Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Sugen på att börja fiska, vad avgör vilken sorts fiske utrustningen passar till? Vilken sort borde jag köpa?

nybörjare insjö hav öresund skåne köpa combo

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 thehenkan

thehenkan

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 26 juli 2016 - 18:44

Nu på sommaren händer det då och då att jag befinner mig på en segelbåt i Öresund, eller en sjö i Skåne eller Blekinge, och jag känner mig lite sugen på att utnyttja de tillfällena för att testa fiskelyckan.  Är dock total nybörjare på området, och hur mycket jag än försöker läsa på känns det som att det bara dyker upp fler frågor. Jag ser t.ex. en massa viktangivelser på olika spökombinationer för vilka beten de passar till, vad är det som avgör detta? Har förstått att det används tyngre drag när man fiskar i havet, finns det några allroundkombinationer som passar till både hav och insjö, eller måste jag byta t.ex. rulle?

Har sett lite olika kategorier som "lätt havsfiske", "tungt havsfiske", "djuphavsfiske" osv. Var hamnar Öresund på skalan? Eller beror det endast på vilket bete man använder?

Vad skulle ni rekommendera för spökombination? Söker inte några specifik fisksort, utan vad som nu finns i Skånes hav och sjöar, och har heller inga krav på att det ska gå att fånga stora fiskar, utan är mer ute efter lite trevligt tidsfördriv. Däremot vill jag gärna ha ett spö som är kompakt i nedmonterad/ihoppfälld form, så att det inte innebär massa extra klydd att ta med sig grejerna. Vad säger ni, bör jag köpa ett eller två olika spön, eller kanske mitt emellan, och endast dubblera någon enstaka komponent? Tänker mig en budget upp till 1000 kr inklusive drag och hela köret. Klarar min budget endast av antingen havsfiske eller insjö? Är fiske från segelbåt kass och bara att ge upp tanken på? Tacksam för alla former av konstruktiv feedback! :)

#2 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 27 juli 2016 - 08:24

Generellt tycker jag du skall skaffa dig ett haspelset på 8ft 15-40gr med en lagom stor haspel, typ 2500 om man tar Shimanos storlek. Shimano gör bra saker i vettig prisklass, du bör kunna skaffa ett set för det priset. Med det kan du fiska abborre och gädda i insjöar och vid kusten kommer du kunna kasta lite skeddrag och kustwobblers efter havsöring och andra fiskar.

Just för havsfiske är det svårare, du kommer kunna skicka ner lite lättare torkspilkar med det spöt men det är ju inte optimalt men får du inte på större fiskar så kommer det funka alldeles utmärkt, du kommer få på 120m lina kanske så du kommer inte kunna fiska där det är djupast men så djupt fiskar du kanske inte utan sträcker sig nog kanske till 25-40m?

Måste det vara kompakt så är teleskop-spö det enda, men det är inget jag rekommenderar tyvärr.

• JontaK gillar detta

Allt fiske är kul med rätt utrustning
Min fiskedagbok med massa bilder

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 385 inlägg

Postad 27 juli 2016 - 11:29

Finns inte mycket att tillägga till Björn W:s inlägg (fast själv skulle jag välja en större rulle - 4000 - men det beror delvis på att jag föredrar vanlig monofil nylonlina till det mesta av mitt fiske). Med budgeten 1.000 kr bör man nog hålla sig till en utrustning hellre än att köpa två av de allra billigaste.

Att fiska från segelbåt ser jag inga direkta problem med.

#4 thehenkan

thehenkan

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 31 juli 2016 - 13:16

Tack så mycket för hjälpen! I slutändan blev det ett haspelset för insjö och ett billigt pilkset av denna typ, för havsfisket:FLADEN-PILKSET-TORSK-MAKRILL-100-GR_3400

Nu återstår det bara att se om det ger någon napp. :)

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 385 inlägg

Postad 03 augusti 2016 - 14:20

Tack så mycket för hjälpen! I slutändan blev det ett haspelset för insjö och ett billigt pilkset av denna typ, för havsfisket:FLADEN-PILKSET-TORSK-MAKRILL-100-GR_3400

Nu återstår det bara att se om det ger någon napp. :)

Låter vettigt. Att ligga på däck och slörycka litet i en handlina är inte att förakta.

Även taggad med nybörjare, insjö, hav, öresund, skåne, köpa, combo

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar