Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Var fisket bättre förr?

fisket bättre förr

• Vänligen logga in för att kunna svara
11 svar till detta ämne

#1 robinkarlssson

robinkarlssson

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 19 september 2016 - 19:32

Har gnagat på det här nu under en längre period.

De flesta äldre som jag träffar på under en fisketur klagar på att fisket är "betydligt" sämre nu, än vad det var förr. 

Vad tror ni, var fisket bättre förr än vad det är nu? 

Är det fler som fiskar nu och fler som tar upp fisken än utövar C&R? Mindre population i sjöarna, för högt sportfisketryck?

"Man kan aldrig fiska för mycket"

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 431 inlägg

Postad 19 september 2016 - 21:51

Har gnagat på det här nu under en längre period.

De flesta äldre som jag träffar på under en fisketur klagar på att fisket är "betydligt" sämre nu, än vad det var förr. 

Vad tror ni, var fisket bättre förr än vad det är nu? 

Är det fler som fiskar nu och fler som tar upp fisken än utövar C&R? Mindre population i sjöarna, för högt sportfisketryck?

"Om man undantar Västkustens fiskevatten, vilka ur sportfiskesynpunkt förefaller vara nästan outtömliga, är det en väsentlig skillnad mellan våra fiskevatten nu och före andra världskriget. Vi kan inte komma ifrån att antalet goda sportfiskevatten blivit mycket mindre och att fiskbestånden i många vatten kraftigt tunnats ut." Citatet är ur Nils Färnströms artikel "Sportfiskevatten - sportfiskeproblem" i Fiskeboken, Tidens förlag, 1961.

När Färnström skrev sin artikel var jag bara tre år och jag har därför ingen på egna erfarenheter grundad uppfattning om hur det förhöll sig då eller de närmast följande åren. Däremot kan jag vittna om att fisket i de vatten där jag mest fiskar är avsevärt mycket sämre idag än vad det var under sjuttio- och åttiotalen.

Så fisket var bättre förr och det har det nog alltid varit.

#3 robinkarlssson

robinkarlssson

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 20 september 2016 - 00:57

"Om man undantar Västkustens fiskevatten, vilka ur sportfiskesynpunkt förefaller vara nästan outtömliga, är det en väsentlig skillnad mellan våra fiskevatten nu och före andra världskriget. Vi kan inte komma ifrån att antalet goda sportfiskevatten blivit mycket mindre och att fiskbestånden i många vatten kraftigt tunnats ut." Citatet är ur Nils Färnströms artikel "Sportfiskevatten - sportfiskeproblem" i Fiskeboken, Tidens förlag, 1961.

När Färnström skrev sin artikel var jag bara tre år och jag har därför ingen på egna erfarenheter grundad uppfattning om hur det förhöll sig då eller de närmast följande åren. Däremot kan jag vittna om att fisket i de vatten där jag mest fiskar är avsevärt mycket sämre idag än vad det var under sjuttio- och åttiotalen.

Så fisket var bättre förr och det har det nog alltid varit.

Tror du att det kommer att vända? Eller bli värre och värre?

"Man kan aldrig fiska för mycket"

#4 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 354 inlägg

Postad 20 september 2016 - 02:40

Var den det?....man hör alltid att det var bättre förr men då får man gå verkligt långt tillbaks i tiden. Kanske inte så många som fiskade då men dom som gjorde detta fiskade hårt...nätfiske kors och tvärs, karbid fiske, dynamit och ljuster fiske om höstarna så många vattendrag fick verkligen ta stryk. 70 talet...skogsdikning av myrar som gödde vattendragen....ökat sportfiske och mer avancerade redskap, mer gifter i vattendragen, lättare och ta sig till avlägsna vatten. Jag är född 1953 och sett även förändringen till det sämre genom åren.....men frågan är ju var det bättre förr.....kan inte svara på detta?

#5 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 20 september 2016 - 08:11

Det är väl lite blandat, en del går upp o en del går ner. En stor orsak till att att fisket försämrades radikalt i våra insjövatten här på Västkusten var ju försurningen av våra vattendrag som ökade markant på 60 o 70-talet. Fiskarna kunde inte fortplanta sig längre och var snart var bara en spillra kvar men de kalkningar som inleddes räddade många vatten från att bli fisktomma och bestånden ökade igen. När det gäller havsfiske så kan man nog påstå att de allt mer storskaliga fisket med större och effektivare fiskebåtar på verkat fisket de senaste halvseklet. Torsken är en spillra av sitt forna jag. 2 arter som definitivt går emot trenden om sämre fiske här på västkusten är makrill och havsöring. Jag har aldrig under mina 60-års fiske upplevt så fantastiskt makrillfiske som detta året och om man ser på de senaste 15 åren så har det varit betydligt bättre än på 60 o 70-talet. Så det går både upp och ner, mellan tummen o pekfingret 60% ner och 40% upp 

• Anders jansson och lausvik gillar detta

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 431 inlägg

Postad 20 september 2016 - 09:51

Fiskarlennart nämner torsken och dess tillbakagång på västkusten. Även längs ostkusten är det i princip tomt på torsk (och här har vi heller ingen makrill att trösta oss med). När det begav sig var kustfiske mer eller mindre synonymt med torsk så den artens kollaps har stor betydelse. Andra för sportfisket viktiga arter som gått kraftigt tillbaka längs ostkusten är gädda och abborre. Tre arter men de tre som är de kanske viktigaste för vårt svenska sportfiske. När ABU lanserade sitt Fiske 1, 2, 3 och 4 så var symbolfiskarna för Fiske 1, 2 resp 3 just abborre, gädda och torsk...

• fiskarlennart gillar detta

#7 Scrat

Scrat

Fiskegalning

• Members
  • 599 inlägg

Postad 12 november 2017 - 20:11

Från ett personliga plan så tycker jag att fisket har försämrats markant de senare åren, för att i år nå en rekordlåg nivå...

I somras noterade jag fyra bompass på rad efter gädda! Det ska enligt tidigare erfarenheter ha varit helt omöjligt.

De fåtal gäddor jag fått i år har dessutom varit väldigt små.

Abborrfisket har också varit katastrofalt dåligt.

Och nu, halvvägs in i havsöringssäsongen, kan jag väl inte heller tillskriva den som en av de bättre... 0 än så länge!

• lausvik gillar detta
bitterheten över den dåliga kvaliteten kvarstår alltid längre än sötman av det låga priset

#8 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 12 november 2017 - 20:51

Tror du att det kommer att vända? Eller bli värre och värre?

Nej tyvärr så kommer det med all sannolikhet INTE att vända. Har vi tur så slutar det försämras och stabiliseras. Däremot så kommer det att ske lokala förbättringar i områden som är svårt nedgångna. Tex ytterskärgårdarna vid ostkusten var otroligt fiskrika när jag var barn. Åkte ofta ut med far å äldre släktingar å la nät. Man la dom skrämde lite i vattnet innanför så hade man 10-15 sikar, nån öring kanske lax ibland torsk. gädda å abborre fans det gått om. Idag är ytterskärgårdarna i princip fisktomma längs ostkusten. Siken är borta, Gädda och Abborren också. Torsken har dessarmerats i hela östersjön och laxfiskarna lever på sista spillran. 5000 regade laxtrollare gör vad dom kan för att rensa den sista laxen ur östersjön. Människan är av naturen girig. När det sista paret lax ropar hjälp är någon där å sliter upp dom med försvaret att gör inte jag det gör någon annan det. Girigheten gör att man vill inte att någon annan ska ta den lax jag kan få.

Du frågar i första inlägget om det är fler nu som inte kör C&R. Det är troligen så att även om du kör C&R så tär du på beståndet då många fiskar under lektid. Man stressar fisken till utebliven lek, skrämmer den mitt i sin lek, fångar den vilket ibland leder till att fisken tömmer sin rom i kampen. Allt detta + det enorma fisketrycket i lekvatten gör att mycket fisk misslyckas med leken och den onda spiralen fortsätter nedåt. Läget som är i vissa sjöar men framförallt vid ostkusten och mälaren med exploaterade lekområden, stugor, hamnar, muddringar, urdikningar mm gör att bestånden är bara en spillra av mot va det varit och nedgången är stadig.

Och bland dom värsta i detta är sportfiskarna då man vet att fredade lekvatten ger enorm tillväxt men ingen sportfiskare vill låta bli lekfiske. Men andra fiskar ju hör jag många säga så då fiskar jag också. Girighet igen, man vill inte missa chansen andra tar även fast man vet att det är illa. Jag lägger alltid ner mitt fisk vid lek och visst det retar mig att se stockholmsjä....r i mina vatten stå i lekvikar å dunka sönder den fisk jag lämnat för att leka i fred. 

Till allt detta så är det från att hela skärgårdar och hela områden i insjöar varit lekområden så är det idag endast några få platser kvar där fisken leker. Och i dessa står sportfiskarna på rad med båtar och spön och alla undrar varför det är så dåligt fiske ! ! ! 

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#9 Scrat

Scrat

Fiskegalning

• Members
  • 599 inlägg

Postad 13 november 2017 - 23:48

många fiskar under lektid.

Det är ju helt sjukt att det är tillåtet att fiska på lekfisk! Fruktansvärt kortsiktigt tänkt.

Jag lägger alltid ner mitt fisk vid lek

Det gör jag oxå och jag håller med dig om att det är väldigt tråkigt att tex på våren se alla dessa båtar i var och varannan vassvik.

I Östersjön har ju även skarvpopulationen skjutit i höjden, sälarna ökar stadigt i skara och ett allt för hårt yrkesfisketryck på klena fiskbestånd... detta bidrar ju inte heller till att fiskbestånden kan återhämta sig. Man får väl hoppade att de klarar att överleva som art.
bitterheten över den dåliga kvaliteten kvarstår alltid längre än sötman av det låga priset

#10 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 133 inlägg

Postad 14 november 2017 - 09:29

Det är ju helt sjukt att det är tillåtet att fiska på lekfisk! Fruktansvärt kortsiktigt tänkt.

Vilka fiskar, fiskar dom inte på under lek tiden.

#11 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 133 inlägg

Postad 14 november 2017 - 10:50

Människan är av naturen girig.

Där också är jag enig med x-tap!!
Kommer ihåg sommarjobb på elbe båtarna

Turister fånga torsken på sommaren. Den var full i mask.
Men,med hem skulle den.
Makrill, 4-5 plastpåsar hadde dom med på land.20personer på varje båt.

Vi pratar om massa makrillar. Vem vill äta så massa fisk.
Den fisken jag vet som blev kastat i havet igjen var fjesingen!!!

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 431 inlägg

Postad 14 november 2017 - 10:59

Från ett personliga plan så tycker jag att fisket har försämrats markant de senare åren, för att i år nå en rekordlåg nivå...

I somras noterade jag fyra bompass på rad efter gädda! Det ska enligt tidigare erfarenheter ha varit helt omöjligt.

De fåtal gäddor jag fått i år har dessutom varit väldigt små.

Abborrfisket har också varit katastrofalt dåligt.

Och nu, halvvägs in i havsöringssäsongen, kan jag väl inte heller tillskriva den som en av de bättre... 0 än så länge!

Även för mitt vidkommande så har årets säsong varit katastrofdålig. Vårfisket efter havsöring missade jag då jag pga ledproblem (gikt) endast kunde ta mig fram med käpp. Sommarsäsongen gick helt om intet då jag av nyss nämnda orsak under  större delen av densamma inte kunde gå alls. Nu kan jag röra mig någotsånär men ligger hemma (andra veckan) med influensa. De få fiska pass jag lyckats genomföra har varit bomditon.

Bortsett från mina egna bekymmer så delar jag andras uppfattning att fisket här i roslagsskärgården och längs gotlandskusten blivit successivt sämre de senaste trettio åren och att det nu närmast får beskrivas som katastrofalt dåligt. Det enda undantaget är havsöringfisket på Gotland.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar