Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Spinnspö och min första multirulle, köpråd!

• Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

#1 SilverFiskN

SilverFiskN

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 20 juni 2016 - 17:40

Hej! Jag har alltid fiskat med haspel och jag har ett shimano catana 6' 4-14gram med en 1000fd rulle till öring och abborrefisket. Sen har jag shimano catana 9' 14-40gram med en 2500fd rulle som jag har till havsöring/gädda/gös. Jag köpte även en gäddpåk på fiskemässan som är 6' upp till 140gram har dock ingen rulle till den.

Jag är nu på jakten efter mitt första spinnset med multirulle, som jag skulle vilja ha till främst gös och gädda. Jag fiskar mest med Abu atom 20/35gram och Nilsmasters samt hi-los och även jiggar upp till 30gram.

Jag har funderat på Abu 5601 C4 och ett Vendetta spö på 8 ft med 30-60gram, men då är frågan. Är detta spö för styvt för de betena jag främst använder? Såg att vendetta fanns som 15-40gram men det är 9' och spöt får inte vara längre än 8' då jag fiskar från kajak ibland.

Har ni några andra rekommendationer på spö som är runt 8' som passar till de beten jag nämnt eller tror ni Vendetta spöet funkar? 

Blev lite luddigt pga alla frågor men hoppas ni förstår :)

P.S.

Skulle jag kunna använda C4an till jerkbait med mitt jerkspö med buster jerks och mcrubbers?

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 20 juni 2016 - 17:52

LF/RST Suncaster Eight

Har ni några andra rekommendationer på spö som är runt 8' som passar till de beten jag nämnt eller tror ni Vendetta spöet funkar? 

• JontaK gillar detta

#3 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 677 inlägg

Postad 20 juni 2016 - 19:51

Jag har funderat på Abu 5601 C4 och ett Vendetta spö på 8 ft med 30-60gram, men då är frågan. Är detta spö för styvt för de betena jag främst 

Jag skulle nog råda dig att köpa en C3 4601 istället, ett lager mindre att serva en C4, mer lagom i storlek till dina -35 gr beten och billigare i inköp. 

Jag tycker Shimano Beastmaster -40 / -50 gr är bra spö när man ska lära sig kasta med multi rullar.

• JontaK gillar detta

#4 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 21 juni 2016 - 22:56

Bra förslag i tråden!

Jag tycker ett 30-60 är för tungt för gösfiske och särskilt för betena du beskriver.

Ett 15-45 skulle förmodligen fungera alldeles ypperligt.

Då kommer vi till rullen och dess storlek. Precis som jmansson skriver är en 4601 C3 ett strålande val.

Skulle du välja ett spö som kastar 15-45 är 5000-storleken onödigt stor och rymmer mycket mer lina

än du någonsin kommer behöva använda.

4000-storleken är smidigare och vi är några stycken som faktiskt nästan alltid föredrar den framför de större

varianterna.

Du hittar nya generationens C3 för så lite som 1199 på nätet.

Vilket spömärke och modell du väljer är kanske inte så noga, välj något relativt billigt efter längd och betesvikt.

Det går alltid att byta upp sig vid ett senare tillfälle.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#5 SilverFiskN

SilverFiskN

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 22 juni 2016 - 14:05

Jag gick emot er och köpte en ny 5601 C4 för 1399:- hehe :P då jag skulle vilja kunna småkasta jerks om lusten faller in, men tack för svaren. Ska fundera lite mer angångende valet av spö, men tänker då inte köpa vendettan som jag nämnde. Lausviks förslag verkar ganska intressant :)

Har dock hört att det knappt finns något spö som är bra för en såpass stor skillnad på betesvikterna som 15-50 men det kanske är fel? För det stämmer iallafall in på mitt haspelspö jag har nu som ska vara 14-45 men passar mer som 18-35, är väl mest en smaksak antar jag. 

Bör jag satsa på ett spö som är runt 15g-45/50g eller tror ni ett spö på 10g-30g eller 12g-32g klarar av att dänga iväg 35g atoms?

#6 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 677 inlägg

Postad 22 juni 2016 - 14:43

Jag gick emot er och köpte en ny 5601 C4 för 1399:- hehe :P då jag skulle vilja kunna småkasta jerks om lusten faller in, men tack för svaren. Ska fundera lite mer angångende valet av spö, men tänker då inte köpa vendettan som jag nämnde. Lausviks förslag verkar ganska intressant :)

Har dock hört att det knappt finns något spö som är bra för en såpass stor skillnad på betesvikterna som 15-50 men det kanske är fel? För det stämmer iallafall in på mitt haspelspö jag har nu som ska vara 14-45 men passar mer som 18-35, är väl mest en smaksak antar jag. 

Bör jag satsa på ett spö som är runt 15g-45/50g eller tror ni ett spö på 10g-30g eller 12g-32g klarar av att dänga iväg 35g atoms?

Byt rulle direkt och satsa på något mindre   :)

Tänk på att när du ska kasta med multi måste spöet ladda ordentligt annars är det lätt hänt att du står där med ett skatbo på linan som inte går att trassla ut.

• JontaK gillar detta

#7 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 22 juni 2016 - 15:12

En 4600 klarar jerk lika bra som en större. Men nog om det. Du har redan köpt en rulle och blir säkert nöjd med den.
35g atom är en riktig favorit. Ett spö klassat 15-40g borde fungera utmärkt.
Jag hade slagit till på ett lf suncaster eller tailchaser.. Riktigt trevliga spön till bra priser..
  • JontaK gillar detta

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 22 juni 2016 - 15:41

[t-quote name="SilverFiskN" post="264938" timestamp="1466600731"]

Bör jag satsa på ett spö som är runt 15g-45/50g eller tror ni ett spö på 10g-30g eller 12g-32g klarar av att dänga iväg 35g atoms?[/t-quote]
Varje spö har en sweetspot, dvs en betesvikt som är optimal för spöt. Det tillverkarna vanligen anger är det spann inom vilket spöt är användbart. Sedan säger det sig självt att ett spö som anges kunna kasta beten 15-50 gram inte kastar ett 15 grams bete lika bra som ett spö som är klassat 7-20 gram. Med ett spö 10-30 gram kan man förvisso smeka ut ett 35 grams drag utan att det knäcks men det är inte särskilt njutbart. Köp du ett Suncaster Eight till den ganska stöddiga rulle du redan skaffat för gäddspinnet och fortsätt med den lätta haspelutrustningen om du ska kasta sjugrammare efter abborre.
  • JontaK och Trasselkludd gillar detta

#9 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 23 juni 2016 - 01:01

Jag gick emot er och köpte en ny 5601 C4 för 1399:- hehe :P då jag skulle vilja kunna småkasta jerks om lusten faller in, men tack för svaren.

En ganska vanlig tankevurpa när man väljer multirulle.

En 4600 är faktiskt mer vridstyv än en 5600.

Stativ, spolaxel, spole och evighetsskruv är det enda som skiljer storlekarna åt och samtliga dessa delar har exakt samma godstjocklek och konstruktion hos 4000 som 5000 bara att de är antingen bredare eller smalare.

Alltså blir en 4000 teoretiskt sett faktiskt mer hållbar för de vanliga typerna av belastning "gäddrullar" utsätts för.

Däremot vill vissa använda väldigt grova linor vid tyngre gäddfiske/jerk och då kan 5000-storleken vara nödvändig.

Hur som helst är 5601C4 en väldigt kompetent rulle som kastar väldigt bra, har en riktigt vass slirbroms och med rätt underhåll håller i många, många år.

Angående spövalet är det värt att tänka på att en multirulle kräver betydligt bättre matchning ihop med sitt spö för att fungera än en haspel.

Sätt en Shimano-haspel i 8000-storlek på ett UL-spö och det kommer gå att kasta en liten bit. Sätt en Ambassadeur 7000 på ett lätt spinnspö och kastandet blir omöjligt. (Extremt exempel men ganska tydliga sådana.)

Det blir svårare att täcka ett stort betesviktregister på ett effektivt och tillfredsställande sätt med en multirulle på ett spö än om man använder haspelutrustning.

Rätt haspelrulle på ett riktigt bra spö korrekt klassat 5-25 gram (vilket är ovanligt) kastar faktiskt både 5 och 25 gram helt okej utan att kräva för mycket av fiskaren, samma är svårt att säga om merparten av alla multirullar.

Självklart går det optimera haspelutrustningar för snäva betesviktspann också, menar inte att haspeln automatiskt är en rulle som klarar allt men att få adekvata om än begränsade prestanda över stora viktspann är betydligt tacksammare med haspel.

Jag håller definitivt med lausvik, behåll ett lättare haspelset och kör lite tyngre beten med C4.

Det finns en hel djungel (och en viss risk för besatthet) av multirullar och spön för det lätta fisket men det tycker jag man kan vänta med att ge sig in på om man nyligen börjat med multi, eller strunta i helt och hållet då en bra haspel på ett bra spö är svårt att slå vid lätt fiske.

Kan tillägga att jag är av den fasta åsikten att den som är ny på multi men lärt sig grunderna väl utan problem kastar ett 30-gramsbete hyfsat långt med ett spö klassat 15-45 och i stort sett vilken typisk rund "gäddrulle" som helst som C3/4, Pro Rocket eller dylikt.

Att säkert kasta 15 gram en längre bit är däremot inte alls lika enkelt, särskilt inte med en rulle som lämpar sig bäst för något tyngre fiske.

Den rätta känslan infinner sig fort hos vissa men i spöts nedre betesviktregister har kastlängderna en tendens att kortas rejält och kasten blir mer nervösa. 

Kortare kastlängder med lätta beten gäller naturligtvis också för haspelutrustningar men skillnaden är inte riktigt lika påtaglig eller (potentiellt) problematisk.

• jmansson och Vänerfiskarn gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#10 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 13 september 2018 - 05:52

En ganska vanlig tankevurpa när man väljer multirulle.
En 4600 är faktiskt mer vridstyv än en 5600.
Stativ, spolaxel, spole och evighetsskruv är det enda som skiljer storlekarna åt och samtliga dessa delar har exakt samma godstjocklek och konstruktion hos 4000 som 5000 bara att de är antingen bredare eller smalare.
Alltså blir en 4000 teoretiskt sett faktiskt mer hållbar för de vanliga typerna av belastning "gäddrullar" utsätts för.

Däremot vill vissa använda väldigt grova linor vid tyngre gäddfiske/jerk och då kan 5000-storleken vara nödvändig.
Hur som helst är 5601C4 en väldigt kompetent rulle som kastar väldigt bra, har en riktigt vass slirbroms och med rätt underhåll håller i många, många år.

Angående spövalet är det värt att tänka på att en multirulle kräver betydligt bättre matchning ihop med sitt spö för att fungera än en haspel.
Sätt en Shimano-haspel i 8000-storlek på ett UL-spö och det kommer gå att kasta en liten bit. Sätt en Ambassadeur 7000 på ett lätt spinnspö och kastandet blir omöjligt. (Extremt exempel men ganska tydliga sådana.)

Det blir svårare att täcka ett stort betesviktregister på ett effektivt och tillfredsställande sätt med en multirulle på ett spö än om man använder haspelutrustning.
Rätt haspelrulle på ett riktigt bra spö korrekt klassat 5-25 gram (vilket är ovanligt) kastar faktiskt både 5 och 25 gram helt okej utan att kräva för mycket av fiskaren, samma är svårt att säga om merparten av alla multirullar.
Självklart går det optimera haspelutrustningar för snäva betesviktspann också, menar inte att haspeln automatiskt är en rulle som klarar allt men att få adekvata om än begränsade prestanda över stora viktspann är betydligt tacksammare med haspel.

Jag håller definitivt med lausvik, behåll ett lättare haspelset och kör lite tyngre beten med C4.
Det finns en hel djungel (och en viss risk för besatthet) av multirullar och spön för det lätta fisket men det tycker jag man kan vänta med att ge sig in på om man nyligen börjat med multi, eller strunta i helt och hållet då en bra haspel på ett bra spö är svårt att slå vid lätt fiske.

Kan tillägga att jag är av den fasta åsikten att den som är ny på multi men lärt sig grunderna väl utan problem kastar ett 30-gramsbete hyfsat långt med ett spö klassat 15-45 och i stort sett vilken typisk rund "gäddrulle" som helst som C3/4, Pro Rocket eller dylikt.
Att säkert kasta 15 gram en längre bit är däremot inte alls lika enkelt, särskilt inte med en rulle som lämpar sig bäst för något tyngre fiske.
Den rätta känslan infinner sig fort hos vissa men i spöts nedre betesviktregister har kastlängderna en tendens att kortas rejält och kasten blir mer nervösa. 
Kortare kastlängder med lätta beten gäller naturligtvis också för haspelutrustningar men skillnaden är inte riktigt lika påtaglig eller (potentiellt) problematisk.

Är nytillkommen på detta eminenta forum så jag läser in"gamla"trådar, och därför en överflödig kommentar i utagerat ämne. Håller så väl med om matchning av spö mot rullar då jag tillbringat några stunder med mina spön och bytt mellan spön och utrönt samt grunnat. Hör till saken att båda spöna är riktigt bra grejer och klassade för ungefär samma viktklass men det skiljer,, nåja inte en hel del, men skillnaden finns och mest när draget blir närmare underkanten och när vikten går över övre viktgräns. Mellan record och PRO rocket skulle jag så gärna kora recorden som favorit då den ju är"bättre"?? men raketen är tamejtusan helt enkelt bäst och mest förlåtande. Nu har jag äntligen införskaffat även en Mörrum och tror nog att priset väl speglar rullens kapacitet, den kastbromsen verkar gudabenådad!!iofs sitter den på ett st Croix legend så kombinationen är ju även den fantastiskt bra. Men framledes kommer jag testa även den på sportexen och foxrage spöet som är något lägre klassade, men rent intuitivt tror jag att resultatet blir detsamma

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar