/

http://naturvardsver...och-vilt/Skarv/

http://svenskjakt.se...nge-och-kalmar/

/Stefan

#11 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 21 juni 2016 - 20:32

http://www.aftonblad...icle23044345.ab

Bra förslag för att komma från en politiker!

Bifogad fil  Happy.jpg   10,71K   1 Antal nerladdningar

/Stefan

#12 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 286 inlägg

Postad 22 juni 2016 - 06:28

Blir en del bly som sprids ut för dom skotten är billigare?......också som en spotte i havet hehe

#13 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 22 juni 2016 - 17:51

Blir en del bly som sprids ut för dom skotten är billigare?......också som en spotte i havet hehe

Det finns ju stålhagel.

/Stefan

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 068 inlägg

Postad 22 juni 2016 - 18:50

Vilken nytta gör skarven?

#15 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 270 inlägg

Postad 22 juni 2016 - 19:54

Vilken nytta gör skarven?

Ingen mig veterligen mer än att ta död på all vegetation där den häckar. :(

Fråga en ornitolog så får du se vad svaret blir.

/Stefan

#16 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 23 juni 2016 - 00:32

Ingen mig veterligen mer än att ta död på all vegetation där den häckar. :(

Fråga en ornitolog så får du se vad svaret blir.

Personligen kan jag tycka att skarvbeståndet kan decimeras på platser där fågeln verkligen orsakar problem som går att påvisa vetenskapligt. Att utrota arten för att tveksamma källor säger att den kommit från Kina tycker jag däremot är förhastat. 

Om skarven gör nytta?

Som mycket djur- och naturintresserad har jag svårt att redovisa för vilken nytta olika djur- och växtarter gör.

Angående skarven är debatten uppdelad i så tydliga läger att källor är svåra att hitta. Debattartiklar av typen som ofta länkas till är mer personliga åsikter än vetenskapliga källor.

Då uppgifter om fågelns onytta finns överallt försökte jag hitta annan information från källor som åtminstone verkar neutrala.

Jag läste lite om skarvens potentiella nytta och blev själv inte riktigt klok på innehållet men det är ändå intressant läsning:

Svarta siluetter i givakt, döende träd, kala klippor sprejade med vit spillning. Det ser inte naturligt ut; djur ska inte skada sin miljö.

Men kanske är det våra fördomar som bedrar oss. Det menar Gundula Kolb vid Botaniska institutionen, Stockholms universitet. Hon forskar om hur skarvarna påverkar sina öar.

– Skarvarna skadar inte sina öar, men de förändrar artsammansättningen, säger hon.

– Eftersom skarvarna ändrar artsammansättningen på sina öar så bidrar de till den biologiska mångfalden när man ser på skärgården som en helhet, säger Gundula Kolb.

Om en skarvkoloni överger en ö så blomstrar snart hela ön. Näringen i skarvspillningen gör att den totala mängden växter blir större än innan skarvarna slog sig ner där.

Men för yrkesfiskarna handlar den negativa inställningen mot skarvarna om ekonomi. De ser ett tydligt samband: i samma takt som skarven har ökat, så har fångsterna av de mest värdefulla arterna som torsk, gös, lax, sej och ål minskat.

Det verkar dock som om orsakssambanden inte är helt klara. Maria Boström på Fiskeriverket har undersökt skarvarnas matvanor. Hon anser att det är den totala tillgången på fisk som är viktig för skarvarna, inte särskilda arter.

– Skarvarna är opportunister, de äter vad som står till buds, säger hon.

Det som står till buds är sällan de mest eftertraktade fiskarterna. De bestånden är redan hårt skattade av fiskerinäringen. Skarvarna äter snarare mindre fiskarter som spigg, mört och tånglake. Fiskar som sällan hamnar på vårt middagsbord.

Forskare vid Botaniska institutionen och Fiskeriverket uttalar sig i Forskning & Framsteg som verkar vara en seriös stiftelse där bidragsgivare varken ser ut att vara jägare, fiskare eller skarvkramare.

Jag upplever dock artikeln som väl "skarvvänlig" och har väldigt svårt att tro att skarven helt skulle låta abborre, gädda, gös, öring och liknande "värdefulla" fiskarter vara.

Återigen, otroligt svårt att få fram uppgifter som går att ta för neutrala.

Ett försök till, nu från en statlig myndighet.

Länstyrelsen i Gävleborg skriver så här:

Skarven är en naturlig art i den svenska faunan och ska därför ha en gynnsam bevarandestatus i Sverige.

Skarven orsakar främst tre typer av skador på fisket:

• Direkta skador på fångst (bitskador)

• Förlust av fisk i redskap

• Konkurrens om fisken

Det är inte helt klarlagt vilken påverkan skarv har på de olika arterna av fisk. Vid t. ex. till  åar, insjöar och vid vattenbruk finns enligt vetenskapen en viss påverkan. I mer öppna vatten, som i Östersjöns skärgårdar, finns inte samma koppling.

Skarv är en viktig föda för havsörn. Måsar och trutar drar nytta av skarven. Detta genom att ta överbliven fisk från skarven, men även ägg och små ungar. Skarv i sin tur ger skydd åt arter som sillgrissla och tordmule, som på flera platser i våra skärgårdar häckar inne i skarvens koloni.

Skarvarnas påverkan på öarna där de häckar diskuteras ofta. Ofta utifrån att öarna upplevs som kala och "döda". Skarvar transporterar näring från vatten till land, vilket innebär ändrade förutsättningar för andra organismer. Näringen gödslar jorden och gynnar vissa växter. Samtidigt missgynnas andra arter.  Många träd, som trivs inte i dessa miljöer. Träden dör så småningom och faller omkull.

I de öppna ytor som uppstår frodas gräs och örter. Den döda veden gynnar olika vedlevande insekter. Många kolonier av skarv finns i barrskog. När barrträden dör uppstår en s. k. succession av lövträd. Med det menas att barrträden ersätts av en nya lövträd. Lövträden trivs bättre i dessa miljöer. På sikt kan detta ha positiva effekter på den biologiska mångfalden.

På övergivna skarvöar är artrikedomen lika hög som på öar där det inte häckar skarvar. Övergivna skarvöar återfår efterhand sina tidigare arter.

Är texten neutral?

Den kommer från statligt håll men inte heller staten måste vara neutral. Har dock svårt att se att Forskning & Framsteg samt länsstyrelsen ägnar sig åt rent påhittad proskarvpropaganda.

Om man åtminstone har möjlighet att ta texten från en länsstyrelses hemsida som en hyfsat seriös källa så verkar det som att skarven faktiskt gör en viss nytta.

Hur det blir när antalen är FÖR stora och vad/vem som avgör när de blir det är en annan fråga...

• StefanR gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#17 StefanR

StefanR

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 23 juni 2016 - 21:08

Och jag slår ihjäl myggan som sticker mig, vad det nu har med saken att göra?

#18 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 286 inlägg

Postad 24 juni 2016 - 03:14

Och jag pangar alla hackspettar som försöker och göra hål i mitt hus!

#19 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 642 inlägg

Postad 24 juni 2016 - 07:09

Jag försöker förgifta alla myror som vågar sig upp på min balkong.

• Anders jansson och bondersbyn gillar detta

#20 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 738 inlägg

Postad 25 juni 2016 - 09:54

Här är tumlare lik med skarven!
Vet att dom sätter en kula i dom ibland!
Dom fastnar i garn!! Men dom är fredade!

Det simmar stora stim, och dom tar stora mängder med lax/öring!
Dom simmar runt båten, och då är alla fiskar borta

Hoppas på jakt å dom!!!!!!
  • bondersbyn gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar