Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Detta har jag gjort idag

• Vänligen logga in för att kunna svara
181 svar till detta ämne

#161 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 055 inlägg

Postad 07 juli 2017 - 04:11

Högvatten i älven men jag var ut en sväng med båten ändå och fick bara krokodiler och abborrar...shit.....Abborrarna har även blivit ovanligt stora...någon måste ha hällt växtnäring i älven för jag har då inte sett så stora borrar någonsin?

Jag hörde från grannen (Röduppjänta) att dom har en gäddtävling i Nybyn varje år men utan C & R för att dom måste dessemera gäddbeståndet i älven. Har du hört något resultat? Grannen vet inget ännu iaf. Gäddorna äter mycket småfisk o smolt o börjar bli riktikgt stora nu..

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#162 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 207 inlägg

Postad 07 juli 2017 - 05:27

Jag hörde från grannen (Röduppjänta) att dom har en gäddtävling i Nybyn varje år men utan C & R för att dom måste dessemera gäddbeståndet i älven. Har du hört något resultat? Grannen vet inget ännu iaf. Gäddorna äter mycket småfisk o smolt o börjar bli riktikgt stora nu..

Har inte hört något om detta men det stämmer nog bra för gäddorna är ju stora som Alligatorer. Samma med abborrarna.

Problem för mig när jag kör med wobbler utan stål tafs på linan.

• bondersbyn gillar detta

#163 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 055 inlägg

Postad 07 juli 2017 - 10:22

Har inte hört något om detta men det stämmer nog bra för gäddorna är ju stora som Alligatorer. Samma med abborrarna.

Problem för mig när jag kör med wobbler utan stål tafs på linan.

Ok!  Då har man med andra ord chansen att spränga 10-kg-sträcket på gädda o kanske 20-kg-sträcket också.

Har du förlorat många vobblers till krokodilerna?;)

• Anders jansson gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#164 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 207 inlägg

Postad 07 juli 2017 - 10:40

Ok!  Då har man med andra ord chansen att spränga 10-kg-sträcket på gädda o kanske 20-kg-sträcket också.

Har du förlorat många vobblers till krokodilerna? ;)

Jo det har blivit en hel del wobblers som gäddorna simmar med..............

#165 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 207 inlägg

Postad 07 juli 2017 - 12:40

Kalixälv en bit nedanför stugan..............

Bifogad fil(er)

• bondersbyn gillar detta

#166 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 07 juli 2017 - 12:52

Ursäkta att jag lånar tråden. Men riktigt komiskt. Nu tar en enda tråd upp allt utrymme på första sidan där förmodligen 99% bara kollar. Konstigt att det är dött här. Är det så fruktansvärt svårt att ändra?? Hur många gånger har jag påpekat det?
Men man kan ju skratta åt eländet..

#167 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 207 inlägg

Postad 07 juli 2017 - 13:43

Ursäkta att jag lånar tråden. Men riktigt komiskt. Nu tar en enda tråd upp allt utrymme på första sidan där förmodligen 99% bara kollar. Konstigt att det är dött här. Är det så fruktansvärt svårt att ändra?? Hur många gånger har jag påpekat det?
Men man kan ju skratta åt eländet..

Bättre med en tråd än inga alls?.......forumet är ju död för länge sedan.....finns ju knappt några kvar här....borde egentligen inte ha alls startas utan låtit den vila sin törnrosa sömn på nätets kyrkogård.

#168 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 07 juli 2017 - 16:48

Hade inte behövt vara det. Om det är 10 olika trådar som pryder förstasidan istället för 10 inlägg så kanske det finns något för alla.
Forumet är dött för att ägaren vill det ingen annan anledning.

#169 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 207 inlägg

Postad 07 juli 2017 - 17:11

Hade inte behövt vara det. Om det är 10 olika trådar som pryder förstasidan istället för 10 inlägg så kanske det finns något för alla.
Forumet är dött för att ägaren vill det ingen annan anledning.

Du har rätt i detta men det är ju lätt och fixa men tyvärr finns ingen vilja till detta. Är för få som håller på med detta forum och kanske det är enbart för och få lite reklam till tidningen?

#170 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 055 inlägg

Postad 07 juli 2017 - 17:48

Jo det har blivit en hel del wobblers som gäddorna simmar med..............

Ja, det brukar bli så!

Kalixälv en bit nedanför stugan..............

Snyggt foto! :)

/Stefan

#171 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 207 inlägg

Postad 16 juli 2017 - 14:26

En sväng till Storforsen och koka lite kaffe i sotmajan och stekte lite fläsk. Otroligt mycket vatten just nu i forsen.

Bifogad fil(er)

• Anders jansson och bondersbyn gillar detta

#172 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 055 inlägg

Postad 16 juli 2017 - 16:53

En sväng till Storforsen och koka lite kaffe i sotmajan och stekte lite fläsk. Otroligt mycket vatten just nu i forsen.

Det är en mäktig fors. Vi har varit dit vid ett tillfälle i början på 90-talet medn min mamma när hon var upp o hälsade på. :)

/Stefan

#173 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 502 inlägg

Postad 16 juli 2017 - 20:01

Blir det fiske också???

#174 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 207 inlägg

Postad 17 juli 2017 - 02:59

[t-quote name="Anders jansson" post="268529" timestamp="1500231689"]

Blir det fiske också???[/t-quote]
Näää extremt högt vatten i älvar och åar här just nu.....har ej varit med om detta någon gång under mina år vid denna tid på året. Nu varnar SMHI även för höga flöden och möjligen översvämningar. Ser verkligen ut att bli skit fiske denna sommar för mig. Blir nog och köpa Norsk fisk i butiken istället haha

#175 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 055 inlägg

Postad 17 juli 2017 - 11:08

[t-quote name="Anders jansson" post="268529" timestamp="1500231689"]

Blir det fiske också???[/t-quote]
Det är så högt vattenstånd här uppe i norr p g a sen snösmältning o vissa ställen har fått runt 100 mm regn senaste dygnen.
http://sverigesradio...artikel=6739407
https://www.svt.se/n...att-oversvammas

Det är tur att man bor högt upp! :)

/Stefan

#176 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 207 inlägg

Postad 17 juli 2017 - 11:13

[t-quote name="bondersbyn" post="268531" timestamp="1500286098"]

Det är så högt vattenstånd här uppe i norr p g a sen snösmältning o vissa ställen har fått runt 100 mm regn senaste dygnen.
http://sverigesradio...artikel=6739407
https://www.svt.se/n...att-oversvammas

Det är tur att man bor högt upp! :)[/t-quote]
jepp här lider vi inte av vattenbrist i alla fall.....värre söderut som måste spara och jag läste att man skulle börja med och rena toa vattnet även haha

#177 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 055 inlägg

Postad 17 juli 2017 - 12:38

jepp här lider vi inte av vattenbrist i alla fall.....värre söderut som måste spara och jag läste att man skulle börja med och rena toa vattnet även haha

Nej, det gör vi  verkligen inte! Värre söder ut som sagt vad. Jag tror att många bönder o männsikor med egen brunn hade blivit ritkigt glada över våran vattenkvantitet i norr el. annars skulle dom behöva mer än 1 m snö varje vinter som fyller på grundvattnet söder ut. ;)  :lol:

/Stefan

#178 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 207 inlägg

Postad 18 juli 2017 - 05:55

Jepp nu får man säga att sommarens fiske gick åt skogen och nu får man istället lägga krutet på höstens jakt istället. Dom mesta semester veckorna är sparade till höst jakten.

Nu blev det andra sommaren som fisket blev dåligt vad gäller mig så nästa sommar den nr 3 måste ju bli en kanon fiske sommar med lagom vatten i älven då? :-P

#179 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 055 inlägg

Postad 18 juli 2017 - 12:34

Jepp nu får man säga att sommarens fiske gick åt skogen och nu får man istället lägga krutet på höstens jakt istället. Dom mesta semester veckorna är sparade till höst jakten.

Nu blev det andra sommaren som fisket blev dåligt vad gäller mig så nästa sommar den nr 3 måste ju bli en kanon fiske sommar med lagom vatten i älven då? :-P

Med det regnet som kom igår kväll, i natt o ännu idag så har det stigt ännu mer i vattendragen tyvärr. Regnet ställer inte bara till det för fiskarna utan även för vandrare uppe i fjällen som ska över jokkar som nog är fyllda till bredden med råge o sedan sen snösmältning, m. m. 

/Stefan

#180 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 207 inlägg

Postad Idag, 03:49

Ser ut att bli en kanon fin vecka så nu tanka bilen och dra iväg på E4an ca 20 mil och stugan vid älven. Båtfiske planerad efter lax och öring. Vattnet sjunker raskt i älven hörde jag så jag ska även prova lite flugfiske efter Harr i en fors längre ner efter älven. :-P

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar