Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Bombarda

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 297 inlägg

Postad 18 september 2016 - 09:44

Snubblade över den här intressanta artikeln om bombardafiske efter havsöring. Författaren rekommenderar kortare spön - 8 fot - än vad som annars är vanligt.

• Fiska fiskar och Anders jansson gillar detta

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 297 inlägg

Postad 19 september 2016 - 12:24

Intressant är att nästan alla rekommenderar en tafs motsvarade ungefär en spölängd och detta oavsett om de anser att spöt bör vara 8 eller 14 fot långt. 8 fot är (litet knappt) 2 1/2 meter och det anser jag vara en tillräcklig tafslängd och med ett 12 fots spö blir den relativt enkel att hantera.

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 297 inlägg

Postad 22 september 2016 - 15:04

Det är litet märkligt hur saker som funnits länge helt plötsligt får genomslag och blir "heta". Bombarda, tex. För egentligen så är ju det vi kallar bombarda inget annat än en (variant på) det som förr hette kastdobb, dupp, plastkula, buldo etc etc och som, på det stora hela, setts litet över axeln av "riktiga" sportfiskare (särskilt flugfiskare). Jag är gammal nog för att minnas hur det isjuttiotalets fiskepress (nätet fanns ju inte då...) förekom inlägg i vilka man ondgjorde sig över fiskare som, beväpnade med teleskopiska "metspön" med ringar och plastkula våldförde sig på ädelfisken. Om det då praktiserades att fiska med dobb och fluga efter kustöringen vet jag inte men jag antar att det redan då fanns de som insett att det är en framkomlig väg.

Hur som helst, nu heter det bombarda och är plötsligt inne. Själv använder jag bombarda men ofta (och lika gärna) andra slags duppar. Buldos BulRoc, 40 gram och i princip okrossbart (ett äggformat kastflöte i massiv plast som finns i antingen gult eller rött). Kastar suveränt. Vissa menar att det kan skrämma öringen om flötet plogar i ytan men minst lika många anser att det tvärtom lockar fisken. Jag tror det senare, dvs att ett flöte som syns kan locka fisk från långt håll och att fisken när den väl är på plats upptäcker (och förhoppningsvis väljer att hugga på) det bete som släpas efter flötet.

En variant på det nu nämnda temat är naturligtvis att använda en kustwobbler som kastdubb. Om man ska ha kroken kvar på wobblern eller ej får man välja själv (liksom man kan välja om man vill släpa flugan (eller jiggen) på en tafs efter wobblern eller fästa den på en upphängare en bit framför. Hur som helst så tror jag att en bra wobbler (eller varför inte en popper) lockar fisk.

Det finns många sätt.

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 297 inlägg

Postad 27 september 2016 - 10:02

I den artikel jag länkade till rekommenderades "vanliga" haspelspön på åtta fot till bombardafisket. Visst funkar det men nog gör ett längre spö det bra mycket lättare att hantera bombardatacklet. Däremot kan man gärna hålla tafslängden runt åtta fot även om man håller i ett tolvfots spö. En kortare tafs minskar alltid trasselpotentialen. Så om man går in för bombardafiske tycker jag att det är vettigt att skaffa sig ett sådant spö. Vill man bara prova på eller göra några försök med bombarda en dag när öringen inte vill hugga på ens drag så kan man naturligtvis använda det "vanliga" spöt.

edit. Ett bra spö för bombarda är D.A.M:s PTS Distance, finns i 12 och 13 fot, med angiven kastvikt 10-50 gram. Spöt är byggt som ett matchspö med små spöringar på höga fötter men klingar är något kraftigare än ett vanligt matchspö (vilket innebär att det är ett bra spö för flötmete efter litet grövre fisk). Klingan avviker från vad som är "standard" för bombardaspön såtillvida att den är snabbare, dvs inte sk helaktion utan snarare halvaktion. Bottensektionen av det tredelade spöt är nästan omöjlig att böja mer än några få millimeter.

Spöt verkar inte sälja så bra så på den här danska siten kan man nu köpa det för strax under åttahundra spänn och lägger man på en hundring får man med en liten haspelrulle och 135 meter Sufix flätlina (som bara den kostar betydligt mer än hundra kr i butik).

Och nej, det verkar inte alls som om de små ringarna påverkar kastlängderna negativt.

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 297 inlägg

Postad 06 oktober 2016 - 07:41

De bombardaflöten vi använder är designade för att vara så diskreta som möjligt. De är strömlinjeformade för att väsnas så litet som möjligt i vattnet och ofta genomskinliga. De amerikanska  kustfiskarna verkar tänka precis tvärtom (eller så är det fisken där som är helt annorlunda) och använder flöten som är målade i grälla färger och designade för att väsnas. Tanken med detta är att flötet ska locka fisk på långt håll och att den sedan ska upptäcka och förhoppningsvis hugga på betet. Det låter ju inte helt fel och funkar det där så borde det väl kunna funka här? Eller är det stealthflöten som gäller?

popping_cork_rigged_with_gulp_shrimp.jpg

#6 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 10 oktober 2016 - 13:02

finns väl inget rätt eller fel. Var och en gör det man själv finner bäst.

• lausvik gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 297 inlägg

Postad 10 oktober 2016 - 13:19

finns väl inget rätt eller fel. Var och en gör det man själv finner bäst.

Exakt, och det är vad som är bra jag är ute efter. Förmodligen så varierar det med förhållandena, dvs ibland funkar det ena bäst och ibland det andra. Jag tycker att det är intressant att två diametralt motsatta "filosofier" användes vid vårt kustfiske efter havsöring och amerikanarnas motsvarande fiske efter speckled trout mfl arter. Sedan är det ju en poäng i sig att de som säljer grejor till oss helt missat denna importmöjlighet, särskilt som bombardafisket blivit så hett.

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 297 inlägg

Postad 07 februari 2018 - 17:49

http://oldschoolspor...1/bombarda.html

http://oldschoolspor...1/bombarda.html

http://oldschoolspor...o-bombarda.html

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar