Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Nybörjare Jerk 2016

jerkbait

• Vänligen logga in för att kunna svara
18 svar till detta ämne

#1 davidsson

davidsson

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 30 augusti 2016 - 22:20

Hej tänkte testa på jerkbaitfisket, har funderat på det länge. Vill ha en combo som fungerar bra till jerkbait upp till ca 110g men även kasta lite wobblers, tunga skedar etc. 2000KR tycker jag får duga  :-P

har tittat på dessa 

http://www.dogger.se...r=price&dir=asc   ( de tre för 2000kr)

http://www.sporting....i-jerkbaitcombo

Vad säger ni? 

köpa set eller separat?

mvh

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 31 augusti 2016 - 08:21

Startar man från scratch så är ett färdigt set en vettig lösning och blir billigare än att köpa delarna separat. Altrnativet är att jaga "fynd" men då måste man ha koll på vad det är man ska ha, annars blir det lätt felköp (=dubbelt så dyrt). Själv sysslar jag inte med jerkfiske men jag har förstått att rullen tar mycket stryk vid denna typ av fiske, i art fall när man använder litet tyngre beten. Att saker säljs som lämpliga för en viss typ av fiske innebär, dessvärre, inte alltid att de är det och många relativt klena lågprofilrullar har sålts som jerkrullar. Men det finns en uppsjö av trådar här på forumet om vilka rullar som håller eller inte håller så jag råder dg att läsa i dem.

Dogger är en bra leverantör och de har, rent allmänt, bra koll på vad de säljer.

• JontaK och davidsson gillar detta

#3 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 31 augusti 2016 - 09:57

Några saker att tänka på.
Undvik alla ambassadeurer som heter s,SX och stx. Det är billiga kinesiska skräprullar. Går säkert att köpa från Ali express för några få dollar.
Buster jerk spöt är sannerligen inget roligt spö. Totalt okänsligt. Så det går bort. Välj en classic ambassadeur som C3,tgc,jb rocket...
  • JontaK och davidsson gillar detta

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 31 augusti 2016 - 11:45

Ska du bedriva såväl "vanligt" spinnfiske som jerkfiske så bör du nog satsa på två spön (men kan använda samma rulle). Jerkfisket kräver korta och styva spön som är långt ifrån optimala till annat än det de är tänkta för. Jag har ett alldeles oanvänt Cortland jerkspö (odelat) som du skulle kunna få snorbilligt (eftersom det bara samlar damm i mitt förråd just nu och jag nog aldrig kommer att använda det). Eftersom det är odelat så ids jag inte skicka det utan du får komma och hämta (och då kan du ju kika in på Dogger samtidigt eftersom jag bor i Norrtälje).

• davidsson gillar detta

#5 davidsson

davidsson

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 31 augusti 2016 - 13:17

Några saker att tänka på.
Undvik alla ambassadeurer som heter s,SX och stx. Det är billiga kinesiska skräprullar. Går säkert att köpa från Ali express för några få dollar.
Buster jerk spöt är sannerligen inget roligt spö. Totalt okänsligt. Så det går bort. Välj en classic ambassadeur som C3,tgc,jb rocket...

så du tror mer på denna? http://www.sporting....-jerkbaitcombo 

c3 med BFT Piglet II 6'6 upp till 110g? :roll: 

#6 davidsson

davidsson

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 31 augusti 2016 - 13:19

Ska du bedriva såväl "vanligt" spinnfiske som jerkfiske så bör du nog satsa på två spön (men kan använda samma rulle). Jerkfisket kräver korta och styva spön som är långt ifrån optimala till annat än det de är tänkta för. Jag har ett alldeles oanvänt Cortland jerkspö (odelat) som du skulle kunna få snorbilligt (eftersom det bara samlar damm i mitt förråd just nu och jag nog aldrig kommer att använda det). Eftersom det är odelat så ids jag inte skicka det utan du får komma och hämta (och då kan du ju kika in på Dogger samtidigt eftersom jag bor i Norrtälje).

tack för svar, och erbjudandet, dock blir det lite långt för mig att åka. Jo förstår att man måste ha ett styvt spö till jerk, 0det var mer rullen jag syftade på att jag ville den skulle vara bra till jerk men även till spinnfiske :-P

#7 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 31 augusti 2016 - 14:04

så du tror mer på denna? http://www.sporting....-jerkbaitcombo 

c3 med BFT Piglet II 6'6 upp till 110g? :roll: 

Ska du främst fiska jerkbeten ihop med ett kort spö skulle jag avråda från C3, särskilt om

du inte har koll på jerktekniken. I det fallet tar fisket ofta väldigt hårt på rullen och det är lika bra

att titta på en rejälare pjäs som Ambassadeur JB direkt.

Ska du däremot fiska mer spinn och lite jerk då och då är C3an ett utmärkt alternativ (den håller

för relativt tungt jerkfiske men det finns rullar som håller bättre).

Jag rekommenderar ett spö på minst 6'8" om du känner att du kan hantera det.

Själv började jag med spön runt 6 fot men tycker dessa är för korta för spinnfisket, ett spö på 7 fot

ger lite längre kast och lite mer kontroll vid drillning av fisk.

Vissa tycker dock att jerktekniken är mycket enklare då fisket bedrivs med korta spön.

• lausvik gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 31 augusti 2016 - 17:19

JontaK har järnkoll på rullar så lyssna till honom. Dock är C:3:an en mycket bra allroundrulle (och det där med jerk... Jag är tveksam).

• JontaK gillar detta

#9 davidsson

davidsson

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 31 augusti 2016 - 18:12

Ska du främst fiska jerkbeten ihop med ett kort spö skulle jag avråda från C3, särskilt om

du inte har koll på jerktekniken. I det fallet tar fisket ofta väldigt hårt på rullen och det är lika bra

att titta på en rejälare pjäs som Ambassadeur JB direkt.

Ska du däremot fiska mer spinn och lite jerk då och då är C3an ett utmärkt alternativ (den håller

för relativt tungt jerkfiske men det finns rullar som håller bättre).

Jag rekommenderar ett spö på minst 6'8" om du känner att du kan hantera det.

Själv började jag med spön runt 6 fot men tycker dessa är för korta för spinnfisket, ett spö på 7 fot

ger lite längre kast och lite mer kontroll vid drillning av fisk.

Vissa tycker dock att jerktekniken är mycket enklare då fisket bedrivs med korta spön.

A okej, men JB går ju bara den för 2000, vill försöka hitta spö + rulle för det priset :)

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 31 augusti 2016 - 19:59

Om kravspecen och budgeten inte går ihop får man antingen pruta på sina krav eller justera upp budgeten.

#11 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 31 augusti 2016 - 21:46

Jag tycker inte det är riktigt värt att köpa en JB just för den är så dyr men det är främst för att jag själv enbart ser jerkfisket som en liten del av spinnfisket.

Själv har jag några få jerkbeten som används sporadiskt och på så vis kan jag använda nästan vilken lite rejälare rulle som helst.

Håller med lausvik om C3ans förträfflighet som allroundrulle.

Den nyaste varianten kastar riktigt bra och är hållbar över lång tid om den används med lite eftertanke.

Återigen; ska inte jerktekniken dominera ditt fiske och du ser till att lära dig fiska "skonsamt" från början är C3an i allra högsta grad ett passande val.

Tyvärr har jag haft hemma många sönderjerkade rullar och där ingår även dyra och/eller hållbara saker som JB, Calcuttor med flera.

Ett spö på 7 fot, beten upp till cirka 100 gram, lugna jerkrörelser och mer vanligt spinn än jerk så är C3 en trygg lösning.

Ska du slita in beten på 100+ så finns det få genvägar, då är det klokaste valet en rund Ambassadeur med mässingstativ, dubbla backspärrar samt bussningar i spolen.

#12 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 461 inlägg

Postad 01 september 2016 - 08:55

Hej tänkte testa på jerkbaitfisket, har funderat på det länge. Vill ha en combo som fungerar bra till jerkbait upp till ca 110g men även kasta lite wobblers, tunga skedar etc. 2000KR tycker jag får duga  :-P

har tittat på dessa 

http://www.dogger.se...r=price&dir=asc   ( de tre för 2000kr)

http://www.sporting....i-jerkbaitcombo

Vad säger ni? 

köpa set eller separat?

mvh

Du har redan fått många bra svar. Jag skulle vilja ge dig följande info. Din budget kräver lite handpåläggning för om vi pratar nypris så är 2000 :- för lite för en ok jerkutr. du får i princip knappt rullen för den pengen. Däremot om du hittar beg. eller REA så kan du hitta bra grejjor.

Och notera det Enqvist sa i # 3. rata alla ambor med S, STX osv.

Om du inte förstår varför folk pratar C3 kontra JB osv så beror det på rullarnas uppbyggnad, Blir det hårt å tungt så bör du ha mässingstativet som just JB, Rocket, Predator, Recorden mfl har. C3, C4 TGC mfl har alu-stativ som är mjukare å vekare. Sedan skiljer det mellan kullager eller glidlager. Detta är ingen stor sak för du kan lätt byta lagringen senare.

Den absolut viktigaste informationen till dig är att du hellre lägger pengarna på en bra rulle och snålar på spöt. Jag vet att du kan hitta ABU Venerate jerk för 400:- 60-100g. Som startspö duger det alldeles utmärkt. Och sök sedan efter REA rullar så hittar du säkert någon klassisk amba för 1500:- och du är hemma inom budget.

Jag sålde nyligen en av mina utr för 1200: nypris 4000:- Jb plus spö 60-140.

Det där att vissa rullar inte håller kräver sin förklaring. I princip så klarar alla runda ambor av jerkfiske. Det som gör att vissa går sönder är att man parar ett mjukt alustativ på ett tokstyvt spö. Så spöt har alltså viss påverkan på om rullen ska hålla eller ej. MEN, , , det är inte spöt i sig som gör att det pajjar utan det är ALLTID fiskaren som med spöts kraft pajjar rullen. Okunniga fiskare med en klen rulle på ett tokstyvt 6 fot 200g spö sliter å rycker loss bottennapp och jerkar å mothugger som om dom ska fälla en björn och all den kraften klarar spöt men inte rullen. Detta är det som till slut knäcker rullen. Är man medveten om tekniken och inser hur MAN INTE ska göra så håller grejjorna bra. Själva fisket, kasten drillen mm skadar ingen rulle. Jerkade själv några år med en TGC.

• lausvik gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#13 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 01 september 2016 - 09:45

Begagnat kan ofta vara väldigt bra men det gäller, i ännu högre grad än när man köper nytt, att ha koll. Det är önskvärt att man får tillfälle att undersöka/testa grejorna före köp.

• JontaK gillar detta

#14 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 01 september 2016 - 12:08

Begagnat kan ofta vara väldigt bra men det gäller, i ännu högre grad än när man köper nytt, att ha koll. Det är önskvärt att man får tillfälle att undersöka/testa grejorna före köp.

Ja, är man ny på jerk kanske man också är ny på multirulle och då ökar risken markant att man får problem med rullen.

Då är nyköp inte dumt alls.

En JB är ett mycket bra val men blir det problem med rullen och det inte finns kvitto så kan det bli både problematiskt och dyrt.

Till måttligt tungt fiske kan därför en ny rulle med alustativ vare ett tryggare val än en begagnad rulle med mässingstativ.

Krångligt resonemang men med tanke på hur mycket småproblem jag ser även på de mest tåliga av rullar tror jag ändå att en viss logik kan skönjas i texten ovan.

#15 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 461 inlägg

Postad 01 september 2016 - 14:37

TILL TS Davidsson:

Hos Dogger beställer du en 5601 TGC kostar 1195 på rea nu

Hos Olssonsfiske beställer du Venerate jerk 6,3 för 400 på rea nu

Och för det här tippset så tar du de 400:- du sparar samt får ett helt ok set, bättre eller lika bra som de set du länkat till .  :-P

• JontaK, lausvik och jmansson gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#16 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 06 september 2016 - 10:16

Ja, är man ny på jerk kanske man också är ny på multirulle och då ökar risken markant att man får problem med rullen.

Då är nyköp inte dumt alls.

En JB är ett mycket bra val men blir det problem med rullen och det inte finns kvitto så kan det bli både problematiskt och dyrt.

Till måttligt tungt fiske kan därför en ny rulle med alustativ vare ett tryggare val än en begagnad rulle med mässingstativ.

Krångligt resonemang men med tanke på hur mycket småproblem jag ser även på de mest tåliga av rullar tror jag ändå att en viss logik kan skönjas i texten ovan.

Det du försöker säga (tror jag) är att man ska se upp extra noga när man köper en typisk jerkrulle eftersom risken är påtaglig att föregående ägare misshandlat den efter konstens alla regler. Det håller jag med om.

• JontaK gillar detta

#17 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 06 september 2016 - 22:07

Det du försöker säga (tror jag) är att man ska se upp extra noga när man köper en typisk jerkrulle eftersom risken är påtaglig att föregående ägare misshandlat den efter konstens alla regler. Det håller jag med om.

Ungefär så menade jag nog, ja. :D

Jag försöker i den mån det är lämpligt rekommendera begagnade rullar då det finns så många av dem i bra skick.

Det är dock så att om man inte är van vid multirulle och vet/misstänker att den kommer användas hårt är nyköp kanske bäst.

Om något går sönder så går det hävda garanti, vilket jag tycker man bör göra i de flesta fall en ny rulle krånglar på grund av fisket den utsatts för.

Har man lite koll på sina rullar, kanske gillar att serva själv och inte har något emot att byta en del eller två är en begagnad rulle ett utmärkt val.

#18 davidsson

davidsson

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 09 september 2016 - 09:39

Tack samtliga, ska beställa innan måndag, blir TGC 1195kr och Abu Venerate Jerk 6'3" 60-100 439kr Från olssonsfiske.se. Man kan välja att köpa påspolad lina, vilken rekommenderar ni och hur många meter? --> http://www.olssonsfi...r/paspolad-lina

samt säg tre jerkbaits som man bara måste ha + färg  8)  :-P  :-P

#19 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 461 inlägg

Postad 09 september 2016 - 12:58

Tack samtliga, ska beställa innan måndag, blir TGC 1195kr och Abu Venerate Jerk 6'3" 60-100 439kr Från olssonsfiske.se. Man kan välja att köpa påspolad lina, vilken rekommenderar ni och hur många meter? --> http://www.olssonsfi...r/paspolad-lina
samt säg tre jerkbaits som man bara måste ha + färg 8) :-P :-P

Ta PP 0,30 0,32 el liknande. 100 m. Nylon i botten.

Jag är fel person att svara på beten. På frågan varför jag har många 100 jerks svarar jag , för att man måste. Men det finns inga måsten, inget bete är bättre än den som fiskar betet. Man ska lära sig några beten och som ny helst dom lättfiskade, dom som inte kräver så mycket. Köp även dom du hittar på rea. Plast varianterna fiskar lika bra som dom 2-3 ggr så dyra i trä.

Några beten jag tycker motsvarar det jag sagt är .....
ZaltZ 14 cm svävande, skitmört, tånglake, furan, lättfiskade 50 gr. Hittas ofta för 60 kr på rea.
Cobbs attitude 14 cm 65 gr eller 18 cm 100 gr svävande. Plast typen hittas ofta för 80-120 kr mot trä som kostar 300. Brown tiger green piké och yellow flow dom kan ha andra färgnamn.
Salmo slider 12 cm ej flytande, färg efter tycke, alla funkar.

Detta är 3 väldigt fångst givande beten och alla funkar tom att bara veva in gärna med snabba eller ryckiga vevtag med litet stopp, väntan mellan. Obs, hårdjerka inte dessa, snälla mjuka korta små rörelser med spöt. Felet 80% gör är att dom står å hårdpiskar ytan med spöt så betet inte tillåts glida å vagga.
  • JontaK och jmansson gillar detta

Även taggad med jerkbait

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar