Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Skåne/Österlen

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 Tessan

Tessan

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 21 juni 2016 - 18:06

Hej allihopa!

Jag är helt ny här och ganska ny i fiskevärlden och skulle behöva lite tips på fina ställen i Skåne, gärna på Österlen.

Jag metar mest, men kastar spinnare och skeddrag på måfå, och har mest fått abborrar.

Har nån tips på bra ställen och kanske vilken sorts fiske som gäller där så hade jag blivit väldigt glad! :)

Ett plus är om ni vet om det funkar att tälta där också.

Jag har provat Verkasjön utan ett enda napp och nån av bryggorna vid Snogeholmssjön, men jag har mest fiskat i Dalarna och Ångermanland så jag har ingen koll på vilka ställen som brukar ge nåt napp här nere.

Tack på förhand! :)

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 038 inlägg

Postad 21 juni 2016 - 18:29

Välkommen hit! Själv har jag nollkoll på fisket i Österlen, men det finns ju en kust där och längs den kusten borde man kunna få havsöring (plus gädda, abborre, id mfl arter som är allmänt förekommande längs ostkusten).

edit. I fjol somras åkte jag och flickvännen upp (från Malmö) längs ostkusten och när vi på kvällen promenerade längs stranden i Ystad (är väl gränsfall om Ystad räknas till Österlen men i Skåne ligger det definitivt) såg jag ett gäng grabbar ute på en av de där långa badbryggorna som satt och hade det gott med varsitt bottenmete ute. Gissningsvis var det plattfisk av något slag de var ute efter. 

Malmö och Öresund erbjuder rika möjligheter. Sedan finns det ju en massa  dammar och liknade där man metar karp och annan vitfisk. Kävlingeån var åtminstone för en 25-30 år sedan ett av landets hetaste vatten för storgädda.

• Tessan gillar detta

#3 Tessan

Tessan

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 21 juni 2016 - 18:37

Välkommen hit! Själv har jag nollkoll på fisket i Österlen, men det finns ju en kust där och längs den kusten borde man kunna få havsöring (plus gädda, abborre, id mfl arter som är allmänt förekommande längs ostkusten).

Jag har aldrig fiskat i havet och har ingen aning om vad man använder osv.. mete i en insjö är ju inte så svårt :D

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 038 inlägg

Postad 21 juni 2016 - 18:41

Jag har aldrig fiskat i havet och har ingen aning om vad man använder osv.. mete i en insjö är ju inte så svårt :D

Längs ostkusten kan man oftast fiska på samma sätt som i en insjö, särskilt om man är ute efter gädda eller abborre. Havsöringfisket är litet annorlunda men det finns många trådar här om det. Detsamma gäller kustmetet (bottenmete) efter plattfisk.

#5 Smajly

Smajly

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 18 oktober 2016 - 16:59

Inte mycket fart på det här forumet.. ??? 

Har du hunnit testa några fler ställen?

Annars bidrar jag med ett som jag tänker testa inom kort i alla fall.. Rögle Dammar straxs öster om Lund.

http://skrylle.se/at...i-rogle-dammar/

Sök t.ex. "fiske rögle dammar" på yotube så får du en hel del filmer från fisket där.. : https://www.youtube....ke rögle dammar

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar