Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Bass i Sverige?

Bass Jigg Båt

• Vänligen logga in för att kunna svara
1 svar till detta ämne

#1 KevinFiske

KevinFiske

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 14 juni 2016 - 17:59

Tja alla sportfiskare!

Jag har hört mycket på många forum om att det för ett ganska bra tag sen planterades in bass någonstans i södra Sverige. Är detta bara rykten eller är det sant?

Och om det är sant är det någon som vet mer om det här? Har dem dött ut? Vars någonstans är dem iplanterade? 

• KevinFiske gillar detta

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 038 inlägg

Postad 14 juni 2016 - 19:00

Tja alla sportfiskare!

Jag har hört mycket på många forum om att det för ett ganska bra tag sen planterades in bass någonstans i södra Sverige. Är detta bara rykten eller är det sant?

Och om det är sant är det någon som vet mer om det här? Har dem dött ut? Vars någonstans är dem iplanterade? 

Det var på sextiotalet man planterade in "svartabborre" (smallmouth bass). Jag vill minnas att ABU låg bakom det hela. Följande är saxat från (förträffliga) fiskbasen.se.

Förekomst i Sverige: Svartabborren finns sedan 1962 i vilt tillstånd i Sverige. Den har efter ett tidigare misslyckande inplanteringsförsök i Sydsverige införts till odlingsdammar i Blekinge och ovannämnda år även i 2 fria vatten i samma landskap, nämligen Vitavatten och Norra Dämmet. Arten har fortplantat sig där och fanns 1984 med goda bestånd.

Även taggad med Bass, Jigg, Båt

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar