Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

MUMBO JUMBO

• Vänligen logga in för att kunna svara
1 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 298 inlägg

Postad 09 oktober 2016 - 14:27

Bland mycket annat som rör sportfiske vi här i Ärans och Hjältarnas land importerat från de länder där man har engelska som modersmål är terminologin. Ibland översätter vi olika begrepp,ibland kör vi någon slags svengelskavariantmen ofta använder vi uttryck vi inte riktigt vet vad de betyder på ett språk vi inte riktigt behärskar. Resultatet är en språkförbistring av gammaltestamentliga mått.

Ett begrepp som verklugen slagit här i Svithiod är jerkbait. Men vad är, egentligen, ett jerkbait? Ja inte f*n vet jag men här görs i alla fall gällande att ett äkta jerkbait är en slags wobbler med en metallsked i bakänden. Och har jag förstått saken rätt så är de flesta beten vi här kallar jerkbaits (typ Buster) rätteligen glidebaits.

Men vad vet jag?

#2 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 10 oktober 2016 - 12:25

Bland mycket annat som rör sportfiske vi här i Ärans och Hjältarnas land importerat från de länder där man har engelska som modersmål är terminologin. Ibland översätter vi olika begrepp,ibland kör vi någon slags svengelskavariantmen ofta använder vi uttryck vi inte riktigt vet vad de betyder på ett språk vi inte riktigt behärskar. Resultatet är en språkförbistring av gammaltestamentliga mått.

Ett begrepp som verklugen slagit här i Svithiod är jerkbait. Men vad är, egentligen, ett jerkbait? Ja inte f*n vet jag men här görs i alla fall gällande att ett äkta jerkbait är en slags wobbler med en metallsked i bakänden. Och har jag förstått saken rätt så är de flesta beten vi här kallar jerkbaits (typ Buster) rätteligen glidebaits.

Men vad vet jag?

Dom pratar om dom olika varianterna som Twich Baits (Crank baits), Jerk Baits och Glide Baits. Finns några till om man vill dela in det hela i ännu mindre kategorier.

Men du måste ha missat en mening eller två från sidan nämligen dessa:

but what style jerkbait to use and when to use it?

The name jerkbait really covers all three styles of these baits

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar