Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Detta har jag gjort idag

• Vänligen logga in för att kunna svara
691 svar till detta ämne

#661 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 916 inlägg

Postad 12 januari 2020 - 08:21

Jag såg på ett tv-program (national geographic). Det var ett teknikprogram om VW:es fabrik i Wolfsburg så hade dom 6000 robotar som skötte det mesta av monteringen på bilarna.

Undra hur regeringen ska lösa det i Sverige om dom inte vill ha några boende på lands- och glesbygden norr om Dalälven?

Det var bättre på 70-talet när s hade egen el. näst inpå egen majoritet för då var det ingen svammel. V stödde dom då utan att ha någon statsrådspost.

Du glömde nämna en sak.....70 talet S betala för att man skulle lägga ner dom små jordbruken i glesbyggden och istället slå ihop till stora KR jordbruk. När dom små jordbruken lades ner så började avvecklingen av byarna här uppe och folk börja skaffa sig en annan inkomst typ vattenfall och gruvorna. Så det var S som starta nedmonteringen av jordbruken här uppe och då ta död på byarna.

• bondersbyn gillar detta

#662 bondersbyn

bondersbyn

Expert & respekterad f. d. storfiskare. Gäller ej flugfiske

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 12 januari 2020 - 08:46

Du glömde nämna en sak.....70 talet S betala för att man skulle lägga ner dom små jordbruken i glesbyggden och istället slå ihop till stora KR jordbruk. När dom små jordbruken lades ner så började avvecklingen av byarna här uppe och folk börja skaffa sig en annan inkomst typ vattenfall och gruvorna. Så det var S som starta nedmonteringen av jordbruken här uppe och då ta död på byarna.

Tack för den påminnelsen! 

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

:wub: HV71 & IFK Göteborgsupporter :wub:

http://forum.robsoft...p?f=21&t=100304

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#663 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 21 januari 2020 - 14:08

När det är 0-gradigt ute så var det bara att åka ner till macken och skicka in bilen i automattvätten och X-shine som program. 

Bilen var rejält skitig efter den här konstiga vintern och allt salt på vägarna.

Bifogad fil  20200121_124041.jpg   35,65K   0 Antal nerladdningar

Nu är det ren och fin utvändigt! :wub:

• rolfis och Norges fiskaren gillar detta

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#664 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 916 inlägg

Postad 22 januari 2020 - 03:54

Var igår en sväng med bilen 2x20 mil och hämta båtmotorn för den ska på sevice här i Luleå. Isiga vägar ända till Överkalix sedan bra vinterväglag mot Jockfall och högre upp och bra mycket mer snö säkert kring 50 cm. Körde förbi stugvägen och ingen skogsaverkning åt det hållet tydligen så stugvägen är inte plogad och blir det ingen averkning i vinter så tar det lite längre innan jag kan ta mig till stugan med bilen.

• Norges fiskaren och bondersbyn gillar detta

#665 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 916 inlägg

Postad 26 januari 2020 - 16:22

Gjorde en tjälknöl på ren snart färdig. Till middag blev det en stek.

Bifogad fil(er)

#666 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 26 januari 2020 - 17:27

Gjorde en tjälknöl på ren snart färdig. Till middag blev det en stek.

Ser gott ut! :)

/Stefan

#667 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 916 inlägg

Postad 27 januari 2020 - 03:30

Tog fram apostlahästarna igår och skippa bilen när jag skulle till Kvantum och handla och man verkligen funderar över denna vinterns snö?.....var är den?....kanske det kommer nu till veckan?..fast den gamla gubben sade ju att kommer det inte snö före jul så kommer det efter och det brukar komma så det räcker och blir över.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  vinter.JPG   160,86K   0 Antal nerladdningar

#668 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 27 januari 2020 - 05:14

Tog fram apostlahästarna igår och skippa bilen när jag skulle till Kvantum och handla och man verkligen funderar över denna vinterns snö?.....var är den?....kanske det kommer nu till veckan?..fast den gamla gubben sade ju att kommer det inte snö före jul så kommer det efter och det brukar komma så det räcker och blir över.

Förståndigt av dig! :) Ja, nu har vi fått kyla -15,7 o stjärnklart över Kalix men snön lyser i sin frånvaro! :(

/Stefan

#669 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 916 inlägg

Postad 27 januari 2020 - 05:25

Förståndigt av dig! :) Ja, nu har vi fått kyla -15,7 o stjärnklart över Kalix men snön lyser i sin frånvaro! :(

mulet -12 här och det ska tydligen falla ner några flingor idag?

#670 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 27 januari 2020 - 06:02

mulet -12 här och det ska tydligen falla ner några flingor idag?

Ok! Det har vi inte sett ännu men då blir det väl i form av pudersnö. Lätt och fin att skotta. :)

Karesuando -35 säsongslägsta. Garanterat myggfritt!  8)

• Norges fiskaren gillar detta

/Stefan

#671 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 02 februari 2020 - 15:51

I em. har jag haft hit en mindre traktor som har tömt i princip hela framsidan på snö så att jag får rum med lika mycket till. :)

Bifogad fil  20200202_150755.jpg   180,36K   0 Antal nerladdningar

/Stefan

#672 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 196 inlägg

Postad 04 februari 2020 - 12:12

Bifogad fil  P1070705.JPG   140,59K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  P1070706.JPG   66,59K   0 Antal nerladdningar

#673 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 04 februari 2020 - 12:55

...och vad ska det bli av det där då? :)

/Stefan

#674 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 196 inlägg

Postad 04 februari 2020 - 13:48

...och vad ska det bli av det där då? :)

Napp?

#675 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 04 februari 2020 - 13:50

Napp?

Aha! Man kan ju alltid hoppas säg! :)

• Norges fiskaren och Okoun gillar detta

/Stefan

#676 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 196 inlägg

Postad 05 februari 2020 - 18:35

Idag har allas vår Bonders, som smyger under alias på det andra forumet, råkar lägga ut en bild av en dagsfångst gäddor från sjuttiotalet. Sådant gör man inte ostraffat där och  numera är preskriptionstiden för mord avskaffad... :)

• pegaso gillar detta

#677 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 05 februari 2020 - 21:11

Idag har allas vår Bonders, som smyger under alias på det andra forumet, råkar lägga ut en bild av en dagsfångst gäddor från sjuttiotalet. Sådant gör man inte ostraffat där och  numera är preskriptionstiden för mord avskaffad... :)

Haha! Så du är där inne o smygläser! Då när detta skedde hade man knappt hört talats om C n R.

Du vet jag var rädd om gösbeståndet i Ralången.

Alla gäddor strök med på den tiden.

Ang. mitt alias lsjonsson så provade jag det här på forumet också men det ville inte servern acceptera så därför blev det bondersbyn, och nu vet du det. lsjonsson=Lars Stefan Jonsson som är mitt fullständiga namn.

/Stefan

#678 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 06 februari 2020 - 06:44

Inte jag men kompisens fru.

Kompisens fru som bor 2 hus efter mig o min fam. 
Hon var trött på att sitta i bilkön vägen runt som blev en omväg på ca 4,5 mil enkel väg så hon skjutsade barnen till dagis som ligger på rätt sida älven.
Alltså på västra sidan och sedan åkte hon hem och bytte mundering och drog på sig skoteroverallen och tog snöskotern till jobbet på Kalix Folkhögskola som lärare rakt över Kalix älv. :)
Skotertrafiken har ökat avsevärt ute på älven nu efter det att E4-bron blev avstängd. Fint med Kalix River Highway vintertid. :)

• Troll och Norges fiskaren gillar detta

/Stefan

#679 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 916 inlägg

Postad 08 februari 2020 - 04:48

Mångubben verkar vara en riktig sjusovare för inte syns han ännu heller och klockan är ju redan 04:43

Dagens plan är byta bromsklossar fram på bilen börjar vara dags för detta nu och jag har ju besiktning även i slutet av denna månad. Tur att det är lätt och byta och inte som förr när det var trummor som man fick svära över och få loss från rost och skit haha

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  månen.JPG   51,34K   0 Antal nerladdningar

#680 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 08 februari 2020 - 06:46

Mångubben verkar vara en riktig sjusovare för inte syns han ännu heller och klockan är ju redan 04:43

Dagens plan är byta bromsklossar fram på bilen börjar vara dags för detta nu och jag har ju besiktning även i slutet av denna månad. Tur att det är lätt och byta och inte som förr när det var trummor som man fick svära över och få loss från rost och skit haha

Jag såg månen redan mitt på dagen igår.

Månen har kanske snurrat så att den är utanför ditt synhåll. ;) :)

Hämtat från yr.no.

Sol og måne, 08.02.2020 Sol Måne
Soloppgang 07:59
Solnedgang 15:25

Månen opp 13:13 
Månen ned 08:45
Nettkamera i nærheten av Grytnäs

/Stefan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar