Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vilken kastvikt

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 Tjena

Tjena

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 14 juli 2016 - 19:11

Jag undrar vilken kastvikt jag ska ha på ett haspelset(ifish cobra combo) jag funderar på om jag ska ha 15-40 gr eller 20-70 gr detta undrar jag eftersom jag har redan beställt både jigg=24 gr och och ett jerkbait=58gr skulle jag kunna kasta långt med jiggen även om kastvikten är 20-70 gr eller kan jag kasta långt om kastvikten är 15-40 gr och jerkbaiten väger 58gr. Innan ni börjar skriva att jag ska söka på google innan så har jag redan gjort det och inte hittat några perfekta svar. Tacksam för svar

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 545 inlägg

Postad 14 juli 2016 - 20:26

Jag undrar vilken kastvikt jag ska ha på ett haspelset(ifish cobra combo) jag funderar på om jag ska ha 15-40 gr eller 20-70 gr detta undrar jag eftersom jag har redan beställt både jigg=24 gr och och ett jerkbait=58gr skulle jag kunna kasta långt med jiggen även om kastvikten är 20-70 gr eller kan jag kasta långt om kastvikten är 15-40 gr och jerkbaiten väger 58gr. Innan ni börjar skriva att jag ska söka på google innan så har jag redan gjort det och inte hittat några perfekta svar. Tacksam för svar

Med det vekare spöt kommer du att endast kunna försiktigt lobba ut jerkbetet men det kastar förmodligen jiggen bättre än det grövre spöt. Å andra sidan så blir skillnaden i kastlängd med jiggen antagligen rätt liten. Jag antar att det är gädda du främst ska fiska. Utifrån dessa förutsätttningar bör du nog sats på 20-70 g spöt.

#3 Tjena

Tjena

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 14 juli 2016 - 20:38

Med det vekare spöt kommer du att endast kunna försiktigt lobba ut jerkbetet men det kastar förmodligen jiggen bättre än det grövre spöt. Å andra sidan så blir skillnaden i kastlängd med jiggen antagligen rätt liten. Jag antar att det är gädda du främst ska fiska. Utifrån dessa förutsätttningar bör du nog sats på 20-70 g spöt.

Tack för snabbt svar. Jag satsar då på 20-70 gr spöet. Det skulle väl gå på aborre också?

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 545 inlägg

Postad 14 juli 2016 - 20:46

Tack för snabbt svar. Jag satsar då på 20-70 gr spöet. Det skulle väl gå på aborre också?

Mja, går gör det väl men att dra upp abborre med ett såpass kraftigt spö blir tämligen ointressant. Vill du ha en utrustning som täcker såväl gäddspinn med (relativt) tunga beten som lättspinn efter abborre så lär du få titta i månen. Som allroundutrustning är det lättare spöt att föredra (men även det är egentligen overkill för abborre). Att drilla stora gäddor på ett åttafots spö för beten upp till 40 gram är inga problem men i så fall bör du nog välja bort det tunga jerkbetet. Det finns många fina gäddbeten i "rätt" vikt för det lättare spöt. Du kanske kan byta jerkbetet mot ett lättare eller mot någon fin wobbler?

• JontaK, jmansson och pierrea gillar detta

#5 Tjena

Tjena

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 14 juli 2016 - 20:54

Ja jag gör nog det tack en, en gång
  • lausvik gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar