Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Förvaring av fisken!

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

#1 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 462 inlägg

Postad 14 augusti 2016 - 09:22

Ska investera en vakuumpressar.
Kollade in hur länge man kan ha fisken i frysen.
Vi pratar om flera mån om fisken ligger vakuumpackad.

Kanske 1mån om inte! Titta på fisken som ligger i frysen i butiken.
Så ser man att den kan ligga länge. Se på packedatum och utgångsdatum!

Är det någon som har erfaring med vakuumpackar??

#2 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 999 inlägg

Postad 17 augusti 2016 - 05:06

Jag/Vi har en Foodsaver V 2860 o den har fungerat riktigt bra! Vi är nöjda med den. Det finns flera bra vakuumpackade på marknaden så jag vet inte riktigt vilken som är bäst.  https://www.google.s...förpackare test

Jag har packat fisk o kött i våran o den håller länge.

Bifogad fil  WP_20160817_06_10_35_Pro.jpg   269,26K   3 Antal nerladdningar

Det som man får tänka på när man paketerar kött o fisk är att man inte kletar ner insidan på påsen där man ska svetsa. Speciellt fisk är väldigt svårt därför har jag en 3 l fryspåse som jag har klippt av botten på o kan stoppa ned i vakuumpåsen innan jag stoppar ned fisken o sedan låter jag fisken åka ned igenom fryspåsen innan jag drar ut fryspåsen så att jag kan svetsa ihop vakuumpåsen. Fråga på om du har fler frågor så ska jag försöka besvara dom.:)

Källa: Läs ungefär mitten i länken.

http://www.electrolu...forpackar/#tips och tricks

Lycka till! :)

• Anders jansson gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#3 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 185 inlägg

Postad 17 augusti 2016 - 05:23

Håller bättre om man fryser in fisken orensat i en påse med vatten.

#4 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 999 inlägg

Postad 17 augusti 2016 - 07:12

Håller bättre om man fryser in fisken orensat i en påse med vatten.

Ja, jag har hört talats om den metoden också! Hur gör du om du vill filea t. ex abborre o frysa ner den? Går det att filea den efter det att den har varit fryst? 

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#5 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 462 inlägg

Postad 17 augusti 2016 - 07:38

Har fryst makrill i mjölkkartonger med bra resultat!
Men det tar plats!!!!!!!! Och massa arb!
Först frysa fisken 1gång,sedan ta upp den för att lägga den i en mjölkkartong med vatten tills den fryser.
Fisken håller längre. ( nu pratar vi om hel fisk )

#6 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 999 inlägg

Postad 17 augusti 2016 - 16:55

Har fryst makrill i mjölkkartonger med bra resultat!
Men det tar plats!!!!!!!! Och massa arb!
Först frysa fisken 1gång,sedan ta upp den för att lägga den i en mjölkkartong med vatten tills den fryser.
Fisken håller längre. ( nu pratar vi om hel fisk )

Det låter som du har mer än dubbelt arb. med den metoden. :(

/Stefan

#7 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 462 inlägg

Postad 17 augusti 2016 - 20:07

[quote name="bondersbyn" post="265456" timestamp="1471449304"]Det låter som du har mer än dubbelt arb. med den metoden. :([/quote
Ja! Men nu äter jag det jag tar upp. Kanske har lite till agn också!
  • bondersbyn gillar detta

#8 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 999 inlägg

Postad 18 augusti 2016 - 04:18

[quote name="bondersbyn" post="265456" timestamp="1471449304"]Det låter som du har mer än dubbelt arb. med den metoden. :([/quote
Ja! Men nu äter jag det jag tar upp. Kanske har lite till agn också!

Ja visst men det var mycket arb. för dig tyckte jag med den metoden. 

/Stefan

#9 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 462 inlägg

Postad 18 augusti 2016 - 08:19

Ja visst men det var mycket arb. för dig tyckte jag med den metoden.

Det var det enda sättet att bevara makrillen längre än 3-4 vek.
Annars började makrillen att bli dårlig. mak kunde se att den fick en annan färg.
Katten ville inte ha den då!!.

#10 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 462 inlägg

Postad 18 augusti 2016 - 08:24

Men när jag åker över till Stord. Dom har klas Olsson/ Biltema.
blir det vakuumpackar. Här inne blir dom för dyra. ( har inget utvalg att skryta av)m

#11 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 999 inlägg

Postad 18 augusti 2016 - 20:33

Det var det enda sättet att bevara makrillen längre än 3-4 vek.
Annars började makrillen att bli dårlig. mak kunde se att den fick en annan färg.
Katten ville inte ha den då!!.

Ok! 

Men när jag åker över till Stord. Dom har klas Olsson/ Biltema.
blir det vakuumpackar. Här inne blir dom för dyra. ( har inget utvalg att skryta av)m

Jag vet inte hur Biltemas/Klas Olssons är. Men vill du ha hjälp med att handla en så kan jag hjälpa dig om du vill annars. Jag vet inte var Stord ligger. Ja, jag vet att mycket är dyrare i Norge. När jag o en kompis var till Haugesund o havsfiskade så att vi med oss 2 ekolod till killar i Trondheim. Då kostade dessa lod ca 15000 kr st. Lowrance av de bättre modellerna då på 80-talets början. Kompisen hade väl åkt dit för varusmuggling om vi hade blivit stoppade av tullen i Norge. ;) Vi hade egen båt med oss o allt o körde över Hardangervidda. 

/Stefan

#12 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 462 inlägg

Postad 18 augusti 2016 - 22:06

Haugesund ligger 3 tim från mej. Då åker jag via Stord.
Ja det är dyrare här än i swe. Men det blir dyrare att skicka från swe till Nor.

Men annars tack!!

#13 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 999 inlägg

Postad 19 augusti 2016 - 15:42

Ok! Ja, det är rejält dyrare med mycket numera.

Ja, risken är väl den att det drar iväg i frakt ifall jag skulle skicka den. :(

/Stefan

#14 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 462 inlägg

Postad 19 augusti 2016 - 20:18

Ok! Ja, det är rejält dyrare med mycket numera.
Ja, risken är väl den att det drar iväg i frakt ifall jag skulle skicka den. :(

Ja! Nor är inte med i EU. Och det gjör mycke på frakten.
+ att den väger en del. Men ska bara bli klar med barnedåpet och en tur ut på jobb.DÅ!!!

#15 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 999 inlägg

Postad 20 augusti 2016 - 06:27

Ja! Nor är inte med i EU. Och det gjör mycke på frakten.
+ att den väger en del. Men ska bara bli klar med barnedåpet och en tur ut på jobb.DÅ!!!

Ja visst är det så. 

Du får skriva en recension på den sedan när du har köpt o använt den ett tag.:)

/Stefan

#16 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 185 inlägg

Postad 20 augusti 2016 - 10:14

Norska tradare kommer ju över varje vecka till Sverige och åker tillbaks i slutet av veckan hem igen....bara snacka med någon som kör förbi och han tradar kusken kan lätt kolla vem som kan köra närmast tänkta plats. Har själv kört lastbil länge på vägarna när jag inte var pensionär haha

#17 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 462 inlägg

Postad 20 augusti 2016 - 12:20

Norska tradare kommer ju över varje vecka till Sverige och åker tillbaks i slutet av veckan hem igen....bara snacka med någon som kör förbi och han tradar kusken kan lätt kolla vem som kan köra närmast tänkta plats. Har själv kört lastbil länge på vägarna när jag inte var pensionär haha

Nu bor inte jag i en stad där tradare kör förbi daglig. Detta är ett liten plats jag bor i.
Och jag ser inte att prisen är dyr här,måste bara betala mer än i swe! Jag kanske ska ha meg en tur till fam i swe i SEP!
Då kan man kanske se där för man köper här??!!
  • bondersbyn gillar detta

#18 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 999 inlägg

Postad 20 augusti 2016 - 13:05

Nu bor inte jag i en stad där tradare kör förbi daglig. Detta är ett liten plats jag bor i.
Och jag ser inte att prisen är dyr här,måste bara betala mer än i swe! Jag kanske ska ha meg en tur till fam i swe i SEP!
Då kan man kanske se där för man köper här??!!

Du/ni är välkomna till Sverige! :) 

Kolla med garantin vad som händer om du handlar den i ett annat land än det du bor i så att du kan skicka in den från Norge ifall något skulle hända så att den behöver åka in på rep./service. I vissa fall har inte garantin gällt om du handlar grejor i annat land el. att återförsäljaren av samma produkt i ditt hemland har vägrat ta emot den.

Du kan höra med konsumentvägledaren i din kommun om du vill ha ett bättre svar om vad som gäller.

Det var bara en tanke som slog mig.

/Stefan

#19 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 185 inlägg

Postad 20 augusti 2016 - 17:31

Annat fall så kan man ju öppna stora börsen och fixa det lätt som en plätt. :-P

#20 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 999 inlägg

Postad 20 augusti 2016 - 20:20

Annat fall så kan man ju öppna stora börsen och fixa det lätt som en plätt. :-P

Ja visst kan man göra så också.

/Stefan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar